Suihkutus + vesiruisku
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 30
- Joined: Mon Apr 04, 2005 19:25
- Location: Turku
- Contact:
Suihkutus + vesiruisku
Eli mites mahtaisi olla, kun Extran sivuilla puhutaan, että jos haluaa vesiruiskuun kartta säädön niin tarvii laittaa Kanava1:seen kaikki suuttimet ja sitten kanava2:seen vesiruiskun, mutta miten nyt sitten toimiiko kuitenkin bensan suihkutus luotettavasti ja hyvin, jos kaikki suuttimet ruikkii samaan aikaan? Vai saako tämän toteutettua jotenkin järkevästi?
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 30
- Joined: Mon Apr 04, 2005 19:25
- Location: Turku
- Contact:
Mulla on 430cc@2,55Bar suuttimet niin ei varmaankaan vielä tuota ongelmia?
Tarviipa yrittää sitten tuollaista systeemiä.
Onko jollain kokemuksia tuosta vesiruiskutuksen säädöstä tapahtuvasta hyödystä tai sivustoa missä puhutaan faktaa...? Meinaan siinä tapauksessa jos tästä säätämisestä käytännön hyötyä ole niin eipä sitten paljoa ole järkeä lähteä kikkailemaan edes.
Tarviipa yrittää sitten tuollaista systeemiä.
Onko jollain kokemuksia tuosta vesiruiskutuksen säädöstä tapahtuvasta hyödystä tai sivustoa missä puhutaan faktaa...? Meinaan siinä tapauksessa jos tästä säätämisestä käytännön hyötyä ole niin eipä sitten paljoa ole järkeä lähteä kikkailemaan edes.
Re: Suihkutus + vesiruisku
Ton extran varsinaisen vesiruiskukoodin kanssa kakkoskanavan tahdissa ruiskitaan lisäfettiä. Kakkospankki on kuitenkin niille omille suuttimille käytössä. Tietenkin jos haluat käyttää vakiolaudalla niin voi sitä toista pankkia suoraankin käyttää ohjaukseen, tosin megatunessa ei oo mitään valmista asetusta tohon käyttöön. Eli Water Inj - asetukset ei toimi lainkaan ja joudut käyttämään Megaa dualtable moodissa, silloin pitää manuaalisesti virittää vesipumppu käynnistymään jollain lisälähdöllä ja joudut tekemään kokonaan uuden kartan kakkospankille. Tällöin tosin voit säätää toimimaan minkä tahansa kokoisella suuttimella.karvanoppa wrote:Eli mites mahtaisi olla, kun Extran sivuilla puhutaan, että jos haluaa vesiruiskuun kartta säädön niin tarvii laittaa Kanava1:seen kaikki suuttimet ja sitten kanava2:seen vesiruiskun, mutta miten nyt sitten toimiiko kuitenkin bensan suihkutus luotettavasti ja hyvin, jos kaikki suuttimet ruikkii samaan aikaan? Vai saako tämän toteutettua jotenkin järkevästi?
Vesiruiskukoodilla ruiskii siis vain silloin kun megatunella säädetyt raja-arvot ylittyy. Jos käytetään yhtä suutinta, niin 15% vesiseokselle tulisi valita esim 4x430cc suuttimen yhteydessä 260cc suuttimet (olettaen että käytössä sama paine vedellä). Kaava siis ihan simppeli suuttimien kokonaistuotto*prosenttimäärä.
Ainiin, O2 -korjaus pitää sit kytkeä myös pois päältä jos käyttää dualtable-moodissa. Water Inj moodissa mega tekee ton automaagisesti. Jos et käytä Water Inj tilan lähtöjä muuhun ja tarviit O2-korjauksen normaalisti niin kytke päälle se Water inj (vaikket mitään niihin lähtöihin kytkiskään) niin silloin mega automaattisesti kytkee O2-korjauksen veke.
-K-
Tiara Kit Car - MsnS-E
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 30
- Joined: Mon Apr 04, 2005 19:25
- Location: Turku
- Contact:
Luulen nyt sitten, että toiminnan suhteen on järkevintä käyttää tuota extran water inj ominaisuutta, jotta bensan tasainen saanti ei kärsisi. Laittaa sitten vaikka säädettävän "bensan"paineen säätimen veden paineensäätimeksi. Mites muuten voinko käyttää ulkoista bensapumppua tuohon vesipumpuksi onko toimiva ratkaisu? On ylimääräisenä 4kpl 195cc suuttimia niin jos niistä vaikka virittäisi ahtoputkeen kaksi kappaletta niin luulisi saavan sitten tarpeeksi vettä kuumemmillekkin kesä ratapäiville.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 30
- Joined: Mon Apr 04, 2005 19:25
- Location: Turku
- Contact:
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44
niin, mikäli metanolia sekoitetaan suoraan polttoaineeseen, vesiruiskulla sitä ruiskutettaessa seoksen pitäis kyllä rikastuacountry sedan wrote:Metanolin laihentava vaikutus seossuhteeseen kannattaa ottaa huomioon...Höylä wrote:ja eikös siinä vesiruiskussa kannattais käyttää niitä metanoli pohjaisia lasinpesunesteitä (hinta 5 €/10 ltr), mitä sitä nyt pelkkää vesiruiskua rakentaa, kun voi tehdä metanoliruiskun

Jos vaan saatte tuon vesi / metanoliruiskutuksen toimimaan kunnolla, niin tietoa tänne foorumille vaan, sillä itseänikin kiinnostaa.
Lueskelin juuri tänään tuolta eräältä keskustelupalstalta, kun kaveri oli nakutustunnistimella varustettuun autoonsa laittanut viinaruiskun.
Aikaisemmin pumppubensalla oli kuulemma sietänyt n 15 psi:n (noin 1 bar) ahtoja ja hyvin säädetyllä vesi / metanoliruiskulla (sarjan valmistaja: Razor) saattoi ahdot nostaa 26 psi:n (1,7 bar) ilman nakutusta, kelpaisi mulle
Ainut ongelma on vaan se, että jos purkista loppuu tavara, niin nakuttaa raivokkaasti. Eli siis joku matalan vesi / metanolimäärän tunnistin ja varoitusvalo ei olisi yhtään hassumpi ajatus !!
Lueskelin juuri tänään tuolta eräältä keskustelupalstalta, kun kaveri oli nakutustunnistimella varustettuun autoonsa laittanut viinaruiskun.
Aikaisemmin pumppubensalla oli kuulemma sietänyt n 15 psi:n (noin 1 bar) ahtoja ja hyvin säädetyllä vesi / metanoliruiskulla (sarjan valmistaja: Razor) saattoi ahdot nostaa 26 psi:n (1,7 bar) ilman nakutusta, kelpaisi mulle

Ainut ongelma on vaan se, että jos purkista loppuu tavara, niin nakuttaa raivokkaasti. Eli siis joku matalan vesi / metanolimäärän tunnistin ja varoitusvalo ei olisi yhtään hassumpi ajatus !!
Never argue with an idiot.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44
Taitaa olla pieni perustelu paikallaan.Höylä wrote:niin, mikäli metanolia sekoitetaan suoraan polttoaineeseen, vesiruiskulla sitä ruiskutettaessa seoksen pitäis kyllä rikastuacountry sedan wrote:Metanolin laihentava vaikutus seossuhteeseen kannattaa ottaa huomioon...Höylä wrote:ja eikös siinä vesiruiskussa kannattais käyttää niitä metanoli pohjaisia lasinpesunesteitä (hinta 5 €/10 ltr), mitä sitä nyt pelkkää vesiruiskua rakentaa, kun voi tehdä metanoliruiskunellei sitten ole mennyt fysiikka uusiksi parissa vuodessa.
No kokeillaas Höylän puolesta:
Oletetaan että seos on oikein ennenkuin metanolin suihkutus alkaa. Koneeseen menee siis oikea määrä bensaa ja kun suihkutus alkaa sinne menee lisukkeena myös metanolia. Vaikka metanoli vaatii reilusti rikkaamman seoksen, se tuskin vetää seosta laihalle koska se menee sinne "ylimääräisenä". Ellei sitten joku estä nakutusta huipputehokkaasti eli katkaisee bensan syötön silloin kun metanolisuihkutus menee päälle
Myönnettäköön notta tuosta Höylän kommentista voi ymmärtää väärinkin jos haluaa, siis että metanoli lyötäis bensatankkiin.
Sir Ricardo totes jo ammoisina aikoina että 50% vesi 50% metanoli estää tehokkaimmin nakutusta, siis vesiruiskuista kun puhutaan. En muista missä Retu Kivisen autossa tämä todettiin, mutta korjatkoon joku joka tietää. Lentokoneen virittelijähän tuo Ricardo tais olla.
Oletetaan että seos on oikein ennenkuin metanolin suihkutus alkaa. Koneeseen menee siis oikea määrä bensaa ja kun suihkutus alkaa sinne menee lisukkeena myös metanolia. Vaikka metanoli vaatii reilusti rikkaamman seoksen, se tuskin vetää seosta laihalle koska se menee sinne "ylimääräisenä". Ellei sitten joku estä nakutusta huipputehokkaasti eli katkaisee bensan syötön silloin kun metanolisuihkutus menee päälle

Sir Ricardo totes jo ammoisina aikoina että 50% vesi 50% metanoli estää tehokkaimmin nakutusta, siis vesiruiskuista kun puhutaan. En muista missä Retu Kivisen autossa tämä todettiin, mutta korjatkoon joku joka tietää. Lentokoneen virittelijähän tuo Ricardo tais olla.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 30
- Joined: Mon Apr 04, 2005 19:25
- Location: Turku
- Contact:
Ei mun mielestä näytä yhtään hassummalta.
Pieni vaara on ehkä siinä, että jos ilmanlämpömittari saa tavaraa itseensä ja näyttää väärin ?
Yksi kaveri on aikanaan kokeillut vastaavalla systeemillä ja sillä oli ainakin vaikeutena se, että paineensäätimen kalvot hajosivat tuon tuostakin.
En niin tarkasti tutustunut siihen systeemiin, että osaisin sanoa oliko asennuksessa jotain outoa, vai eikö kalvo vaan sietänyt metanolia ?
Pieni vaara on ehkä siinä, että jos ilmanlämpömittari saa tavaraa itseensä ja näyttää väärin ?
Yksi kaveri on aikanaan kokeillut vastaavalla systeemillä ja sillä oli ainakin vaikeutena se, että paineensäätimen kalvot hajosivat tuon tuostakin.
En niin tarkasti tutustunut siihen systeemiin, että osaisin sanoa oliko asennuksessa jotain outoa, vai eikö kalvo vaan sietänyt metanolia ?
Never argue with an idiot.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
Eikös sen mittarin pidä näyttääkin sisäänmenevän ilman lämpötilaa. Jos anturi ennen vettä, näin ei käy.iiro wrote:Ei mun mielestä näytä yhtään hassummalta.
Pieni vaara on ehkä siinä, että jos ilmanlämpömittari saa tavaraa itseensä ja näyttää väärin ?
Tiara Kit Car - MsnS-E
tuota olen miettinyt itsekkin, että mikä on/olis se paras paikka sille imuilman lämpötila anturille, käytettäessä vesi/metanoli ruiskutusta, itse tulin siihen tulokseen, että on parempi, jos vesi/metanoli ruiskutus ei vaikuta sen anturin ilmoittamaan lämpötilaanrisu wrote:Eikös sen mittarin pidä näyttääkin sisäänmenevän ilman lämpötilaa. Jos anturi ennen vettä, näin ei käy.iiro wrote:Ei mun mielestä näytä yhtään hassummalta.
Pieni vaara on ehkä siinä, että jos ilmanlämpömittari saa tavaraa itseensä ja näyttää väärin ?

Eihän siinä megan lämpötilaa käyttävissä toiminnoissa enää mikään täsmää jos lämpöanturi ei näytä todellista sisään menevää lämpöä. Jos ennakkoa säädetään ton lämmön mukaan ni sekin menee mettään.Höylä wrote:tuota olen miettinyt itsekkin, että mikä on/olis se paras paikka sille imuilman lämpötila anturille, käytettäessä vesi/metanoli ruiskutusta, itse tulin siihen tulokseen, että on parempi, jos vesi/metanoli ruiskutus ei vaikuta sen anturin ilmoittamaan lämpötilaan(silloinhan se megasquirt voi kytkeä sen ruiskutuksen pois päältä välillä, kun anturi ilmoittaa, ettei imuilma ole riittävän kuumaa, että olisi tarpeen ruiskuttaa.)
extran sivuilta:
Eli lämpötilaa ei tarkkailla enää ton vesiruiskun poiskytkemiseen, ainoastaan kierroksia ja painetta.Once water is turned on it then waits for boost pressure or RPM to drop below the set level, despite what the IAT is reading, as this should drop as soon as water is injected.
Tiara Kit Car - MsnS-E
ok. tuo muuttaa taas tilanteen, mutta kuinka nuukia nuo itse anturit ovat kuumalle metanoli/vesi höyrylle, ainakaan kovin lähelle niitä suuttimia en asentaisi imuilman lämpötila anturiarisu wrote:Eihän siinä megan lämpötilaa käyttävissä toiminnoissa enää mikään täsmää jos lämpöanturi ei näytä todellista sisään menevää lämpöä. Jos ennakkoa säädetään ton lämmön mukaan ni sekin menee mettään.Höylä wrote:tuota olen miettinyt itsekkin, että mikä on/olis se paras paikka sille imuilman lämpötila anturille, käytettäessä vesi/metanoli ruiskutusta, itse tulin siihen tulokseen, että on parempi, jos vesi/metanoli ruiskutus ei vaikuta sen anturin ilmoittamaan lämpötilaan(silloinhan se megasquirt voi kytkeä sen ruiskutuksen pois päältä välillä, kun anturi ilmoittaa, ettei imuilma ole riittävän kuumaa, että olisi tarpeen ruiskuttaa.)
extran sivuilta:Eli lämpötilaa ei tarkkailla enää ton vesiruiskun poiskytkemiseen, ainoastaan kierroksia ja painetta.Once water is turned on it then waits for boost pressure or RPM to drop below the set level, despite what the IAT is reading, as this should drop as soon as water is injected.

Ei se lämpötila pitäisi mitään mahottoman suurta olla siellä imusarjassa, joten lämpötilaerokaan vesiseoksen isketessä anturiin ei pitäisi olla massiivista luokkaa? Ne lämpöanturithan hajois hetkessä jokaseen vesilätäkköön ajettaessa jos ne ois noin herkkiä?
Tiara Kit Car - MsnS-E
harva kuitenkaan kai käyttää sellaista ilmanottoa auton moottorissaan, että vesilätäkköön ajettaessa vesi pääsee imusarjan sisällerisu wrote:Ei se lämpötila pitäisi mitään mahottoman suurta olla siellä imusarjassa, joten lämpötilaerokaan vesiseoksen isketessä anturiin ei pitäisi olla massiivista luokkaa? Ne lämpöanturithan hajois hetkessä jokaseen vesilätäkköön ajettaessa jos ne ois noin herkkiä?


-
- Megasquirttaaja
- Posts: 30
- Joined: Mon Apr 04, 2005 19:25
- Location: Turku
- Contact:
Ajattelin paineensäädön toteuttaa ihan tuolla FSE:n yks kalvoisella, kun en nää kauheasti etua ahtopaineen mukaan säätyvästä paineesta? Tosin tuo kalvon kestävyys nyt mietityttää miksi se ei metanolia kestäisi, jos bensaa varten se on tehty?
Eli paineensäädin sen takia kun suuttimien aukiolot kerran seuraa bensasuuttimia niin veden määrää saisi sitten tuolla paineensäätimellä haettua paremmin, kun vesisuuttimet ovat noin suuria 195cc 2kpl vrt. bensasuuttimiin 430cc@2,55bar 4kpl.
Ilmaanturina mulla Boschin nopean mallinen anturi (en muista numero)
Kuva
Eli paineensäädin sen takia kun suuttimien aukiolot kerran seuraa bensasuuttimia niin veden määrää saisi sitten tuolla paineensäätimellä haettua paremmin, kun vesisuuttimet ovat noin suuria 195cc 2kpl vrt. bensasuuttimiin 430cc@2,55bar 4kpl.
Ilmaanturina mulla Boschin nopean mallinen anturi (en muista numero)
Kuva
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 11
- Joined: Mon Mar 21, 2005 19:15
- Location: Helsinki
- Contact:
Kertokaas kokemuksia miten b.pumput ovat kestäneet vesi/metanoli 50/50 seosta?
Kilpurissa kun käytetään pelkkää metanolia pistetään hieman öljyä sekaan. Muuten ei pumppu kestä.
Kalvon rikkoutumiseen en usko. Meillä oli käytössä metanolilinjassa feston pneumatiikka letkua ja kesti niin kauan hienosti kunnnes sai sisäänsä startti bensaa. Sitä ei kestänyt.
Edit: mistähän vehkeistä löytys suuttimia letku liitännällä?
Itse tarvisin 2kpl 160c tai 1kpl 320cc suuttimia.
150cc bossin suuttimia olis vaikka miten mut niihin on hankalamaa tehdä siisti letkuliitos.
Kilpurissa kun käytetään pelkkää metanolia pistetään hieman öljyä sekaan. Muuten ei pumppu kestä.
Kalvon rikkoutumiseen en usko. Meillä oli käytössä metanolilinjassa feston pneumatiikka letkua ja kesti niin kauan hienosti kunnnes sai sisäänsä startti bensaa. Sitä ei kestänyt.
Edit: mistähän vehkeistä löytys suuttimia letku liitännällä?
Itse tarvisin 2kpl 160c tai 1kpl 320cc suuttimia.
150cc bossin suuttimia olis vaikka miten mut niihin on hankalamaa tehdä siisti letkuliitos.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Tue Jul 19, 2005 7:47
- Location: Jämsänkoski (Keski-Suomi)
- Contact:
Boschin D-Jetronicin suuttimet on letkuliitännällä.. Ainakin vanhoissa ('72-75) 280E, 280SE ja 280SEL -Mersuissa on D-Jetti letkuliittimillä. Suuttimien tuotto on muistini mukaan 100% aukioloajalla 180cc @ 1.2bar ja 450cc @ 3.5bar.
Ja tietysti kävelemällä "tavallinen" suutin kädessä hyrdauliikkaliikkeeseen siihen saanee sopivilla kierteillä varustetun letkuliittimen.
Ja tietysti kävelemällä "tavallinen" suutin kädessä hyrdauliikkaliikkeeseen siihen saanee sopivilla kierteillä varustetun letkuliittimen.
