Kylmästarttiongelma (ei jää käyntiin ekalla)
Moderator: Masi_K
Kylmästarttiongelma (ei jää käyntiin ekalla)
Mitä asetusta pitäisi veivata kun kylmänä harvoin jää ekalla käymään. Startti pyörittää hyvin, starttaa nätisti muutaman kierroksen jälkeen, käy 1100-1500rpm (kelistä riippuen) lisäilmaluistin avittamana MUTTA sammuu noin sekunnin kuluessa.
Toisen kerran kun pyörittää käyntiin niin starttaa yhtä nätisti kuin ekalla kerralla ja jää käymään (joskus saattaa jäädä vasta kolmannella tai neljännellä käymään). Ja tyhjäkäynti on taas se 1100-1500rpm.
Warmup wizardi taitaa olla aika hyvin kohillaan kun kylmätyhjäkäynti toimii ihan hyvin, säädetty lisäilmaluistin kanssa yksiin. Laitan vielä myöhemmin illalla nuo nykyiset startti-asetukset tähän esille.
Toisen kerran kun pyörittää käyntiin niin starttaa yhtä nätisti kuin ekalla kerralla ja jää käymään (joskus saattaa jäädä vasta kolmannella tai neljännellä käymään). Ja tyhjäkäynti on taas se 1100-1500rpm.
Warmup wizardi taitaa olla aika hyvin kohillaan kun kylmätyhjäkäynti toimii ihan hyvin, säädetty lisäilmaluistin kanssa yksiin. Laitan vielä myöhemmin illalla nuo nykyiset startti-asetukset tähän esille.
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
Extran Fixed MAP on tehty juuri tämän ongelman nujertamiseen. Ainakin mulla toimii halutusti, aiemmin käytös oli kuten yllä.
Laita kone kylmästä käyntiin, ja katso paljonko MAP on, ja laita tämä arvo fixed-map -kenttään, ja kestoksi vaikka 3s. Lämpötila, jonka alle tuo on käytössä, voisi olla vaikka joku 20C, tai se lämpö jonka alapuolella ongelma on ilmennyt. Huomaa että vain 5:llä jaolliset lämpötilat toimivat, eli 20,25,30 jne.
Itseasiassa tuo ei minulla ihan täydellisesti toiminut sellaisena kuin se koodissa on, jouduin hieman muuttamaan sitä. Mutta kokokeile nyt ensin tuota ja kerro miten vaikutti.
Laita kone kylmästä käyntiin, ja katso paljonko MAP on, ja laita tämä arvo fixed-map -kenttään, ja kestoksi vaikka 3s. Lämpötila, jonka alle tuo on käytössä, voisi olla vaikka joku 20C, tai se lämpö jonka alapuolella ongelma on ilmennyt. Huomaa että vain 5:llä jaolliset lämpötilat toimivat, eli 20,25,30 jne.
Itseasiassa tuo ei minulla ihan täydellisesti toiminut sellaisena kuin se koodissa on, jouduin hieman muuttamaan sitä. Mutta kokokeile nyt ensin tuota ja kerro miten vaikutti.
Vähän tuota on nyt tullut testailtua muttei ainakaan vielä ihan autuaaksi tehnyt. MAP arvoksi siis paljonko MAP on hetki startin jälkeen kun kone käy, eikä siis starttauksen aikana eikö? Starttauksen jälkeen MAP oli 35 joka ei kyllä toiminut kovinkaan hyvin. Mutta pitää tässä testailla lisää vielä.
Kuinka kriittinen tuo fixed MAP on ASE-asetuksista, että pitääkö niidenkin olla hyvin oikein ennen kuin fixed map voi toimia kunnolla? (Pitäisi kyllä lukea jossain välissä oikeaa manuaalia että ymmärtäisiä syvemmin noita säätöjen merkityksiä ettei menisi niin kokeiluksi.)
Kuinka kriittinen tuo fixed MAP on ASE-asetuksista, että pitääkö niidenkin olla hyvin oikein ennen kuin fixed map voi toimia kunnolla? (Pitäisi kyllä lukea jossain välissä oikeaa manuaalia että ymmärtäisiä syvemmin noita säätöjen merkityksiä ettei menisi niin kokeiluksi.)
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
Kyllä ne ASE-asetukset vaikuttavat. Senkin käytös on aika epälineaarinen, kylmemmällä kelillä rikastusta tarvitaan äkkiä hyvinkin paljon enemmän muutaman sekunnin ajaksi. Minulla muistaakseni on 10s.
Fixed MAP arvoa voinee koettaa melko vapaasti erikokoistakin. Yllättävän kova alipaine heti kylmällä koneella sulla, omassani lisäilmaluistin ollessa avoinna on tuo luokkaa 60kPa, lämpimänä tuota 35 luokkaa.
Aikanaan tuota kun tutkin, niin fixed map:lla tuo fixed arvo tulee heti käyttöön koneen käytyä, eli hyppää noin 100kPa:sta sinne fiksattuun arvoon, ja taas käydään hetkellisesti laihalla. Omani sain toimikmaan hienosti kun väsäsin koodiin sellaisen ehdon, että map = fixed vain silloin kun todellinen map on tuon raja-arvon alapuolella, muuten anturin mukaan. En juuri nyt pääse kaivamaan kuinka tein tuon muutoksen, voin myöhemmin etsiä.
Fixed MAP arvoa voinee koettaa melko vapaasti erikokoistakin. Yllättävän kova alipaine heti kylmällä koneella sulla, omassani lisäilmaluistin ollessa avoinna on tuo luokkaa 60kPa, lämpimänä tuota 35 luokkaa.
Aikanaan tuota kun tutkin, niin fixed map:lla tuo fixed arvo tulee heti käyttöön koneen käytyä, eli hyppää noin 100kPa:sta sinne fiksattuun arvoon, ja taas käydään hetkellisesti laihalla. Omani sain toimikmaan hienosti kun väsäsin koodiin sellaisen ehdon, että map = fixed vain silloin kun todellinen map on tuon raja-arvon alapuolella, muuten anturin mukaan. En juuri nyt pääse kaivamaan kuinka tein tuon muutoksen, voin myöhemmin etsiä.
Mulla kanssa alkuvaiheessa teki tuota. Mutta ASEn rukkaus kohdalleen autto niinpaljon että ei enää ongelmia. Mulla pyörii pumput 2s ennen ruiskutusta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Eipä tuonut fixed map onnea. Lähinnä meni huonommaksi. Jos jatkoi fixed mapin päälläoloaikaa vaikean käynnin yli niin sitten toki ei voinut yhtään koskea kaasuun väärän MAP arvon takia. Siltikin tuppaili sammua. ASEa ja cranking settareita on veivattu, laihalle, rikkaalle ja ristiin. Tuloksena samat ongelmat startissa ja yhdet kastellut tulpat ja tyhjä akku
Kun jää käyntiin sitten kolmannella niin AFR ~12-13:1 ja käy hyvin 1200rpm.
Voisiko kulahtanut bensapumppu aiheuttaa moista? Tosin autossa on tuo painevaraaja ja taitaa olla ihan kunnossakin kun tiputtaa bensakiskossa painetta yön yli max 0,5bar ja lyhyemmässä seisonnassa max 0,1bar. Bensanpaine 3,1bar.
Mega ei ohjaa polttoainepumppua vaan sen tekee vanha k-jetin rele samoin kuin Megasquirt (esipyöritys, virrat pois kun kone sammuu jne). Ainoastaan bensapumpun toimintaa ei näe megatunesta. Tosin tuo rele on alkanut vähän oikkuilla, ei sammuta pumppua virtoja käännettäessa vaikka kone ei käy.
Kesällä näitä ongelmia ei ollut. JA ONNEKSI KESÄ ON JO OVELLA


Voisiko kulahtanut bensapumppu aiheuttaa moista? Tosin autossa on tuo painevaraaja ja taitaa olla ihan kunnossakin kun tiputtaa bensakiskossa painetta yön yli max 0,5bar ja lyhyemmässä seisonnassa max 0,1bar. Bensanpaine 3,1bar.
Mega ei ohjaa polttoainepumppua vaan sen tekee vanha k-jetin rele samoin kuin Megasquirt (esipyöritys, virrat pois kun kone sammuu jne). Ainoastaan bensapumpun toimintaa ei näe megatunesta. Tosin tuo rele on alkanut vähän oikkuilla, ei sammuta pumppua virtoja käännettäessa vaikka kone ei käy.
Kesällä näitä ongelmia ei ollut. JA ONNEKSI KESÄ ON JO OVELLA


Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
Itse olen joutunut tuon mopon kanssa tappelemaan saman ongelman parissa. Mun teoria ongelman syystä olisi sellainen, että kun ASE:n tarjoama lisärikastus loppuu, niin kone sammuu ja seuraavassa starttauksessa tulee jo liikaa bensaa ja tulpat kastuu. Olen kokeillut vähentää cranking pw:tä ja lisätä warmup-rikastusta ongelmallisen lämpötilan kohdalta. Jotain apua tuosta on tuntunut olevankin, hankala vaan sanoa varmaksi, kun noita ongelmalämpötiloja osuu kohdalle vähän harvakseltaan.
Uudemmissa koodiversioissa taisi olla mahdollista venyttää tuota ASE:n kestoa aika pitkäksi, sitäkin voisi ehkä kokeilla joskus.
Uudemmissa koodiversioissa taisi olla mahdollista venyttää tuota ASE:n kestoa aika pitkäksi, sitäkin voisi ehkä kokeilla joskus.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Artun ongelmaan voisi toimia tämä ominaisuus: Virrat päälle, käännetään tps jonkun tietyn raja-arvon yli kolme kertaa, jonka jälkeen saadaan crankingiin halutessa reilusti suurempi rikastus:
If the First Start Enrichment option is set to ON you will have the option to increase the cranking PW for the first start of the day. Just turn on the ignition and then pump the throttle 3 times before cranking. If the TPS value goes above the FLOODCLEAR more than 3 times before you crank the engine then the cranking PW will be multiplied by the Extra Cranking Fuel Multiplier. So if the normal cranking PW is set to 10.0mS and the multiplier is 50% then the cranking PW will be 15.0mS. This setting returns to the normal PW after the first attempt to start the motor or if you apply the throttle past the FLOODCLEAR setting. This is to assist starting a motor that requires additional fuel to start only on the first start after sitting a long time. If the engine fails to start on the first attempt, the First Start Enrichment can be reactivated after the engine has set for two sec without cranking.
Ok. Minulla selvästi oli samat oireet kuin aikanaan msefillä heillä ketkä väsäilivät fixed MAP:n. Ominaisuus koodattiin, ja se esti pw:n tipahtamisen liian alas, mutta omalla kohdallani tuo ei vielä täysin toiminut: Startatessa MAP on 100kPa, ja heti käynnistyttyä tuli se fixed arvo, eli minulla 60kPa. Jälleen kone sammui, mutta tällä kertaa siihen että fixed arvo oli alempana kuin todellinen MAP (esim. 80kPa, käyntinopeus edelleen kasvamassa).
Tein seuraavan ehdon: JOS oikea MAP on suurempi kuin fixed MAP, niin käytetään oikeaa MAPpia. Muussa tapauksessa fixediä sen ajastimensa ajan.
Muutin seuraavaa kohtaa:
Kolme riviä lisää:
Tuon jälkeen ärsyttävä ominaisuus katosi.
Tein seuraavan ehdon: JOS oikea MAP on suurempi kuin fixed MAP, niin käytetään oikeaa MAPpia. Muussa tapauksessa fixediä sen ajastimensa ajan.
Muutin seuraavaa kohtaa:
Code: Select all
FixdMAP2:
lda adr
lda MAPFixASE_f ; We are in fixed MAP mode during ASE, load value
sta map
sta lmap
bra Done_FIXMAP
Code: Select all
FixdMAP2:
lda MAPFixASE_f ; Is MAP still higher than fixed MAP value?
cmp map
blo NormMAP_Count ; Let it roll down to meet fixed.
lda adr
lda MAPFixASE_f ; We are in fixed MAP mode during ASE, load value
sta map
sta lmap
bra Done_FIXMAP
Ymmärtääkseni startin aikana bensaa tulee ihan riittävästi, kone kyllä lähtee helposti käyntiin ensimmäisellä yrityksellä, mutta sammuu 1-3 sekunnin päästä. Eniten ihmetyttää se, että tämän jälkeen konetta ei meinaa saada millään käyntiin. Ilmeisesti tulpat kastuvat jossain välissä, mutta miksi?KariM wrote:Artun ongelmaan voisi toimia tämä ominaisuus: Virrat päälle, käännetään tps jonkun tietyn raja-arvon yli kolme kertaa, jonka jälkeen saadaan crankingiin halutessa reilusti suurempi rikastus:
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Eli se hörähtää sillä mällillä minkä se saa pyörityksen aikana. ASEn puutteesta tai liiallisuudesta jää nyt kiinni. Mä laitoin ase 10s decay ja tälläsin numeroita ja hyvin toimii. En muista nyt mitä arvoja.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII