sulakkeiden koot megasquirtille

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Höylä
Megajumala

sulakkeiden koot megasquirtille

Post by Höylä »

etsin mutta ei sattunut silmään valmista topiikkia.

eli minkä kokoisia sulakkeita kannattaa käyttää megasqurtin kanssa?

+12v syöttö megasquirtille, minkä kokoinen olis hyvä (jossain olin näkevinäni 2 amp)

riittääkö suuttimille 5-10 amp?
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja

Post by JesseT »

Miten olet voinut tämän sivuuttaa:
http://www.megasquirt.info/v22manual/extwir.gif
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

JesseT wrote:Miten olet voinut tämän sivuuttaa:
http://www.megasquirt.info/v22manual/extwir.gif
kai minä nyt tuon olen nähnyt, mutta onko tuohon siis luottamista, ettei siihen vain ole heitetty summis joitakin sulakkeiden kokoja. (nuosta ikinä tiedä varmaksi, ettei vain joku ole piirrellyt pelkkiä johdotuksia ja heitellyt arviolta joitakin sulakkeita sekaan)

ja mulla on siis 6 kpl suuttimia, tuos on "vain" 4 kpl, eli vaikuttaako se mitään asiaan, entäs se, että mulla on myös muita virtaa kuluttavia laitteita kytkettynä megasquirttiin, kuin tuossa kytkentäkaaviossa olevat :roll: (mitsun alkuperäinen cas anturi, joka käyttää sitä samaa 5 v ulostuloa, kuin kaasuläppä anturi)

mutta kiitos kuvasta :wink: tuo on paljon tarkempi, mitä olen tähän asti käyttänyt (olen suurentanut sen vain tuosta manuaalin kuvasta kaapatusta kuvasta :roll: )
axe
Kokenut Megasquirttaaja

Post by axe »

Yleismittarillahan voi mitata sulakkeen läpi kulkevan virran, mutta paljonko enemmän sulakkeen virransietokyky on oltava suurempi kuin mitattu virtamäärä?
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
risu
Himopostaaja

Post by risu »

Kaikki netistä löytyvät sulakekaaviot megalle on vain jotain suosituksia tai tietyille antureille soveltuvia. Sullahan voi olla vaikko joku megaluokan bensapumppupatteristo joka syö enemmän kuin 10A. Jos on epäilyksiä asian suhteen niin amppeerimittarilla katot laite kerrallaan paljonko ne syö täydellä kuormituksella ( tai etit netistä juuri ko laitteen speksit). Sulakekoon pitää olla sen verran sulakkeen taakse kytkettyä maksimikuormaa suurempi ettei pienet kuormituspiikit polta sulaketta. Edelleen tässä pitää etsiä kultaista keskitietä. Oikein pieni sulake saattaa palaa eri olosuhteissa, vaikka kelin mukaan ja oikein iso sulake ei enää suojaa laitteita riittävästi. Suuttimia onkin vaikeempi mitata maksimikuormilla mutta noi manuskan arvot riittää varmasti 6 pyttysellekkin.

Noi manuaalin suositukset muutenkin kyllä pitää aika hyvin kutinsa joten niitä voi aika surutta käyttää lähtökohtana.

-K-
Tiara Kit Car - MsnS-E
risu
Himopostaaja

Post by risu »

Kaikki yleismittarit ei sitten mittaa amppeereita, kannattaa huomioida jos menee tarkoitusta varten hankkimaan mittaria. Itselläkin käytössä muuten laadukas fluke mutta amppeerit pitää mitata vanhemmalla viisarimallilla.

Jos laite ei syö kuin tasaista kuormaa niin +0.5A ja pyöristys seuraavaan amppeeriin riittää. Eli jos laite syö 980mA niin suosiolla luonnollisesti 1A:sta seuraava koko, tyypillisesti 2A. Muuttuvilla ja isommilla kuormilla (bensapumppu) kannattaa jättää reserviin useampi amppeeri.
Last edited by risu on Mon Dec 26, 2005 19:04, edited 1 time in total.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

ok. lähinnä tuo itse MS sulake kiinnosti, muita saa tietysti suurennettua tarpeen mukaan (suuttimet, polttoaine pumppu jne.)

eli 2-3 amp olis se megan +12v syöttöön oikea koko, ettei heti päästä sieltä savua pihalle.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja

Post by I_me »

Itse tuli tuo sulakkeen koko aikoinaan selvitettyä kantapäänkautta, kun etsin vikaa toimimattomalta piirilevyltä. 3A sulake räpsähti heti kun megaan laittoi virrat, sitten kun vikaa oli haettu ties kuinkakauan ja 3A sulakkeet loppui laitoin suivaantuneena 5A sulakkeen sen tilalle ja johan vika löytyi kun MSän levyltä häipyi muutama sentti johdetta savuna ilmaan, oli muuten yhden virransyötön kondensaattorin jalat yhdessä :D
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Post Reply