Imuilmanlämpötila-anturi

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Imuilmanlämpötila-anturi

Post by Ridge »

Voiko imuilman lämpötila-anturina käyttää jäähdytysneteenlämpötila-anturia?
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Vaparissa ilmeisesti toimii, turbossa ei niin hyvin. Johtunee siitä, kun on hidas reagoimaan lämpötilan muutoksiin.
Volvo 360GL -88
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

Ok. eiköhän tuo olisi kokeilemallakin selvinny.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

'oikeita' ilmanlämpöanturueita saa motonetistä noin 10e:llä, esim.

1.6i-2.0i moott ilma-anturi HARMAA/VALKEAr (M12x1.5). . . . 37-3318 10.90 ???
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

Alkuun ajattelin ihan tavallista nesteen anturia mut täytynee lisätä tilauslistaan kun seuraavan kerran jotain motonetistä tilaan. kiitoksia vastauksistanne.
ALe
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Wed Apr 20, 2005 7:24

Post by ALe »

Olisiko tuosta anturista tarkempia tietoja? Mikä boschin numero? Mikä auto?



TVH wrote:'oikeita' ilmanlämpöanturueita saa motonetistä noin 10e:llä, esim.

1.6i-2.0i moott ilma-anturi HARMAA/VALKEAr (M12x1.5). . . . 37-3318 10.90 ???
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Esim. FAE 33180 (Motonetin 37-3318 tuote), joka vastaa Bosch 0 280 130 039 anturia.

Kyseistä anturia on käytetty melko monessa merkissä ja mallissa.

Sopivuus ainakin vapaastihengittävät, mutta näyttääpä tuo anturi olevan kohtuullisen nopea l. toiminee myös 'maltillisesti' ahdetuissa.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Tarkennetaanpa hieman eli tuossa FAE:n anturissa NTC tippi on näkyvissä ja siten suoraan kosketuksissa mitattavan ilmavirran kanssa. Boschin anturissa NTC vastus on koteloitu.

FAE:n anturi siis reagoinniltaan (aikavakio) selvästi nopeampi.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Tuskin FAEn anturi sitten nopeammin likaantuu ? Paitsi jos kone mahottomasti huohottaa kiertoon..
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
RedNeck
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Tue Mar 01, 2005 16:29

Post by RedNeck »

Moottori Chevyn 5.7 TBI V8,jossa Whipplen ruuvikompura päällä.

Jos halutaan laittaa imuilman lämpöanturi imusarjaan remmiahtimen alle,niin vaurioittaako bensa anturia tai toimiiko se yleensä kyseisessä paikassa oikein?
Vai mittaako se käytännössä moottorin lämpötilaa siellä ?

Millaista anturia suosittelette ?

Joo joo tiedetään tyhmiä kysymyksiä...kaikki tieto tarpeen silti. :shock:
Terppis
Megasquirttaaja
Posts: 67
Joined: Wed Mar 09, 2005 15:31
Location: Vantaa

Post by Terppis »

Tää nyt on vaa tällästa arvailua mutta luulis sen anturin kestävän bensaa, ku se kumminki ainaki öljyä kestää. Noita antureitahan käytetään esim. VAG:n turbo vehkeissä ja siellä on varmasti ölyä imuputkissa. Eikös tollasessa ruuviahdin vehkeessä periaatteessa se, että bensa ruiskutetaan ennen ahdinta vähän pienennä imuilman lämpöjä?
Fiat Uno Turbo I.E
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Mun autossa oli alunperin tuollanen avoin FAEn anturi imusarjassa, ja se oli siis TBI ruisku. Eli bensa ei haittaa.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
RedNeck
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Tue Mar 01, 2005 16:29

Post by RedNeck »

TVH wrote:Mun autossa oli alunperin tuollanen avoin FAEn anturi imusarjassa, ja se oli siis TBI ruisku. Eli bensa ei haittaa.
Tosiaan Peugeothan käyttää kanssa TBI-ruiskua omissa koneissaan...sullahan TVH on tai on ollut sellanen 1-piste TBI 1.9L koneessa vai kuinka?
Kaverilla ollut samanlainen kone...Peugeot 405 1.9L 1-piste TBI:llä.

Siis toi FAE:n anturi,joka sullakin on, saattas toimia mullakin...miten se tulee kiinni,onko se ruuvattava vai millanen kiinnitykseltään?
Mulla se pitäs saada kierrettyä kiinni alumiiniseen välilaippaan johon on tehty sopiva kierre.

Ja sulla siis käytössä se syylärin pellissä kiinni oleva MAP-tunnistin vai kuinka?
Se on juuri samanlainen MAP-anturi kun mullakin,tosin mulle tulee ahtimen kanssa sellanen,joka tunnistaa ahtopainetta aina 2 bar asti.
Tyyppi ja malli pysyy samana.

Mihin napoihin se kytketään MegaSquirtissa ?
Entä jätetäänkö piirilevylle tarkotettu MAP-anturi pois kasausvaiheessa vai jätetäänkö se vain käyttämättä ja muutos mitä se käyttää tehdään asetuksissa?

Kiitos jo etukäteen.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

RedNeck wrote:
Tosiaan Peugeothan käyttää kanssa TBI-ruiskua omissa koneissaan...sullahan TVH on tai on ollut sellanen 1-piste TBI 1.9L koneessa vai kuinka?
Kaverilla ollut samanlainen kone...Peugeot 405 1.9L 1-piste TBI:llä.

Siis toi FAE:n anturi,joka sullakin on, saattas toimia mullakin...miten se tulee kiinni,onko se ruuvattava vai millanen kiinnitykseltään?
Mulla se pitäs saada kierrettyä kiinni alumiiniseen välilaippaan johon on tehty sopiva kierre.

Ja sulla siis käytössä se syylärin pellissä kiinni oleva MAP-tunnistin vai kuinka?
Se on juuri samanlainen MAP-anturi kun mullakin,tosin mulle tulee ahtimen kanssa sellanen,joka tunnistaa ahtopainetta aina 2 bar asti.
Tyyppi ja malli pysyy samana.

Mihin napoihin se kytketään MegaSquirtissa ?
Entä jätetäänkö piirilevylle tarkotettu MAP-anturi pois kasausvaiheessa vai jätetäänkö se vain käyttämättä ja muutos mitä se käyttää tehdään asetuksissa?

Kiitos jo etukäteen.
Jep, sellanen mulla oli mutta vielä astetta pienemmässä koneessa. Anturissa on kierre, en kyllä muista enää mikä kierre. MAP on juurikin tuo kuvailemasi, ja kytkin sille mapin +5V ja signaalin piirilevyn mapin reijistä X11 ja X12 ulosottoihin. Kolmas mapin pinni on maa ja sen vedin megan koteloon. Pinnijärjesteyksen katsoin kytkentäkaaviosta johtonumeroiddn perusteella.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
RedNeck
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Tue Mar 01, 2005 16:29

Post by RedNeck »

Kiitos tiedosta TVH.

Toi lämpöanturi varmaan sopii sitten mullekin,täytyy käydä jossain tutkimassa lähemmin.
Onko se malliltaan "umpinainen" vai "avonainen"?
Avonainen toimii nopeammin ahdetussa.

Tosta MAP:sta vielä,siis sulla oli se ulkopuolinen tavallaan kytketty piirilevyllä olevan MAP:n rinnalle/tilalle.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Höh, luetaanko näitä viestiketjuja ajatuksella ollenkaan ?

"Lähetetty: Tor Huh 21, 2005 15:00 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Tarkennetaanpa hieman eli tuossa FAE:n anturissa NTC tippi on näkyvissä ja siten suoraan kosketuksissa mitattavan ilmavirran kanssa. Boschin anturissa NTC vastus on koteloitu.

FAE:n anturi siis reagoinniltaan (aikavakio) selvästi nopeampi.
"

eli kertauksena siis FAE:n NTC tippi on avonainen ja kierre on M12x1.5.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

RedNeck wrote:Tosta MAP:sta vielä,siis sulla oli se ulkopuolinen tavallaan kytketty piirilevyllä olevan MAP:n rinnalle/tilalle.
Jep, sen piirilevyn mapin tilalle se on kytketty.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Mistähän autosta toi paljon puhuttu ja suositeltu motonetin 37-3318 anturi löytyy.. Motonetin haulla en sitä löytäny mitenkään :(
pitäs saada tilattua anturit niin pääsis testaa sit kun mega on kasassa ja autoo modattu tarpeeks :)
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Esim. Peugeot 405 ruiskukoneella, ei Mi16.
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

[quote="ast"]Esim. Peugeot 405 ruiskukoneella, ei Mi16.[/quote]

Kiitos tiedosta!! Tilasin just tavarat motonetistä.. :D
fsohc
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Tue Jul 05, 2005 17:22

Post by fsohc »

mitä eroa nyt sitten on tuolla FAE 33180 ja tuolla ostamallani FAE 33220 (motonet:Cosworth Ilma-anturi RUSKEA (M12x1,5). . . . . . . . . . . 37-3322 10.90)

onko kellään tietoa? Laitoin kyllä just FAE:lle sähköpostia tuon tiedoista
SaabT16
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Tue Jan 10, 2006 9:43
Location: Pori
Contact:

Anturi

Post by SaabT16 »

Moikka!
Tässä kuva siitö "oikeasta" imuilman lämpöanturista.
Image
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

näitä "oikeita" antureita saa varmaan ihan bosch huollosta? niin ei tarvitse tilata tuurilla jostain motonetistä... :roll:
SaabT16
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Tue Jan 10, 2006 9:43
Location: Pori
Contact:

Post by SaabT16 »

Höylä wrote:näitä "oikeita" antureita saa varmaan ihan bosch huollosta? niin ei tarvitse tilata tuurilla jostain motonetistä... :roll:
Jee saa,,, juuri ostin Porilaisesta Bosch-huollosta. Tilasivat ja tuli seuraavana aamuna. Ja hinta oli tossa kuvassakin näkyvä 25 euroa. Vaihtelee tietenkin paikkakunnittain.
Tässä linkki sivulle, jossa ko. anturin mittaustaulukko. Piti ihna kutinsa tän oman anturini kanssa.http://www.turtana.com/muut/ohjelmistot ... FACTOR.INC
Turtanahan sen on liikkeelle laittanut .
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

Onnistuiskos tuo lämpöanturi korvata suoraan pelkällä ntc diodilla? kun tuossa anturissahan ei juur muuta ole kuin sille kuoret ja hintaa reilusti.
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

axe wrote:Onnistuiskos tuo lämpöanturi korvata suoraan pelkällä ntc diodilla? kun tuossa anturissahan ei juur muuta ole kuin sille kuoret ja hintaa reilusti.
en kyllä pidä pahana tuota 25 €:n hintaa :roll: itse tekemällä säästäis varmaan muutaman euron ja olis se sitten sen näköinenkin :P kunnon liittimet kuitenkin tuossa on ja kiinnityskään ei näytä pahalta toteuttaa useimpiin autoihin.

vaikka tämä megasquirt onkin "tee se itse" projekti, ei kai se sentään tarkoita, että ihan kaikki pitäis itse tehdä. jotkin osat on tietysti järkevää ja osittain pakkokin tehdä itse, mutta kyllä minä ainakin mielummin käytän valmiita ratkaisuja, jos niiden hinta pysyy kohtuullisena.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Irse silloin aikoinaan kun edellisen Golffini värkkäsin megan niin laitoin lämpöanturaksi tietokoneen lämpöjen tarkkailuun tarkoitetun ptc (vai oliko se ntc) lätkän, pelitti vallan mainiosti, herkkyys oli sitäluokkaa että metrinpäästä kun puhalsi anturia kohti niin lämpötila vaihtui megan näytöllä.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

axe wrote:Onnistuiskos tuo lämpöanturi korvata suoraan pelkällä ntc diodilla? kun tuossa anturissahan ei juur muuta ole kuin sille kuoret ja hintaa reilusti.
NTC-vastus se on, mutta onnistuu siis.

Minulla on ollut mielessä tuon "cossun anturin" keraamisen ntc:n korvaaminen tuollaisella lasisella DO-41 -koppaisella nopeamman vasteen toivossa. Eihän hommassa sikäli mitään järkeä ole kun 25e:llä saa kaupasta valmiin anturin, mutta se ensinmainittu anturi on kiinnitykseltään bolt-on nykyiseen sijaintiinsa, kun taas tuo kuvan bosch ei käy siihen mitenkään.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

fsohc wrote:mitä eroa nyt sitten on tuolla FAE 33180 ja tuolla ostamallani FAE 33220 (motonet:Cosworth Ilma-anturi RUSKEA (M12x1,5). . . . . . . . . . . 37-3322 10.90)

onko kellään tietoa? Laitoin kyllä just FAE:lle sähköpostia tuon tiedoista
Itseäkin kiinostaisi, hain tuota 33180 anturia mutta oli loppu. Otin sitten cossun anturin joka oli kanssa FAE:n valmistama, 33220. Oisko jollain heittää kuvaa tuosta 33180:stä?
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Supa^ wrote:Oisko jollain heittää kuvaa tuosta 33180:stä?
Tässäpä on.. Toinen on opelin vesianturi :D
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
Post Reply