V8 imusarja
Moderator: Masi_K
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
V8 imusarja
Onko järkevää tehdä imusarja ruiskulle itse yksitaso-imusarjasta vai käyttää vakio ruisku-imusarjaa?
Riippuu siitä, mitä työkaluja on käytettävissä ja millaisen moottorin aikoo rakentaa. Monet alkuperäissarjat on suunniteltu pieniä päästöjä ja suurta taloudellisuutta ajatellen. Jos tavoitteena on siistikäyntinen ja taloudellinen moottori, eikä välttämättä paljon viritetty versio, nin joku alkuperäissarja lienee hyvä vaihtoehto. Ja saahan kaupasta viritysosia alkuperäisiin ruiskuimusarjoihinkin, varsinkin Fordin 302:een ja GM:n TPI-ruiskuun. Itselleni tuo TPI ei ollut hyvä vaihtoehto mm. ulkonäkönsä ja alaväännölle optimoitujen imukanaviensa takia.
Suutinten paikkojen tekeminen imusarjaan vaatii ainakin hitsauskoneen ja taitoa hitsata valittua materiaalia (tai tutun hitsarin/konepajan), sopivaa ainestankoa suuttimien pesille ja jyrsinkoneen, jossa on mielellään kääntyvä kara (helpottaa suuttimien asentamista tiettyyn kulmaan). Jyrsinkoneeseen tarvitaan lisäksi sopivat terät ja konekalvin (siinä tapauksessa, ettei jyrsinterällä/poralla saa tehtyä tarpeeksi hyvää pintaa o-rengastiivistykselle). Tämänkin koneen voi korvata suhteilla konepajaan, itse sain lainattua jyrsintä ja työkaluja. Laadukas pylväsporakone saattaisi myös kelvata, mutta jyrsimellä on usein mukavampi kohdistaa poraus oikeaan paikkaan, koska pöytää saa liikutettua millin osien tarkkuudella ja karan laakerointi on usein parempi, kuin porakoneessa.
Järkevyydestä on hankala sanoa mitään, se riippuu ihan tilanteesta. Silloin se kai on järkevää tehdä itse, jos saa vastaavan tai paremman halvemmalla, kuin valmiin saisi kaupasta. Jos itse tehty tulee kalliimmaksi (maksulliset koneistukset tms.), kuin valmis, tai harrastamiseen ei ole aikaa tai oma aika "maksaa" paljon, niin ei liene järkevää tehdä itse.
Suutinten paikkojen tekeminen imusarjaan vaatii ainakin hitsauskoneen ja taitoa hitsata valittua materiaalia (tai tutun hitsarin/konepajan), sopivaa ainestankoa suuttimien pesille ja jyrsinkoneen, jossa on mielellään kääntyvä kara (helpottaa suuttimien asentamista tiettyyn kulmaan). Jyrsinkoneeseen tarvitaan lisäksi sopivat terät ja konekalvin (siinä tapauksessa, ettei jyrsinterällä/poralla saa tehtyä tarpeeksi hyvää pintaa o-rengastiivistykselle). Tämänkin koneen voi korvata suhteilla konepajaan, itse sain lainattua jyrsintä ja työkaluja. Laadukas pylväsporakone saattaisi myös kelvata, mutta jyrsimellä on usein mukavampi kohdistaa poraus oikeaan paikkaan, koska pöytää saa liikutettua millin osien tarkkuudella ja karan laakerointi on usein parempi, kuin porakoneessa.
Järkevyydestä on hankala sanoa mitään, se riippuu ihan tilanteesta. Silloin se kai on järkevää tehdä itse, jos saa vastaavan tai paremman halvemmalla, kuin valmiin saisi kaupasta. Jos itse tehty tulee kalliimmaksi (maksulliset koneistukset tms.), kuin valmis, tai harrastamiseen ei ole aikaa tai oma aika "maksaa" paljon, niin ei liene järkevää tehdä itse.
Chevrolet ChevyII Nova 400 '62
355 Victor Jr MPFI
MS&S Extra021u3
355 Victor Jr MPFI
MS&S Extra021u3
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 5
- Joined: Mon Mar 07, 2005 15:13
- Location: keski-suomi
- Contact:
tuota noin..
onnistuuko kakstaso imarista tekemään
ittellä olis hyllyssä Performer RPM (1500-6500 RPM)
, samaa sarjaa alukannet..
kone on 355sbc nokan vääntöalue oli muistaakseni 1500-5000..
ruttu asettunee 11 nurkille
lähinnä mietityttää nuo suuttimien paikat...
onnistuuko kakstaso imarista tekemään

ittellä olis hyllyssä Performer RPM (1500-6500 RPM)
, samaa sarjaa alukannet..

kone on 355sbc nokan vääntöalue oli muistaakseni 1500-5000..
ruttu asettunee 11 nurkille
lähinnä mietityttää nuo suuttimien paikat...
-projekti: corvette -74 355cid.. tulossa ms
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Professional product myy ainakin ykstaso-imareita ,missä on möykyt valmiina koneistettavaksi. Halvalla!
http://www.professional-products.com/
http://www.professional-products.com/
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Jaa-a, tuommoseen voi olla hankalaa asentaa suuttimia "samaan riviin", jos meinaa kahdeksaa käyttää ja suihkutella lähelle imuventtiilejä. On nimittäin aika paljon korkeuseroa vierekkäisten imukanavien kattojen välillä.coupe74 wrote:tuota noin..
onnistuuko kakstaso imarista tekemään![]()
ittellä olis hyllyssä Performer RPM (1500-6500 RPM)
, samaa sarjaa alukannet..
kone on 355sbc nokan vääntöalue oli muistaakseni 1500-5000..
ruttu asettunee 11 nurkille
lähinnä mietityttää nuo suuttimien paikat...
Jos käyttäisin tuollaista itse, laittaisin varmaan 4 TBI:n suutinta läppien yläpuolelle.
Chevrolet ChevyII Nova 400 '62
355 Victor Jr MPFI
MS&S Extra021u3
355 Victor Jr MPFI
MS&S Extra021u3
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 5
- Joined: Mon Mar 07, 2005 15:13
- Location: keski-suomi
- Contact:
totta turiset, pistetään imari vaihtoon.. kahdeksalla suuttimella lähdetään kokeilemaanNova400 wrote: Jaa-a, tuommoseen voi olla hankalaa asentaa suuttimia "samaan riviin", jos meinaa kahdeksaa käyttää ja suihkutella lähelle imuventtiilejä. On nimittäin aika paljon korkeuseroa vierekkäisten imukanavien kattojen välillä.
Jos käyttäisin tuollaista itse, laittaisin varmaan 4 TBI:n suutinta läppien yläpuolelle.
niin sinulla oli victor jr??

ei sinulla sattuis olemaan kuvaa tuosta omastasi..lähinnä suuttimien paikat ja kulma kiinnostaa, eli mihinkä polttoaine suihku suuntautuu ja mihin se ylipäätänsä pitäisi suuntautua että toimisi parhaiten..
Olikos kanavat peilikuvia keskenään..taispa olla. eli pientä pähkäilyä asennus kulmista ilmeisesti tulossa

-projekti: corvette -74 355cid.. tulossa ms
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Mul ois villeimpänä unelmana virittää tohon Y-lohkoon ruutta ,mutta siinä on päällekkäiset imukanavat.
Astetta vaikeampaa...
Astetta vaikeampaa...
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Juu, mutta semmonen ihan tavallinen perusmalli:coupe74 wrote:
niin sinulla oli victor jr??

Muistaakseni kulma poikkesi pystysuorasta 8 astetta, jotta suuttimet osoittavat enemmän kohti kansien imukanavia, mutta silti polttoainelinja mahtuu kulkemaan läppärungon vierestä. Paljonkaan enempää niitä ei mahtunut kallistamaan. Sivusuunnassa kaikki ovat suorassa ja samassa rivissä. Venttiilejä kohti suihkua ei saa suunnattua, muistaakseni suuttimen kärki osoittaa kannen portin "ylemmän puolikkaan" keskelle, joten polttoainesuihku osuu johonkin kohtaan kanavan pohjalle ennen venttiiliä, ellei ehdi sekoittua ohi virtaavaan ilmaan. Siitä en tiedä, mihin suihkun pitäisi suuntautua. Edelbrock asentaa omaan vastaavaan imusarjaansa (Victor EFI) suuttimet täysin pystysuoraan, mikä ei äkkiseltään tunnu tuota pientä kulmaa fiksummalta.coupe74 wrote: ei sinulla sattuis olemaan kuvaa tuosta omastasi..lähinnä suuttimien paikat ja kulma kiinnostaa, eli mihinkä polttoaine suihku suuntautuu ja mihin se ylipäätänsä pitäisi suuntautua että toimisi parhaiten..
Yleiskuva moottorista, tässä näkyy mm. se tarkka sovitus polttoainelinjan ja kaasuvivun välillä:
http://www.saunalahti.fi/~jrar/305os.jpg
Imusarja irrallaan:
http://www.saunalahti.fi/~jrar/osat.jpg
Imusarja moottorissa kiinni ilman muita laitteita:
http://www.saunalahti.fi/~jrar/355t.jpg
Chevrolet ChevyII Nova 400 '62
355 Victor Jr MPFI
MS&S Extra021u3
355 Victor Jr MPFI
MS&S Extra021u3
nythän on päästy oikeeseen aiheeseen..
ite meinasin käyttää moparin 360 koneessa professional productsin crosswind imusarjaa. se on kopio edelbrockin rpm air gapista. 2 taso imusarja kyseessä. suuttimet racers placesta. ne kanavien korkeuserot vaan häiritsee. voi olla ettei onnistu ees.
tuolla on jenkkilästä juttua http://www.mez.co.uk/ms1.html
nova400: olikin tutun näkönen nova.. terv. sininen valiant vantaalta
mikä nokka sulla on koneessa? ja miten toi victor toimii alakierroksilla?
ite meinasin käyttää moparin 360 koneessa professional productsin crosswind imusarjaa. se on kopio edelbrockin rpm air gapista. 2 taso imusarja kyseessä. suuttimet racers placesta. ne kanavien korkeuserot vaan häiritsee. voi olla ettei onnistu ees.
tuolla on jenkkilästä juttua http://www.mez.co.uk/ms1.html
nova400: olikin tutun näkönen nova.. terv. sininen valiant vantaalta
mikä nokka sulla on koneessa? ja miten toi victor toimii alakierroksilla?
Kannattaa mittailla ja suunnitella ensin, on kai noista kakstasoistakin tehty.jappis wrote:
ite meinasin käyttää moparin 360 koneessa professional productsin crosswind imusarjaa. se on kopio edelbrockin rpm air gapista. 2 taso imusarja kyseessä. suuttimet racers placesta. ne kanavien korkeuserot vaan häiritsee. voi olla ettei onnistu ees.
Tervepä terve! Nokka on CompCamsin XE274H. 1.52 rullakeinuilla taitaa nosto jäädä noin puoleen tuumaan, eli aika kesy keppi. Mutta eipä se mikään ralliauto olekaan, matkaa tulee ajettua aika paljon ja tapahtumissa kierreltyä. Imusarja toimii ihan hyvin, ajettavuus on OK. Vääntöhuippu tosin tulee jossain kolmen tonnin päälle, mutta kyllä se aiemminkin käy ihan nätisti. Mitään numeroita väännöstä eri kierroksilla ei ole antaa, ainoat mittaukset siitä on tehty vain perstuntumalla... Vakioturbiinilla paikaltaan lähtiessä saa käyttää aika paljon kaasua ja pääsee vielä liikkeelle sutimatta. Pidon menetys saattaa tapahtua joskus kolmen-neljän tonnin tuntumassa, silloin saa olla kaasupolkimen ja vaihdekepin kanssa tarkkana, koska kierroksenrajoitinta ei vielä ole käytössä.jappis wrote: nova400: olikin tutun näkönen nova.. terv. sininen valiant vantaalta
mikä nokka sulla on koneessa? ja miten toi victor toimii alakierroksilla?
Chevrolet ChevyII Nova 400 '62
355 Victor Jr MPFI
MS&S Extra021u3
355 Victor Jr MPFI
MS&S Extra021u3
Mulla on kanssa työn alla imusarja Moparin pikkulohkoon.
Edelin Air Gap on aihiona, ajattelin ihan kylmästi porata imukanaviin reiät ja hitsata niihin sopivat alumiinista tehdyt paksuseinämäiset "putket" joilla tasaan imukanavien korkeuserot ja joihin suuttimet nätisti tiivistyvät.
Näiden putkien imukanaviin tulevat päät tasoittelen/lyhentelen Dremelillä niin että eivät muuta kanavan muotoa. Osa suuttimista (puolet?) jää varmaan pari milliä korkeammalle kuin muut mutta tästä nyt tuskin on käytännön haittaa. Tämmöisiä olen nähnyt Jenkkien itsensäkin nikkaroivan.
En jaksa myöskään uskoa että suuttimien suuntauksella venttiilin suuntaan olisi juurikaan käytännön merkitystä, ehtiipä bensasumu ehkä paremmin sekoittua kun on hiukka pidempi matka pyttyyn.
Bensan jakotukit teen tavallisesta huonekaluputkesta.
Edelin Air Gap on aihiona, ajattelin ihan kylmästi porata imukanaviin reiät ja hitsata niihin sopivat alumiinista tehdyt paksuseinämäiset "putket" joilla tasaan imukanavien korkeuserot ja joihin suuttimet nätisti tiivistyvät.
Näiden putkien imukanaviin tulevat päät tasoittelen/lyhentelen Dremelillä niin että eivät muuta kanavan muotoa. Osa suuttimista (puolet?) jää varmaan pari milliä korkeammalle kuin muut mutta tästä nyt tuskin on käytännön haittaa. Tämmöisiä olen nähnyt Jenkkien itsensäkin nikkaroivan.
En jaksa myöskään uskoa että suuttimien suuntauksella venttiilin suuntaan olisi juurikaan käytännön merkitystä, ehtiipä bensasumu ehkä paremmin sekoittua kun on hiukka pidempi matka pyttyyn.
Bensan jakotukit teen tavallisesta huonekaluputkesta.
Ruma mutta kulkee