Pätkimistä tasakaasulla

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
beemer
Megasquirttaaja
Posts: 81
Joined: Wed Jul 06, 2005 15:57

Pätkimistä tasakaasulla

Post by beemer »

Moottorina BMW:n 6 sylinterinen rivimoottori.

-Moottorinohjaus siis megasquirt'n'spark
-suuttimet korkeaohmiset 630cc siemens
-jakajasytytys

Ongelmana on siis pätkiminen tasakaasulla. Muuten moottori toimii hienosti. Vastaa kaasuun hyvin ja seosmittarikin näyttää ihan ok arvoja. Kaasua painettaessa ottaa ottaa pätkimättä ja puhtaasti kierroksia (kaikilla pytyillä).., mutta mikäli pitää tasakaasulla niin moottori käy selvästi vajaalla eli ~5:llä pytyllä. Ei kuitenkaan mielestäni mikään yksittäinen pytty katko vaan vaihtelee selvästi. Heti kaasua painettaessa ottaa kierroksia kaikilla pytyillä. Ongelma tuntuu jatkuvan läpi kierrosalueen, mutta selvimmin tuntuu juuri ~1500-3000rpm.

Onko ajatuksia mistä voisi johtua ? Kerrotut tiedot on varmasti puutteelliset, joten kysykää niin koitan vastata parhaimpani mukaan.. :oops:
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

mikä on koodina boksissa.Minkä merkkinen on sytytys yksikkö.
Last edited by jani on Sun Jan 29, 2006 19:56, edited 1 time in total.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Olisko seokset laihalla alipaineilla?
beemer
Megasquirttaaja
Posts: 81
Joined: Wed Jul 06, 2005 15:57

Post by beemer »

jani wrote:mikä on koodina boksissa.Minkä merkkinen on sytytys yksikkö.
Koodi on aika vanha.. en nyt tarkkaa muista (joku extra kuitenkin). Ongelma on kuitenkin vaivannut enemmän tai vähemmän koko ajan (eri koodeillakin). Sytty-yksikkö taitaa olla tällä hetkellä hügo (vai mikälie). Ostin tuon joskus "muka hajonneen" boschilaisen tilalle.
Olisko seokset laihalla alipaineilla?
Tätä itsekin epäilin aluksi.., mutta olen kokeillut säätää sekä rikkaammalle, että laihemmallakin), mutta ongelma ei häviä mihinkään.

Muuten auto toimii hyvin ja onhan sillä välillä päässyt ajamaankin.. (kannentiivisteiden vaihtojen välillä). Tuo pätkiminen vaan häiritsee...
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Mulla tulee joskus harvoin semmosta älytöntä nykimistä, mut silloin ollaan melkein kävelyvauhdissa eikä mega taida tietää oikeen et paljon sumuttaa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

Kokeile vaihtaa ruittauksien määrää, eli jos nyt on 1squirt/cycle niin laita kaksi.

Tai kokeile Alternating.

T. Pasi
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Vika saattaa olla liian herkäksi säädetyssä TPS-anturin tulkinnassa. Eli tarkasta TPSdot treshold. Jos tuo arvo on liian pieni, niin ruisku saattaa saada virheellisiä kiihdytysrikastustulkintoja, vaikka kaasua ei painaisikaan. Se aiheuttaa nykimistä, koska menee hetkittäin liian rikkaalle.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
beemer
Megasquirttaaja
Posts: 81
Joined: Wed Jul 06, 2005 15:57

Post by beemer »

passi wrote:Kokeile vaihtaa ruittauksien määrää, eli jos nyt on 1squirt/cycle niin laita kaksi.

Tai kokeile Alternating.

T. Pasi
Nyt on alternating ja 2 squirts.. tai ainakin PITÄISI olla. Pitääpäs muuten tarkistaa tämäkin.
Vika saattaa olla liian herkäksi säädetyssä TPS-anturin tulkinnassa. Eli tarkasta TPSdot treshold. Jos tuo arvo on liian pieni, niin ruisku saattaa saada virheellisiä kiihdytysrikastustulkintoja, vaikka kaasua ei painaisikaan. Se aiheuttaa nykimistä, koska menee hetkittäin liian rikkaalle.
TPSdot treshold oli ~0.2V aiemmin, mutta muutin sen jo ~1.5V. Sama ongelma vaivaa vaan edelleen. Pitää nyt huomenna vielä kokeilla ottaa kiihdytysrikastus kokonaan pois käytöstä (vaikkapa laittaa nollat kaikkiin) niin näkee miten se vaikuttaa. Samalla katsoa mitä acc enrichment mittari sanoo..

Tarkastukseen menee myös maadotukset ja suuttimien / hallin johdotukset.

Tulikin mieleen... kierrosluku mittari ei ole kertaakaan vielä toiminut kunnolla. Välillä on ihan kuollut ja suurimman osan ajasta jää hyppelemään jonnekin 2-3krpm maastoon, vaikka rinkejä olisi enemmänkin. Osaako tästä joku sanoa jotain ?!? Liittyykö jotenkin em. ongelmaan ?
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

Onko tulpilla ajettu paljonkin? Saattaisi ehkä johtua niistäkin, mikäli ovat paljonkin maailmaa nähneet.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Ota ajosta pätkä logia, ja nykimistilanteissa painase spacea jolloin logiin tulee markeri sille kohtaa. Logista on sitten helppo katsoa, että tuleeko nykimisen hetkellä jotain eitoivottuja rikastuksia, näkyykö nykäisy seoksissa, tai että heitteleekö megan kierrostieto.

Minullakin oli joskus ongelmana joku erittäin satunnainen nykäisy. Lopulta sain tarttumaan sen logiin, joka ohjasi korjaamaan mapdot-herkkyyttä.
beemer
Megasquirttaaja
Posts: 81
Joined: Wed Jul 06, 2005 15:57

Post by beemer »

Dodii..

Sainpas vihdoin otettua parit datalogit.. Muuten näyttää ihan ok, MUTTA duty cyclet on ihan päin helvettiä.. Siis ne on eri suuruiset. Näyttäisi tässä viimeisimmässä olevan dc1 ~0.5x dc2 eli dc1 on noin puolet jatkuvasti dc2:sta.

Kuitenkin 6 suutinta on jaettu molemmille pankeille eli eikös niiden pitäisi about samaa arvoa näyttää jatkuvasti ?

Mikäs asetus mulla nyt voi olla väärin ? Olen moneen kertaan nyt kattonu noi fuel table selectionit yms ja mun järjen mukaan pitäisi olla ihan oikein.

Ps. Koodina on nyt 024s13c..
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=11825

Elikkä tuo DC2:sen näyttämä on bugi tuossa MSnS-Extra.ini tiedostossa. Todellisuudessa DC2 seuraa DC1:stä koko ajan.
Ei tarvi välittää asiasta.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

beemer wrote:Sainpas vihdoin otettua parit datalogit..
Saatko laitettua logit tänne ladattavaksi?
beemer
Megasquirttaaja
Posts: 81
Joined: Wed Jul 06, 2005 15:57

Post by beemer »

SamiH wrote:http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=11825

Elikkä tuo DC2:sen näyttämä on bugi tuossa MSnS-Extra.ini tiedostossa. Todellisuudessa DC2 seuraa DC1:stä koko ajan.
Ei tarvi välittää asiasta.
Noniinpä tietysti.. :(
Saatko laitettua logit tänne ladattavaksi?
Ei valitettavasti onnistu..


Osaako kukaan sanoa tuosta kiekkamittarin toiminnan heikkoudesta, vaikka kiekkasignaali ainakin megasquirtin mukaan on ihan "puhdas". Ei ainakaan minun silmiini sattunut mitään heittoja logeissa.. ei pätkimisen aikana eikä muutenkaan.

Kiihdytysrikastuksen kanssa ei ole ongelmia. Acc enrichment ei vilkkunut omia aikojaan.



Seuraavaksi vaihtoon menee tulpanjohdot ja tutkinnan alle suuttimien johdotukset.

Edelleen saa esittää ajatuksia mistä kannattaisi vikaa etsiä.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Kerro lisää sytkäsysteemistä? Trigger-anturin sijainti, jakajassa?

Onko nykiminen yhteydessä käytettyyn ennakkoon, yleensä tasakaasulla ennakko on suurempi kuin kiihdyttäessä? Kokeile ajaa laittamalla fixed angleen koko käytettävän ennakkoalueen pienin ja suurin ennakko vuorollaan, pitäisi kulkea tasakaasulla ok.
beemer
Megasquirttaaja
Posts: 81
Joined: Wed Jul 06, 2005 15:57

Post by beemer »

KariM wrote:Kerro lisää sytkäsysteemistä? Trigger-anturin sijainti, jakajassa?

Onko nykiminen yhteydessä käytettyyn ennakkoon, yleensä tasakaasulla ennakko on suurempi kuin kiihdyttäessä? Kokeile ajaa laittamalla fixed angleen koko käytettävän ennakkoalueen pienin ja suurin ennakko vuorollaan, pitäisi kulkea tasakaasulla ok.
Eli eli.. sytkämoduli on boschin -139:iä vastaava hügo merkkinen. Puola peräisin saabista (en muista numeroa). Vakio motronic jakaja käytössä (uusi kansi & pyörijä). Orkkis johdot :). NGK BP7ES tulpat.

Ennakkoa olen kokeillut muuttaa laidasta laitaan. Myöhäsemmällä ennakolla käy ehkä hieman paremmin, mutta ongelma on silti olemassa. Täytyy vielä tutkia tämäkin tarkemmin kunhan taas pääsen tallilla käymään. Voisin kokeilla jollain konstilla saada tuon dataloginkin nähtäväksi. Mielestäni siitä ei kyllä mitään hälyyttävää selvinnyt.

Viikonloppuna mittaan myös suuttimien tuotot.. tai siis ainakin sen, että jokaisesta tulee saman verran tavaraa läpi. Tuntuu, että moottoria joutuu pitämään tarpeettoman "rikkaalla", ettei käy ihan päin persettä.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Sitä tuolla ennakon raja-arvojen kokeilulla hain, että onhan pyörijä varmasti oikealla kohtaa kanteen nähden läpi koko ennakkoalueen.

Myöskään tavatonta ei ole etteikö uusikin sytkäyksikkö olisi valmiiksi huono, mutta näitä on omalla kohdalla tullut vastaan vain unipoint-merkkisissä.
beemer
Megasquirttaaja
Posts: 81
Joined: Wed Jul 06, 2005 15:57

Post by beemer »

KariM wrote:Sitä tuolla ennakon raja-arvojen kokeilulla hain, että onhan pyörijä varmasti oikealla kohtaa kanteen nähden läpi koko ennakkoalueen.
Ei ollenkaan huono ajatus. Pitääpäs tutkia asia.
Myöskään tavatonta ei ole etteikö uusikin sytkäyksikkö olisi valmiiksi huono, mutta näitä on omalla kohdalla tullut vastaan vain unipoint-merkkisissä.
No eipä tuosta hügostakaan mitään kovin mairittelevaan palautetta ole tullut. Pitääköhän käydä purkaamolta hakemassa ehta boschilainen varuilta mukaan..
beemer
Megasquirttaaja
Posts: 81
Joined: Wed Jul 06, 2005 15:57

Post by beemer »

Dodii.. tänään tein suuttimille karkean mittauksen ja sen perusteella siellä näyttäisi olevan kaikki ok.

Kävin hakemassa purkaamolta käytetyn bosch -139 syttymodulin ja tänään kokeilin sitäkin. AINAKIN kierrosluku mittari alkoi välittömästi toimimaan oikein. Moottorin käynnistä on vaikea sanoa vielä mitään, kun onnistuin kastelemaan tulpat starttausyrityksessä (ei säädetty, isot suuttimet seliseli). Lupaavalta kuitenkin näyttää, kun tuo kierroslukumittarikin alkoi toimimaan.. jospa käyntikin rauhottuisi samalla.. Huomenna uudet kynttilät ja testaamaan...

Aika hyvä tuo hügon tuliterä syttymoduli. Uudesta asti paskana. Laatukamaa.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

nuo tarvikemodulit ei välttämättä ole uutena "paskana" joissain tarvikemoduleissa jotka korvaa 137/139 modulit on pinnissä 5 sisäinen ylösveto jolloin megaan ei sellaista saa tehdä, jos nyt sattuu olemaan ylösveto megassa niin tämä modulin ylösveto (yleensä siinä +8v) rupeaa kiusaamaan sytkäsignaalia joka boxille on tarkoitettu.
Itsellä ainakin näin motonetin tarvike osalla.

tähän auttaa varmistukseksi kun pistää 1n4148 diodin sarjaan ylösvetovastuksen kanssa, silloin modulin ylösveto ei pääse häiritsemään megan jännitteen syöttöä.
beemer
Megasquirttaaja
Posts: 81
Joined: Wed Jul 06, 2005 15:57

Post by beemer »

Huoh.. eipä muuttunut käynti mihinkään toisella sytkämodulilla. Kiekkamittari kyllä nyt toimii 100% oikein. Käynti on edelleen TASAkaasulla pätkivää koko kierrosalueen läpi.

Ideoita kaivataan siis edelleen.

Ongelma esiintyy myös hitaasti kierroksia nostettaessa. Hieman nopeammin kaasua painettaessa ottaa kierrokset täysin puhtaasti. Eli tuntuisi, että sillon ku kiihdytysrikastus on pelissä niin ottaa kierroksia hyvin - muuten sitte pätkimällä. Seos on mielestäni (myös lambdan mielestä) ennemmin rikkaalla kuin laihalla, joten sekään ei oikein selitä. :(

Seuraavaksi menee vaihtoon tulpanjohdot (vaikka neki testien perusteella pitäisi olla ehjät)... alkaa vaihtoehdot olemaan vähissä. Tuskin mikään moottorin mekaaninen vikakaan tällaista käytöstä aiheuttaisi ?!?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Kiihotuspumpun tullessa käyttöön, vetää hyvin. Sehän rikastaa hetkeksi reilusti. Eli liekkö sittenkin on laihalla. Tai vaan imuvuoto ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
beemer
Megasquirttaaja
Posts: 81
Joined: Wed Jul 06, 2005 15:57

Post by beemer »

Masi_K wrote:Kiihotuspumpun tullessa käyttöön, vetää hyvin. Sehän rikastaa hetkeksi reilusti. Eli liekkö sittenkin on laihalla. Tai vaan imuvuoto ?
Ei ole laihalla.. :( Kevyttä tummaa hötyä tulee putkesta ku auto käy normaalistikin.., joten reilusti on rikkaalla.. Kokeilin myös nostaa/laskea bpaineitakin laidasta laitaan, mutta pätkimiseen ei ollut mitään vaikutusta. Pätkiminen alkaa välittömästi, kun kierrokset TASAANTUVAT.. eli jos kierrokset nostaa niin pyörii hienosti 6:lla pytyllä, mutta heti ku kierrokset tasaantuu JOHONKIN lukemaan niin pätkiminen alkaa.. ja tämä tosiaan jatkuu koko kierrosalueen läpi.

Yritin imuvuotoakin paikallistaa sprayjailemalla imukanavien juureen, mutta käynti ei muuttunut tippaakaan mihinkään suuntaan. Muutenkin tuntuu siltä, että siitä tässä ei ole kyse..

Nyt alkaa oikeasti olemaan ideat vähissä. Mistä ihmeestä voi johtua se, että kierrosten tasaantuessa alkaa pätkimään.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Musta höyty osakaasulla on kyllä reilusti liian rikkaalla.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
beemer
Megasquirttaaja
Posts: 81
Joined: Wed Jul 06, 2005 15:57

Post by beemer »

Masi_K wrote:Musta höyty osakaasulla on kyllä reilusti liian rikkaalla.
No enkös minä juuri niin tuossa edellisessä viestissä juuri sanonut.. seoksia en ole nyt ehtinyt viilaamaan TAI EDES säätämään sinnepäin tuon koodin vaihdon jälkeen. Eikä tuosta paljoa uskalla laihentaa ennenku alkaa paukkuminen. Eli RIKKAALLAHAN se on vitusti, mutta ku ei voi laihentaa... :(

Nyt on testattu toista puolaakin ja toisia tulpanjohtoja -> ei vaikutusta. Seuraavaksi kokeilen laittaa kaikki suuttimet toiseen pankkiin, jos vaikka toisessa pankissa olisi jotain vikaa.. kaukaa haettua, mutta jotain on kokeiltava. Sen jälkeen vielä kokeilen toista suutinsarjaa, vaikka "tiedän" ettei vika ole suuttimissa.. saman teki edelliselläkin sarjalla...
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

kuhan ei olis imu tai pako venttiilissä vuotoa :?
beemer
Megasquirttaaja
Posts: 81
Joined: Wed Jul 06, 2005 15:57

Post by beemer »

cortna wrote:kuhan ei olis imu tai pako venttiilissä vuotoa :?
Ei missään tapauksessa pois suljettu vaihtoehto tämäkään.

Puristus/ohivuoto mittaus kertoisi paljon, mutta pitäisi tehdä erikoistyökalu.. hieman ahdasta tuolla pakopuolella.

On kuitenkin muistettava, että motronicilla kone kävi todella siististi. Onhan tietysti megan asennuksen yhteydessä voinu imusarjaan jäädä joku alumiinihippu joka on sitte käynyt venan ja seetin välissä...

Edelleen kyllä väittäisin, että vika ei ole perusmoottorissa. Kuitenkin toimii muuten 100%:sti paitsi tasakierroksilla.

Nyt polttoaine ostoksille.. vasta 35 litraa palanut tuossa pihalla käytellessä..
beemer
Megasquirttaaja
Posts: 81
Joined: Wed Jul 06, 2005 15:57

Post by beemer »

HAHAAAAAAAA !!!

Toimiipas perkele..

Oli niinkin helposti havaittava vika kuin toisen suutinpankin vajaa toiminta. Vaihdoin kaikki suuttimet yhteen pankkiin ja alkoi pelaamaan (kokeilin aluksi toisessa ja pätkiminen jatkui). Nyt kehrää jo lyhyen säädön jälkeen oikein kivasti.

Kiitoksia kaikille jotka jaksoivat neuvoa. :)

Nyt voisikin jo melkein laittaa jatkoa tuonne menestystarinat puolelle.. ;) Nojoo.. odotetaan nyt sen aikaa vielä, että pääsee autolla ajamaan ja säätämään..
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Hienoa :!:
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Mutta mikä oli vikana, joka aiheutti toisen pankin epänormaalin toiminnan?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Post Reply