Savullahan kaikki toimii

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Riksa
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Mon Sep 05, 2005 19:09
Location: Järvenpää

Savullahan kaikki toimii

Post by Riksa »

Kävi eilen hassu tapahtuma kun ajelin helsinkiin päin moottoritiellä. Yhtäkkiä kaikki toiminnot moottorissa lakkasi ja tuli savua megan boxista ulos. Siitä sitten rullasin tienposkeen soittelemaan hinaus apuja eikä tietenkään kukaan ollut lähimaillakaan. Siinä n.15 min seisottuani kokeilin ilkeyttäni että josko se lähtisi käyntiin ja kas kummaa se lähtikin ihan normaalisti käyntiin ja matka jatkui hertsikkaan ja sieltä jopa takas ja tänään pelannut ihan normaalisti, eli tästä voi päätellä ettei ihan kaikki savu tullut boxista pois. Ihmetyttää moinen hyytyminen, akisti tien poskessa seisoessa tutkittuna olisi Q1 kuumennut aika paljon??? Mistäköhän voisi johtua??


edited by: kaikkivaltias
Poistettu lapsellinen kerskailu liikenteenvaarantamisella.
205

Post by 205 »

Onkos pien ohmiset suuttimet :?:
Riksa
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Mon Sep 05, 2005 19:09
Location: Järvenpää

Suuttimet

Post by Riksa »

Ei oo kun korkea ohmiset.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Käytätkä PWM:ää suuttimien ohjaukseen?
Riksa
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Mon Sep 05, 2005 19:09
Location: Järvenpää

PWM

Post by Riksa »

Luultavasti käytän?? Mitä muita mahdollisuuksia on ja mistä kytketään päälle tai pois??
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Constant välilehdeltä pwm current limit 100% ja pwm treshold 25.4. Tällöin on pois käytöstä. Tämä tieto on myös manuaalissa...
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Riksa
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Mon Sep 05, 2005 19:09
Location: Järvenpää

PWM

Post by Riksa »

Eli mulla on muistaaksen current limit jotain 70% ja tresholdia en nyt muista. Sitä vaan ihmettelen miksi se q1 lämpeni niin paljon että savua rupesi jo tulemaan??? Ja miksi PWM ohjaus pitää olla pois käytöstä kun manuaalissa säätö ohjeissa käsketään nimenomaan säätämään näitä arvoja? Taitaa olla mulla ongelmia luetunymmärryksessä :)

Edit: Juu luetunymmärrys pielessä niinhän tuolla tosiaankin lukee ettei tartte PWM arvoja pienennellä, mutta silti ihmettelen miksi q1 lämpenee? Kertokaa joku joka osaa selittää asian tyhmällekkin.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: PWM

Post by Benkku »

Riksa wrote:Eli mulla on muistaaksen current limit jotain 70% ja tresholdia en nyt muista. Sitä vaan ihmettelen miksi se q1 lämpeni niin paljon että savua rupesi jo tulemaan??? Ja miksi PWM ohjaus pitää olla pois käytöstä kun manuaalissa säätö ohjeissa käsketään nimenomaan säätämään näitä arvoja? Taitaa olla mulla ongelmia luetunymmärryksessä :)

Edit: Juu luetunymmärrys pielessä niinhän tuolla tosiaankin lukee ettei tartte PWM arvoja pienennellä, mutta silti ihmettelen miksi q1 lämpenee? Kertokaa joku joka osaa selittää asian tyhmällekkin.
Suuri imbedanssisilla suuttimilla ei pulssinleveys modulaatio (PWM) ohjausta tarvita (eikä korkeaohminen suutin välttämättä edes ohjaudu) sillä suuttimen lävitse kulkeva virta on muutenkin pieni (se. perinteinen UIR kaava siis).

Matala ohmisilla tilanne taas on sellainen, että virta johtuen pienemmästä vastuksesta kasvaa suureksi ilman pulssitusta. Pulssitus on siis keino hoitaa matala imbedanssisten suuttimien ohjaus 'tyhmällä' kytkimellä.

Toisinsanoen ohjausvirtaa matalaohmisilla suuttimilla saadaan rajoitettua rajoittamalla/säätämällä kytkentäaikaa = PWM.

Tämäkin asia manuaalissa kyllä kerrottu.

Ohjaustransistori(e)n lämpeneminen taas voi johtua monesta syystä.

Varsinkin jos yhdellä trankulla ohjataan useampaa suutinta niin toki sen lävitse kulkee virtaa. Varsinkin tyyliin 'kaasupohjassa ajettaessa' suuttimien mitoituksen ollessa 'pienehkö' (= duty cycle lähellä 100 %) kasvaa ohjauksen pulssisuhde suureksi (myös lähelle 100 prosenttia), jolloin transistori siis lähes kokoajan johtavassa tilassa.

Huonosti jäähdytetty 'papu' ei tällaista kestä vaan ns. 'toimintasavu poistuu'.

Samoin poistuu toimintasavu, jos induktiivisen kuorman vastaanottava ns. flyback kytkentä (diodit, puuttuvat tmv.) ei ole kunnossa.

Suuttimen käämiltä ohjausvirta katkaistaessa generoituu jännitepiikki (luokkaa 30 voltia ja ylikin), joka vioittaa ohjaustransistorit.
Riksa
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Mon Sep 05, 2005 19:09
Location: Järvenpää

Ihmetyttää silti

Post by Riksa »

Mulla oli asetuksina näköjään pwm 70% Ja tresholdi oli 5.4 eli oli tullut luultavasti typo ja jäänyt 2 edestä pois tai sitten oli ollut joku Idioottimainen säätö kokeilu kokeilu. No nyt sitten on ongelmana että kone toimii hyvin matalilla ja korkeilla kierroksilla mutta siinä väli kierroksilla röpeltää pienen hetken ja eilen paloi pääsulake kun rötäsi??
Post Reply