Sisäänpääsykoe

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply

Pääsykoe

Juu
32
41%
Ei
46
59%

Total votes: 78

Jankos
Kokenut Megasquirttaaja

Sisäänpääsykoe

Post by Jankos »

Kun tätä palstaa olen lukenut ja todennut että porukat ei lue tuota hienoa megamanualin suomennosta, niin ajatus heräsi että rekisteröitymisen yhteyteen pitäisi varmaan laittaa tentti megamanualista ennenkuin pääsee kirjoittamaan, tai peräti edes lukemaan :lol:

Koska tälläkin palstalla osaavimmat kirjottajat varmaankin alkavat kyllästyä kun jatkuvasti kysytään manualista löytyviä asioita. Ja kun sitten jollakin on oikeita ongelmia ne saattavat hukkua kysymyspaljouteen.

Eli kirjoitukseni takana on ainoastaan se että miten saisi aloittelevan ruiskuttajan lukemaan tuon manuaalin läpi?
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
teg
Megajumala

Post by teg »

Vaikkakin on turhauttavaa aina kehoittaa lukemaan manuaalia, ei mielestäni kannata nostaa foorumille liittymisen rimaa niin korkeaksi. Ehkä rekisteröitymisen yhteydessä voisi lähettää (validiin) mailiosoitteeseen FAQ:n tai linkin manuaaliin ja kehoittaa lukemaan se ensin läpi.
Mr.Crossfire
Megasquirt aloittelija

Post by Mr.Crossfire »

Olisko vaikka niin, että lukea saa kuka vaan, mutta kirjoittamiseen vaaditaan "pääsykoe" tjsp.
Hessu
Megasquirttaaja

Post by Hessu »

Tuo olisi kyllä hauska, mutta pitäisikö nyt rekisteröityneidenkin tehdä koe tai muuten lähtee tunnari alta? Nimimerkillä: Itse en ainakaan läpäise :lol:
VW T1 -68 MS1 + EDIS
-Kalle-
Megasquirttaaja

Post by -Kalle- »

Ei varmaan haittaisi. :roll:
-Kalle-
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja

Post by JTbo »

Saattaisi se karsia paljon varsinkin vanhemman polven virittelijöitä joilla on kyllä mekaaninen homma hallussa, mutta nämä koneet ei niinkään. Mikäs siinä jos halutaan bittinikkareiden oma nurkka, mutta en uskoisi sen olevan tavoitteena?

Eiköhän tänne sitä tekstiä mahdu ja jos kovin kertyy, niin siivotaan sitten vaikka talkoilla FAQ-kamaksi yleisimmät.

Nimim. Bittinikkari ;)
Volvo 360GL -88
passi
Kokenut Megasquirttaaja

Post by passi »

Täällähän on tekstit täysin asialinjalla niin en näe mitään vikaa siinä jos jotkut kyselevät. Jos homma lipsuu kaarnalaivojen vuolemisesta speksaamiseksi niin sitten voidaan miettiä lisää.

T. Pasi
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

ensinäkin kaikki eivät ole näitä "bittinikkareita".

olen itse käynyt autopuolen amiksessa 80 luvulla, jolloin ei todellakaan autosähköön kuulunut, kuin lähinnä valot ja kärjellinen sytytys, sekä tietysti muut normaali sähköt, tietokoneet taisivat olla muutenkin silloin tasoa vic 20 :roll:

toisekseen tuonne megamanuaaliin tuskin kannattaa kaikkia tietoa edes tunkea, joten aina jää niitä kysymyksiä kuitenkin ja ainahan tämä megasquirt tuntuu olevan tapauskohtainen.

yleisimmin kysytyt kysymykset varmaan kannattais koota tuonne vasemmalla olevaan palkkiin myös :wink:

muistakaa että näiden sivujen selaaminen voi olla joillekin jo sinänsä saavutus, miksi siis tehdä asiat joillekkin mahdottomaksi. (eivät kaikki ole tietokoneiden kanssa pelleilleet koko elämäänsä) vaikka moottorien kanssa olisikin jo kokemusta enemmän.
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Anssi »

Höylä wrote:muistakaa että näiden sivujen selaaminen voi olla joillekin jo sinänsä saavutus, miksi siis tehdä asiat joillekkin mahdottomaksi. (eivät kaikki ole tietokoneiden kanssa pelleilleet koko elämäänsä) vaikka moottorien kanssa olisikin jo kokemusta enemmän.
Jos näille sivuille osaa tulla, rekisteröityä ja kirjautua, niin ei kai manuaalin lukeminen voi olla mahdotonta? Kyllä kai muutkin, kuin bittinikkarit osaavat lukea. Siitähän tässä oli kyse.

Ehkä tuo pääsykoe on vähän liikaa vaadittu, mutta sen linkin siihen voisi varmaan laittaa rekisteröitymisen yhteyteen ja lisäksi iso ukaasi, että "kannattaa lukea". Samalla vois ohjeistaa tuon hakukoneen käyttöön. Täällä alkaa jo olla sen verran juttua, että moneen triviaaliin kyssäriin löytyy jo haullakin vastaus.
Jankos wrote:Kun tätä palstaa olen lukenut ja todennut että porukat ei lue tuota hienoa megamanualin suomennosta
Ei liene tarpeen vaatia nimenomaan suomennoksen lukemista. Kai se riittää, jos lukee edes alkuperäisen version. Eli rekisteröitymisen yhteyteen linkit molempiin.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

minä olen lukenut tuon megamanuaalin nyt varmaan 10 kertaa kokonaan läpi ja huomannut, että mulle siellä on 95% turhaa tietoa :roll: (en ole kasannut itse megasquirttiani, enkä tehnyt mitään simulaattoria)

sitten taas sellaista tietoa mitä tarvitsisin siellä ei ole ollut (mulle tuo ruisku puoli on tois arvoinen asia, sytytyksen takia minä tuota megasquirttia yritän asentaa)

megasquirtin ruisku puolen sisäistin oikeastaan parissa päivässä, mutta tuo syttypuoli on vieläkin hieman vaiheessa :roll: toki töiden ja muiden asioiden takia en ole kyllä päässyt vielä oikein 100% keskittymäänkään tuohon asiaan, mutta edistystä on silti tapahtunut (tässä oppii samalla pakostakin hieman elektroniikka asentajan perustaitoja)
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Anssi »

Höylä wrote:minä olen lukenut tuon megamanuaalin nyt varmaan 10 kertaa kokonaan läpi ja huomannut, että mulle siellä on 95% turhaa tietoa :roll:
Sama vika rahikaisella. En tosin ole kertaakaan lukenut koko manuaalia. Osa asiasta on joillekin turhaa ja joillekin itsestäänselvää. Koe lienee tarpeeton, mutta manuaalit kannattaa lukea ja siihen pitää ehdottomasti kehoittaa sopivissa paikoissa.
masa
Megasquirttaaja

Post by masa »

Ehdottaisin että alkuperäinen MegaManual otettaisiin materiaaliksi tuota koetta varten, mikäli jotain kokeita järjestetään. Kyllä tuntuisi olevan kaiken kattava opus.

Kuitenkin minkäänlaisia kokeita vastaan, uskon että kiinnostuneiden ja uusien harrastajien määrä romahtaisi mikäli eivät pääsisi foorumilla kysymään minkälaisesta värkistä on kysymys!
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Jankos »

Jees.

En tällä pääsykokeella tarkoittanut muuta kuin keskustelun herättämistä ja aika hyvin se heräsikin.

Mutta aika moni on kyllä äänestykseen vastannut juu :lol:

Itse taas olen päätynyt siihen että mitä kokeneempi autoharrastaja niin sitä todennäköisemmin pitäisi lukea tietoa eikä tehdä oletuksia kuten aika moni tekee. Olen meinaan kuullut mitä ihmeellisimpiä käsityksiä megasquirtista (ja yleisestikin ruiskuista) ja nimenomaan vähän kauemmin autoja harrastaneilta.

Toisaalta tänne palstalle ei kyllä kovin helposti eksy sellaset kaverit jotka ei asiasta muuten tietäisi.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
TVH
Perustajajäsen

Post by TVH »

Tämä foorumi on tarkoitettu kaikille Megasquirt harrastajlle tai Megasquirtista kiinnostuneille. Foorumille rekisteröityminen on ja tulee olemaan kaikille vapaa ja ilmainen. Estot, rajoitukset ja ennakkotarkastukset eivät kuulu vapaaseen mediaan eikä Megasquirt-projektin henkeen.

Keskustelu tästä aiheesta on kyllä paikallaan, paljon on foorumilla viestejä minkä kirjoittaja ei ole manuaalia vilkaissutkaan. Jos ei kiinnosta itse ottaa edes perusasioista selvää, on parempi pysyä kaasuttimissa tai ostaa jokin kaupallinen ruisku asennuksineen ja säätöineen kaikkineen.

Ylläpito on jo poistanut muutamia viestejä foorumilta ja hyvin mahdollista että linja tiukkenee lähitulevaisuudessa. Rajana tullaan pitämään kaikki-mulle-heti-henkisiä viestejä. 'Tyhmiä' saa kysellä edelleenkin jos ei effortista huolimatta asiat selviä.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Mr.Crossfire
Megasquirt aloittelija

Post by Mr.Crossfire »

Nojuu. Ehkä saattaa olla huono idea tuollainen "pääsykoe" mutta foorumin sääntöjä/moderaattoreiden linjaa saisi mielestäni tiukentaa.
Lähtien ihan perusasioista, asialliset ja kuvaavat otsikot, searchin käyttö jne.
Itse en tiedä megasquirtistä mitään, mutta on kurjaa että asiallinenkin tieto hukkuu "asiattomuuksien" joukkoon... :)
fiiatisti
Megasquirttaaja

Post by fiiatisti »

ei pahalla mutta toihan on nyt ihan H*
naurettavaaa..jos joku ei tajua esim eikä osaa yms ni mikä vaiva on häntä neuvoa?mua ainakaan ei haittaa yhtään jakaa tietoa tietämättömämmän kanssa joka yrittää tehdä itse..ihan naurettavaa rakentajana leikkiä mitään suurta gurua ja esittää edes tollasta asiaa..en mäkään tajunnu hirveesti tosta manuaalista kaikkea tarpeellista eikä se ihan kaikkea edes kerro saatika sitten vähemmän kokeneena siitä on erittäin hankala etsiä vikoja...enkä muuten tiedä vieläkään hirveesti mutta toimimaan ms:än olen saanut ja hermot palanut monesti tän foorumin kanssa ku lähes kukaan ei halua neuvoa mitään...ja ainoat vastaukset aina "lue sieltä lue täältä" ku yhtä iso vaiva ku edes kirjottaa jotain takas ois kertoa se vastaus kysymykseen..toi siis oma mielipide kaikilla omansa..
-Kalle-
Megasquirttaaja

Post by -Kalle- »

fiiatisti wrote:..hermot palanut monesti tän foorumin kanssa ku lähes kukaan ei halua neuvoa mitään...ja ainoat vastaukset aina "lue sieltä lue täältä" ku yhtä iso vaiva ku edes kirjottaa jotain takas ois kertoa se vastaus kysymykseen..toi siis oma mielipide kaikilla omansa..
Miksi "niiden jotka tietävät" pitäisi copy / pasteta asia tuosta vieressä olevasta manuaalista tänne foorumiin, kun kysyjä voi sen lukea sieltä itse?

Onhan se jo pedagogisestikin järkevämpää johdataa kysyjä tiedon lähteille, kuin kertoa kaikkea valmiina. Itse pitää opiskella eikä odottaa kaikkea valmiina.

Tietenkin aina kysyä saa, mutta kannattaa osoittaa mieluummin kysymykset niin, ettei vastaajan tarvitse kirjoittaa koko megamanuaalia viestissään uudelleen. Eli kysyä se mitä jossain asiassa ei ymmärrä, ja osoittaa että on edes yrittänyt saada asiaan selvyyttä, eikä tehdä kysymystä tyyliin: "Miten mega asennetaan ja mitä antureita siinä tarvitaan".

Itsekin pitää vaivaa nähdä megan opiskelussa!

Tällaista on itselle tullut mieleen joitakin postauksia lukiessani.
-Kalle-
205

DOC

Post by 205 »

Tuskin tarvitsee mitään pääsykoetta

Ei ainakaan itelleni tulisi mieleen käydä "konahtelemaa"
kellekkää, neuvon sen minkä tiedän ja joskus saattaa mennä
vähän kirjoitukset sekaisin.
Ite oo taistellut tietokoneiden ja elektroniikan kanssa sitten VIC-20:n.
Moottoreiden kanssa oon suh sinut, onhan tuossa ajan saatossa muutama kone rempattu
Mazda 818,929,Opel kadett B 1.2 ja Fiesta GHIA 1.3 kentti HC kone minkä kuka tahansa kokoaa "säkki päässä" ja
4 kpl em vaihdelaatikoita alko mennä "roosberin" linjalle laatikoiden pilkkomisen kanssa.

Ahtamisessa ja siihen liittyvissä hommissa pitä kysyä kyllä viisaammilta,
ei oikein viiti käydä kilpailemaan OVAKON kanssa metallin sulattamisesta :lol:

Eli kysyä saa, Ei ole olemassa tyhmää kysymystä :!:

Image

VUODESTA 1969 JÄLKEEN EI OO OLLU MITÄÄN VIKAA VIKAA VIKAA..
KariM
Megailija

Post by KariM »

Extran sytkäpuolesta ei liene mitään yksiselitteistä walk-throughta (eikä suomeksi yhtään mitään), koska erilaisten systeemiyhteensopivuuksien takia variaatioita on todella paljon verrattuna bensapuoleen. Siksi onkin ymmärrettävää että siitä tulee jatkuvasti uusia ja vanhojakin kysymyksiä.
HP
Megasquirt aloittelija

Post by HP »

Tuon sisäänpääsykokeen tarpeellisuudesta en tiedä, mutta olisikos ideaa tehdä sellaista nettilomaketta, jossa kysyttäisiin kaikki oleellisimmat asiat ja näin halukkaat voisivat itse prepata perus tietonsa edes tyydyttävälle tasolle?
Rydäri
Megasquirttaaja

Post by Rydäri »

Ehdoton EI !

Jos tällä foorumilla ruvetaan vaatimaan jotakin typerää pääsykoetta vain sen takia,että eräät kaikki tietävät pääsevät brassaamaan ja tuomaan vain omat näkemyksensä esiin,niin mun puolesta saatte pitää fooruminne ! :evil:

Megasquirt on kiinnostanut yhtenä vaihtoehtona tuon oman projektin kanssa,mutta se ei todellakaan ole ainoa vaihtoehto ja pärjään vallan hyvin ilman sitä.
Toisekseen tuo virallinen MegaSquirt EFI sivusto on palvellut hyvin etenkin tuon jenkkipuolen osalta.

Megasuirt on periaatteessa ihan hyvä jos sen saa toimimaan.Mutta koska tuo elektroniikka ei ole koskaan ollut hallussa,niin liian paljon lentää yli hilseen meikäläisellä,että kyseisen laitteen saisi varmuudella toimimaan. :(

Hyllyssä on paketissa uusi Haltech E6GMX odottamassa paketissaan laajakaistalambdan kera ja vaikuttaa yhä todennäköisemmältä,että se tulee myös käyttöön vielä joskus.
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Anssi »

Rydäri wrote:Ehdoton EI !

Jos tällä foorumilla ruvetaan vaatimaan jotakin typerää pääsykoetta vain sen takia,että eräät kaikki tietävät pääsevät brassaamaan ja tuomaan vain omat näkemyksensä esiin,niin mun puolesta saatte pitää fooruminne ! :evil:

Megasquirt on kiinnostanut yhtenä vaihtoehtona tuon oman projektin kanssa,mutta se ei todellakaan ole ainoa vaihtoehto ja pärjään vallan hyvin ilman sitä.
Muista erottaa pari asiaa toisistaan. MS ei ole Finsquirt. Finsquirt on vain suomalainen keskustelupalsta. Jos homma ns. kusee keskustelupalstalla, niin se ei liity MS:ään sen enempää..
Rydäri wrote:Toisekseen tuo virallinen MegaSquirt EFI sivusto on palvellut hyvin etenkin tuon jenkkipuolen osalta.
En tiedä, mitä tarkoitat "jenkkipuolella", mutta olen samaa mieltä siitä, että sieltä saa todella hyvää tietoa.
Rydäri wrote:Megasuirt on periaatteessa ihan hyvä jos sen saa toimimaan.Mutta koska tuo elektroniikka ei ole koskaan ollut hallussa,niin liian paljon lentää yli hilseen meikäläisellä,että kyseisen laitteen saisi varmuudella toimimaan. :(

Hyllyssä on paketissa uusi Haltech E6GMX odottamassa paketissaan laajakaistalambdan kera ja vaikuttaa yhä todennäköisemmältä,että se tulee myös käyttöön vielä joskus.
En ymmärrä, että miten liittyy asiaan. Oli, miten oli, hyvä, että suomenkielinenkin foorumi on olemassa. Mäkään en ymmärrä "elektroniikasta mitään". Muissa asioissa neuvon mielelläni kysyjää, jos asiasta jotain tiedän. En edes joka kerta ole kehoittanut lukemaan manuaaalia, vaikka monesti on ollut mielessä :)
Mr.Crossfire
Megasquirt aloittelija

Post by Mr.Crossfire »

Jeps, kenenkään ei ole pakko tätä foorumia lukea, eikä kenenkään ole pakko siihen kirjoittaa, jos siltä tuntuu.
Myös oman autonsa moottorinohjausjärjestelmän saa kukin valita ihan vapaasti. Käsittääkseni kukaan ei tee suuria voittoja megasquirtilla, joten tavoitteina ei ole väkipakolla haalia uusia käyttäjiä.
Sama juttu tämän foorumin kanssa. Kukaan ei voita vaikka tänne rekkaisi tuhansia tyyppejä, jos kukaan niistä ei kirjoita mitään kehittävää.
Minun käsittääkseni tämänkaltaisten foorumeiden tarkoituksena ei ole neuvoa kaikille ihmisille megasquirtin käyttö alusta loppuun, vaan se että harrastajat jakaisivat kokemuksiaan, niin ettei kaikkia virheitä välttämättä tarvi tehdä itse.
Siksi mielestäni olisikin syytä niin tällä kuin kaikilla muillakin foorumeilla miettiä tarkkaan mitä kirjoittaa. Jos samoja asioita kysytään kerta toisensa jälkeen, ei ketään lopulta kiinnosta vastata niihin.

Karu tosiasia on se, että yhteisö hyötyy eniten semmoisista yksilöistä, jotka opiskelevat, tutkivat ja protoilevat juttuja ja tuovat ne sitten mahdollisesti julki. Kukaan ei hyödy sellaisista yksilöistä jotka odottavat saavansa kaiken valmiina.
TVH
Perustajajäsen

Post by TVH »

Mr.Crossfire wrote:Karu tosiasia on se, että yhteisö hyötyy eniten semmoisista yksilöistä, jotka opiskelevat, tutkivat ja protoilevat juttuja ja tuovat ne sitten mahdollisesti julki. Kukaan ei hyödy sellaisista yksilöistä jotka odottavat saavansa kaiken valmiina.
Hear Hear!

Lisätään tähän vielä että Finsquirt.net ei ole mikään itsestäänselvyys tai etuoikeus - se on teille käyttäjille ilmainen palvelu jonka ylläpito maksaa rahaa meille perustajille.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Post Reply