Tarkennusta sytkän asentamisesta MSnS, bmw 520i L-jet

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Tarkennusta sytkän asentamisesta MSnS, bmw 520i L-jet

Post by Supa^ »

Eli nyt tarttis selvennystä että mitä osia pitää hommata ja miten sais systeemin kasaan. Kohteena BMW 520i (E28) jossa L-jetin ruisku. Tarkoitus korvata se sekä sytytys MSnS-extralla käyttäen v2.2 levyä ja relay boardia. Suihkutusosio on selvillä jo mutta miten tämä sytkä. Autossa on ilmeisesti induktiivinen anturi virranjakajassa josta lähtee piuha Telefunkenin ohjauspalikkaan, tuo piuha antaa ilmeisesti triggeri signaalia jne. (2napainen johdin, ei kytkettynä kuvissa). Tämän tarkemmin en tiedä systeemiin toimintaa.

Nyt kuitenkin tarvis istuttaa tuo sytkäohjaus tosiaan megaruutan puolelle, käsitinkö oikein että tuosta virranjakajasta pitää lukita/poistaa keskipakois- ja imupainesäädin. Sitten vetää nuo 2 johdinta mitkä meni ennen telefunkenin palikkaan niin sini->kantti piirin (LM1815?) läpi ruuttaan. Tästä eteenpäin on hieman hämärää, ensinnäkin mihin pinniin tuo triggerisignaali menee DB-37 liittimessä, vai kannattaisiko rakentaa toinen liitäntä ruutan boxiin joka on omistettu sytkä käyttöön koska tuo DB-37 menee relay boardille?

Extra-koodilla spark outputin saa ilmeisesti laitettua FIdle lähdön tilalle, ja relay boardin kautta kun vain poistaa releen ja laittaa hyppylangan tilalle, mutta mihis tämä spark signaali sitten menee. Tässä tarvitsee ilmeisesti jonkun palikan, sytkänvahvistimen? Minkälainen siihen on halvin/hyvä? Tai voiko tuota Telefunkenin palikkaa käyttää siihen mitenkään? Vahvistinpalikasta se menee ilmeisesti puolaan ja tuo kytkentä sitten riippuu itse palikasta vai?

Entäs, nyttenkun megaruutta hoitaa myös sytytyksen niin miten kierrossignaali saadaan, eihän sitä ole järkeä enää ottaa puolalta kun ruutta ohjaa sitä? Vai lasketaanko se vaan virranjakajan triggerisignaalista?

Sitten tuolla oli myös tämmöinen anturi värähtelyvaimentimessa (vai mikä tuo pyörä onkaan), kuuluuko tämä L-jetin ohjauksiin vai alkuperäisen sytkän piiriin?

Eli tämmösiä aloittelijan kysymyksiä kun en ole ennen moottorielektroniikan kanssa pelannut, vaikkakin muun elektroniikan kyllä. Kertokaa onnistuuko ylläoleva ja tarkalleen miten, puuttuuko välistä jotain palikoita jne? :oops:

Sanokaa jos kuvat ei toimi...Ja kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa valaista. :)
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Tarkennusta sytkän asentamisesta MSnS, bmw 520i L-jet

Post by Turbiini »

Supa^ wrote:käsitinkö oikein että tuosta virranjakajasta pitää lukita/poistaa keskipakois- ja imupainesäädin.
Aivan oikein
Sitten vetää nuo 2 johdinta mitkä meni ennen telefunkenin palikkaan niin sini->kantti piirin (LM1815?) läpi ruuttaan.
Tuon lm1815 piirin sijasta voit käyttää myö sitä telefunkenia.
Tästä eteenpäin on hieman hämärää, ensinnäkin mihin pinniin tuo triggerisignaali menee DB-37 liittimessä, vai kannattaisiko rakentaa toinen liitäntä ruutan boxiin joka on omistettu sytkä käyttöön koska tuo DB-37 menee relay boardille?
signaali sisään siihen relayboardin liitäntää mistä ilma extraakin otetaan kierrostieto puolalta.
Extra-koodilla spark outputin saa ilmeisesti laitettua FIdle lähdön tilalle, ja relay boardin kautta kun vain poistaa releen ja laittaa hyppylangan tilalle, mutta mihis tämä spark signaali sitten menee. Tässä tarvitsee ilmeisesti jonkun palikan, sytkänvahvistimen? Minkälainen siihen on halvin/hyvä? Tai voiko tuota Telefunkenin palikkaa käyttää siihen mitenkään? Vahvistinpalikasta se menee ilmeisesti puolaan ja tuo kytkentä sitten riippuu itse palikasta vai?
En tiedä saisko tuota telefunkenia ohjattua megalla, kaikia induktiivi järjestelmän palikoita ei saa. mikätahansa hall järjestelmän vahvistin käy hommaan.
Sitten tuolla oli myös tämmöinen anturi värähtelyvaimentimessa (vai mikä tuo pyörä onkaan), kuuluuko tämä L-jetin ohjauksiin vai alkuperäisen sytkän piiriin?
tuosta ei mene piuhoja mihinkään muuhun kuin diaknostiikka pistokkeeseen, eli se on sitävarten kun merkkiliikkeessä tökkäävät testerin kiinni sytkä ajoituksen tarkastukseen niin ei tartte sropolla vilkuilla hihnapyörää.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Kiitoksia vastauksista, selvitti paljon kyllä :)

Vielä semmoista että nytkun lukotan tuon virranjakajan niin mihin asentoon osat pitää lukita. Hitsaanko keskipakoissäätimen normaaliin tilaansa nytkun se ei pyöri? Entä tuo alipainesäätö, pitääkö moottorista katsoa YKK tai vastaava ja säätää niin että sisemmän roottorin ja ulkokehän tapit ovat kohdallaan, vai mikä asteluku pitää olla? Korjausoppaassa puhutaan että alkuperäinen sytysennakko olis 23astettaEYKK/5000Rpm mitä tämä sitten tarkoittaakaan, en ole täysin perillä miten noita asteita pitäis lukea :oops:
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

sakrat kohdalleen noin 60 astetta ennen yläkuolokohtaa

jos käytät jakaja sytytystä laita pyörijan keski kohta
jakajan kannen nastan kohdalle noin 20 asteessa ennen yläkuolo kohtaa
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

jos käytät jakaja sytytystä laita pyörijan keski kohta
jakajan kannen nastan kohdalle noin 20 asteessa ennen yläkuolo kohtaa
Tätä en ihan nyt älynnyt :oops:
Kyllä, käytän virranjakajaa jakamaan kipinän tulpille. Pitäisikö tässä siirtää tuota pyörijää jotenkin, eli nostaa koko virranjakaja pois ja pyörittää hammasratasta niin että pyörijä on oikeessa asennossa, vai mitä? :shock:

Olen myös miettinyt tuota triggeripyörän asennusta, olisiko se tarkempi? Ainakin kuulostaa helpommalta...
Ja entäs tuo diagnostiikkapistokkeeseen tuleva anturi, voiko sen paikkaa käyttä hyväksi jos siihen asentaa hall-anturin. Tuossa värähtelyvaimentimessa mihin toi anturi osoittaa on äkkikatsomalla 3 jotain tappia porattu aika lähelle toisiaan, mutta saisko tohon istutettua vaikka pari pulttia ja laittamalla hall-anturin vähä kauemmas että se tunnistais nää pultin päät? Vai kannaattaako suoraan koittaa väsää erillinen pyörä triggeröintiä varten tohon jotenkin?
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

elikkä moottorin asento noin 20 astetta ennen yläkuolokohtaa
virran jakajan kannessa oleva ykkössylinterin tulpanjohdon
tapin kohdalle pyörijän keski kohta
jonka voilukita kohdalleen joko alipaine ennnakon levyn lukitsemalla

tai keskipakoennakolla
kuin laitoin itsellekkin poraamalla sokkatapin akselin läpi

elleisatu tuuri että onnistuu jakajan ratasta pyörittämällä kohdalleen
Post Reply