EDIS-4 ongelma
Moderator: Masi_K
EDIS-4 ongelma
Asensin turbovolvoon edis-4:n ja Turtanan levyn, ongelmana on sytkän pätkiminen, tyhjäkäyntiä käy nätisti mutta kun nostaa kierroksia yli 1400 niin alkaa pätkimään ja megatunessa kierrokset heittelee paljon. Kun kierrokset nousee yli 3400, niin pätkiminen loppuu. Koodina on extra 024s13c ja megatune 225b717. Levylle on tehty muutokset suunnittelijan ohjeiden mukaan ja sytkän ulostulona käytän LED 17:a. Signaalijohtoina on suojattua johtoa ja ne on tällä hetkellä vedetty auton ulkopuolelta häiriöiden välttämiseksi. Asetukset on mielestäni oikein ja triggeranglena olen kokeillut 0 ja 23 astetta-> ei vaikutusta. SAW-johto irroitettuna pätkiminen on lievempää, kun ennakko ei heittele pomppivan kierroslukutiedon takia (kiinteä 10asteen ennakko). VR-anturi on asennettu ohjeen mukaan ja 1mm etäisyydelle triggeripyörästä. Anturin johtoja on kokeiltu molemmin päin, mutta toisin päin kytkettynä ei edes käynnisty. Pitäisikö päätellä että vika on EDIS-4 boksissa vai voiko se olla piirilevyllä? Oskilloskoopillahan tuo varmaan selviäisi mutta sellaista ei ole käytettävissä.
turbovoimaa
Itseasiassa ei ole, alussa oli häiriösuojatut tulpat ja toimi ehkäpä paremmin. Oli muita käyntiongelmia ja vaihdoin hyllystä löytyneet tulpat koneeseen, joissa ei lukenut sitä äRRää. Täytyy vaihtaa tulpat ja kokeilla. Mistä sitä opton herkkyyttä saa säädettyä? En ole tutkinut tarkemmin että tuleeko ylim. kipinöitä vai puuttuuko niitä.reve wrote:Onko tulpat häiriösuojatut?
turbovoimaa
Ainakin meillä auttoi häiriösuojatut tulpat rpm-piikkeihin ediksen kanssa volvon koneessa.
extran versiolla 024s9, häiriösuojatuilla tulpilla ja suojamaadoitetuilla signaalipiuhoilla toimi oikein hienosti loppukauden 2005. Sitä aiemmin oli erinäisiä rpm-piikki -ongelmia aiemmilla extran versioilla ja ilman R-tulppia. Vaikea sanoa mikä oli se lopullinen apu?
extran versiolla 024s9, häiriösuojatuilla tulpilla ja suojamaadoitetuilla signaalipiuhoilla toimi oikein hienosti loppukauden 2005. Sitä aiemmin oli erinäisiä rpm-piikki -ongelmia aiemmilla extran versioilla ja ilman R-tulppia. Vaikea sanoa mikä oli se lopullinen apu?
Testasin tänään toisella EDIS-4 boxilla ja toisella optolla, ei vaikutusta. Edelleen tulee RPM-piikkejä 1200-2500 alueella. Seuraavaksi vien triggeripyörän sorviin ja otetaan lastu pois hampaista, että ovat varmasti yhtä korkeita. Nyt se on laserleikkurin jäljiltä ja mittailin että pituuseroja on.
turbovoimaa
Muuta R43 vastus (en nyt muista ulkoa mutta varmaan 1k) 470 ohmiseksi, tämä parantaa edis mokkulan saamaa ohjaus signaalia. suosittelevat 1k-10k ylösvetoa mutta omalla edis mokkulalla testissä toimi noin puolenkilon vastuksella parhaiten.
poista D5,R55,D7
D7 diodin alla on yksi kytkentä täplä kytke siihen ja D7 toiseen jalkaan joka jatkaa optolle 1K vastus.
piirilevyllä ei saa olla kytkettynä
IC6, R47, R48, C43, R44, C4, C42, R45, R40
no niin ja sitten asiaan.
opton vasemmalla puolella on neljä kytkentä täplää.
1-4
kytketään edistä käytettäessä 1-2 ja 3-4
edis antaa ulos +12v pulssin per. sytkäsignaali joten täytyy kytkeä vähän samaan tapaan kuin se olisi puolan - napaan kytkettynä, edistä käyttäessä ei tarvita suojadiodeita ja zeeneriä sekä vastuksen täytyy olla 1kohm.
toivottavasti tämä nyt auttaa
poista D5,R55,D7
D7 diodin alla on yksi kytkentä täplä kytke siihen ja D7 toiseen jalkaan joka jatkaa optolle 1K vastus.
piirilevyllä ei saa olla kytkettynä
IC6, R47, R48, C43, R44, C4, C42, R45, R40
no niin ja sitten asiaan.
opton vasemmalla puolella on neljä kytkentä täplää.
1-4
kytketään edistä käytettäessä 1-2 ja 3-4
edis antaa ulos +12v pulssin per. sytkäsignaali joten täytyy kytkeä vähän samaan tapaan kuin se olisi puolan - napaan kytkettynä, edistä käyttäessä ei tarvita suojadiodeita ja zeeneriä sekä vastuksen täytyy olla 1kohm.
toivottavasti tämä nyt auttaa