VR-anturin singaali kantiksi ja sytkän ohjausta

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

VR-anturin singaali kantiksi ja sytkän ohjausta

Post by JTbo »

Tätä keskustelua vähän aloiteltiin Tuolla yleisen puolella, mutta jatketaan täällä.

Eli kuvassa on kytkentä jolla pystyy tuon muunnoksen tekemään:
Image

Tästä heti monta (tyhmää) kysymystä. Elektroniikasta en paljoa tiedä.
-Anturissani on kaksi johtoa, mihinkäs tuossa se toinen tulisi sitten?
-Onkos tuo alimmainen vaakaviiva maa? Ja kytketäänkö sitä mihinkään muualle kuin tuohon kytkentään? Tuonne tulee kuitenkin +5V niin kai se johonkin maahankin pitäisi kytkeä ?
-Tuosta yksi piuha menee U4 jalkaan 6, pitäisikös tuon jalan olla erillään megan piirilevystä vai voiko jalka nro 6 olla edelleen kytkettynä megan piirilevyyn ?
- Yksi vastus on 4k7, onkos se sitten 4007 ohmia?

No sitten ilmeisesti tulisi vielä sytkän ohjaus, eli ilmeisimmin megalta esim. fidle pinnistä jonkin näköiselle käikäleelle, esim. ne tietyt Boschin osat, jotka sopivat jakaja ohjattuun sytkään, kuten tällä sivulla on esitetty:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html

Eli tämä vr-anturilta tapahtuva haistelu on oma osansa tuosta sytkän ohjaushommasta ja kipinän laukominen taas omansa, periaatteessa siis tätä vr-kytkentää käyttäen voi ottaa käyttöön lähes minkä vaan kipinän ampumismenetelmän?

Eroaakos tälläinen menettely mitenkään tuosta hall singaalilla toteutetusta trigger anglen tai jonkin muun säätämisen suhteen?

Tälläistä sanovat lontooksi, mutta nyt on itselleni epäselvää, että onko tässä lähteessä mainittu vr-sensori tapaus sama kuin tuossa yllä kuvailemani?
IMPORTANT - do not set your total trigger angle (i.e. trigger angle plus additions) in the range 20 to 50 degrees as you will encounter problems and be unable to get your desired advance. If this is the trigger angle you calculate then you either need to move your crank sensor/wheel or modify your distributor to obtain a compatible trigger angle.
e.g. if you set a trigger angle of 23 degrees (no additions) then your maximum advance would be about 18degrees which will almost certainly give you a very lame engine down on power.

VR sensor users must use "time based cranking"

Hall sensor users can take advantage of "trigger return" In this mode the trigger should be active at least 5-10 degrees before maximum advance and stay active until 5-0 degrees BTDC. The trigger going low sets off the spark when cranking. This will give accurate advance during the uneven cranking period. The second LED on the front panel (showing warmup on standard MS) shows the current status of the trigger to make it easier to adjust the distributor, or whatever triggers the MSS. LED on = trigger high, LED off = trigger low. This LED is only of real use for hall sensors and needs to be configured in Megatune. On "Codebase and Outputs function" set LED18 (D15) to IRQ trigger.
Setup - VR sensor
1) Set the crank at 20BTDC
3) Make sure the rotor arm points towards the correct contact in the distributor cap
4) Bolt down the distributor
5) Turn engine backwards until the pip lines up with the VR sensor
6) Measure angle BTDC (+/- 10 degrees is good enough) at the crank
7) Enter measured angle in "Trigger angle"
8) Enter "Fixed angle" to 10 degrees
9) Start the engine
10) Adjust "Trigger angle" until the timing light is at 10 degrees
11) Set "Fixed angle" to -10
12) Start tuning
Tuo BTDC on ilmeisesti ennen ykk
Omassa vauhtipyörässä on noita koloja ja sitten kahden kolon verran tasaista 90 ennen ja jälkeen ykk, jakajaakaan ei saa säädettyä, mutta eikös tuon pitäisi onnistua noilla hiluilla kun säätää vaan arvot kohdalleen?

Varmasti epäselvä esitys, kun en tajua puoliakaan, mutta toivottavasti tästä nyt jonkunlaisen selvyyden saa ja kysyäkkin saa, toivottavaakin, paljon helpompaa käsitellä hommaa kun joku osaa kysellä oikeita asioita.
Tarkoituksena olisi nyt opiskella ylipäätään kuinka sytytyksen ajoitus toimii ja kuinka sytytyksen voisi rakentaa mahdollisimman paljon alkuperäistä hyödyntäen. Kaikki on itselleni aivan uutta ja varmasti vaikeuttaa hommaa, mutta muutenkaan tätä ei opi kuin tekemällä.
Volvo 360GL -88
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

anturista toinen johto +5 esim lämpö antureille tuleville viroille
toinen tulee tuohon piiriin napaisuudella oli muistaakseni väliä

alimmainen viiva on maa

piirin jalka saa muistaakseni olla kiinni voi varmistaa mittaamalla
onko sitä kytketty mihinkään

4k7 vastus on 4.7Kohm
205

Post by 205 »

-Anturissani on kaksi johtoa, mihinkäs tuossa se toinen tulisi sitten? miinukseen GND megan levyllä
-Onkos tuo alimmainen vaakaviiva maa? Ja kytketäänkö sitä mihinkään muualle kuin tuohon kytkentään?
Tuonne tulee kuitenkin +5V niin kai se johonkin maahankin pitäisi kytkeä ? Miinukseen GND
-Tuosta yksi piuha menee U4 jalkaan 6, pitäisikös tuon jalan olla erillään megan piirilevystä vai voiko jalka nro 6 olla edelleen kytkettynä megan piirilevyyn ? toi NC No Connection ei kytkentää, piirilevyllä ei saa olla "johdotuksia" ko nastasta mihinkään joissain piireissä saattaa olla jotain valmistajan tarkistusta varten kuitenkin sisäinen kytkentä.
- Yksi vastus on 4k7, onkos se sitten 4007 ohmia? 4700 ohmia
sitten muita jos tulee jossain vastaan
0R1=0.1 ohmia
100k=100 000 ohmia
1M= 1 000 000 ohmia

sama päätee kondensaattorihin ja muihin arvoihin
0u1=0.1 mikrofaradia jne...
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Ok, nämä selvittävätkin jo paljon tuota vr-palikan kytkentää. Jos tuolle vr-kytkennälle ottaa +5V lämpöanturilta, niin eikö se sotke lämmön mittausta lainkaan?
Sillä vaan tätä kysyn, kun kahta lämpömittariakaan ei voi laittaa yhteen anturiin.

Tuota vr-anturin kytkentää en nyt oikein hahmottanut, eli toinen karva tulee tuohon vr-kytkentään kuvan mukaan ja toinen maahan vai +5V, tuli nyt kahta tietoa tai en vaan ymmärtänyt (todennäköisintä).

Pitää katsoa tuolta megan schemoista vielä onko megan U4 piirin 6 jalka missään kytkettynä. Tuo "To Megasquirt U4 Pin 6" on siis kyseessä ja se ilmeisesti ei saa olla megan laudalla mihinkään kytketty kun siihen tuodaan piuha tästä vr-singaalin muokkaajasta (mikä tämän kytkennän nimi nyt onkaan suomeksi).
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Kun noita kuvia tutkin, niin näkyy olevan tuo U4:n jalka 6 maissa, kyllähän tuo piiri maita tarvitsee, eikai sitä voi jättää ilman maita? Vai hoitaako tämä vr-kytkentä sitten tuota maata pätkimällä singaalia megalle?

Jalkojen laskeminenhan menee niin, että U4:ssä oleva kolo kun osoittaa alaspäin, aloitetaan laskemaan oikeasta alanurkasta vastapäivään. Korjatkaa jos meni pieleen :)
Volvo 360GL -88
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

u4 on 4n25 eli pinni 6 on transitorin kanta, jos kolo/piste ylhäällä
pinni 6 on oikea ylä

PIN 1. LED ANODE
2. LED CATHODE
3. N.C.
4. EMITTER
5. COLLECTOR
6. BASE

http://pdf.alldatasheet.com/datasheet-p ... /4N25.html

http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... single.gif

megasquirt 3:ssa vr anturille kytketään +
Last edited by cortna on Tue Dec 13, 2005 23:56, edited 1 time in total.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Nonih, selitän laskennan oikein ja lasken itse päin mäntyä, kiitokset tuosta datalehdykästä, ainoa mitä ymmärsin tuosta oli tosin tuo jalkojen numerointi, mutta sehän se riittää :P

Eli eihän tuo 6. jalka ole mihinkään kytketty, sen kuin tinailee piuhan siihen kiinni :)

Vielä kun nuo loput ongelmat ymmärtäisi :roll:
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Onkohan tässä nyt jotain pahasti pielessä?

http://www.janiervast.com/projekti/kuva ... nition.pdf

Toivottavasti tuosta nyt jotain selvää saa :?

VR-anturille jos antaa +5V niin silloin ilmeisestikkin joko kuopan tai tasaisen kohdalla on jänniteinen ja jos antaa maita niin toisin päin, tosin jonkin oppaan mukaan tuo anturi kehittää jännitettä kun nuo reiät menee ohi, hitto kun tajuasi miten tuo toimii.

Tuota mietin vielä, että saakohan tuota kytkentää, joka muuttaa VR-singaalin kanttimalliin, säädettyä niin, että ottaa huomioon vain nuo kaksi tasaista kohtaa, tällöinhän ei tarvitseisi niin tarkkaan lukea noita koloja yms, eli saisi tavallaan suodatettua pois nuo lukemattomat (44) reiät? Olisiko tuosta edes hyötyä, eli helpottaisiko säätöä tai muuten poistaisiko häiriön mahdollisuutta?

Kovin sekavaa tuolla extran sivuilla, kun puhutaan wheel decoderista ja bosch modulilla tehdystä jakajasytkästä eri kokonaisuuksina, vaikka ne ymmärtääkseni voivat olla samassa laitteessa käytössä, eli wheel decoder hoitaa asentotiedon ja tuo bosch moduli taas kipinän megan avustuksella?

Sekin on vielä epäselvää, että kuinka wheel decoder ja tuo kaksi tappia menetelmä vaikuttaa kipinäpuoleen ja vaikuttaako edes, onko kyseessä vain asennon lukupuolen erot. Tämä liippaa jälleen sitten tuota aiempaa, eli voiko tälläisellä reikäisellä vauhtipyörällä saada tuon kaksitappia menetelmän toimimaan jollain suodatuksella?

Kunhan saan selville nämä, niin pitää tehdä taas sellainen yksinkertaistettu versio näistä ;)

Koettakaa kestää :P
Volvo 360GL -88
205

Post by 205 »

No voi per... tulihan taas sotkettua jotain :oops:

-Tuosta yksi piuha menee U4 jalkaan 6, pitäisikös tuon jalan olla erillään megan piirilevystä vai voiko jalka nro 6 olla edelleen kytkettynä megan piirilevyyn ? toi NC No Connection ei kytkentää, piirilevyllä ei saa olla "johdotuksia" ko nastasta mihinkään joissain piireissä saattaa olla jotain valmistajan tarkistusta varten kuitenkin sisäinen kytkentä.

Tuli taas katsottua väärää kytkentää kun tuo nasta 6 sattui olemaan
NC nasta tossa LM1815:ssä niin tulipa sotkettua taas asioita :oops:
Pitäis kai lopettaa illalla vastailu noihin viesteihin :evil:

Toi U4:n 6 nasta tossa optossa mihin tuo LM1815 lähtö kytketään on tuon fototransistorin kanta niin kuin
muut on edellä kirjoittaneet ja siihen kun tuodaan tuolta LM:ltä tuon
ylösveto vastuksen kautta virtaa niin toimii se ohjaus siintä.

Muuten toimiva kytkentä mutta jätä tuo 24 pinni kytkemättä ja vetäisin ton VR anturin toisen johdon
maihin GND ei TPS:n +5V:iin, voi tulla häiriöitä megaan kun tosta VR anturista saattaa tulla yli 100V:n jännite :!:

Wheel decoder ohjauksella saat hyödynnettyä koko pulssikehän, mutta
kysyppä esim TVH:lta neuvoa ite en oo perhetyny tuohon wheel decoder ohjaukseen.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Re: VR-anturin singaali kantiksi ja sytkän ohjausta

Post by KariM »

JTbo wrote:Omassa vauhtipyörässä on noita koloja ja sitten kahden kolon verran tasaista 90 ennen ja jälkeen ykk
Msefissä on ollut puhetta rellun vauhtipyörämerkeistä. Jos ymmärsin oikein, niin nuo kaksi (vai neljä?) puuttuvaa koloa eivät ole peräkkäin? Wheeldecoder-softa ei tue tuollaista nykyisellään, kehän kaikki puuttuvat kolot/hampaat pitää olla peräkkäin.

Tuon saattaisi saada jakasytkän tapauksessa toimimaan valitsemalla sylinteriluvuksi jotain muuta, mutta mitä ja miten, sitä en heti hahmota :(
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Niin, ei tuo varmaankaan silloin aivan suoraan toimisi, kun on kaksi tasaista kohtaa puoliympyrän päässä toisistaan?

Lainaan volvomanin kuvaa:
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/AQ%20131, ... 1/0030.JPG

Eli kun nyt luin tuolta msefiltä keskustelua, niin jos laitan pyöräksi 22-2 ja rpm divider 2, niin pitäisi toimia, eli pystään kiertämään ongelmaa.

Liippaa aika läheltä tuota volvomanin cop-sytytystä, idea lukea asentohan on sama, mutta tässä tulisi käyttöön jakajasytkä ja tällöin homman pitäisi toimia ok.
A 4cyl dizzy give two pulses per crank revolution.

The wheel decoder on a 4cyl converts whatever teeth into two signals per crank revolution.

As I said earlier in this thread or another one - that crank wheel 44-2-2 is just fine for a distributor setup, tell the wheel decoder it is a 22-2 and choose a trigger tooth - tooth 3 perhaps. It will only need one trigger as the pattern repeats every 180 deg. The wheel decoder will turn this into one signal per 180deg i.e. 2 per 360 deg, just like a 4cyl wants.

The bottom line - the 44-2-2 wheel cannot be used as-is for wasted spark.
Pitää päivittää kuvaan nuo muutokset mitä ehdotettiin, kiitoksia niistä :)
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Tuli vähän ongelmaa noiden kondensaattoreiden kanssa, partcolla kun on kovin paljon erilaisia.
Jos nyt ottaa oikeilla pico/nano/mikro-faradi arvoilla olevan, niin ei kai noilla muuten ole mitään eroa, mitä pitäisi huomioida?
Toki erikokoisia ja näköisiä, mutta toiminnallisesti pitäisikö huomioida esim. Voltit tai onko kerko polko tai joku muu?

Pitäisi kai opiskella heikkovirtainsinööriksi, että nämä aukenisi :oops:
Volvo 360GL -88
205

Post by 205 »

Keraamisia kondensaattoreita KERKO 100V:sia niin ei
pitäisi ihan heti kypsyä mut jos tahtoo sulloa tuon kytkennän
pieneen tilaan niin 50V:set muualle mutta 100V:nen tuohon
anturilta tulevaan nastataan.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

205 wrote:Keraamisia kondensaattoreita KERKO 100V:sia niin ei
pitäisi ihan heti kypsyä mut jos tahtoo sulloa tuon kytkennän
pieneen tilaan niin 50V:set muualle mutta 100V:nen tuohon
anturilta tulevaan nastataan.
Ok, kiitokset infosta :)

Ajattelin nyt aluksi ainakin tehdä kohtuullisen kokoisen version reikälevylle, pitää katsoa sitten myöhemmin jos tuntuu, että onnistuisi tuo hienosäätö :)
Volvo 360GL -88
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

205 wrote:Keraamisia kondensaattoreita KERKO 100V:sia niin ei
pitäisi ihan heti kypsyä mut jos tahtoo sulloa tuon kytkennän
pieneen tilaan niin 50V:set muualle mutta 100V:nen tuohon
anturilta tulevaan nastataan.
Niin no, eihän se vara venettä kaada. Mietitytti vaan että onko jokin erityinen syy pistää yli 16V konkat 5V puolelle? Tohon anturin nastaan on syytäki olla kestoa kun se näkeekin isompia jännitteitä.

-K-
c16v
Megasquirttaaja
Posts: 29
Joined: Wed Mar 30, 2005 15:29

Post by c16v »

kaiketi noissa konkissa on melkein järjestään tuo 63v kestoa jo vähimmillään. Pois lukien elkot niitä saa vielä alle tuon 63v.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

niinpä joo näkyy olevan melkeen kaikki partconki konkat vähintään 50v, hups.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

No nyt on melkein kaikki hilut hommattuna, partcolla 50k vastuksia ei ollut eikä noita levyjä joille kytkentä tehdään, pitää etsiä sitten jostain muualta ja taas menee vähintään 7€ postikuluihin :(

Tuskinpa tuota 50k vastusta voi korvata lyömällä 3x 18k tai 2x 18k ja 3x 4k7 vastuksia peräkkäin, joilla pääsisi 'lähelle'?
Volvo 360GL -88
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Ei muuta kuin peräkkäin vain vastukset.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

JaniM wrote:Ei muuta kuin peräkkäin vain vastukset.
Ok, pitääpä väsätä sitten jonkinlainen alpha versio nyt aluksi ihan vaan johdonpätkistä ja komponenteistä kun kerta noin onnistuu, katsotaan sitten savunhälvettyä mitä muutetaan beta versioon :lol:
Volvo 360GL -88
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Siistimpää ois varmaan pistää vain kaks 100k vastusta rinnan, sama asia muuten mutta samalla lisääntyy "50k vastuksen" tehonkesto. Käytännössä ihan sama pistätkö rinnan vai sarjaan jos lopullinen vastusarvo vain täsmää.
Tiara Kit Car - MsnS-E
mp
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Thu Jun 02, 2005 8:47
Location: Lieto
Contact:

Post by mp »

Tuo 50k ei ole mitenkään pakollinen arvo, tavallinen hyllystä löytyvä 47k ajaa täysin saman asian. Vastuksen (+alla olevan konkan) avulla määritellään ulostulevan pulssin pituus, jolla ei tässä tapauksessa ole mitään merkitystä.
turboaudi ja vems
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Totta tuokin, ja jos tarkkoja ollaan niin tasan 50k vastusta ei edes löydy kun se tarkin taitaa olla 49k9 mutta vasta E96-sarjassa, joten ei tasan löydy paikallisista :). Oletin ettei partcolta sattunu löytymään mitään vastusta lähelle tuota, niillähän on vissiin vaan E12 -sarja eli 47k ja 56k lähimmät.
Tiara Kit Car - MsnS-E
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Lopulta sain kaikki hilut hommattua ja inspiraatiota tinailuun, täytyy kyllä sanoa, että ihme on jos tämä toimii. Pitää joskus hommata sitä reikälevyä jos sattuisi jossain nettipuljussa jopa olemaan varastossa, täällä paikkakunnalla kun ei tosiaan ole ainuttakaan firmaa joka komponenttejä möisi.

Melkoinen sekamelska siitä tuli :P
http://www.janiervast.com/gallery/v/alb ... 7.JPG.html
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Eihän se kerralla tietenkään voi lähteä toimimaan, kierroslukua ei tule näkyviin megaan lainkaan.

VR-anturi pelasi ainakin vielä eilen alkuperäisen sytkän kanssa, tuon antaman jännitteen mittaaminen kai pitäisi kuitenkin suorittaa.

Tietysti kytkennät pitää tarkastaa huomennakin, tänään tarkastaessani kaikki ok, muttei olisi ensimmäinen kerta kun seuraavana päivänä hoksaa jonkin olevan pielessä.

Onkohan kukaan tehnyt vielä listaa yleisimmistä syistä miksi kierrosluku ei näy? Haeskelin noita kierrosluku ongelmia foorumilta ja mikään ei oikein tuntunut olevan avuksi.

Tietty, wheel decoder asetuksetkin voi olla pielessä, mutta eikös silloin pitäisi ainakin jotain näkyä, nyt on kierrokset tasaisesti 0.

Lähinnä vähän pointtereita tarkastuskohteista kaipaisin, jos joku kokeneempi osaisi niitä heitellä, kiitoksia :)
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Olikin yhtenäisessä johdossa mystisesti katkos, johdon päästä päähän mitattuna ei ollut yhteyttä ja jo alkuperäisessä kasauksessa olin teipein merkinnyt jokaisen johdon, että löydän oikeat. Eipä ihme että aikoinaan TPS oireili.

Vaihdoin johdon ja nyt tulee +5V jo piireille.

Akusta loppui taas virta kesken, joutuu lataamaan ja hermoa kysytään :D
Volvo 360GL -88
Post Reply