Miten olette tehneet sytytys kytkennät?

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Riksa
Megasquirttaaja

Miten olette tehneet sytytys kytkennät?

Post by Riksa »

Eli miten olette tehneet sytytyksen kytkennät itsellenne jotka toimivat?
Eli esim. hall kytkentä, puolien ohjaus jne.
Olen kytkeskellyt hall-anturia eri tavoilla vailla tuloksia joten olisi kiva tietää miten joku on sen toteuttanut siten että myös toimii kerrasta.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Volkkarijermu »

Ittellä Honeywellin 1GT101DC -hall anturi (maadoittava). Yhteen johtoon 12V, toinen maihin ja signaalijohto pinniin 24. Lisäksi 12V-linjasta 1k-ylösvetovastus samaiseen pinniin. Pinnistä 30 f-idle menee sitten signaali Cranen sytkäboksille ja pelaa. Tosin tällä hetkellä on vähä pätkimistä, jonka syytä en oo vielä saanu selville. Mutta ei varmasti kytkennöistä johdu, siis että olis väärin vedelly piuhoja. Anturi nuuhkii kahta viuhkaa, jotka pyörii kampiakselilla. Näin voi käyttää sitä trigger returnia käynnistettäessä. Käynnistysennakoks muodostuu n. 5 astetta.

Eks sää saa kipunaa aikaseks?
Riksa
Megasquirttaaja

Kytkentä kaaviot?

Post by Riksa »

Miksiköhän on netissä laitettu kaikenmaailman monimutkaisia kytkiksiä tolle hall-anturin kytkennälle jos se toimii noin yksinkertaisella kytkennällä? Toimiiko tuolla tavalla ilman sisäisiä muutoksia vai tarviiko muuttaa lankusta jotain?
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Volkkarijermu »

No sen verran sisäisiä muutoksia tein, että laitoin sen kilosen ylösvetovastuksen lankulle kolvaten.

Eli tällai: http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/kytkis.GIF
Riksa
Megasquirttaaja

kytkentä

Post by Riksa »

Mitäköhän mulla on pielessä kun mulla on ylösveto tehty hallin signaaliin ja vaihdettu R10 vastaavan arvoiseksi kun on ylösveto. Mulla kun tulee kierros-signaali ainoastaan neljäkertaa pienempänä kun todellisuudessa on ja vain kun laittaa "sytkän pois päältä" asetuksista. ja kun laittaa generic wheelin "päälle" ja laittaa ledit 17 ja 19 sytkän ohjauksiksi niin poistuu kierros-signaali kokonaan ja 17 ja 19 ledit palaa kokoajan. eli kun startilla pyörittää konetta niin kierrokset pysyy nollassa. Olen kokeillut monta eri softaa laittaa lankulle ja monella eri megatunella mutta ei tule kierros-signaalia millään. Kolme kokonaista päivää olen kokeillut eri asetuksia ja softia mutta kierros-signaali loistaa poissaolollaan. Alkaa pikkuhiljaa usko loppua kun tuntuu ettei mikään auta. Voisikohan syy olla trikkeri pyörässä joka on 60-2 ja halkaisijaltaan muistaakseni 160mm. Luulisi kuitenkin että se toimisi edes jotenkin??
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Volkkarijermu »

Mites muten on asetukset megatunesta, onko number of cylinders oikea? Käytätkö squirtin bensapuolta? Vai pelkkää sytkääkö koitat hyödyntää?
Riksa
Megasquirttaaja

megatune jne

Post by Riksa »

sylinteri määrä on oikea ja asetuksia olen kokeillut kaikenmoisia ja nimenomaan yritän käyttää squirt n sparkkia eli kaikilla höysteillä. tuli vaan mieleen juuri kun tulin kotiin että olisiko trikkeri-pyörässä vika kun se on aika pieni halkaisijaltaan, että luulisiko hall-anturi sen takia ettei kone pyöri kun on hammastiheys niin suuri?? ja se kun laittaa sparkin pois niin se antaisi -2 hampaiden kohdalla pulssin ja siitä tulisi vajaa kierros-nopeus koska silloinhan se tunnistaa periaatteessa kaksi pulssia / nokankierros. Mene ja tiedä mutta huomenna pitää kokeilla muuttaa 60-2 hammaspyörä 4-1 pyöräksi jos silloin ryhtyisi antamaan kierrokset oikein??????
Riksa
Megasquirttaaja

Arvoitus lauennut

Post by Riksa »

Eli trikkeri oli liian tiheä! Muutin sen 4-1 pyöräksi ja palautin lankun takaisin alkuperäiseksi. Ainoastaan ylösveto 12v hall-signaaliin ja kierros-signaali löytyi! On se elämä hassua, kun tarpeeksi kauan jonkin asian kanssa taistelee ja paneutuu hommaan niin sitten kun arvoitus ratkeaa on onnistumisen riemu kaksin verroin suurempi. Vielä tänään aamulla kun olin vasta muuttanut trikkerin enkä ollut palauttanut lankkuun alkuperäisiä kytkentöjä eikä kierros-signaalia tullut, hieroin hallikaverini kanssa kauppoja haltec:ista ja sovin että jos ei puolen tunnin sisään tule kierros-signaalia niin meille syntyy kaupat. Mutta lankun muutos toi kierros-signaalin ja megaruutta projekti jatkuu :) (toivottavasti vähemmällä taistelulla)
Post Reply