Sytytyksen ohjaus moottoripyörään?

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Vmax
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Wed Aug 31, 2005 11:49
Location: Mikkeli

Sytytyksen ohjaus moottoripyörään?

Post by Vmax »

Tervehdys Squirttaajat!

Teen alustavaa kyselyä, että voiko MS:llä ohjata moottoripyörän sytytysennakkoa?

Perustietoa Vmaxista

- 1200cc, n 145 hp
- 72 asteinen vesijäähdytteinen V4-moottori
- jokaiselle sylinterille oma puola
- ei nokka-akselin asentotunnistinta
- vauhtipyörällä 2 käämiä 90 asteen välein
- molemmille käämeille omat magneetit 90 asteen välein

Vauhtipyörältä tulevista käämitiedoista (ero 180 astetta) toinen käämi ohjaa takapyttyjen "sytytyspiiriä" ja toinen etupyttyjen, joten jokainen sylinteri saa kaksi kipinää täyden moottorikierroksen aikana (työtahti ja pakotahti(turha kipinä)). Eli 1 ja 3 sylinterit saa kipinät yhtä aikaa, ja vastaavasti 2 ja 4.

Tulipas selitettyä vaikeasti, mut toivottavast ymmärrätte mitä tarkoitan.

Onko MS:llä mahdollista toteuttaa vastaavanlainen sytytysjärjestelmä, vai keskitynkö suosiolla ruiskujen tekoon? :shock:
V4 - cruiser
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Lyhyt vastaus kysymykseen: Kyllähän sillä voi ohjata moottoripyörän sytkää :)
Sitten tarkempaa pohdintaa tapauksesta Vmax. Mikä tuossa koneessa on sytytysjako, tasavälein vai ei? Tuosta anturiselityksestä tulisi vähän sellainen kuva, että olisi tasavälein (even-fire). Mikäli näin on, niin pitäisi onnistua, homma menee kuten rivikoneessa. Voi tosin olla, että anturointi menee uusiksi.

Sitten jos sytkä ei ole tasajaolla (odd-fire), niin menee mielenkiintoisemmaksi. Muistaakseni uusimmissa koodiversioissa oli jonkinlainen kokeellinen tuki odd-firelle, mutta sen toimivuudesta mulla ei ole tarkempaa tietoa.

Sitten yleisesti suosittelisin rakentamaan ensin ruiskun ja lisäämään sytkän myöhemmin. Paitsi jos tunnet itsesi erinomaisen osaavaksi tai sinulla on joku pakottava syy saada myös sytkän ohjaus samantien. Suorasytkä on edelleen jossain määrin kehitysvaiheessa ja toimintaan virittelyssä tulee helposti enemmän tai vähemmän pään raapimista.
Arttu
GSX1100 -85
Vmax
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Wed Aug 31, 2005 11:49
Location: Mikkeli

Post by Vmax »

ArttuH wrote:Lyhyt vastaus kysymykseen: Kyllähän sillä voi ohjata moottoripyörän sytkää :)
Sitten tarkempaa pohdintaa tapauksesta Vmax. Mikä tuossa koneessa on sytytysjako, tasavälein vai ei? Tuosta anturiselityksestä tulisi vähän sellainen kuva, että olisi tasavälein (even-fire). Mikäli näin on, niin pitäisi onnistua, homma menee kuten rivikoneessa. Voi tosin olla, että anturointi menee uusiksi.

Sitten yleisesti suosittelisin rakentamaan ensin ruiskun ja lisäämään sytkän myöhemmin. Paitsi jos tunnet itsesi erinomaisen osaavaksi tai sinulla on joku pakottava syy saada myös sytkän ohjaus samantien. Suorasytkä on edelleen jossain määrin kehitysvaiheessa ja toimintaan virittelyssä tulee helposti enemmän tai vähemmän pään raapimista.
Ainakin muutaman oluen jälkeen tulee aina kovinkin osaava olo... :shock:

Kylläpä se tasavälen näyttäis olevan. Jos tuo sytkän teko ei onnistu noil omilla antureilla, ni pitänee harkita asiaa uudemman kerran. Muutenkin koko projektin ideana on saada mopo takas orggiskuntoon tarvittaessa...

Miul ois ollu tarkoitus rakentaa vain pelkkä sytkä täs tulevana talvena, seuraavana sit ruutta. Meil on täs kaverin kans menos sellanen yhteistyöprojekti, et se väsäis maxiinsa ruiskut ja mie sytytyksen. Sit jos homma näyttää onnistuvan, ni sit seuraavana talvena homma toisinpäin...
V4 - cruiser
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Vmax wrote:
Kylläpä se tasavälen näyttäis olevan. Jos tuo sytkän teko ei onnistu noil omilla antureilla, ni pitänee harkita asiaa uudemman kerran. Muutenkin koko projektin ideana on saada mopo takas orggiskuntoon tarvittaessa...
Koitapas tehdä vähän tarkempi ja havainnollisempi selvitys noista antureista, miten niitä liipaistaan koneen kierroksen kuluessa. Sitten voisi koittaa pähkiä, että saako niistä MS:lle sopivaa triggausta.

Tosin eipä noiden omien antureiden väsääminenkään ole välttämättä hirveän hankala ja peruuttamaton homma. Tuossa olisi kuva mun sovelluksesta.
Arttu
GSX1100 -85
Vmax
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Wed Aug 31, 2005 11:49
Location: Mikkeli

Post by Vmax »

ArttuH wrote: Sitten jos sytkä ei ole tasajaolla (odd-fire), niin menee mielenkiintoisemmaksi. Muistaakseni uusimmissa koodiversioissa oli jonkinlainen kokeellinen tuki odd-firelle, mutta sen toimivuudesta mulla ei ole tarkempaa tietoa.
Tutkiskeltiin eilen tarkemmin tuota Maxin sytytyspuolta oskiloskoopin avulla. Se ei näyttäis olevan tasajakoinen sytytys, joten jätetään sytty hautumaan ja keskitytään ruiskujen tekoon...
V4 - cruiser
Post Reply