Honda Civic 1.5 '90

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
rushi
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Tue Nov 08, 2005 1:27
Location: Valkeala
Contact:

Honda Civic 1.5 '90

Post by rushi »

Nyt on Megasquirt ollu Civicissä pari kuukautta, ja muutama tuhat km tullu ajettua.

Moottori on D15B2, eli siis 1.5 16V SOHC-moottori, jossa alunperin kaksipisteinen TB-suihkutus ja Honda PGM-FI moottorinohjaus.
Suihkutuslaitteistona on vastaavan 1.6-litraisen katittoman mallin (D16A7) imusrj oheishiluineen, eli 56mm kaasuläppä, 240cc suuttimet sekä FIdle, jakotukki ja paineensäädin. TPS potikka on 1.5:stä, (1.6:n alkuperäinen puuttui) ja sen asentoa joutuu hieman kääntämään, mutta sopii ja toimii hyvin (max ADC count tosin 189, mutta ei haittaa).

Sytkäpuolella on orkkis puola, mutta sytkämoduli on omaa suunnittelua ja käyttää Philipsin BUK854-500IS IGBT-trankkua. Dwellit ym. säätää Mega. Tällä hetkellä dwellinä on 6.0ms käynnistyksessä sekä 2.5ms ajossa.
Olisin käyttänyt myös alkuperäistä sytkämodulia, joka sijaitsee jakajan sisällä, mutta sen toiminnasta (tyhmä/dwellin säätävä, ohjausjännite etc etc) ei ollut mitään hajua eikä aikaa sen selvittämiseen, joten päädyin tähän ratkaisuun, ja se on osoittautunut hyvin toimivaksi.
Signaali tuodaan alkuperäisen VR-anturin suojattua piuhaa pitkin jakajalle saakka. Kiekkakellon kytkin varmuuden vuoksi 42k2 vastuksen lävite suoraan puolan miinusnapaan, ja pelaa hyvin. Alunperinhän sytkämodulissa oli lähtö mittarille.

Kampiakselin nokassa (hihnapyörässä) on kaksi tappia sekä Honeywellin 1GT101DC Hall-anturi.
Koodina on tällähetkellä MSnS-extra 024s9b (silloinen stable).
Squirtti on Partcolta hommattu V2.2, ja kovopuolelle ei juurikaan ole muutoksia tehty, sytkä on tällähetkellä otettuna FIdlestä.

Johtosarja sekä kaikki anturit Hallia lukuunottamatta ovat auton originaaleja. Ainoat tarvittavat muutokset oli TPS ja FIdle piuhojen jatkaminen 10...20 sentillä, sekä Hallin johtojen lisääminen. Hallin johdotuksen tein varmuuden vuoksi hyvin suojatulla audio/anturikaapelilla, joka on silikonieristeistä ja kestää pakkasta. Suuttimien johdotus kävi kätevästi, koska Megassa on kaksi suutinpankkia ja alkupetäinen johdotus kahdelle läppäkotelossa olevalle suuttimelle. Suuttimille (2.4ohm) lisäsin varmuuden vuoksi 1ohm 5W sarjavastukset, koska olen kuullut liikaa huhuja V2.2:n flyback-piirin pettämisestä. PWM-asetukset ovat current limit 68% sekä threshold 0.9ms.

Itse Mega on liitetty suoraan pigtaililla orkkisecun liittimien juurelta katkaistuun johtosarjaan.

Muita moottorille tehtyjä muutoksia toistaiseksi on lähinnä kansityöt, eli kansi on portattu asianmukaisesti (venttiilitaskut lähinnä muotoiltu ja kanavat siloteltu) sekä venttiilit kiillotettu, kevennetty, muotoiltu paremmiksi ja varsia hieman ohennettu. Myös puristussuhdetta on nostettu (9.2 -> 10.4) ja moottorissa on Tommi's Billetin säädettävä nokkapyörä (nokka muutaman asteen myöhäisellä, selkeä tehopiikki 4500-7000rpm).

Tehoja ei vielä ole mitattu, mutta persedynon perusteella liikutaan 120 elukan tietämillä.

Käyttökokemukset ovat hyvin positiivisia. Heti ensistarttauksella generoiduilla kartoilla huomasi, että kone käynnistyy todella herkästi ja välittömästi, sekä joutokäynti on paljon tasaisempaa kuin orkkissysteemillä. Nytkun koneen on saanut jo melko hyviin säätöihin, pienten kierrosten vääntö on paljon voimakkaampi ja tehoa ihan eri tavalla 4500-7000rpm välillä. Moottori myös reagoi kaasuun ihan mukavasti. Kulutukseksi sekalaisessa ajossa siististi ajaen laskeskelin 6.8L/100km, joka ei mielestäni ole liian paha lukema. Kaupunkiajossa ja reilummin kengittäessä menee kyllä helposti 10l/100km tai jopa ylikin. Ainoa suurempi probleema tällä hetkellä on tuo FIdle solenoidin puute (ei ole kytkettynä), ja kone ei tahdo pysyä kylmänä käynnissä. Tämän tulen kyllä korjaamaan lähikuukausina, ja voisihan siihen tietty kytkeä väliaikaisesti vaikka ihan vipukytkimen (tai hyödyntää esim. turhaa sumarikytkintä). Auto on minulla jokapäiväisenä käyttöautona, ja sillä tulee ajeltua n. 500km viikottain.

Senverran mielenkiintoisen havainnon tein ilmanputsarista, että siitä voisi mainita. Ilmanputsarikotelo ja imuputki ovat 1.5 koneen originaalit, sekä filtteri Honda alkuperäisosa. Putsarikotelosta on ainoastaan leikattu pohja pois, joten elementti on siinä paljaaltaan.

99kPa ilmanpaineella kun ajelin, ja vilkuilin Megatunesta MAP arvoa ajettaessa kaasu pohjassa 7000rpm, arvo heilui 98...99kPa välillä. Tästä voinee jokainen päätellä omassa päässään, onko järkevää ensimmäisenä sijoittaa 200e nättiin kartiofiltteriin tällaisissa "katuvirityksissä"? Ei tietystikään päde kaikissa autoissa, mutta itselläni näin ja olen siihen tyytyväinen. Imuäänet on "hirveät", mutta se taitaa kuulua asiaan 8).

TODO:

-Bosch Motorsport 2x2 - hukkakipinäpuola, sekä sille sopiva pääteaste (ohjaus LEDeiltä)
-Em. liittyen sopiva wheel decoder sekä koodin päivitys, FIdle toimintaan
-Kunnollinen 4-1 pakosrj sekä pakoputkisto
-Nokka. Katittoman 1.6 koneen nokka on jyrkempi, ja sen voisi vielä hiottaa sopivammaksi.
-Alakerran rengastus+laakerointi sekä reilusti kevennetty vauhtiprä (+ uusi kytkin)
-Penkitys ja hienosäätöä
-Muuta pientä tarpeellista
Honda Civic '90 1.6 SOHC VTEC (D16Z6) ITB VEMS GenBoard V3.2
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
Raaseri
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Thu Jan 19, 2006 23:17
Location: Espoo

Post by Raaseri »

Hyvä että löytyy muitakin Honda/MS harrastajia!

Oisko sulla valmiina kalibrointitiedostoja Honda lämpöantureille?
Itselläni paikoillaan 2.2kOh biasvastukset (eli R4&R7, Partcon levy v2.2).
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
rushi
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Tue Nov 08, 2005 1:27
Location: Valkeala
Contact:

Post by rushi »

Onhan mulla. Privaviestinä ne sulle jo laitoin, mut voisin laittaa myös tänne, jos jotakuta muuta sattuu kiinnostamaan.

Noissa Denson antureissa on samat arvot kuin Boschilaisissa (yllätys).
Omista mittasin seuraavat arvot, ja Megatune näyttää näillä kutakuinkin realistisia lukemia;

0 degC - 6530 Ohm
20 degC - 2400 Ohm
100 degC - 180 Ohm

Nämä pätee sekä imuilman- että jäähdytysnesteen antureille. Itse käytin 2k49 biasointivastuksia, mutta nekin saa määriteltyä EasyThermistä, mitä vastuksia käyttää.
Honda Civic '90 1.6 SOHC VTEC (D16Z6) ITB VEMS GenBoard V3.2
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
Post Reply