Laskennallinen teho

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Laskennallinen teho

Post by Jankos »

Mites on tuon tehon laskeminen...

Kun on tiedossa että suuttimet riittää joihinkin määrättyihin tehoihin, niin kuinka tarkka on sen perusteella laskettu teho, kun pulssileveys kerran on tiedossa ja seokset on kohdallaan.

Eli jos esim. tämä taulukko http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm antaa vaikka 30 lbs/hr suuttimille hi performance tehoksi 95% aukioloajalla 60 hv / suutin => neljä suutinta 240 heppaa => 100% = 252 heppaa. Jos suuttimen aukioloaika on 65% niin 252*0,65=164 heppaa?


Kysymys onkin että onko kukaan verrannut penkitetyn tehon ja laskennallisen tehon vastaavuutta?
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

No, mulla on pyörässä 200cc suuttimet, neljä kappaletta. Tuon taulukon mukaan yksi suutin riittää 80% aukiololla 26,7-36,2hp tehoihin, eli neljällä suuttimella 106,8-144,8. Takarengastehoksi on penkitetty 109hp, eli 120-125hp kampuralta. Muistaakseni huipputehoilla aukioloaika oli luokkaa 75%. Eli osuu tuon taulukon ääripäiden väliin. Ehkä voisi jopa väittää noita taulukon arvoja hiukan varovaisen puoleisiksi tällä perusteella.
Arttu
GSX1100 -85
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Minkälaisella seossuhteella nuo arvot yleensä väkerretään?
Se nyt kuitenkin vaikuttaa mihin asti suuttimet riittää ja pulssinleveyteen.

Piti myös oikein laskea. Suuttimet 398cc, huipputehoilla ahtopaine oli luokkaa (huojui mittauksessa suhtkoht paljon) 0,7bar, joten suuttimien tuotto oli tuolloin 450cc. Arvolla .57, joka mahtaa olla ahdetulle suht sopiva tulisi suuttimista 60hv/kpl=240hv@80%. Duty cycle oli 70%, joten tuon mukaan tehoa olisi koneesta 210hv. Dyno näytti 200, tosin seossuhde oli rikas, hieman alle 12, joka nostaa tuota pulssisuhdetta.

Suht hyvin kohdallaan täytyy myöntää.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Kuvittelisin että tuo seossuhde millä suutin ilmoitetaan on se vaparissa n. 12,5 seossuhteella tuleva teho?

Tai siis toisaalta kun noille vaparille ja turbolle annetaan suuttimille eri tehomäärät niin silloinhan se ottaa jotenkin huomioon että niissä pitää käyttää eri seossuhdetta parhaan tehonkin suhteen.

Se miksi tätä haluan tietää on siinä että radallakin kun tehdään säätäminen kohdalleen niin saa edes suurinpiirtein tietää onko koneen tehot edes sinnepäin kuin pitäisi. Ja aika hyvin ne noissa teidän tapauksissa ainakin on olleet.

Tuo mun laskelma perustuu mun Ralli-Ladan suuttimiin ja aukioloaikoihin. Eli olen varsin tyytyväinen (jopa hieman yllättynyt) kun se noissa lukemissa näyttää pyörivän ja varsinkin kun kierrosluku on 7000. :lol:
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

_P_ wrote: Suuttimet 398cc, huipputehoilla ahtopaine oli luokkaa (huojui mittauksessa suhtkoht paljon) 0,7bar, joten suuttimien tuotto oli tuolloin 450cc.
Ei niistä sen enempää tule polttoainetta vaikka ahtopaine kasvaa :D
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

JesseT wrote:
_P_ wrote: Suuttimet 398cc, huipputehoilla ahtopaine oli luokkaa (huojui mittauksessa suhtkoht paljon) 0,7bar, joten suuttimien tuotto oli tuolloin 450cc.
Ei niistä sen enempää tule polttoainetta vaikka ahtopaine kasvaa :D
niin, samaan tuohon samaan asiaan kiinnitin jo päivällä huomiota, mutta unohdin kommentoida :P

tosiaan, vaikka polttoaineen paine nouseekin ahtopaineiden kasvaessa (toivottavasti on siis käytössä ahtopaineen tunnistava polttoaineen paineensäädin) niin ei suuttimien tuotto siitä kasva, koska se ahtopaine siis vastustaa myös sitä virtausta siellä imukanavistossa.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Höylä wrote:
JesseT wrote:
_P_ wrote: Suuttimet 398cc, huipputehoilla ahtopaine oli luokkaa (huojui mittauksessa suhtkoht paljon) 0,7bar, joten suuttimien tuotto oli tuolloin 450cc.
Ei niistä sen enempää tule polttoainetta vaikka ahtopaine kasvaa :D
niin, samaan tuohon samaan asiaan kiinnitin jo päivällä huomiota, mutta unohdin kommentoida :P

tosiaan, vaikka polttoaineen paine nouseekin ahtopaineiden kasvaessa (toivottavasti on siis käytössä ahtopaineen tunnistava polttoaineen paineensäädin) niin ei suuttimien tuotto siitä kasva, koska se ahtopaine siis vastustaa myös sitä virtausta siellä imukanavistossa.
Paitsi kertovalla säätimellä se kasvaa...
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Mitä, olenko elänyt koko ajan vääryydessä? Kait se on uskottava sitten.

Tähän vaan perustuu uskomukseni:
If your regulator is adjustable (many aftermarket ones are), you can also adjust the fuel pressure to achieve different flow rates. The formula is:

new flow rate = old flow rate × SQRT[new pressure÷old pressure])

So for example, if you had 30 lb/hr injectors rated at 43.5 psi, and you went to 50 psi, you would get:

flow rate = 30 * SQRT(50/43.5) = 32 lb/hr

Tuollako sitten voi laskea vaan suuttimien tuoton uudella peruspaineella, ja tuotto pysyy siinä lasketussa vaikka imusarjanpaine heittelisi alas ja ylös imusarjanpaineenmukana peruspaineesta?

Eli nuo suuttimet olisi "oikeasti" tuossa (398cc@3bar, peruspaine 2,5bar)
363cc...?

ediit: tuo 450cc on muutenkin laskettu päin p-settä
Last edited by _P_ on Tue Jan 17, 2006 15:08, edited 1 time in total.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Niin mites muuten. Alunperin autossa oli L-jetin ruisku ja 133cc suuttimet (6kpl) ja katoin että 2,5barin paineensäädin. Suuttimet on kuitenkin netistä löytämien tietojeni mukaan speksattu 3barin mukaan niin eikös siitäkin sais jotain hyötyä kun vaihtais erillaisen painesäätimen tai kuristaisi paluuletkua? Kone on muuten täysin vakio paitsi että vaihdan megan ljetin tilalle.

Suuttimethan ovat kyllä jo melko vanhoja (-86) joten sulkeutuuko ne kunnolla enää tuolla 3barilla? Ja kannattaako noita enää käydä puhdistuttaa jos ei toimi kunnolla vai ostaa suosiolla uudet? Mitä moinen puhdistus alan liikkeessä maksaa muuten?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Jos ne on speksattu 133cc @3bar, niin ei se tuotto enää 2.5bar:lla sama ole. Laske aiemmin annetulla kaavalla nykyinen tuotto, ja jos syytä, niin vaihda paineensäädin esim. siihen 3bar:iin. Paluuletkua ei kannata alkaa epämääräisesti kuristamaan. Pääasia että tietää mihin systeemi on mitoitettu, ja että se myös pysyy siinä, eli paine ei vaihtele kuten nimeltämainitsemattomilla italialaisilla tarvikesäätimillä :)

Teoriassa paineen kasvaessa polttoaineen sumuuntuminen paranee, mutta tuskin noiden 2.5bar vs. 3bar tuossa kohtaa oleellista eroa on?

Ja bensakarttaanhan ei tarvitse suuttimien-/paineenvaihdossa puuttua, riittää kun laskee req_fuelin uusiksi, mikäli se on alunperinkin tehty ohjeen mukaisesti ;)

Suuttimia voi toki huoltaa/huollattaa, käytännössä uudenveroisia niistä tulee mikäli aihio on ok. Huonoin vaihtoehto on käytetyt testaamattomat suuttimet. Hintoja ja muuta tietoa:
http://www.alppilanautohuolto.fi/gw/tra ... /index.php?
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

_P_ wrote:Tuollako sitten voi laskea vaan suuttimien tuoton uudella peruspaineella, ja tuotto pysyy siinä lasketussa vaikka imusarjanpaine heittelisi alas ja ylös imusarjanpaineenmukana peruspaineesta?
Juuri näin. Eli kun imusarjanpaine noisee, niin se vastustaa suuttimesta tulevaa sumua. Tämän takia imusarjapaine johdetaan bensapaineensäätimelle, jotta se osaa kompensoida tämän, jotta suuttimien tuotto pysyisi muuttumattomana. Eli, koko ajan paine suuttimen yli on vakio (=peruspaine).
Qtka
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Tue Mar 15, 2005 11:54

Post by Qtka »

Kai se tuotto lisääntyy silloin jos bensapaine nousee enempi kuin ahtopainen :shock:
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Qtka wrote:Kai se tuotto lisääntyy silloin jos bensapaine nousee enempi kuin ahtopainen :shock:
kyllä, mutta eikö se ole aivan v.... vaikea saada säätöihin sellainen kone, jossa suuttimien tuotto vaihtelee :roll:
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Qtka wrote:Kai se tuotto lisääntyy silloin jos bensapaine nousee enempi kuin ahtopainen :shock:
Niin, mutta kun se nousee/laskee aina yhtä paljon kuin imusarjapaine jotta syöttö pysyisi vakiona.
joop
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sat Oct 29, 2005 2:24
Location: Ylivieska
Contact:

Post by joop »

JesseT wrote:Niin, mutta kun se nousee/laskee aina yhtä paljon kuin imusarjapaine jotta syöttö pysyisi vakiona.
Eikös tuo riipu siitä onko lineaarinen vai progressiivinen bensanpainesäädin, progressiivisella menee "automaatisesti" rikkaammalle ahdoilla. Kaikki "painesäätimethän" ovat toki paine-erosäätimiä, eli polttoaineen paine muuttuuu suhteessa imusarjassa vallitsevaan paineeseen, jolloin ohjainlaite voi voi säätää suihkutusmäärää suoraan säätämällä suihkutusaikaa.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

99.9% kaikista autoissa olevista paineensäätimista taitaa olla lineaarisia.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

progt... progressiivisellä bensanpaineen säätimellä luulis olevan liian vaikeaa (tai ainakin huomattavasti haastavampaa) saada säätöihin, kuten jo aikaisemmin totesin, ehkä niitä käytettiin silloin mekaanisten ruiskujen kanssa, kun tais olla ainoa tapa rikastaa seosta ahtopaineiden mukaan :roll:
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Takaisin asiaan....
Joskus oli msefi foourmilla sivukaupalla juttua siitä miten konffataan megatuneen hevosvoimamittari. Tämä perustui pohjimmiltaan ruiskutusaikoihin ja muutamaan korjauskertoimeen. Kannattanee etsiä sieltä. Mitään kovin oikeita tuloksia tällä tavoin ei kylläkään saa aikaiseksi.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Höylä wrote:progressiivisellä bensanpaineen säätimellä luulis olevan liian vaikeaa (tai ainakin huomattavasti haastavampaa) saada säätöihin
Ei siinä ole mitään onglemaa, jos lambdan perusteella säätää johonkin tavoiteseokseen. Syntyvä VE-kartta on vaan vääristynyt verrattuna moottorin todelliseen volymetriseen hyötysuhteeseen, mutta sillähän ei mitään käytännön merkitystä ole, varsinkaan kun useimmat (en tarkoita tähän keskusteluun osallistuneita) tuskin edes tietävät mitä se "VE" tarkoittaa.
Post Reply