yleistä kysyttävää megasquirtista
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
yleistä kysyttävää megasquirtista
terve! olen aivan aloittelija Megasquirtin kanssa. muutamia kysymyksiä:
megasquirt-boxini on partcon sarjasta koottu V2.2, tarkoitus on asentaa se Audiini (käyttöauto).
mistä saan megatune ohjelman, joka toimii 020i firmwaren kanssa, niitähän on monta siinä netin koodisivulla, mikä niistä on oikea ohjelma?
entä suuttimien napaisuus? kumpi + ja kumpi miinusnapa? kummasta navasta vedetään johdot boksille?
anteeksi ehkä hieman hölmöt kysymykset näin alkuun...
megasquirt-boxini on partcon sarjasta koottu V2.2, tarkoitus on asentaa se Audiini (käyttöauto).
mistä saan megatune ohjelman, joka toimii 020i firmwaren kanssa, niitähän on monta siinä netin koodisivulla, mikä niistä on oikea ohjelma?
entä suuttimien napaisuus? kumpi + ja kumpi miinusnapa? kummasta navasta vedetään johdot boksille?
anteeksi ehkä hieman hölmöt kysymykset näin alkuun...
Re: yleistä kysyttävää megasquirtista
Ohjeet löytyy mm. täältä: viewtopic.php?t=14flektivitonen wrote: mistä saan megatune ohjelman, joka toimii 020i firmwaren kanssa, niitähän on monta siinä netin koodisivulla, mikä niistä on oikea ohjelma?
Re: yleistä kysyttävää megasquirtista
Suuttimien napaisuudella ei ole mitään väliä, johdotat toiseen +12v ja megasquirtin toiseen napaan, megasquirt siis antaa maita suuttimille.flektivitonen wrote:
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
-
- Megasquirttaaja
Suuttimille miniminä pitäisin 1,5mm^2 per suutin, normaali anturit menee kyllä 0.75mm^2 johdoilla. Ne saa kaiken lisäksi helposti kolvattua DB-37 liittimeen. Suojattua kaapelia on taas hyvä käyttää ainakin kierroslukusignaalille, ja ainakin Magneti-Marelli oli vetänyt mun auton orkkisjohtosarjassa suojatut kaapelit myös MAP-anturille ja lambdalle.
Itse käytin seuraavia paksuuksia:
4.0mm^2 päävirtajohto (sulake 15cm päässä akusta) tästä haaroitettu +12V suuttimille, sytytysjännite, lisäilmavena, ECPV, lambdan lämmitys, haarajohdot 1,5-2,5mm^2 (omat sulakkeet)
Anturit 1,5mm^2, rpm signaalille suojattua kaapelia
4.0mm^2 päämaadoitus, muut suoraa maihin vedetyt yhtä paksulla kuin syöttävä johto
Itse käytin seuraavia paksuuksia:
4.0mm^2 päävirtajohto (sulake 15cm päässä akusta) tästä haaroitettu +12V suuttimille, sytytysjännite, lisäilmavena, ECPV, lambdan lämmitys, haarajohdot 1,5-2,5mm^2 (omat sulakkeet)
Anturit 1,5mm^2, rpm signaalille suojattua kaapelia
4.0mm^2 päämaadoitus, muut suoraa maihin vedetyt yhtä paksulla kuin syöttävä johto
-
- Megasquirttaaja
http://www.megasquirt.info/manual/extwir.gif. Toi vois vähän kuvaistaa piuhotusta.
Pug 405 MI16 '89 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
-
- Megasquirt aloittelija
Varmaan kannattaa vetää miten vaan helpoimmaks näät. Mulla tulee joka suuttimelta molemmat piuhat kabiinin puolelle, lähinnä siksi kun oon moottorin alkuperäsestä johtosarjasta modifioinu. Näin jätin johotuksen siksi, että jos joskus myöhemmin tarttee muutella niin on johdot valmiina.flektivitonen wrote:entäpä tuo johtokaavio onko esim. johdot, jotka lähtevät megasquirtista suuttimille -> yhdistyvätkö ne heti boxin liittimen jälkeen yhdeksi ja samaksi johdoksi?
entä se maadoitusjohtohässäkkä, sekin siis yhdistyy yhdeksi johdoksi?
Maajohtohan on kätevin yhdistää kaikki yhteen niin ei oo kovin kauhee johtoviidakko mikä sitten vetää maihin.
1967 Mustang 5.0 SC Megasquirt/EDIS
-
- Megasquirttaaja
-
- Kokenut Megasquirttaaja
Olisiko kellään tietoa että mistä tuon stimulaattorin megan testaukseen saa? Mielellään saisi olla mahdollisimman valmis laite, tai sellanen että olisi sen verta valmis ettei tartte tehdä muuta kuin kolvata paketti kasaan.
Entä minkä hintaisia nuo suojatut johdot, joita suositellaan joidenkin anturien kanssa käytettäväksi, on ja mistä niitä kannattaa kysellä?
Entä minkä hintaisia nuo suojatut johdot, joita suositellaan joidenkin anturien kanssa käytettäväksi, on ja mistä niitä kannattaa kysellä?
-
- Megasquirt aloittelija
Itse asiassa on specsattu, eikä Megasquirtilla nämä rajat ylity. Sen takia suuttimille on kaksi pinniä ja maalle "koko rivi".c16v wrote: "tulostin" liitintä ei varmaan ole suuniteltu auto käyttöön ja moisille virroille.
Mitä sitten tulee suuttimien piuhoihin, niin tavallaan sekin hassua että laitetaan "paksua" johtoa, ja sitten käytetään lisävastuksia

Olisko ollut 30A tai jotain sinnepän tuossa kohtaa. Squirtti ei ite vie kuin muutaman sata milliampeeria, mutta kun siihen lisätään suuttimet, lambdan lämmitys, sytytyslaitteet, ecpv-solenoidi ja lisäilmaventtiili niin kertyyhän siitä.Karvajuntti wrote:Kuinka suuri sulake on? Kuis paljo sä meinaat squirtin vievän virtaa ku niin kauheeta kaapelia vedät sille?TVH wrote: Itse käytin seuraavia paksuuksia:
4.0mm^2 päävirtajohto (sulake 15cm päässä akusta)