Apua trigger anglen kanssa!

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Apua trigger anglen kanssa!

Post by peanuts »

Joo eli onkos tämä nyt järkeen käypästä että mulla on tossa trigger anglessa 25? Jos ymmärsin oikein ne sytkän säätö ohjeet (hall anturillinen jakaja) niin se kulma mikä piti trigger angleen laittaa oli jotain 45-50 asteen tienoilla. Kuitenkin tuolla arvolla 25 toimii paljon paremmin ja ottaa kierroksiakin.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

25 on ihan hyvä lukema, jos sieltä hall-anturilta tulee triggeripulssi 25 astetta ennen yläkuolokohtaa. Tosin jos tilanne on tuo, niin et pysty säätämään kovin kummoisia ennakkoja, maksimiennakko on jotain 20-25 astetta.

Eli tuo trigger angle on asteluku triggeripulssista yläkuolokohtaan. Se pitäisi mitata koneesta eikä arpoa hatusta. Jos ei toimi oikealla asteluvulla, niin sitten jossain muualla on vikaa. Voihan siihen tietty vaan heittää jonkun lukeman jolla tuntuu toimivan, mutta muu säätäminen saattaa sen jälkeen mennä varsin mielenkiintoiseksi.

Oikeaoppinen työjärjestys olisi asettaa ensin hall-anturi antamaan pulssia sopivalla kohtaa, vaikkapa 60 astetta eykk ja sitten laittaa tuo asteluku siihen trigger angle-kohtaan. Sitten säädetään ennakkokartat ja muut niin että toimii. Maksimiennakko on muistaakseni trigger angle - 5 astetta, siksi joku 50-60 astetta on sopiva arvo.
Arttu
GSX1100 -85
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

No tuo hall anturin "kalibrointi on tehty silleen ku neuvottiin siinä englannin kielisessä ohjeessa. Joku tuossa varmaan kuitenkin on pielessä kun sillä asteluvulla minkä mittarin tuon virranjakajan säädön jälkeen mikä oli sieltä kampiakselilta yläkuolokohtaan niin ei toimi auto ollenkaan noilla generoiduilla kartoilla, röpöttää vaan ja ei kierrä millään yli 2000rpm, sitten kun iski tuon 25 siihen trigger angleen ni kiertää ku elukka eikä tietoakaan röpötyksestä.

Mitä olen tyrinyt asetuksissa???
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Edelleenkin kummastuttaa tämä asia, en ole selvyyttä asiaan löytänyt vaikka olen kaikenlaista kokeillut...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

koitas tutkia hallin signaalia skoopilla, jos se paljastaisi jotain?

JA ne generoidut kartat.. ne eivät välttämättä ole ollenkaan kohdallaan.
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Tähän hätään ei ole mahdollista tuota skooppia mistään saada. En ole tuon sytytys asian kanssa ihan sinut, niin miten tuota sytytys karttaa pitäisi lähteä luomaan ja muokkaamaan että saisi edes suht koht toimivan kartan? Tuolla generoidulla sytkä kartalla kuitenkin tuntuisi toimivan melko hyvin, kiertääkin ihan ylös asti ilman suurempia ongelmia jos tasaisesti painaa kaasua, kerralla lattiiaan niin sitten alkaa röpellys ja tukehtuu, ei bensakartat ja rikastuksetkaan vielä aivan kohdillaan
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Viittaisi vian olevan kiihdytyspumpussa. Säädä sitä pienemmälle/isommalle. Sytkä tuntuisi olevan ok.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1984
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Samalla tapaa sitä sytkäkarttaa haetaan, kuin bensaakin. Eli pikkuhiljaa edetään ylemmäks ja pienemmille alipaineille. Kannattaa hakea tiedot(jos vaan saa) auton alkuperäinen sytkäkartta. Tai ainakin korjauskäsikirjasta kierrokset maksimiennakolla.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Huomasin tuossa että oli fixed anglessa 10 ku käytin tuota arvoa 25 trigger anglessa. Eli oli ilmeisesti kiinteenä toi 25'? Jos heitän siihen sen -10 että käyttäs mapin mukaan ni ei toimi tuolla ja jos vaihdan siihen astelukuun mikä mitattu kampiakselin pyörältä siihen yläkuolokohtaan ni ei toimi senkään vertaa. Joku ilmeisesti kussu siinä virranjakajan säädössä, jos joku vois vähän niitä loppupuolen kulma säätöjä sun muuta siitä suomennella... KIITOS!
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Huomasin tuossa että oli fixed anglessa 10 ku käytin tuota arvoa 25 trigger anglessa. Eli oli ilmeisesti kiinteenä toi 25'
Silloin on kiinteänä tuo 10ast (tai olisi jos trigger angle oikein, muuten heittää oikeasta sen minkä trigger anglekin).

Itse itseäni toisesta topicista lainaten:
[Ja yhtään vaikeammin en osaa enää selittää, tuo selitys on vaikeasti tajuttava ja perseestä, ei vain osaa selittää helposti]

-Mittaat aluksi hallin ulostuloa, että tulee sekä 0v ja käyttöjännite niinkuin pitääkin ja laitat ylösvedon jos tarvitsee että homma pelaa tuon osalta.
-Kytket sen joko scheman 1 tai 2 mukaan, ei väliä.
-Käännät koneen noin asentoon 0-20ast EYKK, joku 5ast varmaan suht hyvä
-Alat kääntää jakajaa jompaan kumpaan suuntaan kunnes triggausvalo (keskimmäinen, jos ei asetuksista muutettu) sammuu tai syttyy riippuen siitä paloiko vai oliko pimeänä aluksi. Se kumpaan suuntaan jakajaa käännettäessä valo vaihtaa tilaansa enemmin käännetään jakajaa "lopullisesti", ja siihen kohtaan jätetään kun valo on juuri syttymässä/sammumassa
-Tutkiskellaan ja mietitään että kun tämä kone tästä nyt käynnistyy ja pyörijä alkaa pyöriä levy mukanaan, niin sammuuko valo vai palaako se, toisin sanoen onko siinä kohdalla mihin jakaja kiristetään nouseva reuna vai laskeva
-kiristetään jakaja kiinni
-Jos tulee nouseva käytetään next cylinder modea eli yksinkertaisesti laitetaan trigger angleksi se 5ast tai mihin sen koneen käännit ennemmin
-Jos tulee laskeva niin käännetään konetta taaksepäin kunnes valo sammuu jälleen ja suunnilleen arvioidaan asteluku EYKK missä kone sillä hetkellä on
-syötetään se asteluku trigger angleksi
-käynnistetään kone ja säädetään se trigger angle oikeaksi lampun ja fixed anglen kanssa
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Käytin schema kakkosta, eli siinähän ei siis tule käyttöön tuo next cylinder mode?
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Voi sitä käyttää siinäkin jos haluaa/tarvetta.
Jos nyt esimerkiksi käännät koneen noin 5-10ast eykk ja sen jälkeen käännät jakajaa siihen kohtaan missä megassa oleva ledi syttyy/sammuu (riippuu kumpi se oli ennenkuin käänsit jakajaa) ja kiristät sen kiinni. Nyt jos esim. käännät konetta pyörimissuuntaan vähän niin ledin pitäisi syttyä/sammua. Jos ledi sammuu niin et käytä next cylindet modea vaan pyörität konetta pyörimissuuntaa vastaan kunnes ledi sammuu (eli jos äsken pyöritit konetta vähän matkaa pyörimissuuntaansa niin melkein heti led syttyy kun käännät sitä vastakkaiseen suuntaan ja palaa usean kymmenen kampiakseliasteen ajan kunnes sammuu). Tähän sammumiskohtaan lopetat koneen pyörittämisen ja mittaat asteet kampiakselilta ykk:aan ja laitat asteluvun trigger angleen. Kone käyntiin ja hienosäätämään kohdalleen trigger angle.

Jos taas ledi syttyy käännettäessä pyörimissuuntaan niin käytät next cylinder modea ja laitat trigger angleen sen kulman missä kone oli kun kiristit jakajan (eli esimerkissä jossain 5-10ast eykk) ja kone käyntiin ja hienosäätämään angle kohdalleen.

Toivottavasti oli edes hieman selkeämmin kerrottu. Noiden schema1 ja 2 ero on siinä että vaihdettaessa schemasta toiseen vaihtuu myös ledin syttyminen sammumiseksi ja päinvastoin.
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Kyllä asia nyt selkeni jo hyvin. Onnistuukos tuon kulman fiksailu ihan perus ajoituslampun kans vai olisko helpompi käyttää semmosta jossa mahdollisuus säätää se ennakko mitä haetaan?
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Onnistuu ihan perus lampulla kun vaan on astemerkit näkyvissä. Eli jos merkki esim 10ast kohdalla niin fixed angleen se 10 ast ja lampulla katsomaan onko kuinka kohdillaan ja trigger anglea säätää kunnes natsaa. Sitten fixed -10 ja mennään kartan mukaan.
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Varmaan vähän tyhmä kysymys, mutta mistä tiedän sitten että ne sytytys jutut on siinä kartalla kohdallaan?
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

peanuts wrote:Varmaan vähän tyhmä kysymys, mutta mistä tiedän sitten että ne sytytys jutut on siinä kartalla kohdallaan?
Kokeilemalla. Ei ainakan vapaastihengittävä kone mihinkään hajoa vääristä ennakoista. :D
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Ei tämänkään koneen heti alkuun hajota pitäisi, ahtoja tällä hetkellä vain 0.2bar. Mistäköhän johtuu että req fuel ja generoidut kartat lätkii tonne hirveitä, jopa yli 60ast. meneviä ennakkoja, onko tämä ihan normaalia? Mistä sen sitten huomaa millon mennään vääränlaiselle ennakolle, röpeltää tai jotain??
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

TVH wrote:
peanuts wrote:Varmaan vähän tyhmä kysymys, mutta mistä tiedän sitten että ne sytytys jutut on siinä kartalla kohdallaan?
Kokeilemalla. Ei ainakan vapaastihengittävä kone mihinkään hajoa vääristä ennakoista. :D
Hä ai ei hajoa, no uskoo ken tahtoo.
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

TVH wrote:Ei ainakan vapaastihengittävä kone mihinkään hajoa vääristä ennakoista. :D
Onko tuo olevinaan joku vitsi, vai mitä :?

Vapari hajoaa ihan samalla tavalla kuin ahdettukin, joko liian pienen tai liian ison ennakon takia. Vapari saattaa kyllä olla hieman vähemmän herkkä liialliselle ennakolle, muuta siinä se.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Anssi wrote:
TVH wrote:Ei ainakan vapaastihengittävä kone mihinkään hajoa vääristä ennakoista. :D
Onko tuo olevinaan joku vitsi, vai mitä :?

Vapari hajoaa ihan samalla tavalla kuin ahdettukin, joko liian pienen tai liian ison ennakon takia. Vapari saattaa kyllä olla hieman vähemmän herkkä liialliselle ennakolle, muuta siinä se.
Ilmeisesti Peugeotin XU-koneet on sitten kestävämpiä kuin moottorit yleensä sillä omat empiiriset kokeeni kyseisten koneiden parissa ovat osoittaneet että ne ei vain hajoa vaikka kuinka yrittäisi. ;)

e: Löysin yhdestä Peugeotin XU-koneesta detonaatiojälkiä männistä - mutta se olikin 350tkm ajettu kone ja Boschin moottorinohjaus, muista ei sellasiakaan ole löytynyt.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

En tiedä kans miten niitä moottoreita pitää väärinkäyttää, että ne saa rikki väärillä ennakoilla. Laitoin omaan IS sierraan turbon ja ekan kerran, kun sain sen käymään ja polkasin vähän jarrua vasten nosturilla, että miten se käyttäytyy, ni pääs vähän ahdot ryntäämään. 1.2bar ja n.35 astetta, veti laihalle ja 9.2:1 puristukset. Päästi pahan äänen vaan moottori, mutta ei se siitä hajalle menny.

Kyseessä oli siis vakioruisku, kattelin ennakot "kuntoon" jälkeenpäin. Kyllä se nipussa kesti 0.6 ahdoilla, eikä sitä edes säädetty penkissä.
Korvakuulolla ja tavallisella lambdalla.

G-tech ilmotti n. 200hp olevan pyörillä. Nykyään toimii vaparina, koska lievästi alikokoinen svitserin s1 sanoi itsensä irti.
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

olafu wrote:En tiedä kans miten niitä moottoreita pitää väärinkäyttää, että ne saa rikki väärillä ennakoilla.
No, tyypillisesti siten, että käyttää niitä vääriä ennakoita.

Jos joku kone on kestänyt "väärinkäyttöä" x ajan tai jopa y ajan, niin hyvä niin. Eipähän ole tullut ylimääräistä remonttia!

Se on totta, että jotkut koneet kyllä kestää pieleen viritettyä sytkää paljonkin, ja harva kone ihan heti hajoaa. Riippuu ihan koneen rakenteesta, viritysasteesta ja etenkin käytetyistä osista. Jos nyt mäntä ei menisikään välittömästi sirpaleiksi, niin kiertokangen laakeri saattaa ottaa siipeensä. Sen vaan huomaa sitten myöhemmin satojen tai tuhansien kilometrien jälkeen...
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Post Reply