Megan kiekkamittari hyppii
Moderator: Masi_K
Juu, nyt pistettiin vakio 1nF konkan lisäksi rinnalle 47uF 50v konkka, ja tuntuisi että tasaantui ainakin hetkeksi, mutta sitten alkoi taasen hyppiä pahemmin kun koskaan, ja lopulta ei käynnistynyt. Mikäs volttikesto tolla konkalla pitäis olla?
Juu, tota resetoitumista olen vähän epäillyt että tulee häiriöitä, olis vaan kiva tietää miten ne häiriöt tulee, kun kuulemma tossa mun renix sytkäyksikössä on häiriönsuodatus kiekkasignaalille, eikä orkkis ruiskulla ole ongelmia renix systeemin kiekkasignaalin kanssa (Bosch LE/LU-jet).
Maadoitus on järjestetty ruiskun orkkis johtosarjan kautta, taitaa olla 5kpl 1,5mm2 kaapeleita imusarjasta liittimeen, ja sieltä olen megan piirilevylle vetänyt 5x0,75mm. Ennen oli 1x6mm2 piirilevylle, jaettuna 5 maadoituspisteeseen levyllä.
Tutkin tänään toista piirilevyä, U5 regu ja sen vieressä oleva 25uF konkka palaneet, molemmat "johtivat" virtaa suoraan läpi kun mittasi yleismittarilla, ja vertasi toimivaan piirilevyyn. Ja lisäksi konkan ja vieressä olevien vastusten välissä oleva johdin on kärähtänyt. Syynä näyttäisi olevan juotosroska joka on lentänyt ja maadoittanut konkan + puolen.... eli ne pitää vaihtaa ja toivoa parasta.
Juu, tota resetoitumista olen vähän epäillyt että tulee häiriöitä, olis vaan kiva tietää miten ne häiriöt tulee, kun kuulemma tossa mun renix sytkäyksikössä on häiriönsuodatus kiekkasignaalille, eikä orkkis ruiskulla ole ongelmia renix systeemin kiekkasignaalin kanssa (Bosch LE/LU-jet).
Maadoitus on järjestetty ruiskun orkkis johtosarjan kautta, taitaa olla 5kpl 1,5mm2 kaapeleita imusarjasta liittimeen, ja sieltä olen megan piirilevylle vetänyt 5x0,75mm. Ennen oli 1x6mm2 piirilevylle, jaettuna 5 maadoituspisteeseen levyllä.
Tutkin tänään toista piirilevyä, U5 regu ja sen vieressä oleva 25uF konkka palaneet, molemmat "johtivat" virtaa suoraan läpi kun mittasi yleismittarilla, ja vertasi toimivaan piirilevyyn. Ja lisäksi konkan ja vieressä olevien vastusten välissä oleva johdin on kärähtänyt. Syynä näyttäisi olevan juotosroska joka on lentänyt ja maadoittanut konkan + puolen.... eli ne pitää vaihtaa ja toivoa parasta.

Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Sen verran omasta kokemuksesta kiekkasignaalin kanssa, joka oli minullakin suurin ongelma MS:n kanssa, eli otin sen (mopon) kiekkamittarilta koska sen signaali oli ns. "puhdas" aluksi jonkin aikaa kaikki pelas hyvin ja sitten rupes pomppimaan. No piuhat irti ja uusiksi uudella johdolla. Lopulta useiden kokeilujen jälkeen uudetkin liittimet piti hio kiiltäviksi ja "rasvat" väliin, sen jälkeen ei ollut ongelmia kun ajettua tuli n. 6000 km kesällä.
Yks vielä pieni juttu, joka oli myös itsellä riesana jos käyttä TPS ohjattua rikastusta niin mone TPS anturi voi "hyppiä" jonkin verran vaikka kaasu olisi samassa asennossa varsinkin jos sen "lukutarkuus" on liin tarkka MS:ssä (muistaakseni se threbleshot tai kunka se nyt kirjoitetaan) ja silloinhan se helposti luulee että nyt jätkä polkee kaasua edestakaisin ja tekee kiihdytys rikastusta koko ajan ja ledit myös vilkkuu!!!
Yks vielä pieni juttu, joka oli myös itsellä riesana jos käyttä TPS ohjattua rikastusta niin mone TPS anturi voi "hyppiä" jonkin verran vaikka kaasu olisi samassa asennossa varsinkin jos sen "lukutarkuus" on liin tarkka MS:ssä (muistaakseni se threbleshot tai kunka se nyt kirjoitetaan) ja silloinhan se helposti luulee että nyt jätkä polkee kaasua edestakaisin ja tekee kiihdytys rikastusta koko ajan ja ledit myös vilkkuu!!!
Juu, pitää vielä yrittää vetää ihan suojattu johto SUORAAN puolan kiekkasignaaliliitännästä megan piirilevylle, jos sit ei auta, ni ei voi todeta kun että piirilevyssä vikaa... 

Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Mulla on puolalta kiekkamittarille sekä megalle. Värinää on kyllä yläkierroksilla 4000+, mut siellä se ei niin häiritse. Osa niistä voi tulla myös auton omasta sytkästä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Nyt pistin suojatun kiekkakaapelin, ja vaikuttaisi että olis auttanut jonkunverran. Pistin easythermillä uudet lämpöanturifilet, ja sain lämpöanturit aika hyvin oikeiksi.
Mutta nyt kyllä alkaa mennä hermot, sit kun kaikki muuten toimii hyvin, ni kone samahti, no C12 konkan rinnalle pistetty "extra" 10uF 35v konkka oli irronnut toisesta jalastaan. Juotin kiinni, mutta sitten prossu tilttas, ja toinen tilttas jo eilen, mutta suostu fläshattavaks ja toimimaan tänään, ja sekin tilttas.
Eli nyt molemmat prossut sekasin, VITTU
Mutta nyt kyllä alkaa mennä hermot, sit kun kaikki muuten toimii hyvin, ni kone samahti, no C12 konkan rinnalle pistetty "extra" 10uF 35v konkka oli irronnut toisesta jalastaan. Juotin kiinni, mutta sitten prossu tilttas, ja toinen tilttas jo eilen, mutta suostu fläshattavaks ja toimimaan tänään, ja sekin tilttas.
Eli nyt molemmat prossut sekasin, VITTU

Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Joo-o, saatiin ruisku toimimaan hienosti tossa tunti sitten, kaikki pelas hienosti, bensakartat vaan pielessä.
No, lähettiin ajelemaan, ensiks hävis lambdavalvonta, tai ei siis suostunut säätämään seoksia enää. Tuli välillä takas, ja hävis, sitten moottorin lämpötila alko nousemaan 89ºc->95ºc, lämpömittari meni keltaseks, lopulta ruisku sammu. Sammutin virrat, ja pistin päälle, KAIKKI anturit sekasin, jäähdytysneste -7ºc, akku 22volttia, MAP 77kPa, IAT -14ºc, TPS lakkas toimimasta, kiekkamittari näytti 2rpm...
Sit koputtelin boksia vähäsen, ja sit ei toiminu enää olleknaan. Sanonpa taas, PERKELEEN PASKA.
Kohta tosissaan lentää roskiin, ja laitan luotettavan 1,4 tekniikan tilalle. Toimi ainakin kun junan vessa.

No, lähettiin ajelemaan, ensiks hävis lambdavalvonta, tai ei siis suostunut säätämään seoksia enää. Tuli välillä takas, ja hävis, sitten moottorin lämpötila alko nousemaan 89ºc->95ºc, lämpömittari meni keltaseks, lopulta ruisku sammu. Sammutin virrat, ja pistin päälle, KAIKKI anturit sekasin, jäähdytysneste -7ºc, akku 22volttia, MAP 77kPa, IAT -14ºc, TPS lakkas toimimasta, kiekkamittari näytti 2rpm...

Sit koputtelin boksia vähäsen, ja sit ei toiminu enää olleknaan. Sanonpa taas, PERKELEEN PASKA.

Kohta tosissaan lentää roskiin, ja laitan luotettavan 1,4 tekniikan tilalle. Toimi ainakin kun junan vessa.
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Kyllä se näin taitaa olla. En ole koskaan nähnyt kokonaan 'tiltannutta' prossua (yhden kerran olen onnitunut korruptoimaan flashin, läppäristä loppui akku kesken päivityksen mutta sekin tokeni uudelleen flashaamisellä heti) , mutta yhden tapauksen tiedän missä väärinpäin kytketty fan control transistori aiheutti veden lämpötilanäytön hajoamisen eli kyseisen osion palamisen prossusta.teg wrote:Sulla on kyllä powerissa vikaa tai sitten jostain muualta tulee piikkiä. Puolan signaali on opton takana, joten ehkä vika ei sittenkään ole siinä?
Ehkä liittimen tai johtosarjan sisällä oikkareita ja prossu saa 12V suoraan johonkin pinniin?
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Tämän tekee silloin kun koodi menee sekaisin. Koodi uudestaan sisälle.volvoman wrote:Tuli välillä takas, ja hävis, sitten moottorin lämpötila alko nousemaan 89ºc->95ºc, lämpömittari meni keltaseks, lopulta ruisku sammu. Sammutin virrat, ja pistin päälle, KAIKKI anturit sekasin, jäähdytysneste -7ºc, akku 22volttia, MAP 77kPa, IAT -14ºc, TPS lakkas toimimasta, kiekkamittari näytti 2rpm...![]()
Jos käytät 024s9 koodia, siinä on bugi fuel only tilassa. Laita tilalle 024s12 se on sama muuten paitsi bugi korjattu.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
No nyt alkaa tulla asiaa. Olenkin epäillyt vähän että softa olisi sekaisin tai sitten että piirilevyllä olis jotain sekaisin. Ihme jos vaatisi kiekkamittarin johdolta superhyper suojaukset, vaikka johto kulkee 10cm päässä KAIKISTA muista johdoista.
Ja kuten Masi_K arveli, fuel only on päällä ja koodi 024s9, eli s12 täytyy tunkea.
No ainakin eilen saatii kiekkamittari moitteettomaksi, ja lämpöanturit asteen tarkkuudella oikein.
Ja kuten Masi_K arveli, fuel only on päällä ja koodi 024s9, eli s12 täytyy tunkea.
No ainakin eilen saatii kiekkamittari moitteettomaksi, ja lämpöanturit asteen tarkkuudella oikein.

Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Nonih, taisi olla sitten vika tuossa s9b koodin bugissa, ja/tai jossain juotoksessa. Ajoin siis s12 koodin sisään, mutta veti kerran resetit. Sit otin piirilevyn, ja juotin KOKO virtalähteen uudelleen, ja lämmitin tällä kertaa JOKA juotosta varmasti tarpeeksi.
Tuloksena oli, että auto toimi toistaiseksi pismpään tähän asti.
Eli ei enää bugannut.
Nyt täytyis vaan saada MegaTweak:illa noista datalogeista tehtyä kunnollisemmat bensakartat...
Tuloksena oli, että auto toimi toistaiseksi pismpään tähän asti.

Eli ei enää bugannut.
Nyt täytyis vaan saada MegaTweak:illa noista datalogeista tehtyä kunnollisemmat bensakartat...

Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Parintunnin ajelut kaveri ratissa tuotti meille aika hyvän kartan. Pientä hienosäätöä on aina, kun ei lambda ole hakemassa soosia kohdalleen.volvoman wrote:Nonih, taisi olla sitten vika tuossa s9b koodin bugissa, ja/tai jossain juotoksessa. Ajoin siis s12 koodin sisään, mutta veti kerran resetit. Sit otin piirilevyn, ja juotin KOKO virtalähteen uudelleen, ja lämmitin tällä kertaa JOKA juotosta varmasti tarpeeksi.
Tuloksena oli, että auto toimi toistaiseksi pismpään tähän asti.![]()
Eli ei enää bugannut.
Nyt täytyis vaan saada MegaTweak:illa noista datalogeista tehtyä kunnollisemmat bensakartat...
Voit koittaa naputtaa tuon mun kartan sisään ja lähtee siitä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Joo, nyt on bensakartat 90% kohdallaan, alakierroksilla (alle 1000rpm) on pientä sopan puutetta, ja ihan talla tiskissä on samaa, kun en viitti kunnolla sisäänajamatonta konetta rääkätä. Pitäis laajakaistalambda vielä asennella...
Pientä nykimistä on ollut kaupunkiajossa, kun pistin ruiskuboksin kannen paikalleen, ja kiekkamittarille suojatun johdon. Nykimistä ei esiinny maantiellä, maantiellä kulkee kun unelma. Ainoa ongelma on että kytkin luistaa, kun polkasee 3. tai 4. vaihteella siinä reilussa 4000rpm.
Ei taida sittenkään volvon 2 litrasen vakiokytkin kestää noita vääntöjä, vaikka yksi kaveri väittääkin ajavansa samalla koneella, vaan että vielä TURBO lisänä vakiokytkimellä. 
Pientä nykimistä on ollut kaupunkiajossa, kun pistin ruiskuboksin kannen paikalleen, ja kiekkamittarille suojatun johdon. Nykimistä ei esiinny maantiellä, maantiellä kulkee kun unelma. Ainoa ongelma on että kytkin luistaa, kun polkasee 3. tai 4. vaihteella siinä reilussa 4000rpm.


Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Juu, nakkasin ruiskuboksista alukannen pois, ja siirsin puolan vähän kauemmas boksista, ja whips, satunnainen nykiminen ja resettailu tais loppua. Ainakaan tänään ja eilen ei oo tehny sitä.
Eli ei taitanu olla puolan signaalissa vika, vaan siinä että puola on aivan liian lähellä megan piirilevyä, ja päästelee jotenkin häiriöitä.
Noh, seuraavaks isketään COP sytytyksen kimppuun, kun sika limppuun.

Eli ei taitanu olla puolan signaalissa vika, vaan siinä että puola on aivan liian lähellä megan piirilevyä, ja päästelee jotenkin häiriöitä.
Noh, seuraavaks isketään COP sytytyksen kimppuun, kun sika limppuun.

Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Juh, pistin megan boksiin alumiinikannen päälle takas (boksi ittessään on muovipohjainen, ja alukansi/sivut, Bosch LH-jet 2.2 boksi), ja hups, taas alko resettailla ja nykimään.
Mistäs tää nyt vois johtua, oon aika hämilläni, MITÄÄN muuta ei tehty, kun pistetty alukansi takas, eli siinä vika...
Itte veikkaan että joko alukansi heittää häiriöitä boksin sisällä kulkevista johdoista toisiinsa jotenkin, tai pitää häiriöt boksin sisällä, kun kansi on päällä.
Toinen teoria on, että laturi jotenkin ihmeellisesti "sinkoaisi" häiriöitä boksin suuntaan, ja ne jäisivät kannen "alle"....
Mistäs tää nyt vois johtua, oon aika hämilläni, MITÄÄN muuta ei tehty, kun pistetty alukansi takas, eli siinä vika...

Itte veikkaan että joko alukansi heittää häiriöitä boksin sisällä kulkevista johdoista toisiinsa jotenkin, tai pitää häiriöt boksin sisällä, kun kansi on päällä.

Toinen teoria on, että laturi jotenkin ihmeellisesti "sinkoaisi" häiriöitä boksin suuntaan, ja ne jäisivät kannen "alle"....

Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact: