Fidlen virrankulutus?
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Fidlen virrankulutus?
Kuinka about paljon virtaa vie tyhjäkäyntiventtiili?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Jaa ei se sitte ton enempää ookkaan. Ihmettelen vaan, että miks sitten Turtana ehdotti laittaa IRFZ44-fettiä, jos haluaa ajaa suoraa sitä tyhjäkäyntimoottoria. Tuo fettihän kestää n.50A http://www.ortodoxism.ro/datasheets/irf/irfz44.pdf
Periaatteessahan se kai onnistuis jo kahdella 2N2222 (0,8A)-trankullakin numeroiden valossa. Siinähän ei oo kuitenkaan mitään järkee laittaa kahta trankkua. Mut noinniinku periaatteessa...
Periaatteessahan se kai onnistuis jo kahdella 2N2222 (0,8A)-trankullakin numeroiden valossa. Siinähän ei oo kuitenkaan mitään järkee laittaa kahta trankkua. Mut noinniinku periaatteessa...
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Mie sitä vaan vähä ihmettelen, että miks niin kauhiat varmuuskertoimet täytyy pitää tuossa? Eihän se vara sitä venettä kaada, mutta noin hepposemmat osat olis kans vähä halvempiakin.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Virrankulutus riippuu venttiilin tyypistä ja ohjauksen aikavakioista.tvhula1 wrote:Opelissa, Bemareissa ja saabeissa käytetty boschin tyhjäkäyntimoottori vie about 1.5A.
esim. Bosch '0 280 140 509' venttiili ohjattuna PWM:llä (n. 100 Hz) niin maksimi virta per käämi (ts. ohjauspiirin maattava tulo) jää alle 300 mA:n.
Piensignaalitransistori riitää siis hyvin.
Joo toi fetti vois olla pienempikin. Tai käyttää joku sopiva darlington jos ei usko piirilevyltä löytyvien tehonkestoon. Jos haluaa orggislevylle mahtumaan niin tavallinen bipolaari ZTX650 muistaakseni kestää 2A. Kustannukset ei oo siltikään hirveästi isompia vielä millään ton teholuokan osilla. Euron pari luokkaa noi kaikki edellämäinitut trankut, ei luulis kaatavan kenenkään taloutta.Volkkarijermu wrote:Mie sitä vaan vähä ihmettelen, että miks niin kauhiat varmuuskertoimet täytyy pitää tuossa? Eihän se vara sitä venettä kaada, mutta noin hepposemmat osat olis kans vähä halvempiakin.

Tiara Kit Car - MsnS-E
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Sitte sitäkin aattelin, että eikös hyvin vois käyttää bensapumpun ajelemiseen myös sitten tollasta reilua tehonkestosta fettiä? Kyllähän ny esim. IRFZ44:n virrankesto pitäs hemmetissä riittää bensapumpun ajamiseen ihan suoraa?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
niin entäs se maakuorma joka tulee megan boxille kun pumpun 10A virta paukutetaan sen kautta, ajatellaampa ihan järjellä. Jos se olisi järkevää ajaa suoraan boxilla olisi jokaisessa kaupallisessa ratkaisussa näin.Volkkarijermu wrote:Sitte sitäkin aattelin, että eikös hyvin vois käyttää bensapumpun ajelemiseen myös sitten tollasta reilua tehonkestosta fettiä? Kyllähän ny esim. IRFZ44:n virrankesto pitäs hemmetissä riittää bensapumpun ajamiseen ihan suoraa?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
No maadotukset kuntoon ihan järjellä ajatellen 

www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Nii in, irfz44 fetin tehonkesto 25 asteessa on 94W jos nyt oletetaan että pumppu saisi 13V jännitteen ja söisi 7A virtaa ollaan 91W kohdalla tehonsyönnissä, tämä tarkoittaa sitä että fetin täytyisi olla kiinni kunnollisessa jäähdytysrivassa, niistä maadotuksista puhumattakaan.
Miksiköhän kaikki oem valmistajat käyttää relettä
onnea matkaan.
Miksiköhän kaikki oem valmistajat käyttää relettä

onnea matkaan.

-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
kysymys ei varmasti ollut tehohäviöstä, vaan tehonkestosta.
Jos tuon fetin tehonkesto on 94W, se ei silloin kestä kovinkaan hyvin 91W pumppua.
Jos tuon fetin tehonkesto on 94W, se ei silloin kestä kovinkaan hyvin 91W pumppua.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Niin no ehkäpä ei mutta onhan niitä kestosempiakin olemassa. Elfan sivuja tutkin, niin löytyyhän sieltä ihan 300W fettejäkin ja tarvittaessa vieläkin kestävämpiä.MrFairlane wrote:kysymys ei varmasti ollut tehohäviöstä, vaan tehonkestosta.
Jos tuon fetin tehonkesto on 94W, se ei silloin kestä kovinkaan hyvin 91W pumppua.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Tehon täytyy hävitä jossain jossa on riittävä tehonkesto. Teho P = U * I, jossa on U on komponentissa tapahtuva jännitehäviö. Suurin osa jännitteestä , eli autossa sen n. 12V, häviää toimilaitteessa (pumppu, venttiili tms.).MrFairlane wrote:kysymys ei varmasti ollut tehohäviöstä, vaan tehonkestosta.
Jos tuon fetin tehonkesto on 94W, se ei silloin kestä kovinkaan hyvin 91W pumppua.
Kytkintransistorissa tapahtuu ehkä noin voltin häviö, joten siellä tapahtuisi n 1V * 7A = 7W häviö, jonka se kestää koska sen tehonKESTO on 94W.
Pumpussa/venttiilissä tapahtuu se 91W häviö ja transistorissa 7W.
ehkä tuo Z44 ei kuitenkaan ole bensapumpun kuormalle sovelias.. joku IRF1405Z vois olla hyvä. Se on jo suunniteltu ajamaan suoraan mm lasinpyyhkijän moottoria, tuulettimia jne.
Mutta toisaalta, miks hakemalla hakea ongelmia jos releet kuitenkin ajaa ton asian ihan yhtä hyvin?
Mutta toisaalta, miks hakemalla hakea ongelmia jos releet kuitenkin ajaa ton asian ihan yhtä hyvin?
Tiara Kit Car - MsnS-E
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Niin ja toisinpäin ajatellen, miks IRF1405 on sitten käytössä lasinpyyhkijän moottoreille ja tuulettimille kun kerran releetkin on keksitty 
Mutta siis miks jokin riittävän järee fetti olis sitten vikaherkempi tai epävarmempi kuin rele? Kyllä ne releetkin paukkuu. Itteltä meni yks vuosi ajovalojen rele kakaks ja valot jämähti päälle ja samalla ruskettui valokytkin. Kysehän olis ny siitä, että laittais sen oikeenlaisen fetin, joka siis kestäis sen bensapumpun. Miks se olis jotakin ongelmien hakua?
Ja sitte vielä sen verran asiaan, että jos tuollasen IRF1405:n laittais, niin minkälainen vastus prossun pinnin ja fetin väliin? Tartteeko noi järeemmät fetit kuis paljo enempi ohjausvirtaa että alkaa johtamaan?

Mutta siis miks jokin riittävän järee fetti olis sitten vikaherkempi tai epävarmempi kuin rele? Kyllä ne releetkin paukkuu. Itteltä meni yks vuosi ajovalojen rele kakaks ja valot jämähti päälle ja samalla ruskettui valokytkin. Kysehän olis ny siitä, että laittais sen oikeenlaisen fetin, joka siis kestäis sen bensapumpun. Miks se olis jotakin ongelmien hakua?
Ja sitte vielä sen verran asiaan, että jos tuollasen IRF1405:n laittais, niin minkälainen vastus prossun pinnin ja fetin väliin? Tartteeko noi järeemmät fetit kuis paljo enempi ohjausvirtaa että alkaa johtamaan?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Siis releethän on mekaanisesti kuluvia osia joten ne voi olla arvaamattomia. Mutta tarkoitin lähinnä että jos alkaa sen enempää elektroniikkaa tietämättömänä virittelemään fettien kanssa + ilman kunnollista laitteistoa ja halutaan toimintavarmuutta niin parempi pysytellä releissä jos ei oikeasti ole pätevää syytä tehdä toisin. Ei nyt tarkoitus lannistaa vaan hakea vähän johdonmukaisuutta touhuun. Jos rele paukahtaa niin se on todella nopea vaihtaa tien päällä, mites on joku trankku piirilevyllä?
Syy miks esim tuulettimelle on fettejä suunniteltu tai vaikka lasinpyyhkimelle on varmaan PWM yms sovellukset joilla saadaan säädettyä moottorien nopeuksia. Ennen tuulettimen nopeus säädettiin tehovastuksilla, mutta tällä hukataan aina tehoa pienillä nopeuksilla. Ja autossahan ei haluta hukata sähköä yhtään sen enempää mitä on pakko sillä kaikki näkyy lopulta bensankulutuksessa (laturi joutuu lataamaan voimaakkaammin -> vie enemmän tehoa ja siten bensaakin).
PS. Muistaas toi bensankulutus tekin jotka välttämättä haluatte häikäistä vastaantulijat sumuvaloillanne (joiden käyttö muuten lain mukaan sallittua ainoastaan poikkeuksellisen huonoissa oloissa), noita sumareitahan ei oo siis oikeesti pakko pitää päällä jos sellaset autosta löytyy
Syy miks esim tuulettimelle on fettejä suunniteltu tai vaikka lasinpyyhkimelle on varmaan PWM yms sovellukset joilla saadaan säädettyä moottorien nopeuksia. Ennen tuulettimen nopeus säädettiin tehovastuksilla, mutta tällä hukataan aina tehoa pienillä nopeuksilla. Ja autossahan ei haluta hukata sähköä yhtään sen enempää mitä on pakko sillä kaikki näkyy lopulta bensankulutuksessa (laturi joutuu lataamaan voimaakkaammin -> vie enemmän tehoa ja siten bensaakin).
PS. Muistaas toi bensankulutus tekin jotka välttämättä haluatte häikäistä vastaantulijat sumuvaloillanne (joiden käyttö muuten lain mukaan sallittua ainoastaan poikkeuksellisen huonoissa oloissa), noita sumareitahan ei oo siis oikeesti pakko pitää päällä jos sellaset autosta löytyy

Tiara Kit Car - MsnS-E
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Eli se kestää 94 amppeeria virtaa?teg wrote:Tehon täytyy hävitä jossain jossa on riittävä tehonkesto. Teho P = U * I, jossa on U on komponentissa tapahtuva jännitehäviö. Suurin osa jännitteestä , eli autossa sen n. 12V, häviää toimilaitteessa (pumppu, venttiili tms.).MrFairlane wrote:kysymys ei varmasti ollut tehohäviöstä, vaan tehonkestosta.
Jos tuon fetin tehonkesto on 94W, se ei silloin kestä kovinkaan hyvin 91W pumppua.
Kytkintransistorissa tapahtuu ehkä noin voltin häviö, joten siellä tapahtuisi n 1V * 7A = 7W häviö, jonka se kestää koska sen tehonKESTO on 94W.
Pumpussa/venttiilissä tapahtuu se 91W häviö ja transistorissa 7W.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Kerrompahan vaan, että tänään vetäsin tuon bensafettikytkennän kiinni. n.20km ajelin. 2 kpl IRL2910 (200W, 100V, 55A) fettejä rinnan, erotettu optolla prossusta, pumpun kanssa rinnan MBR2060 schottky-diodi. Fetit on alulevyssä ja hiukkasen lämpöö tuntuu, mutta ei enempää, ja hyvin pelaa! Nykysen sytkän kanssa ei se k-jetin bensapumpun rele saa sitä virtapiikkiä kun laittaa virran päälle, joten se ei kerää painetta bensapuolelle ennen starttausta. Nyt tuokin homma on korjattu noilla feteillä. Toteutan saman kytkiksen 60W flektille.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!