Lataus aikojen kanssa ongelmia

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Perkkis
Megasquirttaaja
Posts: 96
Joined: Fri May 20, 2005 9:22
Location: Jämsä
Contact:

Lataus aikojen kanssa ongelmia

Post by Perkkis »

Tässä kun on yritetty viilailla kiihytysrikastuksia kohalleen huomasin yhden erikoisen vaikutuksen puolan latausajoista. Minulla jo pitkään käytössä olleen asetukset Dwell controll Cran 9ms Run 4ms ja min 0.1ms aiheuttavat alle 1400kierroksen pienen tukehtumis efektin, tämä ei johdu bensa asetuksista vaan nähtävästi kipinä ei ole jotenkin riittävä tai myöhässä. Ja jos muutan Runnin dwellin johonkin 2.5-3ms:n paikkeille ongelma siirtyy johonkin 2krpm:n tietämille, ainoa asetus millä toimii koko kierrosalueella on Fixed dyty 50%, mutta tämä asetus polttaa puolaa mikäli auto käy pitkään paikallaan ja taas 25% asetuksella ei kierä yli 3500rpm. Sytty-yksikkö on Telefunken 191905351B ja sillä käskytetään fortin normaali puolaa. Onko vinkkejä tuon onkelman poistoon asetuksissa taikka sytty-yksikön vaihdossa?

Ja koodihan oli 025x1
Last edited by Perkkis on Fri Feb 03, 2006 9:06, edited 1 time in total.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Re: Lataus aikojen kanssa ongelmia

Post by TVH »

Perkkis wrote:Tässä kun on yritetty viilailla kiihytysrikastuksia kohalleen huomasin yhden erikoisen vaikutuksen puolan latausajoista. Minulla jo pitkään käytössä olleen asetukset Dwell controll Cran 9ms Run 4ms ja min 0.1ms aiheuttavat alle 1400kierroksen pienen tukehtumis efektin, tämä ei johdu bensa asetuksista vaan nähtävästi kipinä ei ole jotenkin riittävä tai myöhässä. Ja jos muutan Runnin dwellin johonkin 2.5-3ms:n paikkeille ongelma siirtyy johonkin 2krpm:n tietämille, ainoa asetus millä toimii koko kierrosalueella on Fixed dyty 50%, mutta tämä asetus polttaa puolaa mikäli auto käy pitkään paikallaan ja taas 25% asetuksella ei kierä yli 3500rpm. Syttyyksikkö on Telefunken 191905351B ja sillä käskytetään fortin normaali puolaa. Onko vinkkejä tuon onkelman poistoon asetuksissa taikka sytty-yksikön vaihdossa?

Ja koodihan oli 025x1
Lisää latausaikaa niin kauan että se käy hyvin, tai jos käytössä on skooppi, voit mitata mikä on optimiarvo. Msefin juttujen mukaan dwell-arvo joka syötetään tuneen, on pidempi kuin todellinen puolan latausaika, eli jos haluaa sen 4ms todellisen latausajan pitää tuneen syöttää isompi arvo.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Perkkis
Megasquirttaaja
Posts: 96
Joined: Fri May 20, 2005 9:22
Location: Jämsä
Contact:

Post by Perkkis »

Jatketaampas vanhaa aihetta kun tuota ongelmaa en saanut poistettua edes latausaikojen huomattavalla pidennyksellä, talvi tässä on hyvin kyllä pärjätty tuolla Fixed 50% kun keli pitää puolan riittävän viileänä.

Nyt ajattelin käyttää tuota spark output inverttiä, mutta kiinnostaisi tietää mitä se oikein loppujen lopuksi tekee ja mitä muita muutoksia tarvitsee tehdä jotta kone toimisi vastaavasti kuin invert offilla. Tällä hetkellä kierrostieto tulee tosiaan 36-1 kiekolta ja trigger angle on 50 ja trim 0. Aamulla ajelin töihin invertti ja dwell controll päällä mutta auto oli todella elottoman oloinen, tarvitseeko tuolla käyttää jotain offsettiä tai tehdä jotain muutoksia wheel decoder asetuksiin nyt trig A 4 return A 9 trig B 22 return B 27. Ei ole koskaan kunnolla auennut tuo invert.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Sytkävahvari iskee kipinän ohjaussignaalista joko nousevalla tai laskevalla reunalla. Tämä on modulikohtainen asia, ei viritysoptio. Invert-toiminnolla voidaan msns sovittaa kummankin tyyppisen modulin ohjaamiseen.

Msns:ssä menee näin:
Invert off: kipinä tule laskevalla reunalla, eli silloin kun sytkäpiuha maadottaa.
Invert on: Kipinä tulee nousevalla reunalla, eli kun sytkäpiuha nousee irti maasta (jonnekin tiettyyn jännitteeseen).

Se mihin tuo asetus vaikuttaa, on se että signaalin kumpi, nouseva vai laskeva, reuna ajoitetaan oikein. Koneen saa kyllä toimimaan väärälläkin valinnalla tietyllä kierrosluvulla, mutta tällöin kipinähetki vaeltaa kierrosten muuttuessa.

Jos on tullut käyttäneeksi väärää asetusta, ja haluaa vaihtaa toiseen, pitää triggeriasemointi / trigger angle hakea uudestaan kohdalleen, ainakin jakaja-triggeröinnissä. Eos. suoraan kuinka wheeldecoderilla tapahtuu.

Minulla ei ole tietoa kumminpäin tuo käyttämäsi syttymoduli toimii, mutta sen pystyy itsekin tutkimaan: Irroita megalta modulille tuleva piuha megan päästä, kytke sytytysjärjestelmään sähköt, ja töki piuhan päätä maahan, esim. joku pultinpää tms. Tästä näet tuleeko kipinä silloin kun piuha menee maahan, vai silloin kun irtoaa maasta. Jos mitään ei tapahdu, kytke piuhaan 1kohm ylösvetovastus +5v:iin (vaikka tps:ltä) ja toista testi.
Post Reply