seosmittarin valmistus
Moderator: Masi_K
seosmittarin valmistus
Muistelisin että täälläkin oli joskus sivuutettu aihetta, mutta en nyt löytänyt missä. Eli mistä löytyis valmistusojeet (miel. for dummies
), kun käsittääkseni tollanen led-toiminen ei kovinkaan monimutkanen ole. Kuinka paikkaansapitävä itse tehty on, ja onko kenelläkään käytössä semmosta?

Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
Http://www.siipicossu.com/ , ihan yhtä hyvin paikkansapitävä kuin mikä tahansa vastaava mittari, siis kunhan on tuo on kalibroitu oikein. Peruslambdalla et voi luottaa minkään mittarin "tarkkaan" lukuarvoon vaan se on aina suuntaa näyttävä muualla kuin 14.7 alueella.
-K-
-K-
Tiara Kit Car - MsnS-E
ohjeet löytyy tuolta
http://oh3ne.vip.fi/rupponen/PIIRILEVYN ... NSTEIN.PPT
Microsoft PowerPoint -esitys
itse olen valmistanut piirilevyjä tuolla ohjeella
valotus aikana 300w halokeenilla olen kättänyt vartti tuntia
kehitys liuoksessa ei tartte kuin huljauttaa
ja normaali syövitys ferrikloridilla
http://oh3ne.vip.fi/rupponen/PIIRILEVYN ... NSTEIN.PPT
Microsoft PowerPoint -esitys
itse olen valmistanut piirilevyjä tuolla ohjeella
valotus aikana 300w halokeenilla olen kättänyt vartti tuntia
kehitys liuoksessa ei tartte kuin huljauttaa
ja normaali syövitys ferrikloridilla

Minä tein vielä vähän yksinkertaisemman version mitä tuo siipicossun, siinä on yksi LM3914, 10lediä ja pari vastusta. Toimii minusta ihan kohtuullisesti enkä usko että ledien lisäämisestä olisi mitään hyötyä, oli tosi helppo tehdä verolevylle. Ei ole kyllä kytkentäkaaviota mutta se löytyy muistaakseni aikalailla suoraan tuolta LM3914-piirin datalehdestä kun vähän soveltaa. Tuoli otettua pieni videopätkäkin tuosta kun testailtiin veljen uutta kameraa http://joop.propelli.cop.fi/seosmittari.avi , ei taida valitettavasti olla kuvaa tuosta mutta voin ottaa joskus kun muistan. Mittari on kytketty auton oman ruiskun kanssa samaan lämmitettävään anturiin.
Meikäläinenkin rakensi tuollaisen 10 ledisen version, ei se nyt mikään tekniikan huippusaavutus ollut, mutta kyllä sillä näki kun rupes turbo-Subarun pumpusta tuotto loppumaan ja ahtorikastus katosi

Kytkentä kaaio oli jotakin tämän tapaista:

Tässä yksi linkki: http://www.geocities.com/MotorCity/Shop/2341/afm.htm
-Jimi-

Kytkentä kaaio oli jotakin tämän tapaista:

Tässä yksi linkki: http://www.geocities.com/MotorCity/Shop/2341/afm.htm
-Jimi-
http://z-power.fi/tuotteet.php
tuolla myytävä oleva itsetehty ilmeisesti toimii samasta johdosta, kun luvataankin. mutta tuo siipicossun mittari ei siis toimi yhtäaikaa vai?
tuolla myytävä oleva itsetehty ilmeisesti toimii samasta johdosta, kun luvataankin. mutta tuo siipicossun mittari ei siis toimi yhtäaikaa vai?
Joo, mutta jos aikoo käyttää Lambda säätöä megassa, niin tuo kytkin homma ei ole mikään paras vaihtis. pitänee sitten kai kokeilla kun tuli jo komponentit ja piirilevy hommattua.Tuoppi wrote:Varmaksi ei voi sanoa ennen kuin kokeilee. Riippuu varmaan myös anturista. Laittaa vaihtokytkimen jos haluaa molempia käyttää. Itsellä pelkkä mittari käytössä.
Haulla löytyy tästäkin
Olkaa hyvät:
viewtopic.php?t=288&highlight=seos%2A
Ei tuo näiden sivujen mittari ole konstruktiona sen kummempi kuin esim siipicossun omakaan, samalla lailla saa kiinni nuo mittarit ja megan yhtäaikaa.

Olkaa hyvät:
viewtopic.php?t=288&highlight=seos%2A
Ei tuo näiden sivujen mittari ole konstruktiona sen kummempi kuin esim siipicossun omakaan, samalla lailla saa kiinni nuo mittarit ja megan yhtäaikaa.
Nyt olen tehnyt noilla siipicossun sivujen ohjeilla seosmittarin. Siinä vilkkuu joku 7-8 lediä yhtäaikaa, vaikka yksi pitäis palaa aina kerrallaan. Lisäsin vastuksia ledien rinnalle mutta ei auttanut.
Sitten päätin tehdä toisen, joka ei sitten taas edes vilauta mitään lediä. Eli on täysin mykkä.
Nuo regulaattorit kuumenee molemmissa tulikuumaksi hetkessä.
Jos joku on taistellut tommosten mittareiden kanssa, niin vinkkejä voi laittaa.
Sitten päätin tehdä toisen, joka ei sitten taas edes vilauta mitään lediä. Eli on täysin mykkä.
Nuo regulaattorit kuumenee molemmissa tulikuumaksi hetkessä.
Jos joku on taistellut tommosten mittareiden kanssa, niin vinkkejä voi laittaa.
Otitko huomioon että lm3914 piiristä löytyy nasta josta valitaan toiminta? Taitaa olla tuo nasta numero 9. Jos sieltä jotain vikaa löytyisi...axe wrote:Nyt olen tehnyt noilla siipicossun sivujen ohjeilla seosmittarin. Siinä vilkkuu joku 7-8 lediä yhtäaikaa, vaikka yksi pitäis palaa aina kerrallaan. Lisäsin vastuksia ledien rinnalle mutta ei auttanut.
Itse tilasin tuolta maapallon toiselta puolelta itselleni pari mittaria
http://www.autospeed.com/cgi-bin/browse ... =888800044&
Ei mielestäni maksa vaivaa kasata verolevylle, kun n. 8 eurolla saa sarjan jossa on kaikki osat ja kunnollinen piirilevy mukana.
Tilauksen tein viime viikon lopussa, eli ei ole vielä mittarit tuleet, ainoastaan tilausvahvistus, mutta tuskin tuossa mitään ongelmia tulee. Tullevat sitten aikanaan postilaatikkoon
http://www.autospeed.com/cgi-bin/browse ... =888800044&
Ei mielestäni maksa vaivaa kasata verolevylle, kun n. 8 eurolla saa sarjan jossa on kaikki osat ja kunnollinen piirilevy mukana.
Tilauksen tein viime viikon lopussa, eli ei ole vielä mittarit tuleet, ainoastaan tilausvahvistus, mutta tuskin tuossa mitään ongelmia tulee. Tullevat sitten aikanaan postilaatikkoon

Never argue with an idiot.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
Prkl ku olis tienny niin olisit lisänny tälläsen vaikka tilaukseen http://us1.webpublications.com.au/stati ... 1236hi.jpg. Näyttää tosi hipo-osalta jos ei muuta
.

Mulla on puoliks suunniteltuna vastaava mittari, siihen tulee 3 numeroa ja 10-segmenttinen palkki numeroiden alle.Tarkoitus saada kaikki mahtumaan standardikokoisen 52mm mittarin sisälle.
Alkuun oli tarkotus tehä kiertävällä ledikehällä palkki mutta se ois ollu enemmän häiritsevä ajossa. Näin ainakin päätelmöin kun kattelin noiden videoita mitä nyt on markkinoilla.
Mittarikotelo todnäk alumiinista ja näkymä jää tumman pleksin taakse, näyttää vähän smoke-mittarilta. Mittarista tulee PC:llä kalibroitava jolloin se toimii kaikilla antureilla jotka antaa jännitettä välillä 0-5v, mukaanlukien kapeekaistaset anturit. Myös tuki erilaisille LC-1 ilmoituksille.
Oon vielä protovaiheessa mutta eiköhän tääki lähiaikoina edisty nyt ku sain ton omanki LC-1:n.
Edit -> mittarin protolevyt tehty jo aikapäiviä sitten, mutta en oo jaksanu koodata prossua. Kaikki ois periaatteessa valmista jos jaksais vaan nysvätä, mielenkiinto menny kun mittaristosuunnitelmat omaan autoon menny uusiksi.
Alkuun oli tarkotus tehä kiertävällä ledikehällä palkki mutta se ois ollu enemmän häiritsevä ajossa. Näin ainakin päätelmöin kun kattelin noiden videoita mitä nyt on markkinoilla.
Mittarikotelo todnäk alumiinista ja näkymä jää tumman pleksin taakse, näyttää vähän smoke-mittarilta. Mittarista tulee PC:llä kalibroitava jolloin se toimii kaikilla antureilla jotka antaa jännitettä välillä 0-5v, mukaanlukien kapeekaistaset anturit. Myös tuki erilaisille LC-1 ilmoituksille.
Oon vielä protovaiheessa mutta eiköhän tääki lähiaikoina edisty nyt ku sain ton omanki LC-1:n.
Edit -> mittarin protolevyt tehty jo aikapäiviä sitten, mutta en oo jaksanu koodata prossua. Kaikki ois periaatteessa valmista jos jaksais vaan nysvätä, mielenkiinto menny kun mittaristosuunnitelmat omaan autoon menny uusiksi.
Last edited by risu on Wed Sep 20, 2006 12:11, edited 1 time in total.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Yksi ohje mittarille löytyy www.dbbp.com , tech tips , air/fuel gauge .
Rakensin aikoinaan sellaisen ja osat maksoin n. 80 mk = 13.50 eur.
Nykyään käytän yleismittaria seossuhteita hakiessani . Sillä näkee riittävän tarkasti kunhan tietää montako volttia pitää milläkin seossuhteella olla .
Rakensin aikoinaan sellaisen ja osat maksoin n. 80 mk = 13.50 eur.
Nykyään käytän yleismittaria seossuhteita hakiessani . Sillä näkee riittävän tarkasti kunhan tietää montako volttia pitää milläkin seossuhteella olla .
Toimiihan tuo mutta jos se kotitekoinen mittari on tehty esim. tuolla LM3914-piirillä niin taitaa olla aika turhaa koska tuonkin piirin ottoimpedanssi on todella iso(jossain ohjeessa taisi olla 1Mohm sarjavastus vielä kytketty tuohon signaalijohtoon). Minulla ainakin on tuo piiri kytkettynä orkkis moottorinohjauksen rinnalle ja toimii hyvin.pete8r4 wrote:mitenkähän toimiva olisi laittaa operaatiovahvistin jännitteenseuraaja
kytkennällä enne kotitekosta mittaria ni ei tulis anturille mittarin kuormitusta
ja ei vaikuttas muuhun toimintaan tuo mitari ?
e: siis jos orkkismoottorinohjausta käyttää.
Jep, tarkkuuteen ei juuri voi vaikuttaa tuolla itse mittarilla jos käyttää kapeakaistalambdaa. Tuossakin kytkennässä käytetään näköjään noita LM3914-piirejä jotka sytyttävät ledit lineaarisesti tuon sisääntulojännitteen funktiona. Vähän luettavamman tuollaisesta mittarista voisi saada kun tekisi itse sellaisen mittarin jonka herkkyys olisi suurempi tuolla nollan ja yhden voltin tuntumassa kuin 0,5V kohdalla. Eli käytännössä joka ledille oma komparaattori ja vaikka trimmeri jolla säädetään ledin syttymisjännite. Toki tuon voisi tehdä kiinteillä vastuksillakin mutta parhaaseen lopputulokseen pääsisi varmaan kun säätäisi joka ledin erikseen käyttäen apuna laajakaistalambdaa. Tarkkuutta tuolla ei varmaan juuri saisi lisää koska nb-anturi ei yksinkertaisesti reagoi mitenkään jos seos on paljon laihalla/rikkaalla vaan enemmän antojännitteeseen vaikutta lämpötila, paine, anturiyksilö, jne. Tuossa on kuva johon on hahmoteltu miten nuo ledit voisivat syttyä, anturin ominaiskäyrä on netistä löydetty eli vain suuntaa antava. Kuvassa on otettu 12 pistettä mutta se on luultavasti tarpeettoman paljon nb-anturille, sopivampi voisi olla 8-lediä(2kpl nelikkökomparaattoreita).-Kalle- wrote:Toimii se, mutta ei se sen tarkempi ole koska käyttää kapeakaistaista anturia.janoks wrote:Mitenkähän tällainen kokoonpano toimisi? Olisikohan miten tarkka muuallakin kuin tuolla 14.7 alueella..?

-
- Megasquirt aloittelija
Tuossa olis mun näkemys piirilevystä.
http://s58.yousendit.com/d.aspx?id=0DJV ... 33YY2C8APS
Perustuu ffp:n sivulla olevaan kytkenään.
U3 oikealle puolelle tulee ainut hyppylanka.
Yhdistämällä 3 ja 9 nastat piireista saa ledit palamaan jonossa.
Noita olen kymmeniä aikanaan väsännyt.
ps. pistäkää linkki talkeen. Tuo ei kauaa tuossa ole.
http://s58.yousendit.com/d.aspx?id=0DJV ... 33YY2C8APS
Perustuu ffp:n sivulla olevaan kytkenään.
U3 oikealle puolelle tulee ainut hyppylanka.
Yhdistämällä 3 ja 9 nastat piireista saa ledit palamaan jonossa.
Noita olen kymmeniä aikanaan väsännyt.
ps. pistäkää linkki talkeen. Tuo ei kauaa tuossa ole.
Eilen tuli sitten nuo Austraaliasta tilatut seosmittarin rakennussarjat. Asiallista kamaa sopivaan hintaan, voin ainakin omasta puolestani suositella 
Rakennussarjat on tehnyt firma nimeltä Jaycar ( www.jaycar.com.au ), joilla tuntuu olevan paljon muitakin rakennussarjoja autokäyttöön, mm. kannettavan tietokoneen virtalähde, vaihtovaloa, jne.....

Rakennussarjat on tehnyt firma nimeltä Jaycar ( www.jaycar.com.au ), joilla tuntuu olevan paljon muitakin rakennussarjoja autokäyttöön, mm. kannettavan tietokoneen virtalähde, vaihtovaloa, jne.....
Never argue with an idiot.
Täytyy vähän tätä aihetta herätellä. Elikkäs oon nyt vähän tutkinu näitä seosmittarin rakennussysteemejä. Elektroniikkahommissa olen aivan kädetön mitä nyt osaan ohjeiden mukaan kolvailla kasaan noita.
Olen tullu tulokseen että tämä http://74.54.120.132/dbbp/tech-tips/mm_07.jpg olis varmastikkin yksinkertaisin viritys, mutta tommosta led baria en oo onnistunu löytämään mistään elektroniikkakaupasta. Eli semmonen oli mielessä, että voikos ton led barin tilalle kolvailla tosta noin vaan erilliset normaalit ledit (olis muutenki selkeempi ku tommonen pikku palikka) vai pimahtaako se ihan täysin? Tosiaan jos joku elektroniikkafakiiri viittis vähän jelppailla ku en tajuu näistä yhikäs mitään.
Kiitos ja anteeks!
Olen tullu tulokseen että tämä http://74.54.120.132/dbbp/tech-tips/mm_07.jpg olis varmastikkin yksinkertaisin viritys, mutta tommosta led baria en oo onnistunu löytämään mistään elektroniikkakaupasta. Eli semmonen oli mielessä, että voikos ton led barin tilalle kolvailla tosta noin vaan erilliset normaalit ledit (olis muutenki selkeempi ku tommonen pikku palikka) vai pimahtaako se ihan täysin? Tosiaan jos joku elektroniikkafakiiri viittis vähän jelppailla ku en tajuu näistä yhikäs mitään.
Kiitos ja anteeks!
Juu no tää tulis kyl prätkään ihan vaan et näkis noin suurin piirtein et meneekö se laihalle, onko sopiva tai rikkaalla. Ei siis yhtään sen tarkemmin.
Vai onks toi siihenkään sopiva ku näyttää kyllä vähän turhanki yksinkertaselta. Semmosen käsityksen kuitenki nyt lukemieni juttujen perusteella oon saanu et siinä toi pelais just sen verran et näkee vaan suurinpiirtein miten sopat on (ilmeisesti ton kalibroinnin puutteen takia sillä ei juurikaan nää muutaku, että onko seos suurinpiirtein laihalla, sopiva tai rikkaalla eli siis ei mitenkään tarkasti, mutta kuitenki suuntaa antavasti).
Korjatkaa jos olen väärässä.
Niin vielä noista ledeistä. Eli siis jos vaan ton systeemin korvaa irtoledeillä niin ei sitten tarvii tehdä muita muutoksia? Miten sitte on jos esim. haluais laittaa 1,2,3 ledit punasiks, 4,5,6 vihreiks ja 7,8,9,10 taas punasiks. Tarviiko tohon tehä jotain muutoksia?
Oon siis ihan kädetön näis hommissa...
Vai onks toi siihenkään sopiva ku näyttää kyllä vähän turhanki yksinkertaselta. Semmosen käsityksen kuitenki nyt lukemieni juttujen perusteella oon saanu et siinä toi pelais just sen verran et näkee vaan suurinpiirtein miten sopat on (ilmeisesti ton kalibroinnin puutteen takia sillä ei juurikaan nää muutaku, että onko seos suurinpiirtein laihalla, sopiva tai rikkaalla eli siis ei mitenkään tarkasti, mutta kuitenki suuntaa antavasti).
Korjatkaa jos olen väärässä.
Niin vielä noista ledeistä. Eli siis jos vaan ton systeemin korvaa irtoledeillä niin ei sitten tarvii tehdä muita muutoksia? Miten sitte on jos esim. haluais laittaa 1,2,3 ledit punasiks, 4,5,6 vihreiks ja 7,8,9,10 taas punasiks. Tarviiko tohon tehä jotain muutoksia?
Oon siis ihan kädetön näis hommissa...