Eli siis kyseessä partcon myymä merkitön motorolan kopio. Oireena on ollu viikon ajan outoa nykimistä jota tapahtui aluksi vain yli 2bar ahdoilla, sitten oire rupesi pahenemaan eli välillä kone sammui 2bar paineilta kesken ajon ja heräsi heti kun käytti virrat pois. Lopuksi rupesi jo nykimään ja sammuilemaan 1bar ahdoillakin ja eileen lopulta sammui lopullisesti. toiminnot on samoinkuinkokoprossu ei olisi paikallaan eli ei pumpun rele toimi eikä tietokone saathteyttä myöskään leditei vilkahtele. Toisesta megasta otin prossan niin heti rupesi toimimaan.
Olikohan tuossa prossassa valmistus vika vai voisko tuo johtua jostain muusta?
prosessori kärähti
Moderator: Masi_K
Sehän tässä niin outoa onkin että jännite ei varmasti nouse ainakaan pitkäksi aikaa yli 5v joka sisään tulossa 5vzenerit, prossun jännite ei kylläkäänole 5v kun tuon kasasin niin osien puutteen takia jouduin käyttämään3.3v regua, mutta ei noin päin luulisi aiheuttavan käryä. nyt kuitenkin vaihdan regun oikeaksi. Kaikki maa johdot olen käynyt läpi sen jälkeen kun oireet alkoivat.
En nyt juuri kekesi mitään muuta aiheuttajaa tuolle kuin että regu isoilla ahdoilla antaa epätasaista jännitettä, atopaineen vaikutus ei taas selity kuin että map ottaa suuremman virran isoilla ahdoilla. Nykiminen ja sammuileminen siis jatkui uudellakin prossulla.
edit: oliskohan syyllinen kuitenkin tuo alijännite, jospa prossun sekoaa enemmän laskenta tehoa tarvittaessa, ja nyt olisi seonnut niin pahoin että tuhosi bootloaderin (kerran korruptoitui koodi kesken kylmä käynistyksen silloin kyllä sai ohejelmoitua uudestaan)
En nyt juuri kekesi mitään muuta aiheuttajaa tuolle kuin että regu isoilla ahdoilla antaa epätasaista jännitettä, atopaineen vaikutus ei taas selity kuin että map ottaa suuremman virran isoilla ahdoilla. Nykiminen ja sammuileminen siis jatkui uudellakin prossulla.
edit: oliskohan syyllinen kuitenkin tuo alijännite, jospa prossun sekoaa enemmän laskenta tehoa tarvittaessa, ja nyt olisi seonnut niin pahoin että tuhosi bootloaderin (kerran korruptoitui koodi kesken kylmä käynistyksen silloin kyllä sai ohejelmoitua uudestaan)
No mega on tuommoisenaan toiminu jo keväästä lähtien ilman ongelmia, joten en ole jaksanu regua vaihtaa oikeaan (akkujänitteeen ja lambdan jännitteen se tietysti on tulkinnu väärin). Ongelmia rupesi ilmenemään vasta noin 2 viikkoa sitten mutta sammuilua vasta viime viikolla, ja tulpat oli kyllä huonossa kunnossa joten nuo alkuoireetkin saattoi johtua siitä.
Kokeilen tänään vielä ajella kaikki ylimääräinen pois käytöstä, eli lambda korjaus kiihdytys rikastukset syötönkatkaisu ja lämpökorjaukset sytkä karttaan, niin saa prosessorin kuormituksen alemmas jos oireilu loppuu siihne niin siten vika luultavasti on alijännitteessä, ihmettelen vain sitä miten se on ennen toiminu samoilla asetuksilla.
edit: sain juuri sen vanhankin prossun toimimaan, muutama yritys meni niin se otti ohjelman vastaan ja taas toimii.
Kokeilen tänään vielä ajella kaikki ylimääräinen pois käytöstä, eli lambda korjaus kiihdytys rikastukset syötönkatkaisu ja lämpökorjaukset sytkä karttaan, niin saa prosessorin kuormituksen alemmas jos oireilu loppuu siihne niin siten vika luultavasti on alijännitteessä, ihmettelen vain sitä miten se on ennen toiminu samoilla asetuksilla.
edit: sain juuri sen vanhankin prossun toimimaan, muutama yritys meni niin se otti ohjelman vastaan ja taas toimii.
Kyllä map ja lämpötila anturit toimii oikein vaikka jännite onkin alle koska niissä verrataan käytännössä kuinka monta % anturijännite on vref jännitteestä, ulkopuoliset jännite lähteet kuten lambda onkin sitten eriasia. Mutta nyt kun tutkin varastoani niin löysin oikein hyvän regun tuohon pystyy antamaan tarvittaessa virtaa 2A joten ei ainakaan pitäisi notkahdella, tuo mun mappi kun taitaa tarvita hieman normaalia enemmän virtaa jännitteestä se ei niin tarkka ole. Taidan olla ainut koko maailmassa joka kyseistä map tyyppiä megan kanssa käyttää (löytyy alunperin mack merkkisestä 12 litraisesta diesel koneesta) eikä siis ole alipaine alueella kovin tarkka kun dieseleissä alipaine on tuntematon käsite, pystyy kuitenkin mittaamaan juuri siihen asti mitä imusarjassa on joutokäynnillä ja matkaajossa eli ainoastaan moottori jarrutuksessa loppuu mittaalue. syy miksi kyseisen anturin valitsin oli hinta eli käytetty ilmaiseksi, ja lisäksi sisältää nopean lämpöanturin ja max painetta 2.5 bar ylipainetta (kestää kuitenkin hajoamatta yli 3bar)