Menin ostamaan tuon Partcon rakennussarjan ja vaikka olen kuullut huonoa juttua noiden piirilevystä niin tämä piraattilevy ainakin vaikutti ihan hyvältä. Noh, ruutta on kuitenkin saatu kasattua nyt partcon sekä alkuperäisten ohjeiden avulla. Simulaattoriin tein piirilevyn itse ja systeemi vaikuttaa jokseenkin toimivalta. Potikoiden liikkeet näkyvät ruudulla ja ruisku-ledit vilkkuvat kierrosluvun mukaan jne.
Ilmassa on vielä kysymyksiä kun tämä on ensimmäinen ruutta jonka olen kasannut.
1. Megatune (2.20) sanoo käynistyessään "Controller code version does not match signature in megatune.ini..." tämän olen kuitenkin ohittanut mutta voi liittyä seuraavaan.
2. Kun koitan säätää vaikkapa Settings valikosta Constants arvoja ja painan "Send to ECU" ruutta hyytyy täysin, ledit pysähtyy eikä potikat vaikuta, megatune sanoo että yhteys ruuttaan hävisi...kun laitteen käynistää uudelleen niin käynistyy kyllä normaalisti mutta asetukset eivät tallentuneet.
3. Keskimmäinen ledi ruutassa eli ilmeisesti Warmup vilkkuu kokoajan (nopeammin mitä ruiskutusledi) eikä se sammu vaikka ilman tai veden lämpötilaa korottaa simulaattorista (Megatunessa kyllä warmup sammuu oikein). Samoin simulaattorissa vilkkuu samaantahtiin ledi (D4, pinniin 30, FIdle?)
4. Megatunen MAT asteikko on vain -1 - 102celsiusta potikan reunasta toiseen, eikös tuon pitäisi olla suurempi, vai johtuuko simulaattorista tai sen tekemisessä sattuneesta kämmistä? Sama juttu on veden lämpötilalla, asteikko on vain 1 - 77 celsiusta. Muut potikat sensijaan toimivat hyvin ja tasaisesti, O2, TPS yms.
5. Tilasin partcon sarjan MPXH6400AC6U MAP-anturilla joka oli pintaliitosmallia, tein kuitenkin adapterpiirilevyn sille ja megatunessa anturi vastaa kyllä jos siihen puhaltaa/imee letkua pitkin ilmaa. Vapaassa ilmassa anturi näyttää kuitenkin vain 66kPa kun käsittäkseni sen pitäisi olla lähempänä 100kPa:ta? Kokeilin kopioida "turbo" kansion alta noi kaks tiedostoa mitä ohjeissa sanottiin mutta se tiputti arvon ~30kPa:aahan eli juuri päinvastoin kuin ohje sanoo. Tunnistaako ruutta tuon MAP anturin jotenkin väärin vai mitä?
6. Mitä tuo extra-koodi tarkalleen tekee, piiriin laitettussa lapussa lukee MSNS-EXTRA.S19
Ruutassa ei lämpeä mikään komponentti simulaattorin kanssa testattaessa joten vaikuttaa ainakin tässävaiheessa hyvältä. Kasasin ruutan hitaasti ja tarkistinkin pari kertaa ettei pitäs olla mitään väärin, mutta eihän sitä kaikkea aina huomaa

Vielä pitäis vääntää toi koteloon ja miettiä sitä asentamista sitten autoon joka tulee olemaan BMW 520i (E28 LE-Jetronikin ruiskulla), siitä kysymyksiä myöhemmin