Sitä vartenhan kokemuksista kirjoitellaan, että kaikkien ei tarvitsisi kantapään kautta kaikkea opiskella...JaniM wrote:No aina oppii uutta. No nuo ilmajäähdytin koneet kuitenkin hieman erilaisia kuin vesijäähdytetyt ja varsinkin matalakierroksiset koneet.
Ilmajäähykoneen öljynlämpöjä on itse tullut seurailtua pari vuosikymmentä. Ja olen sen perusteella (sekä monesta lähteestä lukien, tukee omia kokemuksia) kääntynyt siihen uskoon että 80 astetta on aivan liian vähän, ja vähintään 95 saisi löytyä. Kunhan pääasiassa pysyy alle 130 asteen, lyhyissä vedoissa alle 150, niin kaikilla on kivaa. Parhaiten eli herkimmin kulkee öljynlämmön ollessa 95-115 välisellä alueella, läppärin kiinni ollessa huomaa tuon mm. suihkutusajasta...
Kokemukset kerätty pääosin 2CV:n moottorin kanssa, osa myös Visan 652cc twinin sekä vesikoneista vähän Maserati C114 moottorista. Nykykokemuksen valossa, kaikista on tullut poistettua öljynjäähdytin, kun ei Suomen kesässäkään tahdo öljy saavuttaa optimilämpöjään. Yllättävää oli, että toistaiseksi vähillä ajoilla ollut remmiahdettu Rättäri nelivetona, sekään ei öljyjään ole paistanut, mutta sen kanssa on vielä kokemusten kerryttäminen kovin alkuvaiheessa, ja sitten jos/kun lämmöt alkaa karkaamaan, niin sitä varten on jo ostettu suodattimen alle tuleva termostaattilaippa... Pitäisikin taputella ahdin takaisin, kun leimalle vähän sivistelin pannuhuonetta...

Turboahdetussa Rättärissä oli öljynlämmön kanssa välillä pientä tuskaa, etenkin kun syttyennakkoja vielä kohdalleen haettiin. Siitä ei jäähdytintä poistettu, ja kävi mielessä jopa isomman jäähyn asentaminen, mutta ns. kriittistä rajaa ei koskaan ylitetty. Siinä oli kyllä moottorin lähtökohtanakin Visan 652 kone, jossa on litra enemmän öljytilaa, joka auttoi ilmeisesti. Vastaavaa konetta vaparina viritettynä ajelin aikanaan ilman jäähdytintä, ja sillä sai lämmöt nousemaan 150 asteeseen, kun ulkolämpö oli lähellä 30 astetta ja pyyhkäisi alle tunnissa Jyväskylästä Mikkeliin (tämä tapahtui muinaisella 90-luvulla, nykyään uskaltaa julki tuoda)...
Sitten tuo mitä mainitset että paineet romahtaa lämpöjen noustessa, niin kuulemani mukaan se on Volkkarin "ominaisuus", etenkin vakiopumpulla. Suurtehopumpulla murhetta voi siirtää, mutta moottorin perusrakenteen takia ongelmaa ei täysin käsittääkseni saa pois. Voin olla toki väärässäkin, mutta tällaisia tuli kuultua kun isän duunikaveri jokkikseen näitä viritteli...