Opel cih:hin jakaja

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Qtka
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Tue Mar 15, 2005 11:54

Opel cih:hin jakaja

Post by Qtka »

Onko kellään tietoa millainen anturi tuossa 2.2i:n jakajassa on? Hall vai joku muu? Kysymyksiä sitten lisää kun tämä on selvillä...
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Ainakin kakslitrasen jakajasta löytyy hall-anturi. Pöyrässä on neljä koloa joiden kohdalla lähtö on maissa. Anturille riittää 5 V jännite. En ole mitannu mitä sytkämoduli syöttää, mutta joskus testailin pöydällä hallia ja annoin PC:n powerista 5 v ja kyllä pelas. En ole aivan varma että päteekö tämä kaikki nyt kyseiseen jakajaan sitten :!:
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Tähän perään voisin kirjoittaa oman kysymyksenkin :D Eli eikös hallilta voi jakaa signaalin sekä sytkämoduulille että megalle. Mega tuskin hallia juuri kuormittaa mutta eihän se mitenkään häiritsee sytyksen toimintaa sitten? Itse päättelisin että ei mutta kysynpä nyt vielä..
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
Qtka
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Tue Mar 15, 2005 11:54

Post by Qtka »

Jakajaan menee kolme piuhaa merkitty - 0 + eli ne on ihan selvät ja kannen kun aukaisee niin anturista näkee lukea numerot 232. Kestääköhän tuolle anturille antaa akusta suoraan 12volttia vai käykö käry? Jos nyt oletetaan että tuo on hall-anturi niin teenkö kytkennät oikein jos kytken hall-anturin pinniin 24, 12volttia 390ohmin vastuksen kautta pinniin 25 ja laitan hyppylangan D8:in yli. Otanko signaalin sytytys moduulille Fidlen pinnistä (30)? Vai olisko parempi kytkeä jotenkin muuten? Kysymykset saattaa tuntua kokeneemmista itsestään selviltä mutta kun sitä on niin kalikka näitten sähköjuttujen kanssa, kaikki pitää vääntää ratakiskosta :roll:
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Kyllä se hall-anturi varmasti on. Voit mitata anturin + ja - johtojen välistä mitä jännitettä sytkämoduuli hallille antaa, sillä asia ainakin varmistuu. Hall kytketään pinniin 25 ja jumpperi XG1-X1. Pinniin 24 vastuksen läpi +12V. Kytkentä löytyy täältä ja sieltä schematic 2. Niin, se fidle-lähtö käy ihan hyvin.

edit. siksi toi schematic 2 koska alkuperänen syttykin triggeröi kolon kohdalla, toimii kyllä varmaan ykköselläkin
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
Qtka
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Tue Mar 15, 2005 11:54

Post by Qtka »

Oorrait... eikun testaamaan.
Qtka
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Tue Mar 15, 2005 11:54

Post by Qtka »

Mitenkäs tarkka tuo on tuosta vastuksen arvosta? pitääkö olla just 390ohmia...
Post Reply