Tyhjäkäynti tippuu
Moderator: Masi_K
Tyhjäkäynti tippuu
Ongelmana semmonen että tyhjäkäynti tippuu todella alas, pyörii vain reilut 600rpm. Välillä pysyy normaalina tuolla n.800rpm mutta sitten taas tippuu. Seokset kuitenkin ok ja sytkäennakkona 15ast. Pakoäänet kuulostavat melkeinpä siltä kuin kävisi vajailla pytyillä. Ongelma alkoi esiintyä sen jälkeen kun vaihdoin tukkoisen katin tilalle läpivirtaavan vaimentimen. välillä saattaa käydä myös niin että kun hidastan esim. valoihin ja laitan kytkimen pohjaan niin auto sammuu. Että mistähän tuota vikaa kannattaisi alkaa metsästämään?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Ettei imuilman lämpötila anturi lämpiäisi ja sitä kautta seos laihenee liikaa?peanuts wrote:No ainaskin toi FMI 1.4 näyttää samaa ku ennenkin, himpun verran laiheni seos ja rikastin mutta ei radikaalisti. On ihan tosi tuskasta toi tyhjäkäynti, välillä saa kaasulla kyllä tuon tyhjäkäynnin nousemaan mutta sitten kun vähän aikaa pyörii niin taas tippuu
Volvo 360GL -88
Nyt sain tuon pois tuon ongelman, himpun verran laihensin tuota tyhjäkäyntiä. Nyt kuitenkin edelleen ongelmana että en saa tuota tyhjäkäyntiä enempää laihennettua, seos pyörii siellä 13.0 pinnassa, välillä hieman ali, vai onkos tuo sitten tyhjäkäynnille sopiva seos? Jos yrittää laihemmalle niin alkaa heti kierrokset seilaamaan, yritin kikkailla sytkänkin kanssa mutta laihentaminen ei vain onnistunut.
Mulla toimii 13.5 tyhjäkäynti parhaiten. Heti kun ajaa sisälle, niin seos laihenee ja rupee tyhjäkäynti soutamaan. Anturi on vielä ihan auton etureunassa suodattimen jälkeen muovisessa pömpelissä. Siltikin se näyttää höpöjä kun auto seisoo paikallaan käynnissä. Vieläkun se ei aivan suoraan ole imuputkessa, niin lämpötilakaan ei laske samantien.
Ongelmia odotettaessa kesällä..
Megaan pitäs saada 2x lämpötila-antureita. Toinen jonnekkin takapuskuriin mittaamaan sitä vallitsevaa lämpötilaa ja toinen vaikka juurikin ahtoputkeen turboautoja varten. Tiedä nyt sit miten "oikeissa" ruiskuautoissa tämä ongelma on kierretty.

Megaan pitäs saada 2x lämpötila-antureita. Toinen jonnekkin takapuskuriin mittaamaan sitä vallitsevaa lämpötilaa ja toinen vaikka juurikin ahtoputkeen turboautoja varten. Tiedä nyt sit miten "oikeissa" ruiskuautoissa tämä ongelma on kierretty.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Mä en ihan hokannut, että mikä ongelma tässä on. Jotkut koneet eivät vaan mitenkään suostu toimimaan tyhjäkäyntiä läheskään stokiometrisellä seoksella. Riippuu täysin koneesta ja on ihan normaalia. Vai onko joku erityinen syy saada se laihemmalle?peanuts wrote:Nyt sain tuon pois tuon ongelman, himpun verran laihensin tuota tyhjäkäyntiä. Nyt kuitenkin edelleen ongelmana että en saa tuota tyhjäkäyntiä enempää laihennettua, seos pyörii siellä 13.0 pinnassa, välillä hieman ali, vai onkos tuo sitten tyhjäkäynnille sopiva seos? Jos yrittää laihemmalle niin alkaa heti kierrokset seilaamaan, yritin kikkailla sytkänkin kanssa mutta laihentaminen ei vain onnistunut.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Mitä tarkoitat, että anturi ei ole "suoraan" imuputkessa. Senhän pitää olla niin lähellä imuventtiiliä, kuin mahdollista jotta saadaan oikea tulos. Usein se taitaa kuitenkin olla pakko jättää jonnekin vähän kauemmas imusarjaan tai imuputkeen juuri ennen sitäMasi_K wrote:Mulla toimii 13.5 tyhjäkäynti parhaiten. Heti kun ajaa sisälle, niin seos laihenee ja rupee tyhjäkäynti soutamaan. Anturi on vielä ihan auton etureunassa suodattimen jälkeen muovisessa pömpelissä. Siltikin se näyttää höpöjä kun auto seisoo paikallaan käynnissä. Vieläkun se ei aivan suoraan ole imuputkessa, niin lämpötilakaan ei laske samantien.Ongelmia odotettaessa kesällä..

Eipä taitaisi olla kahdelle anturille mitään tilausta. Ainoa merkityshän on vain sillä imuilman lämmöllä ja se saadaan mitattua, kun anturi laitetaan oikeaan paikkaan. Koneen hengitystavasta riippumatta.Masi_K wrote:Megaan pitäs saada 2x lämpötila-antureita. Toinen jonnekkin takapuskuriin mittaamaan sitä vallitsevaa lämpötilaa ja toinen vaikka juurikin ahtoputkeen turboautoja varten. Tiedä nyt sit miten "oikeissa" ruiskuautoissa tämä ongelma on kierretty.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Nosiis, se on imukanavassa muttaAnssi wrote: Mitä tarkoitat, että anturi ei ole "suoraan" imuputkessa. Senhän pitää olla niin lähellä imuventtiiliä, kuin mahdollista jotta saadaan oikea tulos. Usein se taitaa kuitenkin olla pakko jättää jonnekin vähän kauemmas imusarjaan tai imuputkeen juuri ennen sitäMutta en ymmärtänyt tuota pömpeliä ja sitä, miksi se on auton etureunassa. Mittaako se ollenkaan imuilmaa vai mittaako se konehuoneen lämpöä?

Kuvasta näkyy että missäkohtaa se sijaitsee. Laitoin sen sentakia tuonne noin pitkälle, kun monella on ollut sitä heat soaking ongelmaa. Sitä on mullakin kyllä.
P.S: Kuva ei muuten ole ruiskuautosta, mutta putsaripömpeli on samanlainen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Ei sillä imuilman anturilla nyt niin nuukaa ole vaparissa.
Minulla jää taas tyhjäynti ylös varsinkin maantieajon jälkeen, on tuo lisäilmaluistin bi-metalli ilmeisesti väsynyt tai muusta syystä ei lämmitys toimi. tyhjäkäynti on 800-900 Parkissa ja kaupungilla pyöriessä, mutta maantiellä 1200-1300. Eipä tuosta nyt niin haittaa ole
Minulla jää taas tyhjäynti ylös varsinkin maantieajon jälkeen, on tuo lisäilmaluistin bi-metalli ilmeisesti väsynyt tai muusta syystä ei lämmitys toimi. tyhjäkäynti on 800-900 Parkissa ja kaupungilla pyöriessä, mutta maantiellä 1200-1300. Eipä tuosta nyt niin haittaa ole

Volvo 360GL -88
Se on sulla varmaan sellaisessa paikassa että ajoviima ottaa siihen, jos alkaa haittaamaan niin suojaa se viimalta jotenkin, taisi jossain pösössä olla vakionakin joku peltilevy tuon takia. Itsellä kans on tosi tarkka sen suhteen että on lämpimässä paikassa.800-900 Parkissa ja kaupungilla pyöriessä, mutta maantiellä 1200-1300. Eipä tuosta nyt niin haittaa ole
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Turbossa se vaan on tarkempaa, myös lämmön muutokset ovat nopeampia ja suurempia.Anssi wrote:Mitä tarkoitat? Sama vaikutus sillä imuilman lämpötilalla on hengitystavasta riippumatta.JTbo wrote:Ei sillä imuilman anturilla nyt niin nuukaa ole vaparissa.
Vaparissa useimmiten se imuilma on sitä konehuoneenlämpöistä ilmaa. Esim Focusin 1.8l mallissa tuo anturi napottaa konehuoneessa paljaana, ei ole imuputkessa.
Volvo 360GL -88
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Tuo lisäilmaluisti on noin keskellä konehuonetta 2. 3. pytyn välissä, kone pitkittäin. Konehuoneessa käy kyllä melkoinen puhuri, kun pohja on täysin avonainen, tuolle tuskin voi paljoa mitään ellei laita ensin konehuoneeseen jotain pohjaa._P_ wrote:Se on sulla varmaan sellaisessa paikassa että ajoviima ottaa siihen, jos alkaa haittaamaan niin suojaa se viimalta jotenkin, taisi jossain pösössä olla vakionakin joku peltilevy tuon takia. Itsellä kans on tosi tarkka sen suhteen että on lämpimässä paikassa.800-900 Parkissa ja kaupungilla pyöriessä, mutta maantiellä 1200-1300. Eipä tuosta nyt niin haittaa ole
Volvo 360GL -88