Audi 5syl. ja kierroslukumittarin ohjaus

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
kvande
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Tue Feb 14, 2006 12:21
Location: Tampere

Audi 5syl. ja kierroslukumittarin ohjaus

Post by kvande »

Moro,

Audissani on 5-aukkoinen haittalevy alkuperäisen 1-aukkoisen tilalla. Signaalitaajuus on siis 5-kertainen orkkikseen verrattuna.
Kysymys kuuluukin onko kellään ideaa jolla esim. lediltä 17 saisi alkuperäistä taajuutta vastaavan signaalin kierroslukumittarille? (Tai alkuperäiselle moottorinohjausyksikölle, jolloin kojetaulun joulukuusenvalot hieman himmenisivät).
Terveisin, Kari Vänttinen
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

No extra-koodissa on olemassa ihan tuota varten asetus, jolla yhtä prossun pinneistä voi käyttää kiekkamittarilähtönä. Tai sitten suoraan siitä lediltä. Paha sanoa tarkemmin, kun en tiedä miten tuo on Audisssa alunperin tehty.

Ymmärsinkö oikein, että tarvitsisit yhden pulssin/kierros? Tuon kiekkamittarilähdön kanssa on mahdollista käyttää jotain kertoimia/jakajia taajuudelle, mutta en muista oliko viidellä jakaminen mahdollista. Jos muuten ei onnistu, niin aina voi tehdä pienen logiikkapiirihässäkän taajuuden jakamiseen :)
Arttu
GSX1100 -85
kvande
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Tue Feb 14, 2006 12:21
Location: Tampere

Post by kvande »

Yksi pulssi/virranjakajan kierros. Näin ajattelin. - Ainakin silloin jos tarjoan pulssia suoraan alkuperäiselle Hitachin boksille ikään kuin alkuperäistä Hall-anturia simuloiden.
Terveisin, Kari Vänttinen
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Mun tietotoimisto taas väittää että audin mittari syö 5pulssia per kaksi kierrosta, eli ihan tavallisen mittarin tapaan pulssi per palotapahtuma. Tällainen signaalihan tulee megalta jo valmiiksi esim. siitä kiekkamittarilähdöstä. Sopivan vahvistuksen se kylläkin tarvitsee.

E: tämä siis siinä tapauksessa että signaali vietäisiin suoraan mittarille.
kvande
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Tue Feb 14, 2006 12:21
Location: Tampere

Post by kvande »

Olisiko homma siis Audissa niin että Hitachin boksi itse syöttäisi sitten kierroslukumittarille 5-kertaista pulssitaajuutta hall-anturin taajuuteen verrattuna? Tuotahan sitten syötettäneen myös alkuperäiselle sytkänvahvistimelle ja sitä kautta puolalle? - Siis jos megaa ei olisi istutettu korvaajaksi.

Mahtaakohan tuo alkuperäisen pulssin "korkeus" sitten olla 5V vai 12V, tai onko tuolla edes suunnatonta merkitystä?

Oikeastaan tuo "1 pulssi/2 moottorin kierrosta" -vaihtoehto kiinnostaa vain siinä mielessä että tuolla saattaisi saada kojelaudan varoitusvalot sammuksiin...
Terveisin, Kari Vänttinen
mp
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Thu Jun 02, 2005 8:47
Location: Lieto
Contact:

Post by mp »

kvande wrote:Olisiko homma siis Audissa niin että Hitachin boksi itse syöttäisi sitten kierroslukumittarille 5-kertaista pulssitaajuutta hall-anturin taajuuteen verrattuna?
Hitachi tosiaan pukkaa ulos pulssin/kipinä (eli 5 pulssia/2 kierrosta) sekä kierroslukumittarille että sytytyspäätteelle.
kvande wrote:Mahtaakohan tuo alkuperäisen pulssin "korkeus" sitten olla 5V vai 12V, tai onko tuolla edes suunnatonta merkitystä?
5V pulssi tuntuu kelpaavan sytkäpäätteille (testattu MC1 ja AAN koneissa) ja ainakin motronic-maailmasta peräisin olevalle kierroslukumittarille.
turboaudi ja vems
kvande
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Tue Feb 14, 2006 12:21
Location: Tampere

Post by kvande »

Kiitokset tiedosta!

Täytyypä tuupata kokeeksi led18 ohjaamaan tuota kierroslukumittaria.
Terveisin, Kari Vänttinen
Post Reply