5v-regulaattori lämpenee

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

5v-regulaattori lämpenee

Post by Timo_R »

Tänään piti sit kokeilla megaa käyntiin, mutta eihän se niin helposti käynytkään. Hetken tutkimisen jälkeen huomasin että tuo 5v regulaattori lämpiää hetkessä melko kuumaksi.

Tutkin kaikki regulaattorin jälkeiset tinaukset, ilman tulosta. Aina vaan oli regulaattorin 2(maa) ja 3 yhdessä. Sain rajattua oikosulun kun aloin poistaa komponenttejä yksitellen, mutta varsinaista vikaa en löydä millään.

Pari kuvaa selventämään asiaa. Ongelmakohdat merkitty punaisella, eli siis tuo piiri maadottaa jostain.
http://www.kopteri.net/koti/timo.rantan ... kelma1.jpg
http://www.kopteri.net/koti/timo.rantan ... kelma2.jpg

Lueskelin tuossa noita vanhempia juttuja, ja löysin jutun partcon viallisesta sarjasta. Partcon sarjastahan tämäkin on koottu, joten voisiko olla viallinen levy :?:
Mitenkäs tälläisen viallisen levyn vaihtaminen uuteen on onnistunut? Lähettääkö ne partcolta kiltisti uuden sarjan, kun soittaa ja kertoo ongelman... :roll:
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
petteriu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 132
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:12
Location: Pori

Post by petteriu »

Tuossa 1. kuvan rajatussa alueessa, kohdassa josta lähtee pisto alas, näyttäisi ainakin olevan tarkistettava paikka. Vai onko sitten tullut komponentin irroittamisen yhteydessä.
Itse en ole vialliseen levyyn vielä törmännyt vaan aina on vika löytynyt kolvin varresta. Ainakin omaan silmään kuvan levyssä on muitakin potentiaalisia vikapaikkoja.

nimim. "etusormi ei kirvele enää läheskään niin paljon kuin viikko sitten megaa testatessa"
a.k.a.
Petteri
SaabT16
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Tue Jan 10, 2006 9:43
Location: Pori
Contact:

Post by SaabT16 »

Moikka!
Näyttäis olevan harjalla hommia. Kuvasta sopivasti zoomaamalla näkyis aika paljon noita tinan roiskeita. Kuuma kolvi tai huono tina kun noin roiskii.
Omassa levyssä oli tossa Boot jumpperin läpiholkissa pieni "vika" Hieman veitsen kärjellä piti säätää. Vaikuttaa tosin vain eprommin ohjelmointiin.

Pehmeä messinki/kuituharja ja hyvä pölynpuhdistus ja vielä luuppi silmälle, sissotuijotus joka juotokseen ja loput roiskeet pois vääristä paikoista.
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Post by Timo_R »

No juu, kamalaltahan nuo tinaukset kieltämättä näyttää. Olisi pitänyt itse tinata, eikä antaa pikkuveljen kasailla :lol:
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
masa
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Fri Aug 26, 2005 12:16

Post by masa »

Noissa juotosasioissa kannattaisi varmaan kääntyä paikallisten oppilaitosten (elektroniikka-alan) puoleen, varmasti löytyy "aaltojuotoskoneet". Tällöin ei tarvitse tyytyä omaan juotosjälkeen, mikäli siinä esiintyy parantamisen varaa ja voi keskittyä autoharrastukseen... Kohtuu korvauksella teollista tuotantoa vastaavaa juotosjälkeä...
--MegaSquirt--Ett superspännande spel för stadiga händer och iskalla nerver--
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Samaa ongelmaa ittelläkin, eli U5 jaloista kaksi on maadoitettu, toinen C16 läpi (maadoittautuu, vaikka C16 on poissa). Kolmanteen tulee sitten normaalisti +12v.

Johdin tuossa U5:sen lähistöllä, joka menee ihan MAP anturin vierestä kärähti, kun siellä jossain oli oikari, pistin uuden, ja nyt se vaan lämpenee, samoin kun U5, jos syöttää virtaa piirilevylle.
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Post Reply