Lambdan sijoituspaikka Turbossa?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
MS141
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Wed Oct 05, 2005 23:59
Location: Oulainen

Lambdan sijoituspaikka Turbossa?

Post by MS141 »

Ennen vai jälkeen turbon?Asennuspaikkaan vaikuttaa tietysti moni asia mutta nostaako turbo edes periaatteesa pakosarjan ja pakokaasujen lämpötilaa verrattuna vapariin ja onko ero merkittävä?Onko ennen turboa asennuksessa muuta kuin lämpötila mikä voi lyhentää anturin elinikää?
reve
Megasquirttaaja
Posts: 92
Joined: Thu Sep 22, 2005 9:14

Post by reve »

Tyypillisesti laitetaan turbon jälkeen. Syinä mm. pakosarjan vastapaine ja lämpötila.

Lambda toimii ahdetussa moitteetta ahtimen jälkeen enkä ainakaan itse pysty näkemään mitään syytä miksi sen laittaisi ennen ahdinta?

Joskin isokokoisten ahtimien ja pitkien peltisarjojen kanssa voi olla ongelmana lämmittämättömän lambdan kanssa saada pakokaasulämmöt osakuormalla ahtimen jälkeen pysymään riittävinä, että lambda pysyisi toiminnassa. Lämmitetyllä anturilla ei ole mitään ongelmaa.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Toisaalta ennen ahdinta asennettuun lambdaan kohdistuu pakokaasun muodostama paine ja se vääristää mittaustulosta - näin ainakin osalla antureista.
MS141
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Wed Oct 05, 2005 23:59
Location: Oulainen

Post by MS141 »

Tuota paine juttua mietin itsekin, että onko vaikutusta.Täytynee laittaa lambda turbon jälkeen.Myös EGT anturi löytys, vois mittailla lämpötiloja lisäksi.Turbon jälkeen asennus on myös monesti helpompi.

Tuli mieleen myös ihan mittaustuloksen kannalta seuraava.Eikös tilanne ole ahtopaineen alueella sellainen että seokset on pakko pitää kohtuu rikkaalla, tarkoittaen jopa palamatonta bensiiniä pakokaasujen joukossa?Palaako nämä ylijäämät ennen turboa ja onko tämän vuoksi mitattu seos on erilainen ennen vs jälkeen turbon :?:
Una
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Thu Sep 29, 2005 19:34
Location: Lohja

Post by Una »

Riippuu hyvin pitkälti siitä minkälaista ennakkoa ja pakonokkaa käytetään eli ehtiikö seos palaa sylinterissä vai lähteekö se pakosarjaan palavana.. Jos sylinteristä loppuu happi niin silloin se jäljellejäänyt bensa ei ainakaan pala enää putkessa..
valtsus
Megasquirttaaja
Posts: 61
Joined: Mon Feb 28, 2005 19:56

Post by valtsus »

Tuosta EGT:stä ei kyllä ainakaan haitta oo, kun isoilla ahdoilla siitä näkee ihan suoraan sen ettei mene liian kuumaksi ja hajoita konetta, kun jopa laajakaista lambda saatta kadotta alueen jos soppaa ajetaan ns. liikaa jolla lähinnä haetaan jäähdytystä turbolle. Itse olen tehnyt perus säädöt penkissä pelkästään EGT:n pohjalta!!

Niin ja tuo EGT kannattaa asentaan ennen turboa!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Eikös semmonen 12 pintaa rikastus riitä pakopaineen jäähdytykseen huippukierroksilla ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
juke
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Fri May 18, 2007 21:03

Post by juke »

Niin ja tuo EGT kannattaa asentaan ennen turboa![/quote]

Paras paikkahan se on mahdollisimman lähelle pakosarjan alkua, n.5cm kannesta, tai mitä nyt haluaa mitata, kannen läheltähän se näyttää totta että mikä "pytty" käy kuumana.

seoksista 12.6 on paras teho ahdetussa autossa, mutta tuosta poltoaine jäähdytyksestä en ainakaan ole kuullut, vesiruiskulla saa ainaskin jäähdytystä kehiin ja coolerin etupuolelle kun laitat lämpötila anturin ja jälkeen ennen kaasuläppäkoteloa toisen niin näet, että miten paljon se cooleri jäähdyttää sitä imu-ilmaa, että toimiino se oikein. pakoläpöihin vaikuttaa aika moni seikka, voi esim. paine mittarilla mitata pakosarjan paineita, että kuristaako turbon pakopesä.
Post Reply