muuttuva geometrisen turbon ohjaus...

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
palomika
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Mon Mar 06, 2006 22:13
Location: Kemijärvi

muuttuva geometrisen turbon ohjaus...

Post by palomika »

elikkäs miten tollainen onnistuu megasquirtilla...?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Riippuu vähän siitä, että miten sitä halutaan ohjata. Ensimmäiseksi mieleen tulee laittaa painekello ohjaamaan turbon johdesiipiä ja sitten säätää MS:llä kellolle menevää painetta magneettiventtiilin avulla. Tai sitten voi lähteä kokeellisemmalle linjalle ja viritellä tarkoitukseen jotain muuta, esim. solenoidia tai lennokkiservoa.

Aihe kiinnostaa jonkin verran, sillä olen juuri virittelemässä käyttöön Garretin muuttuvageometrista turboa. Aluksi ajattelin hoitaa ohjauksen pelkällä painekellolla. Tosin mulla on ollut hiukan hankaluuksia löytää riittävän herkkää kelloa, jolla säädön saisi tappiin asti suunnitelluilla puolen baarin ahdoilla. Eli joku sähköinen ohjaus voisi olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto.

Ja yksi mielenkiintoinen kysymys on säätöperiaate. Tuolla painekellolla johdesiipiä käännetään aukipäin paineiden kasvaessa, minkä pitäisi olla kohtuullisen hyvä ratkaisu. Mutta jos siipiä voisi säätää vapaasti, niin kannattaisiko ne pitää täysin auki myös osakuormalla ajettaessa? Tällöin pakopaineet laskisivat, millä voisi olla kulutusta pienentävä vaikutus.
Arttu
GSX1100 -85
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

eikö se kannattais säätää niin, että moottorin vääntökäyrän huipun kohdalla olis suurempi ahtopaine, kuin max. tehojen kohalla (audi käytti muistaakseni tätä periaatetta B ryhmän ralliautoissaan :roll: )
palomika
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Mon Mar 06, 2006 22:13
Location: Kemijärvi

Post by palomika »

eli miten sen lennokki servon ahjaus sitten oikeen tapahtuis...?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Tuo servon ohjaus on vain vastikään päähän pälkähtänyt ajatus, joten en osaa sanoa miten se todellisuudessa onnistuu. Tyypillisesti noita servoja ohjataan 1-2ms pulsseilla, tuloksena saadaan +-90° keskiasennosta poikkeava asento. Hyvällä tuurilla nuos ohjauspulssit voisi saada aikaiseksi extra-koodin boost controllerilla sopivilla asetuksilla. Tai sitten vällin tarvitaan jotain elektroniikkaa.

Ensimmäisessä netistä löytyneessä lennokkikaupassa tehokkaimpien servojen vääntö näytti olevan luokkaa 15kg/cm. En osaa sanoa riittääkö tuo turbon siipien ohjaukseen, veikkaisin että voisi hyvinkin riittää.
Arttu
GSX1100 -85
MJF
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Tue Jul 26, 2005 16:22
Location: Oulainen

Post by MJF »

Tuli huudettua ebaysta Mersun sähkösäätöinen VNT. Siipiä siinä näyttää ohjaavan sähkömoottori Pystyisköhän tuota ohjaamaan megalla?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Kas, noita on sähköisesti ohjattunakin. Jostain pitäisi löytää tietoa miten tuota ohjataan, arvaisin kyseessä olevan jonkun hiukan hienostuneemman ohjaustavan. Eli ei varmaan onnistu suoraan, mutta jos haluat tehdä koodiin vähän muutoksia, niin voisi hyvinkin onnistua. Jos käy oikein hyvä tuuri, niin tuo toimii ihan pulssisuhdeohjauksella, jolloin ohjaaminen voisi onnistua suoraan.

Mikä ahdin muuten on kyseessä, VNT20?
Arttu
GSX1100 -85
MJF
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Tue Jul 26, 2005 16:22
Location: Oulainen

Post by MJF »

Se on ´03 320CDIn GT23V. Auton oma ecu sitä ohjaa alunperin, mutta ohjaustavasta ei ole tietoa.
plagu
Perustajajäsen
Posts: 98
Joined: Fri Dec 16, 2005 22:50
Location: Vihti
Contact:

Post by plagu »

holysmoke foorumilla luin joskus juttua tuollaisen ohjaamisesta, jostain syystä tuo foorumi ei ole enää pystyssä. (holysmoke = kotimainen diisselituunaus foorumi) Siellä oli kuitenkin ihan seikkaperäisesti selitetty tuo asia, toivotaan että tuo foorumi tulee jossain vaiheessa takaisin linjoille
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Foorumi ei ole kaatunut eikä poistunut, se on vaan muuttanut uuteen osotteeseen.
http://www.ledcomp.fi/hsd/
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Lukemista aiheesta kiinnostuneille.

http://www.edu.fi/oppimateriaalit/suihk ... telma.html
http://www.thedodgegarage.com/turbo_vnt.html
http://www.thedodgegarage.com/turbo_vnt_pictures.html
http://www.oldimrt.ethz.ch/research/pro ... Diesel.pdf
http://www.carlist.com/autoglossary/aut ... y_119.html
http://www.freshpatents.com/Method-and- ... 137777.php
http://www.honeywell.com/sites/ts/tt/tu ... nifits.htm

kohdasta Control of turbocharged diesel engines...
http://ghost.engin.umich.edu/pubs.html

Summasummarum...

- ohjaus/algoritmi voi olla yksinkertainen tai sitten ei, osaltaan riippuen myös mitä ominaisuuksia halutaan.
- säädön 'tehtävät' karrikoiden mm. antilag, antisurge (kompressori myös osaltaan mitoitettu tätä silmällä pitäen), hyötysuhde eri kaasun tilavuusvirtauksilla (vastapaine), engine braking yms.
Post Reply