Mikrokontrolleriohjattu lambdanäyttö/megaview

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

passi
Kokenut Megasquirttaaja

Mikrokontrolleriohjattu lambdanäyttö/megaview

Post by passi »

Moro.

Olen tässä suunnitellut jo jonkin aikaa näyttöä autoon, mihin saisi näkyviin minkä tahansa suureen.

Tässä olisi listaa valituista mahdollisista osista ja toiminnoista:

Atmel T89C51AC2 (PLCC44) mikrokontrolleri
http://www.digikey.com/scripts/DkSearch ... 75&Site=US

LCD-näyttö:
http://www.probyte.fi/catalog/product_i ... ucts_id=80

AD muuntimiin ja sitä kautta näytölle:
- K-termoparin luku (ei varmuutta tarkkuudesta, ~20asteen heitto, riittävä pakokaasulle ja muutenkin häiriöitä autossa)
- NTC-anturi K-termoparin kylmäkompensointiin tai sitte oletetaan että aina +20.
- Wideband lambda
- latausjännite
- mikä tahansa muu analogiasignaali

RS232:
- uudelleenohjelmointi suoraan autossa läppärillä
- megasquirttiin yhteys jolloin megaview ominaisuudet

Painonapit:
- Reset
- näytön tilan vaihto

Muina ominaisuuksina voisin sanoa että tarkoitus olisi että mahtuu DIN-paikkaan, koteloinnin joutuu jokainen sitten itse valitsemaan jos valmista fiksattua ei keksitä.

Hintaa komeudelle tulisi ~:
80-100euroa. En ole vielä tarkemmin laskenut. Tietty hinta tippuu jos tilaa pelkät osat, ei kokoonpanoa jne.

Ja softasta olis tarkotus tehdä julkista jotta se pysys kehityksessä mukana! Varsinkin siksi että kaikki megasquirtin jutut saisi näkyviin.

Jos kiinnostusta ja luit tänne asti, vastaa tähän mailiin jotain. :) Ja jos jotakuta kiinnostaa toi koodauskin osittain tai kokonaan niin räpylä ylös.

Tässä olis protosta kuva jossa olen käyttänyt tuota mikrokontrolleria ja koodaillut LCD-näytön ja AD-muuntimet käyttöön:
http://users.evtek.fi/~k0201253/harrast ... G_0661.jpg

T. Pasi
Octanis
Megasquirttaaja

Post by Octanis »

Mielenkiintoinen projekti, täytyy myöntää. Tuollaisen voisin hankkiakkin kunhan systeemi rupeaa toimimaan välttävästi.
cortna
Kokenut Megasquirttaaja

Post by cortna »

vallan mielen kiintoinen

saisko tosta

skema ja osaluettelon nakyviin
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja

Post by SamiH »

Kiinnostusta löytyy myös. Sopis omiin suunnitelmiin paremmin kuin hyvin. Koodaus taito on olematon, joten auttamaan en valitettavasti pysty ainakaan sillä osastolla.
olski
Megasquirttaaja

Post by olski »

Kiinnostas kans.
Tuunus 20m 2.9 msnedis
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja

Post by JesseT »

Hieno projekti, mutta miksi 1x16 näyttö? Siihen ei hirveästi tietoa mahdu kerralla.
plagu
Perustajajäsen

Post by plagu »

ihan jees sinänsä mutta tuohon hintaan saa esim 9210 kommarin, joka ei vaatisi enää kuin softan jotta saisi toimivan ja tyylikkään näytön kaaraan.
koskar
Kokenut Megasquirttaaja

Post by koskar »

Hienoa, että joku tekee tälläisiä! JesseT:n kanssa samaa mieltä, että kannattaisiko näytön kokoa vielä harkita jos onnistuu?
Yrkesman
Megasquirttaaja

Post by Yrkesman »

Tein omani aikoinaan tollasella sinisellä 4*20 lcd:llä.
BMW E46 328i HX40 - Ecumaster Black
passi
Kokenut Megasquirttaaja

Post by passi »

Näyttö tosiaan voisi olla isompikin, mutta sitten hinta pompsahtaa.
Jonkinnäkönen konsepti pitäisi pistää lukkoon, koska sen pohjalle tulee softa. Softaa kuitenkin joutuu rukkaamaan näytön koonkin mukana jne.
Mutta pointtihan tässä kyselyssä on että ideoita tietysti kuunnellaan aina. :)

Yrkesman: onko tuo megan tekijöiden alkuperäinen megaview puukotettuna?

Yksi vaihtoehtohan olisi tämä ihan alkuperäinen megaview, mutta ensinnäkin ne softat mitä siinä on, niin näyttivät minun silmääni hirveiltä. :) Toisekseen sen tyhjän prossun joutuu rommaamaan aina ennen käyttöä. Tämä atmeli toimii kun kiinni pistää, voi sarjaportista pistää haluamansa softan sisään.

Tuli eilen myös erittäin kiero idea: LCD näyttö ratin keskiön päälle, IR-yhteys siihen ja controlleri on sitten vaikka keskikonsolissa. Näin aina kun ratti on suht suorassa, näytön tiedot päivittyisivät. Ja eihän sitä näyttöä edes näe kun ratti on käännetty alas.

En olen noiden IR-yhteyksien kanssa koskaan kikkaillut mutta eikö siitä saisi bitit kulkemaan senkun ajoittaisi sopivasti ja serial->parallel muuntaja LCD näytön eteen?

T. Pasi
Yrkesman
Megasquirttaaja

Post by Yrkesman »

passi wrote:Yrkesman: onko tuo megan tekijöiden alkuperäinen megaview puukotettuna?
Ei oo, kun oon ihan ite ton kyhänny.
passi
Kokenut Megasquirttaaja

Post by passi »

Yrkesman wrote:
passi wrote:Yrkesman: onko tuo megan tekijöiden alkuperäinen megaview puukotettuna?
Kattelinkin proton kuvia tuolta sivuiltasi. Ja megan tietojenkin tulkkauksen taisit itse tehdä kun tekstit ruudussa suomeksi? :)

Tuollaista sinistä näyttöä itsekkin haaveilin, mutta hinta pompsahtaa ikävästi. Mikä mikrokontrolleri sulla tuossa on? Koolla ei ainakaan pilattu.

Itse ajattelin PLCC44 koteloa ja läpiladottavaa kantaa, että olisi helppo juottaa. Ja piirilevyt ajattelin esim. Elprintistä ostaa, kunhan toimivan proton ensiksi tekee.

T. Pasi
Simon Templar
Megasquirttaaja

Post by Simon Templar »

Millä ohjelmointiympäristöllä tuo Atmel pelaa? Varmaan olet ajatellut C-kielellä tehdä?
passi
Kokenut Megasquirttaaja

Post by passi »

Simon Templar wrote:Millä ohjelmointiympäristöllä tuo Atmel pelaa? Varmaan olet ajatellut C-kielellä tehdä?
Juu se unohtui mainita, että C:llä koodaus ja KEIL:iä olen itse käyttänyt. http://www.keil.com/
Löytyy tuki prossulle myös suoraan.

Prosassa on 32kbytee fläshiä, joten siihen kyllä mahtuu kivasti softaa.

T. Pasi
Simon Templar
Megasquirttaaja

Post by Simon Templar »

Onko tuosta keilin ohjelmasta jotain ilmaisversiota?
passi
Kokenut Megasquirttaaja

Post by passi »

http://www.keil.com/demo/eval/c51.htm

You may not use the Evaluation Version of the µVision IDE/Debugger to create commercial products.

Programs that generate more than 2 Kbytes of object code will not compile, assemble, or link.

Mitäs toi object code käytännös on? Yli 2kbyte pätkiä olen kyllä siirrellyt tonne flässiin.

T. Pasi
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja

Post by SamiH »

passi wrote:Näyttö tosiaan voisi olla isompikin, mutta sitten hinta pompsahtaa.
No ainakin henkilökohtaisesti olisin valmis maksamaan jonkinlaisen kasan euroja lisää siitä isommasta näytöstä. Hinnan erosta tuskin kuitenkaan niin radikaalia syntyy.
passi
Kokenut Megasquirttaaja

Post by passi »

SamiH wrote:
passi wrote:Näyttö tosiaan voisi olla isompikin, mutta sitten hinta pompsahtaa.
No ainakin henkilökohtaisesti olisin valmis maksamaan jonkinlaisen kasan euroja lisää siitä isommasta näytöstä. Hinnan erosta tuskin kuitenkaan niin radikaalia syntyy.
Mekaanisesti ja sähköisesti isomman näytön laittaminen ei liene ongelma.

Softasta sitten pitäisi tehdä eri versiot eri näytöille.. eli periaatteessa kun tekee yhdelle ensiksi niin muokkaaminen moniriviselle / 16/20 merkkiselle näytölle ei liene ongelma. Pitää tutkia ja saada näppiin muutaman eri näytön mitat ja reikien kohdat jne.

Saattaa muuten mennä ihan niin että kirjoittaa 1x16 näyttöön vain 16 merkkiä putkeen ja 2x16 merkkiseen 32 merkkiä putkeen, vaihtaa rivinkin automaattisesti kun laittaa siihen tilaan.

T. Pasi
Simon Templar
Megasquirttaaja

Post by Simon Templar »

Tuo keilin ilmaisversio ei anna laskea desimaaleja. Aika syvältä...

No support for floating-point arithmetic and no support for user libraries is provided.

Mitäs jos käyttäis Atmel Mega32 prossua ja CodeVision ohjelmaa? Siellä EVTEK:ssä tuli aikoinaan moista tutkittua ja ominaisuuksia on ihnariittävästi. Siinä CodeVisionissa olis mukavasti valmiita makroja LCD:n ohjaukseen, lämpötila-antureille, reaaliaikakellolle ym.

Kirjastoissa valmiit viivefunktiot ja matikka kirjastokin aika hyvä.

Itse käyttäisin/käytän ko. laitetta ja ei siinä mielestäni kauhean paljon huonoja puolia ole.
Yrkesman
Megasquirttaaja

Post by Yrkesman »

passi wrote:
Yrkesman wrote:
Kattelinkin proton kuvia tuolta sivuiltasi. Ja megan tietojenkin tulkkauksen taisit itse tehdä kun tekstit ruudussa suomeksi? :)

Tuollaista sinistä näyttöä itsekkin haaveilin, mutta hinta pompsahtaa ikävästi. Mikä mikrokontrolleri sulla tuossa on? Koolla ei ainakaan pilattu.

Itse ajattelin PLCC44 koteloa ja läpiladottavaa kantaa, että olisi helppo juottaa. Ja piirilevyt ajattelin esim. Elprintistä ostaa, kunhan toimivan proton ensiksi tekee.

T. Pasi
Kirjoitin sen ohjelman kokonaan itse tolla CodevisioninAVR softalla. Prosuna on Atmelin Mega8 ja piirilevyn tein koulussa.
passi
Kokenut Megasquirttaaja

Post by passi »

Simon Templar wrote:Tuo keilin ilmaisversio ei anna laskea desimaaleja. Aika syvältä...

No support for floating-point arithmetic and no support for user libraries is provided.

Mitäs jos käyttäis Atmel Mega32 prossua ja CodeVision ohjelmaa? Siellä EVTEK:ssä tuli aikoinaan moista tutkittua ja ominaisuuksia on ihnariittävästi. Siinä CodeVisionissa olis mukavasti valmiita makroja LCD:n ohjaukseen, lämpötila-antureille, reaaliaikakellolle ym.

Kirjastoissa valmiit viivefunktiot ja matikka kirjastokin aika hyvä.

Itse käyttäisin/käytän ko. laitetta ja ei siinä mielestäni kauhean paljon huonoja puolia ole.
Meikällä kova kynnys ruveta vaihtamaan prossua ja softaa. Pitää tarkistaa tukisko codevisioni tota 89C51 johdannaista.

Joo katoin jo ja ei tue ku noita AVR risci prossui toi codevision. Ja tartteeko noi mega prossut tälläsen:
http://www.atmel.com/dyn/products/tools ... ol_id=2726

T. Pasi
Yrkesman
Megasquirttaaja

Post by Yrkesman »

passi wrote:Meikällä kova kynnys ruveta vaihtamaan prossua ja softaa. Pitää tarkistaa tukisko codevisioni tota 89C51 johdannaista.

Joo katoin jo ja ei tue ku noita AVR risci prossui toi codevision. Ja tartteeko noi mega prossut tälläsen:

T. Pasi
Ei tartte. Ite just aloittelen (opettelen...) yhtä projektia tollasen 8052 pohjasen Analog devices piirin kanssa.
Last edited by Yrkesman on Fri Jan 13, 2006 15:22, edited 1 time in total.
passi
Kokenut Megasquirttaaja

Post by passi »

Yrkesman wrote:
passi wrote:Meikällä kova kynnys ruveta vaihtamaan prossua ja softaa. Pitää tarkistaa tukisko codevisioni tota 89C51 johdannaista.

T. Pasi
ei tartte
Valaisetko miten ton prossun ohjelmointi ekalla kerralla tapahtuu?

T. Pasi
Yrkesman
Megasquirttaaja

Post by Yrkesman »

passi wrote:
Yrkesman wrote:

T. Pasi
ei tartte
Valaisetko miten ton prossun ohjelmointi ekalla kerralla tapahtuu?

T. Pasi
Eka tai toka kerta, ihan sama. Eli tarvitaan vaan välijohto prosun ja rinnakkaisportin välille ja se on siinä. Hyvin yksinkertainen homma. http://www.tietomyrsky.fi/kuvat/avrispjohdot.gif
passi
Kokenut Megasquirttaaja

Post by passi »

Atmelin sivuilta en löytänyt juttua tuosta mutta tältä sivulta löytyi:
http://www.captain.at/electronics/atmel-programmer/

Hassua että datasheeteissä ei tuota olla mainittu, tai sitten ei vaan osunut silmään.

T. Pasi
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja

Post by JesseT »

Näyttää esim. 4x20 näyttöjen hinnat pyörivän siinä 20e hujakoilla ja erikoisvärisillä noin kympin lisää.

edit: tuolta näkee ainakin vähän värejä, kokoja, ja hintoja.
http://www.crystalfontz.com/products/in ... tml?gn=std

edit2: näyttää saavan esim. sinisiä 20x4 näyttöjäkin ihan kympillä vähän pienemmiltä kauppiailta.
Last edited by JesseT on Fri Jan 13, 2006 16:00, edited 2 times in total.
axe
Kokenut Megasquirttaaja

Post by axe »

Kuulostaa todella hyvältä.. Omasta mielestäni useampirivinen kyllä olis parempi käytössä, ja siitä kyllä varmasti porukka maksaakin enempi..
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
passi
Kokenut Megasquirttaaja

Post by passi »

Näköjään porukkaa kiinnostas isompi näyttö vaikka kalliimpi tulee kokonaisuudesta.

Itseäni kiinnostasii toi atmegakin, mutta ei nyt ole resursseja ruveta suunnittelemaan kaikkea uusiksi.

Pitää vielä puntaroida millä ton sitten toteuttaa. Ja softakin pitäs sit tehä itse niin..

t. Pasi
risu
Himopostaaja

Post by risu »

passi wrote:Tuli eilen myös erittäin kiero idea: LCD näyttö ratin keskiön päälle, IR-yhteys siihen ja controlleri on sitten vaikka keskikonsolissa. Näin aina kun ratti on suht suorassa, näytön tiedot päivittyisivät. Ja eihän sitä näyttöä edes näe kun ratti on käännetty alas.

En olen noiden IR-yhteyksien kanssa koskaan kikkaillut mutta eikö siitä saisi bitit kulkemaan senkun ajoittaisi sopivasti ja serial->parallel muuntaja LCD näytön eteen?
Mä mietin tota kans joskus mutta lähinnä datan siirtämiseen ratista toiseen suuntaan. Silloin pitäs kyl reagoida heti eli ei soveltuis oikeen toi IR-metodi. Ajattelin sit että jos ottaisi käyttiksen töötin napista ja kuormamoduloisi datan sitä käyttistä pitkin, samalla ratin ulkopuolisella prossulla ohjaa sitten vaikka töötin relettäkin ni sekin toimii, ei tartte kehittää rattiin uusia kontakteja mutta joutuu johdottamaan uudelleen.
Tiara Kit Car - MsnS-E
risu
Himopostaaja

Post by risu »

kaikkivaltias wrote:ihan jees sinänsä mutta tuohon hintaan saa esim 9210 kommarin, joka ei vaatisi enää kuin softan jotta saisi toimivan ja tyylikkään näytön kaaraan.
Onkos ton 9210:n näyttö muuten valaistu? Ainakaan sen ekan kommarin näyttö ei ollu, autokäytössä aika nihkeetä jos ei näe hämärässä. Ja eihän se kommari oo ku prossu ja näyttö vasta, pitäs olla erilliset AD-muuntimetkin eri tuloille. Mitä hintaan tulee niin must jos jengi myy pokkana 80-100e perinteistä 20ledistä lambda-näyttöä joka on tiiliskiven kokonen niin tän tyyppisestä sovelluksesta hinta ei oo posketon. Kukin voi miettiä miten kauan aikaa kehitystyöhön menee, eikä kukaan ilmasiksikaan noita jaksa kasata. Jos työtunneille laskis todellisen palkan ni hinta ois jotain ihan muuta..

Edit-> onhan tossa kommuunikaattorissa tosin varmaan joku sarjaportti mistä vois lukea megalta noi ilman ad-muuntimiakin..
Last edited by risu on Sat Jan 14, 2006 11:49, edited 1 time in total.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Post Reply