EDIS-4 ongelma

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

EDIS-4 ongelma

Post by turbo 245 »

Asensin turbovolvoon edis-4:n ja Turtanan levyn, ongelmana on sytkän pätkiminen, tyhjäkäyntiä käy nätisti mutta kun nostaa kierroksia yli 1400 niin alkaa pätkimään ja megatunessa kierrokset heittelee paljon. Kun kierrokset nousee yli 3400, niin pätkiminen loppuu. Koodina on extra 024s13c ja megatune 225b717. Levylle on tehty muutokset suunnittelijan ohjeiden mukaan ja sytkän ulostulona käytän LED 17:a. Signaalijohtoina on suojattua johtoa ja ne on tällä hetkellä vedetty auton ulkopuolelta häiriöiden välttämiseksi. Asetukset on mielestäni oikein ja triggeranglena olen kokeillut 0 ja 23 astetta-> ei vaikutusta. SAW-johto irroitettuna pätkiminen on lievempää, kun ennakko ei heittele pomppivan kierroslukutiedon takia (kiinteä 10asteen ennakko). VR-anturi on asennettu ohjeen mukaan ja 1mm etäisyydelle triggeripyörästä. Anturin johtoja on kokeiltu molemmin päin, mutta toisin päin kytkettynä ei edes käynnisty. Pitäisikö päätellä että vika on EDIS-4 boksissa vai voiko se olla piirilevyllä? Oskilloskoopillahan tuo varmaan selviäisi mutta sellaista ei ole käytettävissä.
turbovoimaa
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Tuleeko ylimääräisiä piikkejä vai puuttuuko pulsseja? Koita muuttaa optoerottimen herkkyyttä vastaavasti.
reve
Megasquirttaaja
Posts: 92
Joined: Thu Sep 22, 2005 9:14

Post by reve »

Onko tulpat häiriösuojatut?
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

reve wrote:Onko tulpat häiriösuojatut?
Itseasiassa ei ole, alussa oli häiriösuojatut tulpat ja toimi ehkäpä paremmin. Oli muita käyntiongelmia ja vaihdoin hyllystä löytyneet tulpat koneeseen, joissa ei lukenut sitä äRRää. Täytyy vaihtaa tulpat ja kokeilla. Mistä sitä opton herkkyyttä saa säädettyä? En ole tutkinut tarkemmin että tuleeko ylim. kipinöitä vai puuttuuko niitä.
turbovoimaa
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Käytän just niitä fordin tulppia itse jotka on alunperin kuulunut EDIS:in kanssa turbo fiestaan, eivätkä ne ole häiriösuojattuja.
Opton herkkyyttä saa muutettua muuttamalla sen vastuksia tai sitten vaihtamalla koko opto. Muutamassa tapauksessa on ongelmat hävinneet ku on laitettu 4n35 tilalle.
reve
Megasquirttaaja
Posts: 92
Joined: Thu Sep 22, 2005 9:14

Post by reve »

Ainakin meillä auttoi häiriösuojatut tulpat rpm-piikkeihin ediksen kanssa volvon koneessa.

extran versiolla 024s9, häiriösuojatuilla tulpilla ja suojamaadoitetuilla signaalipiuhoilla toimi oikein hienosti loppukauden 2005. Sitä aiemmin oli erinäisiä rpm-piikki -ongelmia aiemmilla extran versioilla ja ilman R-tulppia. Vaikea sanoa mikä oli se lopullinen apu?
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

Vaihdoin tulpat ja häiriöt vähenivät oleellisesti muttei kokonaan. Täytyy vielä kokeilla toisella optolla kun tuo nykyinen hieman lämpeni ekassa testauksessa, oli oikosulku levyllä.
turbovoimaa
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

Testasin tänään toisella EDIS-4 boxilla ja toisella optolla, ei vaikutusta. Edelleen tulee RPM-piikkejä 1200-2500 alueella. Seuraavaksi vien triggeripyörän sorviin ja otetaan lastu pois hampaista, että ovat varmasti yhtä korkeita. Nyt se on laserleikkurin jäljiltä ja mittailin että pituuseroja on.
turbovoimaa
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Mikä versio levystä sulla on käytössä, edis vaatii jokseenkin hieman erilaisen kytkennän sytkäsignaalin tunnistukseen ja sytkäsignaalin lähtöön.

ilmoittele versio niin annan sopivat ohjeet sen modaamiseen oikeaksi.

rauli
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

160-103 versio tuli tinailtua kasaan, kaikki apu on tervetullutta. Lähinnä kiinnostaisi mitä kautta PIP-signaali tuodaan optolle. Sytkän ohjaus on LED 17:lta ja siihen löytyi hyvät ohjeet tuolta aikaisemmista viesteistä.
turbovoimaa
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Muuta R43 vastus (en nyt muista ulkoa mutta varmaan 1k) 470 ohmiseksi, tämä parantaa edis mokkulan saamaa ohjaus signaalia. suosittelevat 1k-10k ylösvetoa mutta omalla edis mokkulalla testissä toimi noin puolenkilon vastuksella parhaiten.

poista D5,R55,D7

D7 diodin alla on yksi kytkentä täplä kytke siihen ja D7 toiseen jalkaan joka jatkaa optolle 1K vastus.

piirilevyllä ei saa olla kytkettynä

IC6, R47, R48, C43, R44, C4, C42, R45, R40

no niin ja sitten asiaan.

opton vasemmalla puolella on neljä kytkentä täplää.
1-4

kytketään edistä käytettäessä 1-2 ja 3-4

edis antaa ulos +12v pulssin per. sytkäsignaali joten täytyy kytkeä vähän samaan tapaan kuin se olisi puolan - napaan kytkettynä, edistä käyttäessä ei tarvita suojadiodeita ja zeeneriä sekä vastuksen täytyy olla 1kohm.

toivottavasti tämä nyt auttaa
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

kiitos ja kumarrus :wink:
turbovoimaa
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

Eikös tuo R43 vaihdeta 470 ohm jos käytetään F-IDLEä sytkän ohjaukseen? Mulla on sytkän ulostulona LED 17 ja olen vaihtanut R15:n 470 ohm.
Ei kai C4:ä poisteta? Tarkoitit varmaan C41?
turbovoimaa
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

Nyt toimii pätkimättä, se 1K:n vastuksen lisääminen taisi auttaa.
turbovoimaa
Post Reply