
mega suzuki hayabusaan?
Moderator: Masi_K
mega suzuki hayabusaan?
Terve kaikille. Olen uusi käyttäjä ja toi megasquirt vielä ihan tuntematon projekti mutta pidän haasteista ja aattelin tuollaisen teettää pyörääni. Pyörä siis hayabusa ja tarkoitus olisi tuolla megalla saada ohjattua ainakin sytkää ja ruiskun lisärikastusta. Sitten kysymyksiä. Mitenkäs turbon ahtopaineiden kanssa, pystyykö tuolla niitä säätelemään ja esim joka vaihteelle omat paineensa? entäs mahdollisesti ilokaasujen ohjaus? Mitenkäs tuo laite yleensä kytketään tuohon omaan järjestelmään? Jos täällä joku joka vastaaviin ruisku ja turbopyöriin noita asennellut, vois vähän valaista asiasta miten kandee lähteä hommassa eteenpäin 

MORE POWER!!
No en tiedä oikeastaan mitään Hayabusan moottorinohjauksesta, mutta koitetaan nyt vähän vastailla, kun kukaan muukaan ei näytä aiheeseen tarttuvan.
Eli ajattelit laittaa MS:n ohjaamaan lisäsuuttimia ja sytkää? Ja jättää alkuperäisen ruiskun ohjaamaan alkuperäisiä suuttimia?
Epäilen vähän, että joudut laittamaan MS:lle omat anturit ja jättämään myös alkuperäiset paikalleen. Onhan tuo mahdollista, mutta aika viritys siitä saattaa tulla. Eli melkein suosittelisin siirtämään koko moottorinohjauksen MS:n harteille. Tai sitten käyttämään sitä pelkästään lisärikastukseen, silloin selviäisi selkeästi yksinkertaisemmalla anturoinnilla. Mutta taidat tarvita joka tapauksessa jonkun paineen perusteella säätyvän sytkän, jos kyse on turbokoneesta.
Ilokaasujen ohjaus onnistuu, ja kaasuille saa myös omat ennakko- ja bensakartat. Ahtopaineiden ohjaus onnistuu myös, mutta ei tietääkseni eri vaihteille yksilöllisesti. Jollain kikkailuilla voisi ehkä saada pari eri painevaihtoehtoa. En osaa sanoa varmaksi, en ole vielä perehtynyt niin paljoa tuohon ahtojen säätöön.
Homma kannattaa aloittaa manuskojen lueskelulla ja omaksumisella, niin saat paremman käsityksen kaikesta mitä vaaditaan systeemin asennukseen ja mitä sillä pystyy tekemään. Tätä ei sitten pidä ymmärtää että "Hittojakos siinä kyselet"
Mutta vastailu on helpompaa, jos ei tarvii alkaa kirjoittamaan romaania perusasioista.
Eli ajattelit laittaa MS:n ohjaamaan lisäsuuttimia ja sytkää? Ja jättää alkuperäisen ruiskun ohjaamaan alkuperäisiä suuttimia?
Epäilen vähän, että joudut laittamaan MS:lle omat anturit ja jättämään myös alkuperäiset paikalleen. Onhan tuo mahdollista, mutta aika viritys siitä saattaa tulla. Eli melkein suosittelisin siirtämään koko moottorinohjauksen MS:n harteille. Tai sitten käyttämään sitä pelkästään lisärikastukseen, silloin selviäisi selkeästi yksinkertaisemmalla anturoinnilla. Mutta taidat tarvita joka tapauksessa jonkun paineen perusteella säätyvän sytkän, jos kyse on turbokoneesta.
Ilokaasujen ohjaus onnistuu, ja kaasuille saa myös omat ennakko- ja bensakartat. Ahtopaineiden ohjaus onnistuu myös, mutta ei tietääkseni eri vaihteille yksilöllisesti. Jollain kikkailuilla voisi ehkä saada pari eri painevaihtoehtoa. En osaa sanoa varmaksi, en ole vielä perehtynyt niin paljoa tuohon ahtojen säätöön.
Homma kannattaa aloittaa manuskojen lueskelulla ja omaksumisella, niin saat paremman käsityksen kaikesta mitä vaaditaan systeemin asennukseen ja mitä sillä pystyy tekemään. Tätä ei sitten pidä ymmärtää että "Hittojakos siinä kyselet"

Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
juu kiitos vastauksesta ja kun nyt pähkäilty asiaa ois ehkä järkevintä aloittaa tietysti manuaalien lukemisilla ja ehkä toteutuksen kannalta perehtyä ens alkuun tuohon lisärikastukseen ja ilokaasuihin
Kun sais vaikka nuo toimimaan jotenkin, niin alue kerrallaan siirtyis yhä enemmän tuon MS.n ohjauksen puolelle.. Tarkoitin vaan sitä jos kaiken heti yrittää ohjata tuolla, niin voipi käydä ettei mikään toimi ja hankala etsiä vikaa, kun kohteita paljon..Pyörä ei ole vielä ahdettu tulevana kesänä, mutta jo valmiiks kartoitan MS.n mahdollisuuksia myös ahtimen käyttöä ajatellen, koska tuo kuitenkin ahdetaan. Kaasut sen sijaan tulevat tämän talven aikana..

MORE POWER!!
Niin piti vielä kysäistä, että mikä noista sarjoista tuohon busaan kannattais tilata, jos tarkoituksena jossakin vaiheessa lähes kaikki tuolla ohjata? Oma lontoon kieli niin heikko että mielummin turvaudun teidän apuunne kellä perusteet muutenkin selvät
Mulla sit taas työpaikalla elektroniikan asiantuntijoita jotka mulle tuon sitten tekevät kasapäihin ja aattelin tuon alkuperäisen sarjan jenkkilästä ottaa..Tarvitsenko sitten vielä jotain sarjaan kuulumatonta päälle tuohon sarjaan, kun kyseessä ahdettu ja kaasutettu moottori?

MORE POWER!!
Paras vaihtoehto sarjoista voisi olla MS I 3.0-version piirilevyllä. MS II ei ole tällä hetkellä hyvä vaihtoehto, koska sen ohjelma ei tue läheskään kaikkia ominaisuuksia, mitä MS I:n extra-koodista löytyy. Tulevaisuudessa tilanne todennäköisesti tulee muuttumaan, mutta siinä vaiheessa voi helposti siirtyä MS II:een, koska se on vain MS I:n prosessorin paikalle tuleva moduli.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85