Imuilmanlämpötila-anturi
Moderator: Masi_K
Imuilmanlämpötila-anturi
Voiko imuilman lämpötila-anturina käyttää jäähdytysneteenlämpötila-anturia?
Moottori Chevyn 5.7 TBI V8,jossa Whipplen ruuvikompura päällä.
Jos halutaan laittaa imuilman lämpöanturi imusarjaan remmiahtimen alle,niin vaurioittaako bensa anturia tai toimiiko se yleensä kyseisessä paikassa oikein?
Vai mittaako se käytännössä moottorin lämpötilaa siellä ?
Millaista anturia suosittelette ?
Joo joo tiedetään tyhmiä kysymyksiä...kaikki tieto tarpeen silti.
Jos halutaan laittaa imuilman lämpöanturi imusarjaan remmiahtimen alle,niin vaurioittaako bensa anturia tai toimiiko se yleensä kyseisessä paikassa oikein?
Vai mittaako se käytännössä moottorin lämpötilaa siellä ?
Millaista anturia suosittelette ?
Joo joo tiedetään tyhmiä kysymyksiä...kaikki tieto tarpeen silti.

Tää nyt on vaa tällästa arvailua mutta luulis sen anturin kestävän bensaa, ku se kumminki ainaki öljyä kestää. Noita antureitahan käytetään esim. VAG:n turbo vehkeissä ja siellä on varmasti ölyä imuputkissa. Eikös tollasessa ruuviahdin vehkeessä periaatteessa se, että bensa ruiskutetaan ennen ahdinta vähän pienennä imuilman lämpöjä?
Fiat Uno Turbo I.E
Tosiaan Peugeothan käyttää kanssa TBI-ruiskua omissa koneissaan...sullahan TVH on tai on ollut sellanen 1-piste TBI 1.9L koneessa vai kuinka?TVH wrote:Mun autossa oli alunperin tuollanen avoin FAEn anturi imusarjassa, ja se oli siis TBI ruisku. Eli bensa ei haittaa.
Kaverilla ollut samanlainen kone...Peugeot 405 1.9L 1-piste TBI:llä.
Siis toi FAE:n anturi,joka sullakin on, saattas toimia mullakin...miten se tulee kiinni,onko se ruuvattava vai millanen kiinnitykseltään?
Mulla se pitäs saada kierrettyä kiinni alumiiniseen välilaippaan johon on tehty sopiva kierre.
Ja sulla siis käytössä se syylärin pellissä kiinni oleva MAP-tunnistin vai kuinka?
Se on juuri samanlainen MAP-anturi kun mullakin,tosin mulle tulee ahtimen kanssa sellanen,joka tunnistaa ahtopainetta aina 2 bar asti.
Tyyppi ja malli pysyy samana.
Mihin napoihin se kytketään MegaSquirtissa ?
Entä jätetäänkö piirilevylle tarkotettu MAP-anturi pois kasausvaiheessa vai jätetäänkö se vain käyttämättä ja muutos mitä se käyttää tehdään asetuksissa?
Kiitos jo etukäteen.
Jep, sellanen mulla oli mutta vielä astetta pienemmässä koneessa. Anturissa on kierre, en kyllä muista enää mikä kierre. MAP on juurikin tuo kuvailemasi, ja kytkin sille mapin +5V ja signaalin piirilevyn mapin reijistä X11 ja X12 ulosottoihin. Kolmas mapin pinni on maa ja sen vedin megan koteloon. Pinnijärjesteyksen katsoin kytkentäkaaviosta johtonumeroiddn perusteella.RedNeck wrote:
Tosiaan Peugeothan käyttää kanssa TBI-ruiskua omissa koneissaan...sullahan TVH on tai on ollut sellanen 1-piste TBI 1.9L koneessa vai kuinka?
Kaverilla ollut samanlainen kone...Peugeot 405 1.9L 1-piste TBI:llä.
Siis toi FAE:n anturi,joka sullakin on, saattas toimia mullakin...miten se tulee kiinni,onko se ruuvattava vai millanen kiinnitykseltään?
Mulla se pitäs saada kierrettyä kiinni alumiiniseen välilaippaan johon on tehty sopiva kierre.
Ja sulla siis käytössä se syylärin pellissä kiinni oleva MAP-tunnistin vai kuinka?
Se on juuri samanlainen MAP-anturi kun mullakin,tosin mulle tulee ahtimen kanssa sellanen,joka tunnistaa ahtopainetta aina 2 bar asti.
Tyyppi ja malli pysyy samana.
Mihin napoihin se kytketään MegaSquirtissa ?
Entä jätetäänkö piirilevylle tarkotettu MAP-anturi pois kasausvaiheessa vai jätetäänkö se vain käyttämättä ja muutos mitä se käyttää tehdään asetuksissa?
Kiitos jo etukäteen.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Kiitos tiedosta TVH.
Toi lämpöanturi varmaan sopii sitten mullekin,täytyy käydä jossain tutkimassa lähemmin.
Onko se malliltaan "umpinainen" vai "avonainen"?
Avonainen toimii nopeammin ahdetussa.
Tosta MAP:sta vielä,siis sulla oli se ulkopuolinen tavallaan kytketty piirilevyllä olevan MAP:n rinnalle/tilalle.
Toi lämpöanturi varmaan sopii sitten mullekin,täytyy käydä jossain tutkimassa lähemmin.
Onko se malliltaan "umpinainen" vai "avonainen"?
Avonainen toimii nopeammin ahdetussa.
Tosta MAP:sta vielä,siis sulla oli se ulkopuolinen tavallaan kytketty piirilevyllä olevan MAP:n rinnalle/tilalle.
Höh, luetaanko näitä viestiketjuja ajatuksella ollenkaan ?
"Lähetetty: Tor Huh 21, 2005 15:00 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Tarkennetaanpa hieman eli tuossa FAE:n anturissa NTC tippi on näkyvissä ja siten suoraan kosketuksissa mitattavan ilmavirran kanssa. Boschin anturissa NTC vastus on koteloitu.
FAE:n anturi siis reagoinniltaan (aikavakio) selvästi nopeampi.
"
eli kertauksena siis FAE:n NTC tippi on avonainen ja kierre on M12x1.5.
"Lähetetty: Tor Huh 21, 2005 15:00 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Tarkennetaanpa hieman eli tuossa FAE:n anturissa NTC tippi on näkyvissä ja siten suoraan kosketuksissa mitattavan ilmavirran kanssa. Boschin anturissa NTC vastus on koteloitu.
FAE:n anturi siis reagoinniltaan (aikavakio) selvästi nopeampi.
"
eli kertauksena siis FAE:n NTC tippi on avonainen ja kierre on M12x1.5.
Anturi
Moikka!
Tässä kuva siitö "oikeasta" imuilman lämpöanturista.

Tässä kuva siitö "oikeasta" imuilman lämpöanturista.

Jee saa,,, juuri ostin Porilaisesta Bosch-huollosta. Tilasivat ja tuli seuraavana aamuna. Ja hinta oli tossa kuvassakin näkyvä 25 euroa. Vaihtelee tietenkin paikkakunnittain.Höylä wrote:näitä "oikeita" antureita saa varmaan ihan bosch huollosta? niin ei tarvitse tilata tuurilla jostain motonetistä...
Tässä linkki sivulle, jossa ko. anturin mittaustaulukko. Piti ihna kutinsa tän oman anturini kanssa.http://www.turtana.com/muut/ohjelmistot ... FACTOR.INC
Turtanahan sen on liikkeelle laittanut .
en kyllä pidä pahana tuota 25 €:n hintaaaxe wrote:Onnistuiskos tuo lämpöanturi korvata suoraan pelkällä ntc diodilla? kun tuossa anturissahan ei juur muuta ole kuin sille kuoret ja hintaa reilusti.

vaikka tämä megasquirt onkin "tee se itse" projekti, ei kai se sentään tarkoita, että ihan kaikki pitäis itse tehdä. jotkin osat on tietysti järkevää ja osittain pakkokin tehdä itse, mutta kyllä minä ainakin mielummin käytän valmiita ratkaisuja, jos niiden hinta pysyy kohtuullisena.
Irse silloin aikoinaan kun edellisen Golffini värkkäsin megan niin laitoin lämpöanturaksi tietokoneen lämpöjen tarkkailuun tarkoitetun ptc (vai oliko se ntc) lätkän, pelitti vallan mainiosti, herkkyys oli sitäluokkaa että metrinpäästä kun puhalsi anturia kohti niin lämpötila vaihtui megan näytöllä.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
NTC-vastus se on, mutta onnistuu siis.axe wrote:Onnistuiskos tuo lämpöanturi korvata suoraan pelkällä ntc diodilla? kun tuossa anturissahan ei juur muuta ole kuin sille kuoret ja hintaa reilusti.
Minulla on ollut mielessä tuon "cossun anturin" keraamisen ntc:n korvaaminen tuollaisella lasisella DO-41 -koppaisella nopeamman vasteen toivossa. Eihän hommassa sikäli mitään järkeä ole kun 25e:llä saa kaupasta valmiin anturin, mutta se ensinmainittu anturi on kiinnitykseltään bolt-on nykyiseen sijaintiinsa, kun taas tuo kuvan bosch ei käy siihen mitenkään.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
Itseäkin kiinostaisi, hain tuota 33180 anturia mutta oli loppu. Otin sitten cossun anturin joka oli kanssa FAE:n valmistama, 33220. Oisko jollain heittää kuvaa tuosta 33180:stä?fsohc wrote:mitä eroa nyt sitten on tuolla FAE 33180 ja tuolla ostamallani FAE 33220 (motonet:Cosworth Ilma-anturi RUSKEA (M12x1,5). . . . . . . . . . . 37-3322 10.90)
onko kellään tietoa? Laitoin kyllä just FAE:lle sähköpostia tuon tiedoista