Mulla on aikalailla kokemusta osien tilaamisesta jenkkilästä ja olen kavereiden kanssa ajatellut bensakiskon kimppa tilaamista.
Selvittelin bensakiskon saatavuutta myös Nordic Aluminumilta, mutta he tarjoavat vain noita asiakasprofiileja, vaikka saattaisivat tuollaista jollekin tukkurille valmistaakin.
Lisäksi olen selvitellyt tuollaisten alumiinisten imusarjaan hitsattavien suuttimen paikkojen teettämistä paikallisessa automaattisorvaamossa. Pitäisi vaan mitat saada / päättää, niin voisi tilata sellaisen 100 kpl:n erän.
Never argue with an idiot.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
Kattelin kyllä noita ameriikan suutinholkkeja, mutta ne on sikamaisen kalliita !!
Holkit oli tuossa paikallisessa automaattisorvaamossa 1,50 e/kpl + materiaali. Materiaalin hintaa en vaan vielä saanut, mutta eiköhän sekin tuossa lähiaikoina järjesty. Veikkaisin materiaalin olevan alle 0,50 e/kpl, jolloin kokonaishinta jäisi noin 2:een euroon per kpl.
Tuolla jenkkilässä näyttää bensakisko maksavan n. 35 taalaa kolme jalkaa, eli noin metrin pätkä. Siihen tulee sitten tietysti lähetyskulut ja tulli päälle.
Never argue with an idiot.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
Tuossa piirrustaukset suutinpesistä jollaiset itselleni sorvailin aikoinaan, tuommoiseen passaa normi bossilaiset. Alkuperäinen cad kuvakin on tallessa jos joku tarvii.
Näitä saa ihan kohtuu hintaan....http://www.msdignition.com/fuel_9.htm En ole varma asiasta, mutta opel 1.8ohc:n imusarjassa oli vissin ruuvvilla nämä suutinkannat kiinni. Eli mahdollisesti vois sillo helposti asentaa toiseen autoon....
Eihän tuollaisen tekeminen raudasta mikään amerikantemppu ole (esimerkki), mutta tuollaisesta alumiinikiskosta saisi helpommalla. Hiukka porailua vaan . Eli vinkkejä tänne jos suomesta jostain saisi tankoa kohtuu hintaan.
Btw, tietääkö kukaan autoa jonka suutintukin jako olisi lähellä ~91mm? Saisi bolt-on kiinni eikä tarvisi itse tehdä koko hommaa.
10 kpl tilauksena (45cm pitkänä) hinta olisi rahdin, tullin ja alvin jälkeen 25-30e kpl.
Nousipa mieleen että minkäläinen liitos tuohon päähän sitten on sopiva, eli reikä on ½ tuumaa ja siihen kierre. Mikä on oikea kierretappi ja mikä on sopiva liitin letkulle?
Jos haluat porata suutinten reiät itse niin kyllä Martikaiselta (AMW) saa pelkkää profiiliakin keskireikä porattuna. Reilu 30cm pätkä maksoi luokkaa 30e päädyt (muistaakseni) 1/4" NPT kierteellä...
Suutinten reikien poraaminen itse vaatii sitten kunnon työkalut ja -menetelmät. Siihen on jopa olemassa oma terä jolla saa viisteet tehtyä samalla kertaa (maksoi muistaakseni ~150e). Itse tein suutinten paikat seuraavalla tavalla:
1.8mm alkureikä
2.14mm reikä (erittäin terävällä terällä)
3.Viisteiden alku 16mm terällä
4.Viisteiden tasoitus ja pyöristys hiomakivellä
5.14mm terällä viisteen lopusta hionnassa tyssäytynyt alumiini pois
Voihan nuo suutinten paikat tosiaan hitsatakin 14mm ID putkesta. Eivätkä nuo viisteet ole pakolliset, helpottavat kyllä asennusta suuresti....