Laskennallinen teho
Moderator: Masi_K
Laskennallinen teho
Mites on tuon tehon laskeminen...
Kun on tiedossa että suuttimet riittää joihinkin määrättyihin tehoihin, niin kuinka tarkka on sen perusteella laskettu teho, kun pulssileveys kerran on tiedossa ja seokset on kohdallaan.
Eli jos esim. tämä taulukko http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm antaa vaikka 30 lbs/hr suuttimille hi performance tehoksi 95% aukioloajalla 60 hv / suutin => neljä suutinta 240 heppaa => 100% = 252 heppaa. Jos suuttimen aukioloaika on 65% niin 252*0,65=164 heppaa?
Kysymys onkin että onko kukaan verrannut penkitetyn tehon ja laskennallisen tehon vastaavuutta?
Kun on tiedossa että suuttimet riittää joihinkin määrättyihin tehoihin, niin kuinka tarkka on sen perusteella laskettu teho, kun pulssileveys kerran on tiedossa ja seokset on kohdallaan.
Eli jos esim. tämä taulukko http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm antaa vaikka 30 lbs/hr suuttimille hi performance tehoksi 95% aukioloajalla 60 hv / suutin => neljä suutinta 240 heppaa => 100% = 252 heppaa. Jos suuttimen aukioloaika on 65% niin 252*0,65=164 heppaa?
Kysymys onkin että onko kukaan verrannut penkitetyn tehon ja laskennallisen tehon vastaavuutta?
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

No, mulla on pyörässä 200cc suuttimet, neljä kappaletta. Tuon taulukon mukaan yksi suutin riittää 80% aukiololla 26,7-36,2hp tehoihin, eli neljällä suuttimella 106,8-144,8. Takarengastehoksi on penkitetty 109hp, eli 120-125hp kampuralta. Muistaakseni huipputehoilla aukioloaika oli luokkaa 75%. Eli osuu tuon taulukon ääripäiden väliin. Ehkä voisi jopa väittää noita taulukon arvoja hiukan varovaisen puoleisiksi tällä perusteella.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Minkälaisella seossuhteella nuo arvot yleensä väkerretään?
Se nyt kuitenkin vaikuttaa mihin asti suuttimet riittää ja pulssinleveyteen.
Piti myös oikein laskea. Suuttimet 398cc, huipputehoilla ahtopaine oli luokkaa (huojui mittauksessa suhtkoht paljon) 0,7bar, joten suuttimien tuotto oli tuolloin 450cc. Arvolla .57, joka mahtaa olla ahdetulle suht sopiva tulisi suuttimista 60hv/kpl=240hv@80%. Duty cycle oli 70%, joten tuon mukaan tehoa olisi koneesta 210hv. Dyno näytti 200, tosin seossuhde oli rikas, hieman alle 12, joka nostaa tuota pulssisuhdetta.
Suht hyvin kohdallaan täytyy myöntää.
Se nyt kuitenkin vaikuttaa mihin asti suuttimet riittää ja pulssinleveyteen.
Piti myös oikein laskea. Suuttimet 398cc, huipputehoilla ahtopaine oli luokkaa (huojui mittauksessa suhtkoht paljon) 0,7bar, joten suuttimien tuotto oli tuolloin 450cc. Arvolla .57, joka mahtaa olla ahdetulle suht sopiva tulisi suuttimista 60hv/kpl=240hv@80%. Duty cycle oli 70%, joten tuon mukaan tehoa olisi koneesta 210hv. Dyno näytti 200, tosin seossuhde oli rikas, hieman alle 12, joka nostaa tuota pulssisuhdetta.
Suht hyvin kohdallaan täytyy myöntää.
Kuvittelisin että tuo seossuhde millä suutin ilmoitetaan on se vaparissa n. 12,5 seossuhteella tuleva teho?
Tai siis toisaalta kun noille vaparille ja turbolle annetaan suuttimille eri tehomäärät niin silloinhan se ottaa jotenkin huomioon että niissä pitää käyttää eri seossuhdetta parhaan tehonkin suhteen.
Se miksi tätä haluan tietää on siinä että radallakin kun tehdään säätäminen kohdalleen niin saa edes suurinpiirtein tietää onko koneen tehot edes sinnepäin kuin pitäisi. Ja aika hyvin ne noissa teidän tapauksissa ainakin on olleet.
Tuo mun laskelma perustuu mun Ralli-Ladan suuttimiin ja aukioloaikoihin. Eli olen varsin tyytyväinen (jopa hieman yllättynyt) kun se noissa lukemissa näyttää pyörivän ja varsinkin kun kierrosluku on 7000.
Tai siis toisaalta kun noille vaparille ja turbolle annetaan suuttimille eri tehomäärät niin silloinhan se ottaa jotenkin huomioon että niissä pitää käyttää eri seossuhdetta parhaan tehonkin suhteen.
Se miksi tätä haluan tietää on siinä että radallakin kun tehdään säätäminen kohdalleen niin saa edes suurinpiirtein tietää onko koneen tehot edes sinnepäin kuin pitäisi. Ja aika hyvin ne noissa teidän tapauksissa ainakin on olleet.
Tuo mun laskelma perustuu mun Ralli-Ladan suuttimiin ja aukioloaikoihin. Eli olen varsin tyytyväinen (jopa hieman yllättynyt) kun se noissa lukemissa näyttää pyörivän ja varsinkin kun kierrosluku on 7000.

Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

niin, samaan tuohon samaan asiaan kiinnitin jo päivällä huomiota, mutta unohdin kommentoidaJesseT wrote:Ei niistä sen enempää tule polttoainetta vaikka ahtopaine kasvaa_P_ wrote: Suuttimet 398cc, huipputehoilla ahtopaine oli luokkaa (huojui mittauksessa suhtkoht paljon) 0,7bar, joten suuttimien tuotto oli tuolloin 450cc.

tosiaan, vaikka polttoaineen paine nouseekin ahtopaineiden kasvaessa (toivottavasti on siis käytössä ahtopaineen tunnistava polttoaineen paineensäädin) niin ei suuttimien tuotto siitä kasva, koska se ahtopaine siis vastustaa myös sitä virtausta siellä imukanavistossa.
Paitsi kertovalla säätimellä se kasvaa...Höylä wrote:niin, samaan tuohon samaan asiaan kiinnitin jo päivällä huomiota, mutta unohdin kommentoidaJesseT wrote:Ei niistä sen enempää tule polttoainetta vaikka ahtopaine kasvaa_P_ wrote: Suuttimet 398cc, huipputehoilla ahtopaine oli luokkaa (huojui mittauksessa suhtkoht paljon) 0,7bar, joten suuttimien tuotto oli tuolloin 450cc.
tosiaan, vaikka polttoaineen paine nouseekin ahtopaineiden kasvaessa (toivottavasti on siis käytössä ahtopaineen tunnistava polttoaineen paineensäädin) niin ei suuttimien tuotto siitä kasva, koska se ahtopaine siis vastustaa myös sitä virtausta siellä imukanavistossa.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Mitä, olenko elänyt koko ajan vääryydessä? Kait se on uskottava sitten.
Tähän vaan perustuu uskomukseni:
If your regulator is adjustable (many aftermarket ones are), you can also adjust the fuel pressure to achieve different flow rates. The formula is:
new flow rate = old flow rate × SQRT[new pressure÷old pressure])
So for example, if you had 30 lb/hr injectors rated at 43.5 psi, and you went to 50 psi, you would get:
flow rate = 30 * SQRT(50/43.5) = 32 lb/hr
Tuollako sitten voi laskea vaan suuttimien tuoton uudella peruspaineella, ja tuotto pysyy siinä lasketussa vaikka imusarjanpaine heittelisi alas ja ylös imusarjanpaineenmukana peruspaineesta?
Eli nuo suuttimet olisi "oikeasti" tuossa (398cc@3bar, peruspaine 2,5bar)
363cc...?
ediit: tuo 450cc on muutenkin laskettu päin p-settä
Tähän vaan perustuu uskomukseni:
If your regulator is adjustable (many aftermarket ones are), you can also adjust the fuel pressure to achieve different flow rates. The formula is:
new flow rate = old flow rate × SQRT[new pressure÷old pressure])
So for example, if you had 30 lb/hr injectors rated at 43.5 psi, and you went to 50 psi, you would get:
flow rate = 30 * SQRT(50/43.5) = 32 lb/hr
Tuollako sitten voi laskea vaan suuttimien tuoton uudella peruspaineella, ja tuotto pysyy siinä lasketussa vaikka imusarjanpaine heittelisi alas ja ylös imusarjanpaineenmukana peruspaineesta?
Eli nuo suuttimet olisi "oikeasti" tuossa (398cc@3bar, peruspaine 2,5bar)
363cc...?
ediit: tuo 450cc on muutenkin laskettu päin p-settä
Last edited by _P_ on Tue Jan 17, 2006 15:08, edited 1 time in total.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 108
- Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
- Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...
Niin mites muuten. Alunperin autossa oli L-jetin ruisku ja 133cc suuttimet (6kpl) ja katoin että 2,5barin paineensäädin. Suuttimet on kuitenkin netistä löytämien tietojeni mukaan speksattu 3barin mukaan niin eikös siitäkin sais jotain hyötyä kun vaihtais erillaisen painesäätimen tai kuristaisi paluuletkua? Kone on muuten täysin vakio paitsi että vaihdan megan ljetin tilalle.
Suuttimethan ovat kyllä jo melko vanhoja (-86) joten sulkeutuuko ne kunnolla enää tuolla 3barilla? Ja kannattaako noita enää käydä puhdistuttaa jos ei toimi kunnolla vai ostaa suosiolla uudet? Mitä moinen puhdistus alan liikkeessä maksaa muuten?
Suuttimethan ovat kyllä jo melko vanhoja (-86) joten sulkeutuuko ne kunnolla enää tuolla 3barilla? Ja kannattaako noita enää käydä puhdistuttaa jos ei toimi kunnolla vai ostaa suosiolla uudet? Mitä moinen puhdistus alan liikkeessä maksaa muuten?
Jos ne on speksattu 133cc @3bar, niin ei se tuotto enää 2.5bar:lla sama ole. Laske aiemmin annetulla kaavalla nykyinen tuotto, ja jos syytä, niin vaihda paineensäädin esim. siihen 3bar:iin. Paluuletkua ei kannata alkaa epämääräisesti kuristamaan. Pääasia että tietää mihin systeemi on mitoitettu, ja että se myös pysyy siinä, eli paine ei vaihtele kuten nimeltämainitsemattomilla italialaisilla tarvikesäätimillä 
Teoriassa paineen kasvaessa polttoaineen sumuuntuminen paranee, mutta tuskin noiden 2.5bar vs. 3bar tuossa kohtaa oleellista eroa on?
Ja bensakarttaanhan ei tarvitse suuttimien-/paineenvaihdossa puuttua, riittää kun laskee req_fuelin uusiksi, mikäli se on alunperinkin tehty ohjeen mukaisesti
Suuttimia voi toki huoltaa/huollattaa, käytännössä uudenveroisia niistä tulee mikäli aihio on ok. Huonoin vaihtoehto on käytetyt testaamattomat suuttimet. Hintoja ja muuta tietoa:
http://www.alppilanautohuolto.fi/gw/tra ... /index.php?

Teoriassa paineen kasvaessa polttoaineen sumuuntuminen paranee, mutta tuskin noiden 2.5bar vs. 3bar tuossa kohtaa oleellista eroa on?
Ja bensakarttaanhan ei tarvitse suuttimien-/paineenvaihdossa puuttua, riittää kun laskee req_fuelin uusiksi, mikäli se on alunperinkin tehty ohjeen mukaisesti

Suuttimia voi toki huoltaa/huollattaa, käytännössä uudenveroisia niistä tulee mikäli aihio on ok. Huonoin vaihtoehto on käytetyt testaamattomat suuttimet. Hintoja ja muuta tietoa:
http://www.alppilanautohuolto.fi/gw/tra ... /index.php?
Juuri näin. Eli kun imusarjanpaine noisee, niin se vastustaa suuttimesta tulevaa sumua. Tämän takia imusarjapaine johdetaan bensapaineensäätimelle, jotta se osaa kompensoida tämän, jotta suuttimien tuotto pysyisi muuttumattomana. Eli, koko ajan paine suuttimen yli on vakio (=peruspaine)._P_ wrote:Tuollako sitten voi laskea vaan suuttimien tuoton uudella peruspaineella, ja tuotto pysyy siinä lasketussa vaikka imusarjanpaine heittelisi alas ja ylös imusarjanpaineenmukana peruspaineesta?
Eikös tuo riipu siitä onko lineaarinen vai progressiivinen bensanpainesäädin, progressiivisella menee "automaatisesti" rikkaammalle ahdoilla. Kaikki "painesäätimethän" ovat toki paine-erosäätimiä, eli polttoaineen paine muuttuuu suhteessa imusarjassa vallitsevaan paineeseen, jolloin ohjainlaite voi voi säätää suihkutusmäärää suoraan säätämällä suihkutusaikaa.JesseT wrote:Niin, mutta kun se nousee/laskee aina yhtä paljon kuin imusarjapaine jotta syöttö pysyisi vakiona.
Ei siinä ole mitään onglemaa, jos lambdan perusteella säätää johonkin tavoiteseokseen. Syntyvä VE-kartta on vaan vääristynyt verrattuna moottorin todelliseen volymetriseen hyötysuhteeseen, mutta sillähän ei mitään käytännön merkitystä ole, varsinkaan kun useimmat (en tarkoita tähän keskusteluun osallistuneita) tuskin edes tietävät mitä se "VE" tarkoittaa.Höylä wrote:progressiivisellä bensanpaineen säätimellä luulis olevan liian vaikeaa (tai ainakin huomattavasti haastavampaa) saada säätöihin