Onkos kellään megaviev käytössä?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Kaahari
Megasquirt aloittelija

Onkos kellään megaviev käytössä?

Post by Kaahari »

Terve vaan "kaikille" ;)

Onkos tosiaan kokemuksia megaviewistä? Se näyttö on ainakin partcossa suolasen hintanen ja piirilevyä ei taida saada kuin meren takaa?
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja

Post by JesseT »

Käytössä on. LCD näytön hommasin muistaakseni:
http://www.spelektroniikka.fi/
ja maksoi noin kympin. Extra-koodin kanssa kaikki säätöominaisuudet disabloituivat, mutta saa sillä edelleenkin seurattua kaikkia parametreja, joista hyödyllisiä ovat ainakin:

MAP
IAT
CLT
RPM
BATT
PW
EGOCORR
AIRCORR

Häiritsevä piirre on laitteen meneminen scrollaustilaan aina käynnistyksen jälkeen ja näyttö pitää sitten pysäyttää oikealla kohdalla. Koodin uudelleenkirjoitus on käynnissä extraa varten ja sitten siihen saakin paljon uusia ominaisuuksia.
JJ
Megasquirttaaja

Post by JJ »

Itselläkin olis tarkotus megaview kyhätä, osat olisi mutta piirilevy uupuu ainakin vielä. Ei sattuis kellään olemaan?
Opel 20XE project
Kaahari
Megasquirt aloittelija

Post by Kaahari »

Mitäs modauksia toi vaatii jos vaihtaa VFD:n LCD:ksi?

Ja mullakin olis tarvetta piirilevylle jos täältä kotomaasta sellainen löytyisi.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja

Post by JesseT »

Kaahari wrote:Mitäs modauksia toi vaatii jos vaihtaa VFD:n LCD:ksi?

Ja mullakin olis tarvetta piirilevylle jos täältä kotomaasta sellainen löytyisi.
Ei muuta kuin jännite kontrastinsäätöön. Muuten näyttö on aivan pimeänä.
mauno
Megasquirt aloittelija

Post by mauno »

Jos joltain nyt löytyis tuo piirilevy, niin edistäis paljon, jos viittis skannata piirilevyn ja laittaa tänne yleiseen jakoon, että jokainen halukas vois tehdä itse piirilevynsä.
Kaikki alle kaksilitraset moottorit on starttimoottoreita!!!
TVH
Perustajajäsen

Post by TVH »

Saako mistään Megaviewiin sopivaa näyttöä jossa on punainen taustavalo? :shock:
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
JJ
Megasquirttaaja

Post by JJ »

LCD:hen ledit vaihtamalla. Eikös msefin foorumilla joku kyselly samaa?
Opel 20XE project
Guest

Post by Guest »

JJ wrote:LCD:hen ledit vaihtamalla. Eikös msefin foorumilla joku kyselly samaa?
sen mitä olen muutaman lcd näytön purkanut, niin on aika mission impossible, koska ainakin niissä malleissa joihin minä olen törmänny on näytön takana noin 40kpl ledejä, jotka eivät edes ole pintaliitos ledejä vaan suoraan itse piirilevyssä olevaa mallia (samaan tyyliin kuin 7-segmentti näytössä)
tietenki jos joku löytää näytön jossa on ledit samalla tavoin kuin esim kännyköissä niin tuohan on helppo tehdä.
Simon Templar
Megasquirttaaja

Post by Simon Templar »

Mun megalevy on itse suunniteltu uusiks. Laitoin siihen Atmelin Mega32 kontrollerin ohjaamaan LCD näyttöä. Se näyttää MAT, MAP, O2, CLT ja RPM.

On ainakin paljon helpompi koodata kun motorola.
Kaahari
Megasquirt aloittelija

Post by Kaahari »

->Simon: Onkos sulla 2*20 näyttö sillä mega kontrollerilla? Mua kiinnostas modaus esim 4*16 näytölle ja ei mitään scrollaavaa näyttöä vaan "kiinteät" arvot. Tuo atmelihan ei mikään kallis vissiin ole...

Jaa niin mites piirilevy? Onnistuuko ostaa esim. sulta?
JaniM
Megajumala

Post by JaniM »

Mä olisin kans kiinnostunut tollasesta edullisesta näytöstä. Olisko mahdollista saada Atmellista kopiota myös?
Simon Templar
Megasquirttaaja

Post by Simon Templar »

Näytöksi voi laittaa ihan minkä LCD näytön huvittaa. Tosin 4x40 näyttö on jo niin kallis, että se jää väkisin pois. Mulle tulee 4x20 näyttö. Nyt oon saanu piirrettyä uuden levyn ja tarkoitus on tilata niitä. Levy ois 126mm x 165mm ja se on kaksipuoleinen. Levyllä on lisäksi flyback piirit ja tosiaan tuo Atmelin Mega32. Megan voi tässä ohjelmoida ICP -tyyliin ja ohjelmointiympäristönä voi käyttää vaikka CodeVisionAVR ohjelmaa. Levyn hinta ei oo mikään päätä huimaava. Esim. 2 kpl levyjä juotteenestopinnoitteella maksaa yht. n. 80$ ja hinta tietysti laskee kappalemäärien noustessa. Toimitusaika pari viikkoa. Skeman ja layoutin voin lähettää kiinnostuneille ja palaute on tietysti toivottavaa, jotta saa mahdollisia vikoja korjattua. Ja tietysti toivomuksia voi esittää kuten lisää I/O liitäntöjä.
Kaahari
Megasquirt aloittelija

Post by Kaahari »

Jaah sä oot integroinu Megasquirt levyyn ton lcd-ohjauksen? Mulla on jo ruutta valmis mutta näyttööä vailla...
JaniM
Megajumala

Post by JaniM »

Mullakin on toi ruuttalevy koottu, mutta edullinen ohjelmoitava näyttö puuttuu kabiinista.
KariM
Megailija

Post by KariM »

Tulipa tilaisuus vertailla eri näyttöjä. Vasemmalla ylhäällä MV:n orkkis-Noritake. Älkää kysykö minulta mistä noita näyttöjä saa :roll:

Image
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

Tuollainen (esim. kuvan Optrexin white negative) valovoimaltaan ja kontrastiltaan hyvä näyttö kiinnostaisi.

Datalehtiä löytyisi kätevästi: http://www.apollodisplays.com/new_character_series.html

Ilmeisesti 44780 yhteensopiva data, joten instrumentoinnissa ei liene kustomointitarvetta.
JaniM
Megajumala

Post by JaniM »

Partcolta ainakin tilauksesta. Noritake tais maksaa ~70e ilman alvia, pikkasen kallis. Mutta tuollainen edullinen näyttö kiinnostaisi itseäkin.
Ja plussaa olis jos sais vaan tietyt arvot näkyviin eli tärkeimmät.
Simon Templar
Megasquirttaaja

Post by Simon Templar »

Näyttöjä saa

DOSMAR OY

Raimo Lahtinen

Tel. direct: +358-9-8870 2331

Fax: +358-9-8870 2337

e-mail: raimo.lahtinen@dosmar.fi

www.dosmar.fi

Kauppaavat myös tosi makeita VFD-näyttöjä.
Jarmo
Megasquirt aloittelija

Post by Jarmo »

Minulla on tehty piirilevy tuommoiselle M204 4x20 näytölle (alin): http://www.spelektroniikka.fi/lcd.htm

Piirilevy on juuri tuon näytön kokoinen ja itsellä saa virran datakaapelia pitkin MS:ltä. Piirilevyn voi leikata myös mahtumaan useimpien 2x20 näyttöjen alle, komponenttisijoittelu sen mahdollistaa.
Voisi siihen tietysti regun piirtää jos joku sitä haluaa, eikä tuossa ole 9 pinnistä liitintä vaan piikkirima datajohdolle ja tuonkin voisi muuttaa jos joku sitä tarvitsee kun tuon siistisi julkaisukelpoiseksi (ei enää mahdu 2 rivisen näytön alle jos tuon liittimen lisää).
Testiversio on kaverilla käytössä 2x20 näytöllä ja toimii ok, 4 rivistä en ole vielä testannut.
Tuoppi794
Megasquirt aloittelija

megaview piirilevy

Post by Tuoppi794 »

moro,

pitäis kans tommonen viewi laittaa oman rojektiin mut piirilevy uupuis. Sattuisko jollain oleen yhtä myyrä? Eikös noi muut komponentit löydy aika hyvin esim bebekistä/vastaavasta? Niin ja eikös toi viewi toimi jo extrankin kanssa ihan ok?
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

mihin tätä megaviewiä käytetään, vai onko kyseessä taas joku "idioottimainen tuning" jolle ei ole oikeaa käyttöa/tarvetta :roll: (samaa sarjaa, kuin välkkyvät venttiilin hatut jne)

edit: saa siihen jotain tietoakin näkymään näemmä, mutta aika heikkoa tekee tuollaisesta ajonaikana mitään tihrustaa.
Tuoppi794
Megasquirt aloittelija

mitä tekee...

Post by Tuoppi794 »

omassa rojektissa on tärkeää nähdä että seos ei pääse laihalle, koska kyseessä ilmajäähdytteinen moottori. mut tossa lisää:

www.bgsoflex.com/mv/megaview.html.
MegaView has the following features:

All runtime parameters are displayed in a scrolling fashion on the display. In Runtime Ticker-tape mode, the parameters displayed include:
time since start [SECS] up to 65,535 seconds (216-1), over 18 hours,
current engine operation state [ENGINE] (CRANK/RUN),
warm-up [WRMENRICH] enrichment (ON/OFF),
acceleration [ACCENRICH] enrichments (ON/OFF),
engine speed [RPM],
injector pulse width [PW(MS)].
intake manifold absolute pressure [MAP(KPA)],
barometric pressure [BARO(KPA)],
coolant temperature [CLT(F)],
intake air temperature [MAT(F)],
throttle position sensor voltage [TPS(V)],
battery voltage [BAT(V)]
Exhaust sensors voltage [EGO(V)]
EGO correction [EGOCOR(%)],
air density correction [AIRCOR(%)]
barometric pressure correction [BARCOR(%)],
current volumetric efficiency [VECOR(%)]
warm-up correction [WRMCOR(%)]
acceleration enrichment correction [ACCOR(MS)]
all computed enrichments [GAMMA(%)], and

kyllä sieltä näkee kaikkea tarpeellista ja tietysti myös vähemmän tarpeellista, mut kyl tosta on mulle ainakin ihan todellista hyötyä. Tottakai voisin laittaa sinne joka teionipojan unelman eli miljoona mittaria koelautaan mut näin se onnistuu mukavammin. siinä joitain perusteluja laitteelle muut voi lisätä tai kumota.
c16v
Megasquirttaaja

Post by c16v »

kyllä noi palikat saa ihan mukavasti reikälevylle. Mulla on tuossa pöydällä semmoinen. vielä kun sinne saisi koodin menemään sisään niin pääsisi kokeilemaan.(näyttö vaihtunut lcd:n).
205

Post by 205 »

c16v tarvitset ton willette prommerin tai vastaavan prommerin
millä saat prossun plankoksi ja tyrkättyä koodin tupaan,
kun view:n prossukoodi ei tue bootloader softaa.
c16v
Megasquirttaaja

Post by c16v »

Niin mä sitä jo tuossa päättelin. Meinasin tuolle reikälevylle Laittaa nuo wileten hilut niin voi sitten myöhemminkin "poltella" prossuja tuolla megawievillä. Mites tuo Wileten oscilaattori kun se on vallan eri kuin megassa eikö tuo megan oma siihen kävisi. Mites tuon ohjelmointi softan saa toimimaan kun se vaan herjaa ettei saa yhteyttä lautaan.
205

10001111000.....

Post by 205 »

MegaSquirt bootloader siirtää ohjelman sarjaliikenne
reittiä eli RX ja TX nastojen kautta piirin FLASH muistiin.

Megaview:n ohjelma pitää siirtää prosessorin "normaalia"
ohjelmointi reittiä eli PTA0 nastankautta.
PTC0 ja PTC1 nastoilla asetaan prosessori ohjelmointi tilaan.
Tosta oskillaattorista tulee ulos kanttiaaltoa ja se tarvii 5V käyttöjänniteen.
Prosessori olettaa ohjelmointi tilassa että OSC nastasta tulee kellotaajuus,
ohjelmoitaessa määrätään minkälaista oskillaattoria piiri käyttää.
Ohjelmoinnissa tarvitaan määrätty sarjaliikenteen nopeus riippuu tuosta
oskillaatorin kellotaajuudesta 19.6608 MHz ja PTC3:n tilasta X2/X4 valinta.

A 19.6608mhz clock /4 = 4.9152mhz 4.9152/256 = 19.2K
You can also calculate this way X4 = divide by 1024 and X2 = divide by 512

For example:

X4 jumper to DIV, 19.6608mhz crystal / 1024 = 19.2k
X4, 9.8304mhz /1024= 9600
X2, 19.6608mhz/ 512 = 38.4k (this would actually overclock the microprocessor)
X2, 9.8304mhz/512 = 19.2k

http://www.megasquirt.info/WillProg.htm
SamoVaari
Megasquirt aloittelija

Post by SamoVaari »

Onko ketään kokeillut megaviewin korvikkeena kannettavaa tietokonetta ja ulkoista tft näyttöä? Itseltä löytyy 7" halpis tft näyttö ja wanha kannettava s-video liitännällä. Esim. megatunen saa näkymään mainiosti tuosta pikkunäytöstä ja läppäri mahtuu vaikka hanskalokeroon. Toki kannettavan laturi yms. seikat tuovat omat hankaluutensa tuohon, mutta aika näppärästi (ainakin kotioloissa) toimii.

Oma megaprojekti on vielä pahasti kesken joten en ole tuota käytännössä vielä testannut.
Peugeot 405 1.9i
cortna
Kokenut Megasquirttaaja

Post by cortna »

kanettavaan saa partcolta hakkuri virtalähteitä tupakansytytinlahtöön
tarjous tuoteeteina tällä hetkellä patcon sivuilla :idea:

itsellä käytössä 300W invertteri josta otan virran kannettavalle
pocket pc:lle :wink:

kosketus nättö ois paras käytössä mutta turhankallis
risu
Himopostaaja

Post by risu »

Anonymous wrote:
JJ wrote:LCD:hen ledit vaihtamalla. Eikös msefin foorumilla joku kyselly samaa?
sen mitä olen muutaman lcd näytön purkanut, niin on aika mission impossible, koska ainakin niissä malleissa joihin minä olen törmänny on näytön takana noin 40kpl ledejä, jotka eivät edes ole pintaliitos ledejä vaan suoraan itse piirilevyssä olevaa mallia (samaan tyyliin kuin 7-segmentti näytössä)
tietenki jos joku löytää näytön jossa on ledit samalla tavoin kuin esim kännyköissä niin tuohan on helppo tehdä.
Vähän vanhaa juttua mutta eikös niitä toisenvärisiä ledejä voi laittaa eri paikkaan ja kytkeä ne orggikset vaan pois käytöstä :?:

-K-
Post Reply