Page 6 of 8
Posted: Sat Jul 17, 2010 9:37
by jussi70
ArttuH wrote:Ei tarvitse ajaa firmwarea uusiksi. Tosiaan vaan vaihdat Megatunessa projektin ja ajat asetukset boksiin.
Kiitos vastauksesta Arttu!
Toivottavasti tuo aikasemmassa viestissä mainitsemani päivitys ongelma kans paranis...
Eli aina pitää olla läppäri kiinni ja painaa burn to ecu missä tahansa kentässä kun auto käy, sitten vasta käy kunnolla...
-Jussi-
Posted: Thu Jul 22, 2010 21:01
by jussi70
Näyttäis että vieläkin on ongelmia tuon päivityksen suhteen, että se pitää tehdä että alkaa pelaan kunnolla. Valitti päivitäessäni että sivut 12 ja 13 olivat muistaaksen jotenkin epäkelpoja tai ei pystynyt ajaan boksiin. Mitähän tuo tarkoitti?
Posted: Fri Jul 23, 2010 10:52
by tty
Valitti päivitäessäni että sivut 12 ja 13 olivat muistaaksen jotenkin epäkelpoja tai ei pystynyt ajaan boksiin
Olisiko msq tiedosto korruptoitunut?
Ehdotus:
Tee uusi projekti.
Käyttämäsi firmwaren mukana tuli kansio Default_files.
sieltä
default-degC.msq
avaa se.
Tee siihen puhtaalta pöydältä asetukset uudelleen.
(Kartat saa export import toiminnolla)
Tallenna uudella nimellä
Lataa boxiin
Posted: Mon Aug 02, 2010 21:19
by jussi70
[quote="tty" Ehdotus:
Tee uusi projekti.
Käyttämäsi firmwaren mukana tuli kansio Default_files.
sieltä default-degC.msq
avaa se.
Tee siihen puhtaalta pöydältä asetukset uudelleen.
(Kartat saa export import toiminnolla)
Tallenna uudella nimellä
Lataa boxiin[/quote]
projektipäivitystä: En ole vielä tehnyt tuota tty:n mainitsemaa päivitystä, koska vähän hakusessa tuo tieto taito. Olen tyytynyt vaan updeittamaan ohjelman aina kun se on sillä virkistynyt. No enköhän selviä kun alan kahlaan taas ohjeita läpi.
Mutta iso mutta: Tänään autoa käytettiin dynossa, moottori pelaa ahtimella tosi mukavan tuntuisesti, se mitä vähän on päässyt ajamaan.
Sitten viimisessä vedossa moottori alkoi käymään oikein huonosti, laihalla kun mahdoton laajakaistan mukaan, painoin tottuneesti burn to ecu auto sammahti samantien ja mainitsi, että ei pysty päivittään sivua 1. Laitoin virrat päälle ja ajoin ohjelman uudestaan. Moottori lähti käyntiin, tai oikeastaan vain puolet siitä. Eli kuskin puolen sylinterit ei käy. Sytkässä ei vikaa koska hukkakipinä puolat ohjaa kumpaakin puolta joka puola. Arvelin, että toinen suutinpankki ei toimi. Miten sen voisi todeta rikkomatta mitään? Mites etiäpäin? Oisko ohjelma korruptoitunut niin pahasti että ecu pitää konfiguroida vaan uudestaan vai onko suutin pankki sökö tms... Megan boksin olen tieten asentanut koelaudan uumeniin, ettei ole liian helppo ottaa esille...
Kyllä nyt vastustaa...
Kiitos etukäteen jos voinette auttaa...
Posted: Tue Aug 03, 2010 21:25
by jussi70
Nyt tais onni suosia rohkeaa...koelauta autosta purettu...
Otin purkin auki (Mini Ms) siellä on neljä sulaketta 20, 5, 5 ja 10.
Yksi vitonen oli palanut, oisko lienee toisen suutin pankin kun toinen puoli on pimeä. Käyn huomenissa ostaan uuden ja toivotaan että vika oli siinä. Voisiko/pitäiskö tuo korvata isommalla, ettei pala uudestaan. On muuten aika hankalassa paikassa vaihtaa...
-Jussi-
Posted: Wed Aug 04, 2010 9:36
by ArttuH
Mini-MS:n sulakkeet olisi mun muistiinpanojen mukaan prossulta liittimelle päin: bensapumppu, tyhjäkäyntiventtiili, suuttimet ja päävirta. Eli ei kuulosta kauhean todennäköiseltä, että toisen pankin pimeneminen johtuisi tuosta sulakkeesta. Suuttimille kannattaa pistää isompi sulake kuin 5A, kun kerran käytössä on 8 suutinta. Joku 10-15A olisi sopiva.
Kannattaa katsella tarkkaan ne suuttimien ohjausfetit, jos vaikka joku niistä olisi irronnut juotoksistaan. Se voisi hyvin selittää toisen pankin pimenemisen.
Muuten tuo asetusten häviäminen kuulostaa vähän siltä, että kannattaisi ehkä kokeilla firmwaren päivittämistä, tai siis vaikka saman version uudelleen lataamista. Prossulta on saattanut mennä flashiltä joku bitti poikittain, mikä sitten sotkee toimintaa. Ei kauhean yleistä, mutta mahdollista.
Posted: Wed Aug 04, 2010 10:19
by jussi70
Laitoin uuden 5A sulakkeen palaneen tilalle. Auto alkoi käymään kaikilla, kyllä helpotti...
Pitänee laittaa tuon 5A:n tilalle Artun mainitsema isompi. Sulakkeen palaminen johtui varmaan pitkäkestoisesta kaasupohjassa ajosta dynossa...
Päivitän tuon firnwaren, eli ajan läppäriltäni tuon HiRess koodin uudelleen?
Oisko siihen suomen kielistä ohjetta kun olen viime kesänä tuon tehnyt ja epävarmuutta vähän tuntuis olevan?
Posted: Wed Aug 04, 2010 22:49
by ArttuH
jussi70 wrote:
Päivitän tuon firnwaren, eli ajan läppäriltäni tuon HiRess koodin uudelleen?
Oisko siihen suomen kielistä ohjetta kun olen viime kesänä tuon tehnyt ja epävarmuutta vähän tuntuis olevan?
Jep. Jos sulla on GM:n lämpöanturit, jotka Megan koodissa on oletuksena, tai oikeille antureille käännetty koodi, niin ei muuta kun päivittämään. Kovin ihmeellisiä ohjeita tuohon ei tarvitse, sen kun ajaa koodin hakemistossa olevan download-firmware.bat:in ja seuraa näytölle tulevia ohjeita. Pääpiirteissään seuraavasti: yhdistä sarjaportti purkkiin ja aja tuo .bat, valitse oikea sarjaportti, vastaa "no" kun kysytään oletko päivittämässä standardi-firmwaresta, virrat päälle purkkiin ja odottelemaan päivityksen valmistumista. Asetukset kannattaa tallentaa ennen tätä ja ladata purkkiin takaisin päivityksen jälkeen, menevät nimittäin sileäksi päivityksen yhteydessä.
Posted: Wed Aug 04, 2010 23:08
by jussi70
ArttuH wrote:[Jep. Jos sulla on GM:n lämpöanturit, jotka Megan koodissa on oletuksena, tai oikeille antureille käännetty koodi, niin ei muuta kun päivittämään. Kovin ihmeellisiä ohjeita tuohon ei tarvitse, sen kun ajaa koodin hakemistossa olevan download-firmware.bat:in ja seuraa näytölle tulevia ohjeita. Pääpiirteissään seuraavasti: yhdistä sarjaportti purkkiin ja aja tuo .bat, valitse oikea sarjaportti, vastaa "no" kun kysytään oletko päivittämässä standardi-firmwaresta, virrat päälle purkkiin ja odottelemaan päivityksen valmistumista. Asetukset kannattaa tallentaa ennen tätä ja ladata purkkiin takaisin päivityksen jälkeen, menevät nimittäin sileäksi päivityksen yhteydessä.
Kiitos uskon vahvistuksesta!
Huomenna mulla on muutos katsastus, käyn ekaks siellä, läppärin kaa tietty

Sitten päivitän...
-Jussi-
Posted: Thu Aug 05, 2010 22:05
by jussi70
Katastus ookoo
Ohjelman päivitys ei auttanut
Tein Artun ohjeen mukaan, päivitys onnistunei mutta sammutin auton kesken ajon ja taas alkoi paukuttaan ja rykimään kuin mahoton. Sitten burn to ecu missä kentässä vaan ja johan selvis käynti. Pitäiskö alkaa näpsyttään nuo asetukset läpi megatunessa, että kaikki varmaan valittu oikein.
Posted: Thu Aug 05, 2010 23:04
by jussi70
Kahlailin noita asetuksia:
Mullahan on edis-8 ohjaamassa ja edis puolat
Elikkä power cycle after changes olen valinnut seuraavat Distributor OFF ja ja kaikki muutkin paitsi EDIKSEN olen valinnut
ja alapuolella choose input LED 17 on Spark output A
eli tämän mukaan olen valinnut
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Manual.htm
Paitsi Spark settings valikossa kohdassa Cranking Timing pitäisi olla Trigger Return, minulla on siinä Time Based, onko tuo siksi kun läppäri ei ole kiinni autossa? Sitä en pääse muuttaamaan... Oisko vika tuossa?
-Jussi-
Posted: Fri Aug 06, 2010 14:46
by jussi70
Pitäiskö minun kokeilla tuota? Eihän tuo riko mitään...
Optional: multi-spark mode
NOTE: Multi-spark is currently under test with MSnS-extra firmware.
1) First get your engine running with multispark off, then:
2) Go to the Advanced >Advanced code options and set EDIS multispark on. Turn megasquirt off then on.
2) Check your timing with a strobe at low rpm (less than 1100.)
3) If the timing is locked to 10BTDC then the module is not compatible.
4) If the timing varies as expected (you can use Fixed on Spark>Spark Settings to set e.g. 5 or 15) then it is compatible.
5) If in doubt leave it switched off.
6) Advanced tester can experiment with the max rpm. The patent states 1100rpm.
Eli power cycle after changes valikosta kytken tuon EDIS multisparkin päälle, sehän on mulla ollut OFFilla?
Posted: Fri Aug 06, 2010 18:20
by jussi70
Ok, nuohotessani haku toimintoa paljastui että nuo pari edellistä postaustani mahdollisista vika kohteista olivatkin ilmeisesti aiheettomia
Eli tuo cranking timingin osalta, sillä ei kaiketi merkitystä ediksen kaa.
Mutta spark settins valikossa Trigger Angle oli 60 ja pitää olla 0 ediksen kaa. Muutin tuon ja kokeilen heti kun pääsen auton kimppuun. Oisko tuo aiheuttanu huonon käynnin aina uuden käynnistyksen jälkeen?
Posted: Fri Aug 06, 2010 21:08
by jussi70
jussi70 wrote:Mutta spark settins valikossa Trigger Angle oli 60 ja pitää olla 0 ediksen kaa.
Siinä se oli! Nyt pelaa, käyntikin on paljon terveemmän kuulosta.
Kiitos kaikille apua ja vinkkejä antaneille!
-Jussi-
Posted: Mon Aug 09, 2010 22:36
by jussi70
Mullahan tuommonen Boschin nopea toiminen imuilma anturi, vedenlämpö mulla on GM orkkis joka näyttää sellasenaan oikein ilman "easythermitystä" En mitannut asteita ja vastuksia ko. imuilma anturista vaan syötin nuo "teg:in" mainitsemat arvot easythermiin, yksiköksi valitsin celsius. Siirsin ne sitten src tiedostoon ja ajoin autoon. Mutta imuilma näyttää vaan tuon yhdeksän astetta liikaa... Missähän vika, onkhan nuo tegin arvot fahrenhaitteina, eli ei ois saanut valita celsiuksia easythermistä?
teg wrote:Tässä mittaustuloksia FAE 33140 ja Bosch 0 280 130 085 antureista jos joku tarvitsee joskus niitä:
Code: Select all
Resistanssit:
Lämpötila FAE Bosch
-11.6 10000 7300
24 2205 2070
50 860 855
70 400 450
99.6 185 202
Kerätään tähän topicciin eri antureitten kalibrointitietoja, ei mitään ylimääräistä lässytystä.
[Otsikkoa ja viestiä muokannut plagu]
Posted: Tue Aug 10, 2010 19:38
by jussi70
Ja imuilman lämpökin alkoi näyttään megatunessa oikein kun sirsi inc tiedostot megatuneen

Posted: Tue Aug 31, 2010 21:54
by jussi70
Auto ja mega pelannut mainiosti...
Loppuviikosta vien auton dynosäätöön ja mietityttää nuo kiihdytysrikastus arvot. En ole niistä oikein päässyt jyvälle ja olenkin tehnyt kiihdytysrikastuksia VE kartan "kustannuksella" Oisko jollain vinkkiä miten tuota lähtis säätämään? Tai esim arvoja mitä kiihdytysrikastukset vois olla...
Vai on se tieten niinkin, että kun auton vien tuonne dynotestcenteriin niin siellä on kaveri joka tietää nämä asiat. Kyselen vaan siksi, että voisin valmistella mahdollisimman paljon valmiiks, ettei aikaa menisi siihen että korjataan perus asetuksia.
Normiajo taulukkoja olenkin tehnyt, mutta isomman lujan säätö on aika karkea.
Kiitos etukäteen jos jotain vinkkejä saisin ennen h-hetkeä.
Posted: Tue Aug 31, 2010 22:09
by Höylä
laita vaikka tuollaiset asetukset, jos käytät TPS pohjaista rikastusta... kyllä noilla alkuun pääsee...

Posted: Tue Oct 12, 2010 21:00
by jussi70
Päivitetään pitkästä aikaa...
Eli vielä kerran: Suuret Kiitokset Kaikille jotka neuvoitte ja tarjositte apuanne! Mega on toiminut moitteetta ja autokin on toiminut jotensakin hyvin. Tästähän tuli loppujen lopuksi menestystarina! Pikku lasten taudit autosta pitää korjata talven aikana. Tehoa ja käytännön suorituskykyä autossa on hienosti. Pitemmittä puheitta, Kiitos!
-Jussi-
Posted: Tue Oct 26, 2010 20:12
by jussi70
Kiitosten jälkeen hyvä kysellä lisää
Mullahan on tuo MiniMs johon on tehty muutos tupla lamdalle ja edis ohjaukselle. Boksinhan olen ostanut käytettynä joten en tiedä mitä muutoksia tehtäessä on mahdollisesti sivuutettu.
Halajaisin laittaa autoon tyhjäkäynnin säätö moottorin mutta "kaaviota" katsoessani IDLE lähtö on uhrattu EDIS lähdölle ja sehän on käytössä. Bensapumppua mulla ohjaa auton oma ecu, voisinko tuota lähtöä tai toista lamdan lähtöä käyttää tyhjäkäynti säätö moottorin ohjaamiseen? Tyhmänä taas kysyn onnistuisko ohjaus asetuksia muuttamalla vai pitääkö purkin sisälle tehdä muutoksia?
-Jussi-
Re: Corvetteen megasquirtti
Posted: Tue Jul 19, 2011 22:10
by jussi70
Taas on talvi rassailtu... Korvasin automaattivaihteiston manuaali askilla. Myös uudet isoprimääriset peltisarjat laitoin autoon. Tulpanjohdot laitoin MSD:n punaiset olikos ne jotkut hi-energy, vastusta niissä ei mahtanut olla lainkaan ilmeisesti jollekin kaasari koneelle tarkoitettu. Mutta eipä toimi moottorikaan enää, pätkii ja yskii. Onko nyt niin, että tulpanjohdot häiritsee megaa?
Sytkähän on EDIS-8...
Re: Corvetteen megasquirtti
Posted: Tue Jul 19, 2011 22:19
by teg
Huonot/epäsopivat tulpanjohdot ja johtojen ja tulppien yhdistelmä kyllä häiritsee kaikkia sähkölaitteita. Mahtaako radiostasi kuulua muuta kuin pärinää?
Onhan sulla R tulpat sentäs..
Re: Corvetteen megasquirtti
Posted: Wed Jul 20, 2011 7:05
by JaniM
Edis tarttee R-johdot tai tulpat.
Re: Corvetteen megasquirtti
Posted: Wed Jul 20, 2011 9:21
by jussi70
Googletin ja johdothan on nämä
http://www.summitracing.com/parts/MSD-35599/
Eli, kyllä nuo sittenkin taitaa olla käypäiset?
Pakosarjojen ahtauden vuoksi olen laittanut ko. tulpanjohdot ikäänkuin väärin päin eli jakajan piiput on tulpissa ja varsinaisen tulpanjohdon olen katkaissut ja liittänyt siihen edis pään.
Tulpat on AC Delco CR43TS eli radio malliset nuokin.
Ei vissiin auta kun alkaa nuohoaan, että missä vika. Voiko dataloggingista päätellä, että johdot tai tulpat häiriköi, vois käydä ajaan mutkan nauhottaanjos siitä ois apua?
Tuntuma autossa on nyt että vetoa ei ole juuri ollenkaan siis voimaa. Hiljakseen ajaessa paukuttaa kun oisi oikein laihalla ja kierroksia lisättäessä ei vedä oikein mitenkään, eikä kehtaa polkea kun ei kuku kunnolla.
Viime kesänä motti toimi oikein hyvin, oikein makia alavääntöinen mylly jossa yli puolituhatta hevosta ja vääntöä 750 heti tyhjäkäynnin jälkeen, nyt hepat hukassa...
Re: Corvetteen megasquirtti
Posted: Thu Aug 11, 2011 9:05
by jussi70
Lisäsin megan ohjaan flektiä ja nyt motti ei toimi enää ollenkaan. Sytkää piti aikaistaa 10-15 astetta, että auton saa ylipäätänsä liikkumaan. Paukkuu vaan ja kauhean laihalla, ahtopaineilla ei saa pelaan ollenkaan. Sekoittiko tuo flektin ohjaus koko purkin?
Re: Corvetteen megasquirtti
Posted: Thu Aug 11, 2011 12:30
by jussi70
Kahlaan epätoivosesti asetuksia läpi.
Spark alasvetovalikossa ja siellä Sparksettings.
Cranking Timing pitäis olla valittuna Trigger Return,mutta mulla se palaa harmaana ja teksti time based. Eikäauta vaikka panee käyntiin niin ei muutu. Mistä taulukosta pitää jotain muuttaa että tuon pääsee muuttamaan?
Re: Corvetteen megasquirtti
Posted: Sat Aug 13, 2011 8:06
by tty
Laita tuolla kohta Distributor(MSnS) MSnS tilaan, muut off tilaan ja käy Spark => Spark Settings valikossa vaihtamassa ko. asetus oikeaksi.
Sitten taas Edis(?) aktiiviseksi, muut off.
Tarkista myös muut asetukset.
(Oliko niistä kopiota siltä ajalta, kun kaikki toimi?
Tee toimivista asetuksista kopiot eri nimellä tms, niin voit palata toimivaan kokoonpanoon.)
EDIT:
Kirjoitit tuolla aikaisemmin:
jussi70 wrote:Ok, nuohotessani haku toimintoa paljastui että nuo pari edellistä postaustani mahdollisista vika kohteista olivatkin ilmeisesti aiheettomia
Eli tuo cranking timingin osalta, sillä ei kaiketi merkitystä ediksen kaa.
Mutta spark settins valikossa Trigger Angle oli 60 ja pitää olla 0 ediksen kaa. Muutin tuon ja kokeilen heti kun pääsen auton kimppuun. Oisko tuo aiheuttanu huonon käynnin aina uuden käynnistyksen jälkeen?
Re: Corvetteen megasquirtti
Posted: Sun Aug 14, 2011 20:33
by jussi70
Kiitos neuvosta tty!
Asetuksen muuttaminen onnistui neuvoillasi.Voisiko se olla tuosta kiinni? Luin vasta nyt viestisi,niin naapurisovun merkeissä pääsen tuon toteaan vasta huomenna.
Toivotaan että pähkinä ratkeais... Raportoin tuloksista...
t.Jussi
Re:
Posted: Sun Aug 14, 2011 21:22
by jussi70
Luin vielä koko vanhan ketjun läpi ja tätä samaa edellistä olin kysellyt kaksi vuotta sitten. Eli hieman keinotekoisestihän tuo trigger return sinne saatiin tallennettua. Olikohan tuo sittenkään oikein?
teg wrote:jussi70 wrote:
Näin tein. Spark setting asetuksissa taulukon keskivaiheilla Cranking timingia ei pysty muuttaan Trigger Returniksi, valikossa palaa Time Based. Joku on nyt varmaan väärin, mutta mikä?
-Jussi-
Muistaakseni EDISsillä ei ole mahdollista trigger returnin käyttöön.
Re: Corvetteen megasquirtti
Posted: Sat Aug 20, 2011 20:07
by jussi70
Tuntuu,että kaikkia on kokeiltu mutta nyt tuli sellanen juttu mieleen millä vois olla osuutta...
Lyhyt kertaus.Syksyllä auto toimi.Talven aikana muutin flektin ohjauksen megan hoidettavaksi. Muutoksen jälkeenhän auto ei ole toiminut vaan ajo on ollut enemmän tai vähemmän paukkumista ja seos laihalla. Äskettäin kun kävin taas ajaan niin flektin toimintakin oli jo aikasen epäloogista eli pätki vain päälle vaikkakin aiemmin toimi kuten määritelty. Huomenissa, jos ajasin uuden koodin purkkiin, uusi projekti johon muistitikulta syksyinen toimiva ohjelma. airdenfactorit,map ja thermafactorin kopioin vanhasta projektista. Jos tämmöset aamulla täräyttäisin niin oiskohan toivoakaan.
Eihän nuo mainitsemani airdenfactorit ym. inc. tiedostot ole menneet sekaisin?
Purkkihan mulla on MiniMs Ms1 V2.2 EDIS ohjatulla sytkällä.
Jussi