V8 imusarja

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

V8 imusarja

Post by MrFairlane »

Onko järkevää tehdä imusarja ruiskulle itse yksitaso-imusarjasta vai käyttää vakio ruisku-imusarjaa?
Nova400
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Feb 28, 2005 13:44
Location: Orimattila

Post by Nova400 »

Riippuu siitä, mitä työkaluja on käytettävissä ja millaisen moottorin aikoo rakentaa. Monet alkuperäissarjat on suunniteltu pieniä päästöjä ja suurta taloudellisuutta ajatellen. Jos tavoitteena on siistikäyntinen ja taloudellinen moottori, eikä välttämättä paljon viritetty versio, nin joku alkuperäissarja lienee hyvä vaihtoehto. Ja saahan kaupasta viritysosia alkuperäisiin ruiskuimusarjoihinkin, varsinkin Fordin 302:een ja GM:n TPI-ruiskuun. Itselleni tuo TPI ei ollut hyvä vaihtoehto mm. ulkonäkönsä ja alaväännölle optimoitujen imukanaviensa takia.

Suutinten paikkojen tekeminen imusarjaan vaatii ainakin hitsauskoneen ja taitoa hitsata valittua materiaalia (tai tutun hitsarin/konepajan), sopivaa ainestankoa suuttimien pesille ja jyrsinkoneen, jossa on mielellään kääntyvä kara (helpottaa suuttimien asentamista tiettyyn kulmaan). Jyrsinkoneeseen tarvitaan lisäksi sopivat terät ja konekalvin (siinä tapauksessa, ettei jyrsinterällä/poralla saa tehtyä tarpeeksi hyvää pintaa o-rengastiivistykselle). Tämänkin koneen voi korvata suhteilla konepajaan, itse sain lainattua jyrsintä ja työkaluja. Laadukas pylväsporakone saattaisi myös kelvata, mutta jyrsimellä on usein mukavampi kohdistaa poraus oikeaan paikkaan, koska pöytää saa liikutettua millin osien tarkkuudella ja karan laakerointi on usein parempi, kuin porakoneessa.

Järkevyydestä on hankala sanoa mitään, se riippuu ihan tilanteesta. Silloin se kai on järkevää tehdä itse, jos saa vastaavan tai paremman halvemmalla, kuin valmiin saisi kaupasta. Jos itse tehty tulee kalliimmaksi (maksulliset koneistukset tms.), kuin valmis, tai harrastamiseen ei ole aikaa tai oma aika "maksaa" paljon, niin ei liene järkevää tehdä itse.
Chevrolet ChevyII Nova 400 '62
355 Victor Jr MPFI
MS&S Extra021u3
coupe74
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Mon Mar 07, 2005 15:13
Location: keski-suomi
Contact:

Post by coupe74 »

tuota noin..

onnistuuko kakstaso imarista tekemään :roll:

ittellä olis hyllyssä Performer RPM (1500-6500 RPM)
, samaa sarjaa alukannet.. Image

kone on 355sbc nokan vääntöalue oli muistaakseni 1500-5000..
ruttu asettunee 11 nurkille

lähinnä mietityttää nuo suuttimien paikat...
-projekti: corvette -74 355cid.. tulossa ms
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Professional product myy ainakin ykstaso-imareita ,missä on möykyt valmiina koneistettavaksi. Halvalla!

http://www.professional-products.com/
Nova400
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Feb 28, 2005 13:44
Location: Orimattila

Post by Nova400 »

coupe74 wrote:tuota noin..

onnistuuko kakstaso imarista tekemään :roll:

ittellä olis hyllyssä Performer RPM (1500-6500 RPM)
, samaa sarjaa alukannet.. Image

kone on 355sbc nokan vääntöalue oli muistaakseni 1500-5000..
ruttu asettunee 11 nurkille

lähinnä mietityttää nuo suuttimien paikat...
Jaa-a, tuommoseen voi olla hankalaa asentaa suuttimia "samaan riviin", jos meinaa kahdeksaa käyttää ja suihkutella lähelle imuventtiilejä. On nimittäin aika paljon korkeuseroa vierekkäisten imukanavien kattojen välillä.

Jos käyttäisin tuollaista itse, laittaisin varmaan 4 TBI:n suutinta läppien yläpuolelle.
Chevrolet ChevyII Nova 400 '62
355 Victor Jr MPFI
MS&S Extra021u3
coupe74
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Mon Mar 07, 2005 15:13
Location: keski-suomi
Contact:

Post by coupe74 »

Nova400 wrote: Jaa-a, tuommoseen voi olla hankalaa asentaa suuttimia "samaan riviin", jos meinaa kahdeksaa käyttää ja suihkutella lähelle imuventtiilejä. On nimittäin aika paljon korkeuseroa vierekkäisten imukanavien kattojen välillä.

Jos käyttäisin tuollaista itse, laittaisin varmaan 4 TBI:n suutinta läppien yläpuolelle.
totta turiset, pistetään imari vaihtoon.. kahdeksalla suuttimella lähdetään kokeilemaan

niin sinulla oli victor jr??
Image

ei sinulla sattuis olemaan kuvaa tuosta omastasi..lähinnä suuttimien paikat ja kulma kiinnostaa, eli mihinkä polttoaine suihku suuntautuu ja mihin se ylipäätänsä pitäisi suuntautua että toimisi parhaiten..

Olikos kanavat peilikuvia keskenään..taispa olla. eli pientä pähkäilyä asennus kulmista ilmeisesti tulossa :roll:
-projekti: corvette -74 355cid.. tulossa ms
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Mul ois villeimpänä unelmana virittää tohon Y-lohkoon ruutta ,mutta siinä on päällekkäiset imukanavat.
Astetta vaikeampaa...
Nova400
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Feb 28, 2005 13:44
Location: Orimattila

Post by Nova400 »

coupe74 wrote:
niin sinulla oli victor jr??
Juu, mutta semmonen ihan tavallinen perusmalli:

Image
coupe74 wrote: ei sinulla sattuis olemaan kuvaa tuosta omastasi..lähinnä suuttimien paikat ja kulma kiinnostaa, eli mihinkä polttoaine suihku suuntautuu ja mihin se ylipäätänsä pitäisi suuntautua että toimisi parhaiten..
Muistaakseni kulma poikkesi pystysuorasta 8 astetta, jotta suuttimet osoittavat enemmän kohti kansien imukanavia, mutta silti polttoainelinja mahtuu kulkemaan läppärungon vierestä. Paljonkaan enempää niitä ei mahtunut kallistamaan. Sivusuunnassa kaikki ovat suorassa ja samassa rivissä. Venttiilejä kohti suihkua ei saa suunnattua, muistaakseni suuttimen kärki osoittaa kannen portin "ylemmän puolikkaan" keskelle, joten polttoainesuihku osuu johonkin kohtaan kanavan pohjalle ennen venttiiliä, ellei ehdi sekoittua ohi virtaavaan ilmaan. Siitä en tiedä, mihin suihkun pitäisi suuntautua. Edelbrock asentaa omaan vastaavaan imusarjaansa (Victor EFI) suuttimet täysin pystysuoraan, mikä ei äkkiseltään tunnu tuota pientä kulmaa fiksummalta.

Yleiskuva moottorista, tässä näkyy mm. se tarkka sovitus polttoainelinjan ja kaasuvivun välillä:

http://www.saunalahti.fi/~jrar/305os.jpg

Imusarja irrallaan:

http://www.saunalahti.fi/~jrar/osat.jpg

Imusarja moottorissa kiinni ilman muita laitteita:

http://www.saunalahti.fi/~jrar/355t.jpg
Chevrolet ChevyII Nova 400 '62
355 Victor Jr MPFI
MS&S Extra021u3
jappis
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Tue Mar 01, 2005 9:45
Location: vantaa

Post by jappis »

nythän on päästy oikeeseen aiheeseen..

ite meinasin käyttää moparin 360 koneessa professional productsin crosswind imusarjaa. se on kopio edelbrockin rpm air gapista. 2 taso imusarja kyseessä. suuttimet racers placesta. ne kanavien korkeuserot vaan häiritsee. voi olla ettei onnistu ees.

tuolla on jenkkilästä juttua http://www.mez.co.uk/ms1.html


nova400: olikin tutun näkönen nova.. terv. sininen valiant vantaalta
mikä nokka sulla on koneessa? ja miten toi victor toimii alakierroksilla?
Nova400
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Feb 28, 2005 13:44
Location: Orimattila

Post by Nova400 »

jappis wrote:
ite meinasin käyttää moparin 360 koneessa professional productsin crosswind imusarjaa. se on kopio edelbrockin rpm air gapista. 2 taso imusarja kyseessä. suuttimet racers placesta. ne kanavien korkeuserot vaan häiritsee. voi olla ettei onnistu ees.
Kannattaa mittailla ja suunnitella ensin, on kai noista kakstasoistakin tehty.
jappis wrote: nova400: olikin tutun näkönen nova.. terv. sininen valiant vantaalta
mikä nokka sulla on koneessa? ja miten toi victor toimii alakierroksilla?
Tervepä terve! Nokka on CompCamsin XE274H. 1.52 rullakeinuilla taitaa nosto jäädä noin puoleen tuumaan, eli aika kesy keppi. Mutta eipä se mikään ralliauto olekaan, matkaa tulee ajettua aika paljon ja tapahtumissa kierreltyä. Imusarja toimii ihan hyvin, ajettavuus on OK. Vääntöhuippu tosin tulee jossain kolmen tonnin päälle, mutta kyllä se aiemminkin käy ihan nätisti. Mitään numeroita väännöstä eri kierroksilla ei ole antaa, ainoat mittaukset siitä on tehty vain perstuntumalla... Vakioturbiinilla paikaltaan lähtiessä saa käyttää aika paljon kaasua ja pääsee vielä liikkeelle sutimatta. Pidon menetys saattaa tapahtua joskus kolmen-neljän tonnin tuntumassa, silloin saa olla kaasupolkimen ja vaihdekepin kanssa tarkkana, koska kierroksenrajoitinta ei vielä ole käytössä.
Chevrolet ChevyII Nova 400 '62
355 Victor Jr MPFI
MS&S Extra021u3
asperiini
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Sun Mar 20, 2005 19:18
Location: Kirkkonummi

Post by asperiini »

Mulla on kanssa työn alla imusarja Moparin pikkulohkoon.
Edelin Air Gap on aihiona, ajattelin ihan kylmästi porata imukanaviin reiät ja hitsata niihin sopivat alumiinista tehdyt paksuseinämäiset "putket" joilla tasaan imukanavien korkeuserot ja joihin suuttimet nätisti tiivistyvät.
Näiden putkien imukanaviin tulevat päät tasoittelen/lyhentelen Dremelillä niin että eivät muuta kanavan muotoa. Osa suuttimista (puolet?) jää varmaan pari milliä korkeammalle kuin muut mutta tästä nyt tuskin on käytännön haittaa. Tämmöisiä olen nähnyt Jenkkien itsensäkin nikkaroivan.
En jaksa myöskään uskoa että suuttimien suuntauksella venttiilin suuntaan olisi juurikaan käytännön merkitystä, ehtiipä bensasumu ehkä paremmin sekoittua kun on hiukka pidempi matka pyttyyn.
Bensan jakotukit teen tavallisesta huonekaluputkesta.
Ruma mutta kulkee
Post Reply