Lambdan sijoituspaikka Turbossa?
Moderator: Masi_K
Lambdan sijoituspaikka Turbossa?
Ennen vai jälkeen turbon?Asennuspaikkaan vaikuttaa tietysti moni asia mutta nostaako turbo edes periaatteesa pakosarjan ja pakokaasujen lämpötilaa verrattuna vapariin ja onko ero merkittävä?Onko ennen turboa asennuksessa muuta kuin lämpötila mikä voi lyhentää anturin elinikää?
Tyypillisesti laitetaan turbon jälkeen. Syinä mm. pakosarjan vastapaine ja lämpötila.
Lambda toimii ahdetussa moitteetta ahtimen jälkeen enkä ainakaan itse pysty näkemään mitään syytä miksi sen laittaisi ennen ahdinta?
Joskin isokokoisten ahtimien ja pitkien peltisarjojen kanssa voi olla ongelmana lämmittämättömän lambdan kanssa saada pakokaasulämmöt osakuormalla ahtimen jälkeen pysymään riittävinä, että lambda pysyisi toiminnassa. Lämmitetyllä anturilla ei ole mitään ongelmaa.
Lambda toimii ahdetussa moitteetta ahtimen jälkeen enkä ainakaan itse pysty näkemään mitään syytä miksi sen laittaisi ennen ahdinta?
Joskin isokokoisten ahtimien ja pitkien peltisarjojen kanssa voi olla ongelmana lämmittämättömän lambdan kanssa saada pakokaasulämmöt osakuormalla ahtimen jälkeen pysymään riittävinä, että lambda pysyisi toiminnassa. Lämmitetyllä anturilla ei ole mitään ongelmaa.
Tuota paine juttua mietin itsekin, että onko vaikutusta.Täytynee laittaa lambda turbon jälkeen.Myös EGT anturi löytys, vois mittailla lämpötiloja lisäksi.Turbon jälkeen asennus on myös monesti helpompi.
Tuli mieleen myös ihan mittaustuloksen kannalta seuraava.Eikös tilanne ole ahtopaineen alueella sellainen että seokset on pakko pitää kohtuu rikkaalla, tarkoittaen jopa palamatonta bensiiniä pakokaasujen joukossa?Palaako nämä ylijäämät ennen turboa ja onko tämän vuoksi mitattu seos on erilainen ennen vs jälkeen turbon
Tuli mieleen myös ihan mittaustuloksen kannalta seuraava.Eikös tilanne ole ahtopaineen alueella sellainen että seokset on pakko pitää kohtuu rikkaalla, tarkoittaen jopa palamatonta bensiiniä pakokaasujen joukossa?Palaako nämä ylijäämät ennen turboa ja onko tämän vuoksi mitattu seos on erilainen ennen vs jälkeen turbon

Tuosta EGT:stä ei kyllä ainakaan haitta oo, kun isoilla ahdoilla siitä näkee ihan suoraan sen ettei mene liian kuumaksi ja hajoita konetta, kun jopa laajakaista lambda saatta kadotta alueen jos soppaa ajetaan ns. liikaa jolla lähinnä haetaan jäähdytystä turbolle. Itse olen tehnyt perus säädöt penkissä pelkästään EGT:n pohjalta!!
Niin ja tuo EGT kannattaa asentaan ennen turboa!
Niin ja tuo EGT kannattaa asentaan ennen turboa!
Niin ja tuo EGT kannattaa asentaan ennen turboa![/quote]
Paras paikkahan se on mahdollisimman lähelle pakosarjan alkua, n.5cm kannesta, tai mitä nyt haluaa mitata, kannen läheltähän se näyttää totta että mikä "pytty" käy kuumana.
seoksista 12.6 on paras teho ahdetussa autossa, mutta tuosta poltoaine jäähdytyksestä en ainakaan ole kuullut, vesiruiskulla saa ainaskin jäähdytystä kehiin ja coolerin etupuolelle kun laitat lämpötila anturin ja jälkeen ennen kaasuläppäkoteloa toisen niin näet, että miten paljon se cooleri jäähdyttää sitä imu-ilmaa, että toimiino se oikein. pakoläpöihin vaikuttaa aika moni seikka, voi esim. paine mittarilla mitata pakosarjan paineita, että kuristaako turbon pakopesä.
Paras paikkahan se on mahdollisimman lähelle pakosarjan alkua, n.5cm kannesta, tai mitä nyt haluaa mitata, kannen läheltähän se näyttää totta että mikä "pytty" käy kuumana.
seoksista 12.6 on paras teho ahdetussa autossa, mutta tuosta poltoaine jäähdytyksestä en ainakaan ole kuullut, vesiruiskulla saa ainaskin jäähdytystä kehiin ja coolerin etupuolelle kun laitat lämpötila anturin ja jälkeen ennen kaasuläppäkoteloa toisen niin näet, että miten paljon se cooleri jäähdyttää sitä imu-ilmaa, että toimiino se oikein. pakoläpöihin vaikuttaa aika moni seikka, voi esim. paine mittarilla mitata pakosarjan paineita, että kuristaako turbon pakopesä.