YLITEHOSTEN KATSASTUS ???

Keskustelu muista moottorinohjausjärjestelmistä ja viritysprojekteista. Kaikki muut aiheet tullaan poistamaan.

Moderator: Masi_K

205

YLITEHOSTEN KATSASTUS ???

Post by 205 »

Kertokaapa miten ihmeessä saatte nuo +400 HV vehkeet
läpi katsastuksesta laillisesti :?: :?: :?:
Saatika sitten ja kun niillä niittaa kolarin ja vakuutus yhtiön tarkastaja
huomaa että ko. kokoonpano ei täsmää, nimittäi sitten alkaa homma maksamaan.

HUOM ei nipottamista vaan kysymys

PIENI KORJAUS moottorin kokoluokka alle 2.5L:set
kärppä
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Thu Jul 28, 2005 21:50
Location: Lahti

Post by kärppä »

Eiköhän nuo yleensä katasteta pienemmille tehoille... :roll:
Suomen pykälien mukaan kun ei kammo tehoja otteeseen saa...

Laitonhan auto on jos siin on enempi tehoa ku otteessa vaik kolarin sattuessa mut se ett millä se todistetaan niin on eri juttu :?
Carina rza63 coupe -82 (ms1 extra v2.2) -rojekti/harrastepeli
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Aja millä tehoilla ajatkaan, niin kyllä sen kokoonpanon pitäisi täsmätä, muuten on aika heikoilla jäillä. Kabiinista nyt saa kytkimestä helposti vaihdettua karttoja paineita.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

JesseT wrote:Aja millä tehoilla ajatkaan, niin kyllä sen kokoonpanon pitäisi täsmätä, muuten on aika heikoilla jäillä. Kabiinista nyt saa kytkimestä helposti vaihdettua karttoja paineita.
Näin se menee. Todistaminen lienee vaikeaa siihen asti, kun autossa on tosiaan ne palikat kiinni mitä otteella lukee. Otteesta poikkeava ahdin, lisätty IC tms. niin napsahtaa ja kovaa.

Sitten erikseen tapaus vähäpäästöiset autot. Niitähän ei saa muuttaa juuri milään tapaa ilman todistusta (VTT) päästöistä. Jos vaihdat vaikkapa orginaaliruiskun Megasquirtiin ilman että muutoskatsastat sitä toiselle ruiskulle, ajoneuvo ei enää ole säädösten mukainen. Vakuutusehdoissa tämä säädösten mukaisuus on ehto korvauksen maksamiselle. Tässä ei puhuta edes tehoista tai turvallisuudesta, vaan siitä että jos vakuutusyhtiö jonkin pykälän mukaan pääsee laistamaan korvauksista, se myös tekee sen. En tiedä onko näin käynyt vielä kenellekään mutta varmasti tulee vielä käymään jossain vaiheessa.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

TVH wrote:
Sitten erikseen tapaus vähäpäästöiset autot. Niitähän ei saa muuttaa juuri milään tapaa ilman todistusta (VTT) päästöistä. Jos vaihdat vaikkapa orginaaliruiskun Megasquirtiin ilman että muutoskatsastat sitä toiselle ruiskulle, ajoneuvo ei enää ole säädösten mukainen.

Mitenkäs sitten vanhemmissa vehkeissä tuo megan asennus. Kun ei ole kattia, niin voiko katsastusasemalla retostella että on moottorinohjausta muutettu. Eli pitäiskö mega muutoskatsastaa kaikisssa vehkeissä?
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

axe wrote:Eli pitäiskö mega muutoskatsastaa kaikisssa vehkeissä?
Pitää. Vanhemmissa myös niin pirun helppoa. Lappu tehoista ja konttorille.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Sitten nämä välimallit, esim -88 jotka ei ole vähäpäästöisiä tuntuu olevan ongelmallisia, kun saa joka konttorilta vähän erilaista tietoa mitä edellyttää ruiskun vaihto.

Periaatteessa Katti ja Teholappu pitäisi riittää.
Volvo 360GL -88
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

JTbo wrote:Sitten nämä välimallit, esim -88 jotka ei ole vähäpäästöisiä tuntuu olevan ongelmallisia, kun saa joka konttorilta vähän erilaista tietoa mitä edellyttää ruiskun vaihto.

Periaatteessa Katti ja Teholappu pitäisi riittää.
Niin riittääkin, vai onko jostakin jaettu muuta tietoa?
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

8 § Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen

3 momentti tarkoittaa mm. E15/04 -sääntöä. Ko. momentin tarkoittamissa moot-torinvaihdoissa tai -muutoksissa tulee osoittaa päästövaatimusten (esim. E15/04) täyttyminen (vaihtoehtoisesti bensiinikäyttöisen henkilö- tai pakettiau-ton moottorin tulee olla varustettu taikka se tulee varustaa moottorille sopivalla katalysaattorilla) ja autoa koskevien käytönaikaisten pakokaasupäästövaati-musten tulee täyttyä.
Tämä koskee näitä 1.7.1987 jälkeen rekisteröityjä, jotka eivät ole kuitenkaan vähäpäästöisiä. Helpoimmalla kyllä pääsee näitten kanssa kun valitsee projektiauton joka on rekisteröity tuota maagista päivämäärää aiemmin :D
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
auto-jaakko
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Wed Apr 13, 2005 17:45
Location: Vantaa

Post by auto-jaakko »

6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
Siis meinaaks toi sitä että kaikki muutokset pitää muutoskatsastaa?
auto-jaakko
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Wed Apr 13, 2005 17:45
Location: Vantaa

Post by auto-jaakko »

6 § Moottorin muuttaminen 1 momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu. Muutoksissa on kuitenkin otettava huomioon mm. 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n vaatimukset (pakokaasupäästöt ja melu). Jos kuitenkin henkilö- tai pakettiautoa koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat E15/03 -sääntöä tiukemmat (ts. bensiini- tai dieselkäyttöinen henkilö- tai pakettiauto on otettu käyttöön 1.7.1987 tai sen jälkeen), moottorin muuttaminen (siten että pakokaasupäästöt saattavat muuttua) edellyttää muutoskatsastusta ja selvitystä pakokaasupäästöistä 7 §:n ja 8 §:n mukaisesti. Selvitykseksi ei tällöin riitä käytönaikainen päästömittaus. Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet, kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muutoskatsastusta, samoin ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä, samoin vaihdettaessa sellainen sylinterinkansi, ns. virityskansi, jolle ei ole olemassa alkuperämoottoria). Muutetun moottorin todelliseen massaan, tehoon ja iskutilavuuteen sovelletaan tällöin normaaleja 5 §:ssä mainittuja moottorinvaihtosäädöksiä ottaen huomioon auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde sekä 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n pakokaasupäästö- ja meluvaatimukset.
Mä käsitän ton niin että jos vaihtaa kaasarin ruiskuun, niin ei tarvii muutoskatsastaa.
205

Post by 205 »

Eli itte olen katastamassa tätä häristintä tolle n 160 HV:lle mitä
maan-auto lupaa allekirjoittaa.

Heitin ton kysymyksen liikkeelle sen takia kun täällä päin näkyy
noita ns. laillisia vehkeitä enemmän ja vähemmän, luulisi että
noille dyno firmoille tekee hallaa kun porukat narahtaa yli tehoisista
myllyistä katastuksessa kun on joku catepillarin kokoinen turbo pellin alla,
niin luulis että konttorilla kaksovat että aha tän firman dynolappu
"EI KELPAA" enää jatkossa.
SamoVaari
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Fri Feb 25, 2005 23:26
Location: ~Turku
Contact:

Post by SamoVaari »

auto-jaakko wrote: Mä käsitän ton niin että jos vaihtaa kaasarin ruiskuun, niin ei tarvii muutoskatsastaa.
Pitää muutoskatsastaa.

En nyt löytänyt pykälää jossa tuosta puhutaan tarkemmin, mutta muutoskatsastus kaasari->ruiskuswappiin pitäisi olla melko kivuton prosessi.
Peugeot 405 1.9i
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

SamoVaari wrote:
auto-jaakko wrote: Mä käsitän ton niin että jos vaihtaa kaasarin ruiskuun, niin ei tarvii muutoskatsastaa.
Pitää muutoskatsastaa.

En nyt löytänyt pykälää jossa tuosta puhutaan tarkemmin, mutta muutoskatsastus kaasari->ruiskuswappiin pitäisi olla melko kivuton prosessi.
Ei tarvi jos auto on vanhempi kuin 1.7.1987. Sen jälkeen pitää muutoskatsastaa, ja ehdot on ne mitä tuossa ylempänä pastesin.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

JesseT wrote:
JTbo wrote:Sitten nämä välimallit, esim -88 jotka ei ole vähäpäästöisiä tuntuu olevan ongelmallisia, kun saa joka konttorilta vähän erilaista tietoa mitä edellyttää ruiskun vaihto.

Periaatteessa Katti ja Teholappu pitäisi riittää.
Niin riittääkin, vai onko jostakin jaettu muuta tietoa?
No joillain asemilla tuntuu olevan tarve saada todistukset, että ko. osat on kyseiseen automalliin tarkoitettu tai sitten pitää ajella VTT:n kautta jos ei voi osoittaa osien olevan noita vastaavasta ruiskumallista. Tämä vaatimushan on ihan puutaheinää.

Onpa sellaistakin väitetty ettei onnistu lainkaan ilman VTT:n lappuja.

Tuntuu olevan konttoreilla melkoista tietämättömyyttä ilmassa :(
Sitten vielä tähän katsastajan pussihousuasenne = kaikki muutokset alkuperäiseen pitäisi kieltää, niin kyllä saa harrastaja oikein tosissaan selvitellä asiaa.
Volvo 360GL -88
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Myös tämä kannattaa lukea / muistaa. Eli nuo julkaistut tehothan eivät ole yleensä käytössä kuin suljetulla rata-alueella tai kiihdytys stripillä....
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mulla ei onneksi ole näitä ongelmia, kun tuo auto/moottori yhdistelmä mihin tuota megasquirttia rakentelen, ei mahdu edes mihinkään kilpailuluokkaan, puhumattakaan mistään katuautosta.
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Post by MikaJ »

Heitin ton kysymyksen liikkeelle sen takia kun täällä päin näkyy
noita ns. laillisia vehkeitä enemmän ja vähemmän, luulisi että
noille dyno firmoille tekee hallaa kun porukat narahtaa yli tehoisista
myllyistä katastuksessa kun on joku catepillarin kokoinen turbo pellin alla,
niin luulis että konttorilla kaksovat että aha tän firman dynolappu
"EI KELPAA" enää jatkossa.
Eihän dynoliike tee mitään laitonta, itse säädät tai käsket säätää auton sellaseksi että siinä on se 160hp tehoa. Sinä teet laittomuuden siinä vaiheessa jos lisäät tehoja katukäytössä, eihän sitä liikettä mikä on tehot mitannut voi siitä vastuulliseksi laittaa mitä loppukäyttäjä laitteella tekee. Suljetulla alueella saa sitten tehdä mitä vaan, kunhan muuttaaa säädöt katuajoon taas sopivaksi kun sinne lähtee.

Allekirjoittaneellekkin on todennäköisesti tulossa tuollainen catepillarin kokoinen ahdin, ja 1.5litrasesta koneesta lähdetään hakemaan noin 80hevosen luokkaa. Sanomattakin selvää että kyseessä on auto millä pääasiassa ajetaan radalla huomattavasti reippaammilla tehoilla, mutta haluan myös ajaa sillä joskus kadulla ja silloin tietenkin säädän tehot siihen mitä on muutoskatsastettu.
205

Post by 205 »

Eipä ole, tulee Eatonin mekaaninen ja teho ennen ja jälkeen
katastuksen 150-160 hv eli mitä tohon saa laittaa eikä yhtään
enempää.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Mulla on -88 vuoden vähäpäästötön golffi ja kun muutin sen kaasarista ruiskuks, niin sanoin vaan, että tossa on ny ruisku kaasarin tilalla. Mitään muutoskatsastuksia ei tehty, ainoo vaan, että rekkariotteeseen tuli maininta, että on ruutta laitettu. Ei mitään muutoskatsastushintoja tarvinnu maksaa.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Volkkarijermu wrote:Mulla on -88 vuoden vähäpäästötön golffi ja kun muutin sen kaasarista ruiskuks, niin sanoin vaan, että tossa on ny ruisku kaasarin tilalla. Mitään muutoskatsastuksia ei tehty, ainoo vaan, että rekkariotteeseen tuli maininta, että on ruutta laitettu. Ei mitään muutoskatsastushintoja tarvinnu maksaa.
Taitaa olla onnea matkassa :)

Jarrut ja alustakin eräällä konttorilla olisi pitänyt osoittaa mallisarjan tehokkainta vastaavaksi.

Tämähän asiasta tekee hankalan, kun joka konttorilla on erilainen käytäntö, tuntuu riippuvan jopa katsastajasta ja päivästäkin :(
Volvo 360GL -88
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

JTbo wrote: Taitaa olla onnea matkassa :)

Jarrut ja alustakin eräällä konttorilla olisi pitänyt osoittaa mallisarjan tehokkainta vastaavaksi.

Tämähän asiasta tekee hankalan, kun joka konttorilla on erilainen käytäntö, tuntuu riippuvan jopa katsastajasta ja päivästäkin :(
No jos joku karstastusmies rupee rutiseen tässä tilanteessa jarruista ja alustoista, niin sen kannattais vaihtaa alaa tai mennä koulutukseen, että tietäis pykälistä edes jotakin.

Mun tilanteessa ainakin lakipykälien mukaan voin konetta muuttaa tuohon 7kg/kW asti ilman dynolappuja ja jarruja.

Siis miten helv.... voi yksinkertaiset lakipykälät mennä sotkuun? On se ihme, että käytäntö eri asemilla on erilaista ja jopa saman aseman käytännöt on erilaisia riippuen kuka katsastaa auton HUH HUH!!!
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

JesseT wrote:
JTbo wrote:Sitten nämä välimallit, esim -88 jotka ei ole vähäpäästöisiä tuntuu olevan ongelmallisia, kun saa joka konttorilta vähän erilaista tietoa mitä edellyttää ruiskun vaihto.

Periaatteessa Katti ja Teholappu pitäisi riittää.
Niin riittääkin, vai onko jostakin jaettu muuta tietoa?
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta (779/ 1998)

4 §
Muutoskatsastus ja poikkeuslupa

1. Muutettu auto on esitettävä muutoskatsastukseen katsastusasetuksen 29 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa sekä jäljempänä tässä päätöksessä mainituissa muutoksissa, jotka saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys muutoksessa käytettävistä osista, osien sopivuudesta muutoksen kohteena olevaan autoon, osien kiinnitystavasta ja mahdollisista vahvistuksista sekä tarvittaessa vaihdettavien osien tai muutettavien rakenteiden lujuudesta.

2. Jos muutos on sellainen, ettei sitä saa hyväksyä muutoskatsastuksessa, voi Ajoneuvohallintokeskus erityisestä syystä myöntää poikkeusluvan muutokseen.

6 §
Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
Ei kai tohon mitään teholappua kuitenkaan tarvita? Tuskin se katti lisää tehoja missään tapauksessa :) Voi se inssi tietenkin olla eri mieltä.. Teholapun kanssa ei pitäs olla ongelmia.

Ja kaasarien vaihtaminen ruiskuun pitää muutoskatsastaa. Jos koneen rakenne pysyy muuten samana ku kaasarikoneella niin ei tarvetta todistaa tehoja kun ne voidaan laskea ton +10% mukaan. En oo kuullu että kenenkään ois tarttenu dynottaa ton sytkäpuolen takiakaan vaikka pykälässä onkin teoreettinen mahdollisuus tehojen todistamistarpeelle.

-K-

ps. noi kaikki säädökset löytyy ajanmukaisina AKE:n nettisivuilta ajoneuvotekniikan alta
flektivitonen
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Tue Mar 01, 2005 21:54
Location: Helsinki

Post by flektivitonen »

mitähän inssi mulle keksii...?

tuo Audi tulee työmatka-ajoon ja tehot on säädetty jopa vakion K-jetillisen moottorin tehoa pienemmäksi.

Squirtin asennukseen oli monta syytä, ensimmäinen tietysti moottorintehon kasvattaminen. toinen alkuperäisen moottorinohjaustekniikan (K-jet + Hitachi sytytys) hajoaminen. nyt ei ole enää moottorin teholla väliä, kunhan töihin pääsisi, niin hyvä :D
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

flektivitonen wrote:mitähän inssi mulle keksii...?
Ei se mitään keksi jollei sille kerro mitään :D

Jos auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi niin sitten ei myöskään ole mitään lakipykälääkään mikä estää ruiskun tyypin muuttamisen toisenlaiseksi.
Tiara Kit Car - MsnS-E
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Post by MikaJ »

Eihän siinä ole muutakuin muutoskatsatus edessä, jos haluaa laillisesti edetä.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

edit: Koska ei saa kopypastettaa katsastajat.netistä tekstiä, niin ajattelin korjata viestiäni :oops:
Kattokaa täältä mitä sanotaan muutoskatsastuksista ja ruiskuista:
http://www.katsastajat.com/kysymykset/? ... ana=ruisku
Että sillai... :roll:
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Suomessahan on vielä jonkuverran näitä "vanhan lain" aikaan muutettuja autoja joissa voi olla aivan poskettomia tehoja/moottoreita, kun aikanaan ei oltu tarkkoja osien yksilöinnissä. Esim. turboahdetuissa lukee otteessa että ahdin on asennettu, eikä mitään tehoista, paineista tai ahtimen tyypistä. Mulla on ainakin sellainen käsitys, että näissä voi sitten olla kuinka paljon tahansa voimaa.
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

Vauhtivaunu wrote:Suomessahan on vielä jonkuverran näitä "vanhan lain" aikaan muutettuja autoja joissa voi olla aivan poskettomia tehoja/moottoreita, kun aikanaan ei oltu tarkkoja osien yksilöinnissä. Esim. turboahdetuissa lukee otteessa että ahdin on asennettu, eikä mitään tehoista, paineista tai ahtimen tyypistä. Mulla on ainakin sellainen käsitys, että näissä voi sitten olla kuinka paljon tahansa voimaa.
Näissäkin pätee tuo max 7kg/kW
hepsukka
Megasquirttaaja
Posts: 45
Joined: Mon Jan 23, 2006 14:39

Post by hepsukka »

Itse kun omaan escoon kävin kyselemässä tuota ahtimen vaihtoa ja se inssi sit kyseli että mitä rekisteriotteessa lukee tehoista ja ahtimen mallista ja onko välijäähdytintä ja sinetöidyllä hukkaportilla. Kyselin siitä että jos ei ole rek.otteeseen merkattu ahdin mallia niin saako vaihtaa ämpärinkokoiseen puhaltimeen niin se oli sitä mieltä että saa. :roll: Ja tuosta "EI tehorajaa" ei päde mihinkään autoon. 7kg/kW pätee jokaiseen autoon. Eli periaatteessa jokaisessa autossa on se tehoraja :D esim n.1400kg sierrassa saa olla n.200kw ~ 270hp :P Eli jos on merkattu rek. otteeseen ainoastaan tehon kohdalle A niin kannattaa kahtoa painoa jos meinaa tehoa ottaa :lol: :lol: :lol: :lol:
Post Reply