Yhteys ei pelaa, PER*ELE

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Yhteys ei pelaa, PER*ELE

Post by volvoman »

Eli megan tilasin patcolta, juotin sen kasaan, mutta liittimeksi pistin Bosch 25pin liittimen LH-jet 2.2 ruiskusta, ja LH:n johtosarjan.

Nyt en saa ollenkaan yhteyttä millään megaan (megatune, hyperterminal, pc-configurator), mikään valo ei ole edes vilkahtanut. Prossu on paikallaan, ja prossu tässä eniten epäilyttää, että onko eloa... olen kyllä HYVIN hellävaraisesti kohdellut, laitoin paikalle vasta kun oli kaikki juotokset tehty tietenkin jne...

Eli mitäs tehdä, heitänkö piirilevyn roskiin, ja pistän kaasarit tilalle, helpommalla ainakin pääsee... :?

Hermot vaan menee, kun toi on ainoa este koneen käynnistämiseen ja koekäyttöön. :roll:
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Testasitko megan kasausohjeiden mukaisesti? Jos et, tee se.
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Vaikea testata, kun ei ole stimulaattoria, eikä tulekkaan, tai koko mega lentää roskiin... :roll:

Jotenkin arvasin, että näin tässä käy, vaikka miten huolellisesti kaiken tekee.... ihme jos prossu olis ottanut siipeensä, kun tietokoneen prossujakin on pahemmin raiskattu, ja silti toimii.
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

no kai sä sentäs testasit kasausvaiheessa ton ohjeen mukasesti ne vaiheet jossa ei tarvi stimulaattoria? siinähän testattiin jo hyvissä ajoin että yhteys koneeseen pelaa.. Jos juotokset on tarkistettu, ni tarkista että kaikki komponentit on oikein päin (joiden asennussuunnalla on väliä)
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Nyt on testattu, jännitteet tulee oikein prossukantaan, ja tietoliikenne toimi hyperterminalilla, kun yhdisti 12 ja 13 pinnit. Kun tunki prossun tilalle, ei toiminu.

Eli prossussa vika, vai mitä?

Eli partcolle ottamaan yhteyttä vaan...
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

volvoman wrote:Nyt on testattu, jännitteet tulee oikein prossukantaan, ja tietoliikenne toimi hyperterminalilla, kun yhdisti 12 ja 13 pinnit. Kun tunki prossun tilalle, ei toiminu.

Eli prossussa vika, vai mitä?

Eli partcolle ottamaan yhteyttä vaan...
Itse sain aikoinaan kolme viallista prossua, mutta siitä on aikaa puoli vuotta, ei niillä enään niitä pitäs olla, vai oletko ostanut sarjan jo aiemmin?
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Sarjan ostin about pari kolme viikkoa sitten....

Onkohan prossussa vaan ohjelmointivika, vai ihan rautavika....?

Rautavikaahan ei korjaamaan pysty, mutta ohjelmavikaisen pystyy varmaan prommaamaan uudestaan...
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Tarkista kellopiiri vielä kerran, siellä se vika on mulla ollut aina jos on tuollai tehnyt. Väsyneenä kun kokoaa niin saattaa konkat mennä väärille paikoille...
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Nyt toimii! :D

En tiedä missä vika oli, mutta rupesi itsekseen toimimaan ihan yhtä'äkkiä, kun olin piirilevyä tutkinut vähän aikaa.

Saatiin jopa kone käyntiin pieneksi hetkeksi (ei voi käyttää kauaa, kun ei oo jäähdytystä). :D

Huomenna säätämään, kalibroimaan antureita jne hommaa.

Toivon mukaan saadaan pellin alle viikonlopun tai ensi viikon aikana. :wink:
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Seuraava ongelma oli sitten, että MAP näytti kokoajan 30kPa, ja vian arvaattekin, anturi väärinpäin kolvattuna. :oops: :wink:

Sitten seuraava oli että IAT näytti kokoajan 77 astetta, no sen olin maadoittanut tietenkin TPS:än +5v piuhaan, kun LH-jet 2.2 sarjasta johdotuksen rakensin.

Nyt kone käy siististi, vielä pitäis jostain pierasta lisäilmaventtiili....
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Dart73
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Wed Aug 17, 2005 15:43
Location: Tornio

Post by Dart73 »

Partcon sarja kasauksessa ja yhteys ei toimi, kaikki kasausohjeen testit tehty
hyppylangalla kokeiltaessa toimii mutta kun laittaa prossun kiinni niin hyperterminal hyytyy.
Juotokset on tarkastettu monta kertaa ja mitattu että ei ole oikkarissa.
Onko kellään ideoita?
saki
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue May 31, 2005 22:46
Location: Turku

Post by saki »

Sama huoli täällä.. kamat tilattu yli puolivuotta sitten tosin.. toivottavasti ei ole viallinen prossu..
Nissan Silvia s13 JDM M50 bmw koneella + MS2 + HX40 +e85= 543hv/660nm@1,3bar
Corvette c5 6-Speed

"EX" Mega peli Lancia integrale 16v (Teeveestä tuttu)
Dart73
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Wed Aug 17, 2005 15:43
Location: Tornio

Post by Dart73 »

Itellä alkoi toimiin kunhan vain käsitti sammuttaa hyperterminaalin ensin ja sitten vasta megatune päälle.
Partcolla sanoivat että jos on aito motorola prossu niin toimii, jäljitelmissä on ollut ongelmia.
saki
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue May 31, 2005 22:46
Location: Turku

Post by saki »

hah todella kuuma vinkki toi hyperterminaalin sammutus.. thänks!

Eipä tullu heti mieleen koittaa.. millais tunnistaa tuon prossun että onko "aito" vai kopio? mulla ei lue ainakaan motorola päällä mut on tossa toi malli koodi ja jotain muuta..
Nissan Silvia s13 JDM M50 bmw koneella + MS2 + HX40 +e85= 543hv/660nm@1,3bar
Corvette c5 6-Speed

"EX" Mega peli Lancia integrale 16v (Teeveestä tuttu)
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

saki wrote: Eipä tullu heti mieleen koittaa.. millais tunnistaa tuon prossun että onko "aito" vai kopio? mulla ei lue ainakaan motorola päällä mut on tossa toi malli koodi ja jotain muuta..
Luultavasti siitä löytyy logo, josta tunnistaa valmistajan. Motorolan logo on sellainen tyylitelty M-kirjain, "bätmänmerkki". Tosin nykyään Motorolan prossut ja anturit on eriytetty Freescale-nimiseksi firmaksi. Logo löytyy tuolta: http://www.freescale.com/
Arttu
GSX1100 -85
saki
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue May 31, 2005 22:46
Location: Turku

Post by saki »

juu tuo freescale logo siinä onkin.. no hyvä että on kelpo yksilö sitten.
Nissan Silvia s13 JDM M50 bmw koneella + MS2 + HX40 +e85= 543hv/660nm@1,3bar
Corvette c5 6-Speed

"EX" Mega peli Lancia integrale 16v (Teeveestä tuttu)
Dart73
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Wed Aug 17, 2005 15:43
Location: Tornio

Post by Dart73 »

[quote="saki"]hah todella kuuma vinkki toi hyperterminaalin sammutus.. thänks!

:D
Saataisi helpottaa (meidän lisäksi) muitakin aloittelijoita jos tuo vinkki lukis megamanuaalissa.
Heikki H.
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Sat Mar 12, 2005 19:41
Location: Kauhava

Post by Heikki H. »

Minullakaan ei jostain syystä toimi. Stimulaattoria minulla ei ole, mutta patterilla olen testaillut. Eli samanlainen vika täälläkin, kaikki toimi normaalisti siihet kellopiirin testaukseen asti. Lopulta sain sen kellopiirin kuitenkin toimimaan, mutta nyt kun kasasin osat loppuun niin koko levy on aivan pimeä. hyperterminaalilla jos koittaa mennä niin ruutuun tulee teksti "Boot>" ja siihen kun kirjoittaa "?", niin tulee teksti "(P)rogram (W)ipe (U)pgrade e(X)it". Elikkä mahtaako olla sama vika, prosessori rikki? U5 lämpenee hieman, muttei kuumota silti.

Edit: Niin joo, communications valikossa lukee verify ecu connection kohdassa "Not implemented yet", eli juuri niinkuin odottaa saattoi...

edit: otin tuon mekatunen, niin sillä on jo jotain elon merkkejä nähtävissä. Jos jotain muutoksia yrittää tehdä, niin yhteys katkeaa samantien. Eli virrat pois/päälle, niin taas on jonkinlainen linkki.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Heikki H. wrote:hyperterminaalilla jos koittaa mennä niin ruutuun tulee teksti "Boot>" ja siihen kun kirjoittaa "?", niin tulee teksti "(P)rogram (W)ipe (U)pgrade e(X)it".
Jos se sanoo noin välittömästi virrankytkemisen jälkeen, niin silloin se jostain syystä menee väkisin bootloader-tilaan. Eihän bootjumpperi ole paikallaan? Tarkistele R1 / H1 / R3 / U1:27 -tienoon juotokset. Prossun pinni 27:ssa pitäisi virrat päällä näkyä jotain muuta kuin 0V.
Heikki H.
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Sat Mar 12, 2005 19:41
Location: Kauhava

Post by Heikki H. »

jeps (tämä) vika taisi nyt löytyä, kiitokset karille.
Viltzu
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Tue Nov 08, 2005 22:32
Location: Vihti
Contact:

Post by Viltzu »

Mulla olis sellanen ongelma, kun kasattiin kaverin kanssa tuota megaa tänään. Niin päästiin ensimmäiseen testauskohtaan, missä pitäisi näyttää niistä tietyistä navoista mitaten 5v, mutta ei näytä kuin 2,5v. Missäköhän mahtaisi olla vika? Simulaattori on kunnossa, se testattiin yhdellä toisella megan valmiilla boksilla.
Volvo 740 Turbo
No real power, just turbo shit...
Viltzu
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Tue Nov 08, 2005 22:32
Location: Vihti
Contact:

Post by Viltzu »

Viltzu wrote:Mulla olis sellanen ongelma, kun kasattiin kaverin kanssa tuota megaa tänään. Niin päästiin ensimmäiseen testauskohtaan, missä pitäisi näyttää niistä tietyistä navoista mitaten 5v, mutta ei näytä kuin 2,5v. Missäköhän mahtaisi olla vika? Simulaattori on kunnossa, se testattiin yhdellä toisella megan valmiilla boksilla.
Eikö kukaan osaa sanoa tuohon mitään vinkkiä :?:
Volvo 740 Turbo
No real power, just turbo shit...
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

Viltzu wrote:Mulla olis sellanen ongelma, kun kasattiin kaverin kanssa tuota megaa tänään. Niin päästiin ensimmäiseen testauskohtaan, missä pitäisi näyttää niistä tietyistä navoista mitaten 5v, mutta ei näytä kuin 2,5v. Missäköhän mahtaisi olla vika? Simulaattori on kunnossa, se testattiin yhdellä toisella megan valmiilla boksilla.
Eihän mikään komponentti kuumene?

Aattelin että jos ois joku juotos maissa, joka ei sais olla, niin jännite regulaattorilla voi olla pienempi kuin 5v.
aluhao
Megasquirttaaja
Posts: 29
Joined: Thu Aug 04, 2005 21:47
Location: Hellsinki

Post by aluhao »

Mulla on ja kaks noita partcon sarjoja kasauksessa. Kasasin molempia yhtä matkaa mut kun pääsin yhteystestiin niin toinen toimi ja toinen ei. Kaikki juotoksen ym. on tarkastettu. Milläs tosta nyt keksii että mikä on ottanu itteesä...
-Sitä Saa Mitä Tekee-
Rasvis
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Thu Mar 09, 2006 18:16

Post by Rasvis »

Tervens!

Uusi julli mutta vanhat ongelmat. Eli tuollainen Partcon sarja Msns-Extra.s19-lutikalla tuli hommattua broidin ratalelua varten ja minähän tietysti henkseleitä paukutellen uhosin sen kasaavani. Vaan eipä toimi yhteys mullakaan, ja omat temput alkaa jo olla käytetty.

Foorumia selailin ja monella on näyttänyt olevan sama ongelma, omaan tapaukseen soveltuvaa ratkaisua en vaan onnistunut bongaamaan. Eli jos joku vielä jaksaisi jelpata niin olisi vallan hieno juttu, ratkaisevalla vinkillä tienaa latoviinapullon kunhan sen tulee itse Nurmijärveltä hakemaan. Ylitsevuotava kiitollisuus toimitetaan kotiin asti :D

- vermes kasattu ja testattu Megamanualin mukaan, teholähde ja sarjaliikenneyhteys pelasivat laakista
- MegaTune 2.25b717beta asennettu, MegaTuneConfiguratorilla car1/settings.ini mulkattu CODE_VARIANT MSNS_EXTRAksi
- MegaTune käynnistyy ilman virheilmoituksia, Communication Settingsisissä COM1/50ms/9600 mutta Verify ECU Communicationia tökkäämällä tulee No response. Samoin Realtime Display pysyy kokonaan harmaana, Time-kohdassa lukee Barometer. Alareunan Connected-teksti pysyy harmaana.
- HyperTerminal ei saa lutikasta mitään ulos, ei painelemalla C:tä eikä mitään muutakaan. Ei ole auki yhtä aikaa MegaTunen kanssa.
- komponenttien asettelut ja juotokset tarkastettu moneen kertaan, kortti pesty juotosnesteestä lakkabensalla, kokeiltu neljää eri kidettä, prossu (aito Motorola) käytetty uudelleenflashattavana Partcossa ja kunnossa kuului olevan. Myyjä kehui ohimennen juotoksiakin ihan kohtuullisiksi.
- jännitesyöttönä käytetty sekä stimulatoria että, koska edellinen on aika epäluotettavan näköinen harakanpesä, irto-D-liitintä jonka napoihin 7-10 juotettu pariston - ja napaan 28 +. Kokeiltu kahdella eri paristolla jotka antavat Squirttiin kytkettyinä yli 8 voltin napajännitteen.

Nyt alkaa olla omat konstit kokeiltu. Olisiko jollakulla vielä jippoja kellopiirin testaamiseen? Oskilloskooppikin löytyy omasta takaa, vielä kun tietäisi mitä sillä pitäisi tutkia :roll:
Älä muuta mieltäsi - vika on todellisuudessa
205

Post by 205 »

Testasitko COM2:sta megatunessa / Hyperterminalissa ?
Com portin toiminnan voit testata laittamalla Com portin 2 ja 3 piikit
yhteen jolloin hyperterminalilla kun kirjoittelee niin pitäis näkyä ruudulla
jos com portti on oikea / kunnossa.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Kellopiirin mittaus onnistuu skoopilla helposti. Kiteen toisesta jalasta pitäisi löytyä 32kHz siniaaltoa parin voltin amplitudilla. Sillä skoopilla on myös hyvä tutkailla sarjaliikenteen toimintaa. Hyperterminaali päälle ja naputtelee sinne jotain satunnaista. Skoopilla vois sitten seurata datan etenemistä liittimeltä prossulle asti. Ja sama homma prossulta liittimelle päin.

Ja yksi mistä voi päätellä jotain prossun toiminnasta on pumpun releen ohjaus. Pumpun pitäisi käydä päällä kahden sekunnin ajan sähköjen kytkemisen jälkeen. Jos näin tapahtuu, niin prossu on hengissä ja suorittaa koodia. Mulle tosin tuli Partcolta sellainen prossu, joka naksautti pumpun relettä, mutta ei keskustellut Megatunen kanssa. Ongelma korjaantui uudelleenohjelmoinnilla sarjaportin kautta.
Arttu
GSX1100 -85
Rasvis
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Thu Mar 09, 2006 18:16

Post by Rasvis »

No jopas. Monta iltaa olen rakkineen kanssa taistellut ja heti kun käyn täällä avautumassa niin sehän lähtee toimimaan :shock: Tai siis, lähti heti kun raaputin R22:n toisen pään maadoittaneen tinavaluman veke :oops: Kuinkahan olen onnistunut noita moneen kertaan syynäämään ja mittaamaan ja silti ei ole tullut huomattua? Eniveis, flashasin lutikkaan MegaTunen kanssa yhteensopivan softan ja johan alkoi pörpöttää.

Kiitos kuitenkin hyvistä kommenteista, jos ArttuH ja 205 eksyvät Nurmijärvelle päin niin laittakaa viestiä jotta saatte matkaevästä. Repullisen respectiä saatte saman tien!
Älä muuta mieltäsi - vika on todellisuudessa
205

Post by 205 »

Hyvä et vika selvis :!: :!: :!:
Ei se oikein toimi jos oskillaattori piiri on maissa
Mr_Who
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Thu Dec 21, 2006 16:30
Location: Ilomantsi

Post by Mr_Who »

....
Post Reply