Tyhjäkäyntiä laihemmalle-> kierrokset alkaa seilata

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Tyhjäkäyntiä laihemmalle-> kierrokset alkaa seilata

Post by peanuts »

Eli mistähän johtuu tollanen että kun yrittää tyhjäkäynti seoksia laihentaa ni alkaa seilaamaan kierrokset välillä 650-900rpm?? Yritin sytkiäkin säätää jos olis auttanu mutta ei oikein vaikutusta. Tämä siis lämpimässä koneessa. Myös kylmäkäynnistyksen jälkeistä tyhjäkäyntiä kun yrittää laihemmalle sieltä warmup wizardista ni sama juttu
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

onkos ahdettu kone.Toi imuilman lämpö kun nousee niin se laihentaa seosta ja siitä johtuu minulla seoksien pomppiminen
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Joo ahdettu on. Pitäis sitten varmaan yrittää tuota imuilman lämmön mukaan laihennusta saada jotenkin säädeltyä..?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Yritä siirtää imuilman lämpötila-anturi jonnekkin missä siihen ei johdu lämpöä.
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Siis jos säätää liian laihalle, niin tyhjäkäynti alkaa seilata. Se on aivan normaalia ja varmastikin lähes kaikki koneet tekevät näin. Onko joku syy säätää kone liian laihalle?
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Imuilman lämpöanturi on ahtoputkessa vähän ennen kaasuläppää, ei pitäis johtua juurikaan lämpöä tuohon. Ja ajattelin vähän laihentaa tuota tyhjäkäynti seosta kun FMI 1.4 mittari näyttää melkein 0.8 lambda arvoksi tyhjäkäynnillä, on melkeinpä rikkaammalla kuin ajossa, jos vähänkin yrittää laihentaa niin se seilaaminen alkaa heti...
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

kerro montaa ruiskutusta käytät per työtahti. kerro muitakin arvoja niin vois etsiä selitystä seilaamiselle.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Liian vähän ruiskutuksia/kierros. Mulla oli sama homma kun oli 2 squits/alternating asetukset, seoksen piti olla reippaasti stoikiometrisestä raskaammalla. 4 squirts/alternating korjasi tilanteen niin että seilaaminen alkaa vasta kun seos on oikeasti aivan liian laihalla (megatunen lambda-palkissa ei mitään eloa).
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

ok, pitää kokeilla tota 4 ja alternating, tällä hetkellä 2 ja simultaneous
MikZ
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Sun Jun 26, 2005 0:06
Location: Lahti

Post by MikZ »

Minkä kokoiset suuttimet? Mulla seilaa 4 ja alternating asetuksilla kun ruiskutusaika menee liian pieneksi alle 13:1 seoksilla, 2 ja alternating asetuksilla käy karkeasti ja seilailee vissiin sen takia kun ruiskutetaan niin harvoin... Ja suuttimet ~350cc.
Pitänee vaihtaa leimalle jotkut pikkusuuttimet niin saattas jopa selvitä päästötestistä.
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Suuttimien koko tais olla jotain 240cc. Isommat pitää kyllä hommata kunhan pääsee ahtoja nostamaan. Mites jos muutan nyt tuon ruiskutuksen 4 ja alternating niin pitääkö tämän jälkeen säätää kartat uusiks?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Jos suuttimien avautumisaika-asetus on oikein, niin silloin ei tarvitse koskea karttaan.

(Kääntäen, vaihtelemalla tuota squirts/cycle-asetusta voi hakea opening timen kohdalleen. Aika on silloin oikein kun seos ei muutu squirts/cycleä vaihtaessa.)
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Tänään sitten kokeilin tuota 4 sqiuirts/ alternating, ei auttanu asiaa, en saa vieläkään tyhjäkäyntiä laihemmalle. Karttaa ku muttelee niin ensin ei meinaa tapahtua mitään ja sit alkaa taas tuo seilaaminen
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

peanuts wrote:Tänään sitten kokeilin tuota 4 sqiuirts/ alternating, ei auttanu asiaa, en saa vieläkään tyhjäkäyntiä laihemmalle. Karttaa ku muttelee niin ensin ei meinaa tapahtua mitään ja sit alkaa taas tuo seilaaminen
Jos sulla on tyhjäkäyntiruuvi kaasuläpässä, avaa sitä enemmän ja myöhäistä sytkää että kierrokset laskee takaisin. Sytkäkarttaan voi tehdä kuopan niin että esim. 900kierroksella on ennakko 6 astetta ja 800 kierroksella 12, jolloin kierrosten vajotessa lisääntynyt ennakko auttaa koneen toipumaan. Kyllä se sieltä löytyy kun kokeilee erilaisia asetuksia.

e: Tuli vielä mieleen että heikko kipinä aiheutti mulla aaltoilua kanssa, mun tapauksessa sytkäongelmat korjaantui vasta kun heivasin jakajan mäelle ja laitoin suorasytkän kiinni.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Juu pitää kokeilla vielä tuota sytkän kans kikkailua. Kaasuläpästä olin kattovinani että ei ruuvia löydy (kyseessä opelin tekele) ja tyhjäkäynti säätimenäkin tuo bi-metalli säädin. Tänään sain viimein auton leimattua ahtimelle, ei onneks mitannu muutoskatsastuksessa päästöjä :D
Post Reply