Lambda näyttää höpöjä, lähes 2V, mikä voisi aiheuttaa?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Lambda näyttää höpöjä, lähes 2V, mikä voisi aiheuttaa?

Post by JTbo »

Tuossa irtosi kaasuläpän asentoanturilta yksi johto (maa, liitin murtui poikki ajossa) ja se jälkeen on Lambda näyttänyt vähän outoja lukemia. Tuo johdon irtoaminen ei kyllä välttämättä liity tähän, mutta kummasti samaan aikaan tapahtui.

Lambda on tuollainen 3-johtoinen hinnat alkaen malli.

Virrat kun laittaa päälle (eli lambdalle tulee lämmitykseen sähköä, pumpun rele vetää), niin Lambda näyttää noin 0,05V, virrat kun laittaa pois, niin hiipuu hissukseen nollille. Noh, sitten kun auto käy, niin lambda hissukseen nousee sinne 0,35-0,4V tienoille ja jossain vaiheessa hyppää näyttämään 0,78-0,84V lukemia, reagointi on melko hidasta.

Joskus kun täräyttää auton käymään aamulla saa jopa 30 sekunnin ajan lambdalta järkeviä lukemia.

Yleismittarilla ja megalla olen noita lukemia katsellut.

Sitten itse kysymys, joka mieltä askarruttaa:
Voiko olla mahdollista, että olisi sitten hajonnut tuo Lambda ihan noin vain vai onko ennemminkin kysessä maadoitus ongelma?
Uusi maksaa kuitenkin sen lähes 40eur ja makaronit ei enää maistu hyvälle :(
Last edited by JTbo on Sun Dec 04, 2005 17:19, edited 1 time in total.
Volvo 360GL -88
Simon Templar
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:19

Post by Simon Templar »

Eikös se toimi ihn ok, jos

0,78V=0,876 lambda
0,84V=0,86
0,35V=0,993
0,4V=0,979

Ei kai anturilta mitään tulekaan jos ei ole auto käynnissä.

30 sekunnin odottelu ei ole kovin pitkä aika, jos anturi pitää saada ensiksi muutamaan sataan asteeseen.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Kumpa toimisikin, jos tarpeekis kauan odottaa vaan virrat päällä niin näyttämä kipuaa jopa 0,2V tienoille, se siis tasaiseen sadasosa sadasosalta kasvaa, ehkä noin sadaososan sekunnissa ja tuohon se sitten jää, kunnes auton käynnistää, mutta silloinkin saa seoksia säätää ihan lämpimikseen se ei vaikuta lambdan näyttämään, ainoastaan käynti rupeaa ontumaan, kun tarpeeksi pieleen säätää.

Se on ihan kummaa miksi se jossain vaiheessa hyppää sinne 0,8V tienoille, silloinkaan mikään ei vaikuta lambdan lukemaan, käyntiin kylläkin. Eli esim 0,6V tuosta ei saa ulos muulloin kuin hetken ajan melko heti käynnistyksen jälkeen.

Voikos tuo Lambda kärähtää jos se on lämmityspäällä ja auto ei käy?

Ai niin, lämmityksen kun ottaa pois päältä (katkaistaan +12V labdalle) niin silloin näyttää ihan olemattomia lukuja, kun ei lämpiä tarpeeksi, mutta ne vähäiset lukemat vaihtuu nopsaan. Jotain 0,02x luokkaa korkeintaan tuo jännite silloin.

Jostain syystä tarpeeksi lämmittyään alkaa sekoilemaan tai jotain, pää ei riitä käsittämään :(

Olihan tuossa oiretta vähän aiemminkin, kun 0,65V tuntui olevan alussa hyvän seoksen kohta, mutta se muuttui 0,75V jonkin aikaa takaperin, mutta tuolloin johtoja tarkastamalla löysin huonon maa-johdon ja sen jälkeen pelasi hetken ok.

Kait se on vaan uusi investoitava.
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Ostin jo uuden Lambdan, mutta piti vielä tuota vanhaa mittailla. Yleismittarilla näyttää melkoisen järkeviä, 0.3-0.6V, joskus hypähtää jopa 0.6V ja jotain jopa vaikuttaa, kun säätelee, mutta kovin hissukseen tuo reagoi muutoksiin.

Jos laitan seosmittariin tuon kiinni, niin näyttää tasaisesti 0,3V eikä siitä miksikään muutu.

Jos taas laitan megaan kiinni, niin näyttää 0,1V ja tuonne kipuaminen kestää todella kauan.

Mittalin jännitteet yleismittarilla noiden rinnalta ja seosmittari ei ollut Megan kanssa kiinni tuossa samaan aikaan, megan näyttämät jännitteet eivät muuttuneet, kun yleismittarilla rinnalta mittasin.

Katsotaan jos huomenna jaksaisi iskeä tuon uuden lambdan kiinni, niin voisi verrata.
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Sade sotki vähän kuvioita, kerrostalon parkkipaikalla kun ei kehtaa paljoa sadekelillä auton parissa hillua.

Lueskelin kuitenkin infoa noista Lambda antureista oman merkin foorumilta ja lisämaapiuhaa tuntuvat suosivan ja vieläpä samaan maadoituspisteeseen kuin seosmittari, eli tuotahan pitää kokeilla vielä.
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Uusi lambda näyttää ihan nätisti lukemat, vanha oli ihan nokinen ja seokset älyttömän rikkaalla, kuitenkin jos laitoin lambdakorjauksen päälle, niin ei kone vedä tasaisesti, täytyy nyt tutkia tuota enemmän.

Uudesta anturista häviää lukemat saman tien kun lyö virrat pois, vanhassahan kesti minuuttikaupalla tuo arvon hiipuminen, samoin nouseminen.

Semmoinen hauskuus vielä, että kun en omaa hitsausvehkeitä, niin käytin korjaamolla, jossa hitsasivat mutterin putkeen ja asensivat lambdan mekaanisesti paikalleen. Olivat sitten tuhonneet kierteet, uusi on kiinni vain juuri ja juuri tiivisti.
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Palataanpas vielä tähän, kun nyt asensin uuden ohjelman, joka osaa näyttää lambdankin ihan graafisena, pääsee oho ja :shock:

Kuka tietää selityksen tähän lamban käytökseen, vuotoa putkessa?

Image

Tämä on tuon ensimmäisen lambdan näyttämää, toisesta lambdasta ei taida logia ollakkaan tallessa, myös tämä toinen lambda eräässä ohituksessa lopetti lukemien näyttämisen, en ole tutkinut enempää, olisiko syynä vuoto vai sekosiko lambda.

Jos ostaisi kattimallin etuputken + katin, niin maksaisi noin 150-160€ tuohon vielä lambda päälle, lämmitettävä noin 50€, hitto kun noita ei voi testata muuten kuin iskemällä kiinni putkeen. [/url]
Volvo 360GL -88
205

Post by 205 »

Viisaammat korjatkaa jos oon väärässä :!:
Narrow band lambda näyttää onko seos rikkaalla
vai laihalla, eli kun lambda on kunnossa ja seos on
kohdallan niin pitäisi tulla tota 0.5V:n kummallekin
puolelle pomppivaa jännitettä.

lisäys:
Kun seurailee tuota lambda:n jännitettä ja Gego:a
esim. MS Graphilla niin huomaa kun tuo lambda
jännite "poukkoilee" niin Gego ei muutu, mut jos
on jonkin aikaa pois tosta 0.5V:n kohdasta niin
alkaa Gego muuttumaan.
Last edited by 205 on Fri Dec 02, 2005 22:00, edited 1 time in total.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Tässä tämä hitaastireagoiva lambda kuva, kuten näette, vaikka koneen sammuttaa, ei lambda reagoi kovinkaan ripeästi.

Image

Ihan kiva olisi jos jotain selitystä näille löytyisi, ettei repullista lambdoja tarvitseisi jatkossa olla mukana :(

Saa arvata ;)
Volvo 360GL -88
205

Post by 205 »

Sanoisin että tää lambda on valmis.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

205 wrote:Viisaammat korjatkaa jos oon väärässä :!:
Narrow band lambda näyttää onko seos rikkaalla
vai laihalla, eli kun lambda on kunnossa ja seos on
kohdallan niin pitäisi tulla tota 0.5V:n kummallekin
puolelle pomppivaa jännitettä.

lisäys:
Kun seurailee tuota lambda:n jännitettä ja Gego:a
esim. MS Graphilla niin huomaa kun tuo lambda
jännite "poukkoilee" niin Gego ei muutu, mut jos
on jonkin aikaa pois tosta 0.5V:n kohdasta niin
alkaa Gego muuttumaan.
Mikäs tämä Gego taas olikaan näin ihan kansankielellä? Tätä en ole koskaan oikein käsittänyt mitä ko. arvo tarkoittaa.

Tein vielä pari kuvaa, joissa kummassakin vähän omanlaisia outouksia. Näitä kuvia on jo niin paljon, että laitoin ne tänne http://www.janiervast.com/projekti/kuvat/ms/lambda/
Volvo 360GL -88
205

Post by 205 »

Gego on korjaus polttoaine syöttöön kun Gego on 100%
niin mennään syöttökartan ja muiden korjauksien mukaan.

ja taas korjatkaa jos oon väärässä :!:
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

205 wrote:Sanoisin että tää lambda on valmis.
:D Tämä selvä, tuo toinen lambda saattaisi vielä toimia, tosin olen jo itsekkin sekaisin siitä mikä on mistäkin lambdasta.

22.6 olen näköjään vaihtanut lambdan, joten tämä hitaan lambdan logi on uudemmasta lambdasta. Vanhempi lambda alkoi näyttämään jatkuvasti rikasta ja samalla tavalla hitaasti reagoi auton sammutukseen.

Olen kuitenkin ajanut noilla kahdella lambdalla vain noin 3500km yhteensä, nyt ihmetyttää miksi ovat menneet rikki.

Rikas seos voi turmella lambdan, mutta onko mitään muuta tekijää joka voisi aiheuttaa lambdan kypsymisen? Voisiko olla esim. liian lämmin, kun on lämmitettävä ja noin 55-60cm pakosarjasta?

Nuo on vähän turhan kalliita uusittavia joka toisella tankkauksella :(
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

205 wrote:Gego on korjaus polttoaine syöttöön kun Gego on 100%
niin mennään syöttökartan ja muiden korjauksien mukaan.

ja taas korjatkaa jos oon väärässä :!:
Ok, kiitoskia paljon infosta :)
Volvo 360GL -88
205

Post by 205 »

Nuo lämmitettävät lambdat on yleensä suht "kaukana"
pakosarjasta ja etenkin turbosta.

mut netistä pitäisi löytyä tuon lambdan speksit missä
sanotaan max. lämpö ja hyvällä tuurilla etäisyys sarjasta/turbosta.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Ok, kiitoksia.

Paikka on kyllä lähes sama kuin kattiversiossa ja siinäkin on lämmitettävä, ehkä noin 10-15cm lähempänä pakosarjaa, joten teoriassa ei pitäisi olla ongelmaa.

Lambdan mukana tulleessa paprussa lukee Startax oy, sivuilta ei selviä sen enempää, pitää siis tutkia itse lambdaa, jos olisi mainintaa valmistajasta.
Volvo 360GL -88
205

Post by 205 »

Itellä tuo lambda on ihan auton alla kiitos ton peltisatsin, hirvittää vaan
milloin se lähtee kävelemään johonkin korokkeen reunaan :roll:

No lähteehän tuo peltisatsi pois jos saa ton projektin käyntiin,
pitää saada nuo järettömät "tuning" äänet pois :lol:
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Auton allahan tuo omassakin, tässä kun on kone pitkittäin, niin ei tule ihan niin pitkästi tuota putkea kun jos pakosarja olisi syylärin vieressä.

Kyllä pari kertaa huonommalla tiellä vähän jännitti, kun ropina kävi pohjassa, on aika ottavasti putkesta suoraan sivulle tuo lambda.

Kuinkahan tuo vesi ja kura, voisiko ne hajottaa sitten tuon lambdan? Ei kyllä uskoisi.
Volvo 360GL -88
205

Post by 205 »

Itte oon korventanu menemään tolla samalla lambdalla n ½ vuotta
on saanu röykkyytystä ihan koko rahan edestä ja vielä toimii
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

JTbo wrote:Tässä tämä hitaastireagoiva lambda kuva, kuten näette, vaikka koneen sammuttaa, ei lambda reagoi kovinkaan ripeästi.
Ettei kyse olisi vain siitä, että koneen pysähtyessä pakoputkeen jää se kaasu mikä siellä oli, ja laimenee sieltä melko hitaasti.

Voithan kokeilla sammuttamisen jälkeen kytkeä suuttimet irti (tms) ja sitten pumpata startilla pelkkää ilmaa putkeen. Reagoiko lambda?
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

KariM wrote:
JTbo wrote:Tässä tämä hitaastireagoiva lambda kuva, kuten näette, vaikka koneen sammuttaa, ei lambda reagoi kovinkaan ripeästi.
Ettei kyse olisi vain siitä, että koneen pysähtyessä pakoputkeen jää se kaasu mikä siellä oli, ja laimenee sieltä melko hitaasti.

Voithan kokeilla sammuttamisen jälkeen kytkeä suuttimet irti (tms) ja sitten pumpata startilla pelkkää ilmaa putkeen. Reagoiko lambda?
Mutta eikös tässä tapauksessa kaikki lambdat toimisi samoin, mikä ei ollut tilanne. Kyllä toinen lambda tipahti melko saman tien nollille, kun koneen sammutti.

Jos tänään kokeilisi vielä tuota toista lambdaa paikoilleen.
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Tulipa semmoinen kysymys mieleen vielä, että millaista näyttämää muilla tuo narrowband(kapeakaista lambda) antaa? Kun omassa on ollut tuota tasaista että tuommoista pomppivaa?

Täällä on ohjelma, joka osaa näyttää graafisena tuon kapeakaistankin näyttämän http://www.ideasandsolutions.biz/MegaLogViewer/ Muutenkin parempi kuin se mslvv
Volvo 360GL -88
205

Post by 205 »

Tällaista käppyrää, ei oo ihan viimeisimmillä säädöillä ajettu

http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/Images/log.jpg

http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/Images/log_2.jpg
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Kauheeta seilaamista toi o2. Lienee Ok kun on nb kyseessä ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
205

Post by 205 »

Siitähän se
Kunhan tuo LC-1:n tilaus tulee niin pitää veivata se paikalleen
ja käydä ajaas tuo kartta uusiks ja pistää sitten tuo narrowband
takaisin.
Ja pistää tuo LC-1:n oottelemaan remmi projektin valmistumista.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Nyt kun asentelin tämä lamda2:n uudestaan paikalleen muistuikin mieleen mitä ongelmaa siinä oli.

Eli alkaa toimimaan ihan ok, mutta sitten toiminta hiipuukin eikä herää ennen kuin auto ollut sammuksissa 10-15min. Vedin lisämaankin tuonne putkeen, että ei luulisi siitä johtuvan. Yleismittarilla vielä tutkin ja noin se vaan toimii, lämmetessään alkaa antaa jännitettä, mutta muutamassa minuutissa hiipuu nollille. Kun ei millään jaksaisi uskoa, että noin vaan nuo lambdat olisivat hajonneet.
Väärin noita ei voi oikein kytkeäkkään, kun kaksi samanväristä on lämmitus ja erivärinen on singaali, maadoitus on samssa pisteessä kuin megan muutkin maat.

Tästä kun saisi panoraaman tehtyä (laiskuus), niin näkyisi hyvin tuo kuinka käyttäytyy:
http://www.janiervast.com/projekti/kuva ... 205_p1.jpg
http://www.janiervast.com/projekti/kuva ... 205_p2.jpg
http://www.janiervast.com/projekti/kuva ... 205_p3.jpg
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Menee ihan hulluksi:
Image
Volvo 360GL -88
205

Post by 205 »

Ettei vain olisi sattunut tollainen Titania versio lambdasta
,mutta käppyrä ei täsmää.

Tsekkaappas tuo linkki

http://www.picotech.com/auto/lambda_sensor.html
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

205 wrote:Ettei vain olisi sattunut tollainen Titania versio lambdasta
,mutta käppyrä ei täsmää.

Tsekkaappas tuo linkki

http://www.picotech.com/auto/lambda_sensor.html
En oikein usko, että tuo titania versio olisi, kun kesällä pelasi ihan hyvin kun tuon asensin. Hajalla tuo kylläkin taitaa olla.

Kohtapuoliin varmaankin saan uuden pakosarjan, jossa mukana lambda, pitää katsoa kuinka sillä lähtee toimimaan ja ennen kaikkea, kuinka kauan se toimii.
Volvo 360GL -88
Antti L.
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Fri Nov 11, 2005 18:48

Post by Antti L. »

http://www.picotech.com/auto/lambda_sen ... ]Zirconium sensors can also be bench tested by heating the tip with a propane torch while monitoring the sensor's voltage output with a digital voltmeter. Connect the positive voltmeter lead to the signal wire (normally black) coming out of the O2 sensor and the negative voltmeter lead to the sensor's outer shell. Then heat the tip of the sensor with the propane torch. The tip should be hot enough to turn cherry red, and the flame must enter the opening into the sensor tip. If you get a voltmeter reading above 600 millivolts (0.6 Volts), and the reading quickly changes as you move the flame back and forth over the tip, the sensor is okay. A low reading or one that is slow to change means the sensor needs to be replaced.[/quote]
Post Reply