projekti: bmw m20b25 tbo ic megasquirtilla

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

seidltuning
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Fri Feb 25, 2005 22:58
Location: Hamina

projekti: bmw m20b25 tbo ic megasquirtilla

Post by seidltuning »

elikkä kirjotetaan tänne ja vähä projektin etenemistä
moottorina 2.5l m20b25 8.5:1
osia hankittuna:
-megasquirt´nspark
-honeywell hall-anturi
-motorola map-anturi
-kaasuläpänasento tunnistin potentio
-imuilman lämpö audi 1.8t
-saab 9000 sytytyksen ohjausyksikkö
muut hilut:
-garrett gt37
-erillinen hukkaportti
-säädettävä bensapaineensäädin
-ic 700x220x83
-dumpvalve
-bosch iso bensapumppu
-247cc suuttimet bosch 0 280 150 701
-kupariset liekkirenkaat kannentiivisteessä
-portattu kansi virtaus n.300hv

ja nyt pitäisi aloitella asennus ja kytkemisessä tulee varmasti jotaa häikkää :(
ensimmäinen kysymys miten tolla mss:lla ohjataan hukkaporttia
Last edited by seidltuning on Wed Mar 09, 2005 20:49, edited 1 time in total.
bmw cabrio
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

ensimmäinen kysymys miten tolla mss:lla ohjataan hukkaporttia
Lisähardiksen teolla ohjaa amal-venttiiliä (tai miksi sitä haluaa kutsua), joka sitä hukkaporttia taasen ohjaa, http://megasquirt.sourceforge.net/extra/boost.html
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Re: projekti: bmw m20b25 tbo ic megasquirtilla

Post by KariM »

seidltuning wrote: -247cc suuttimet
Kovin pienet suuttimet, mikäli nuo ovat lopulliset? Normaalilla bensanpaineella ja vielä hallittavalla dutycyclellä (85%) nuo (6kpl) riittävät alle 230hv tehoon, kun muusta paketista päätellen yli sata enemmän on tavoitteena.
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Re: projekti: bmw m20b25 tbo ic megasquirtilla

Post by Ykä »

KariM wrote:
seidltuning wrote: -247cc suuttimet
Kovin pienet suuttimet, mikäli nuo ovat lopulliset? Normaalilla bensanpaineella ja vielä hallittavalla dutycyclellä (85%) nuo (6kpl) riittävät alle 230hv tehoon, kun muusta paketista päätellen yli sata enemmän on tavoitteena.

millähän laskelmalla pääset tuohon tehoo vaan kyllä noi nyt sinne 300hv riittää iha varmaa kun vakio 535 bmw suuttimilla mitkä on 188cc pääsee jo tuonne 250hv
Bmw E32 750ila
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

mulla on 214cc suuttimet, jotka riittää noin 45hp/suutin (speksien mukaan) eli 180 hp neljällä suuttimella. Käytännössä duty cycle on vedättäessä 6000rpm kohdalla jo lähemmäs 80%.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Re: projekti: bmw m20b25 tbo ic megasquirtilla

Post by KariM »

Ykä wrote:millähän laskelmalla pääset tuohon tehoo vaan kyllä noi nyt sinne 300hv riittää iha varmaa kun vakio 535 bmw suuttimilla mitkä on 188cc pääsee jo tuonne 250hv
Kaavalla HP= [(cc/min)*C*dc /5.6], jossa cc/min on virtaama, C sylinterien määrä, dc maksimi dutycycle. Vakio 5.6 pätee ahdetuille moottoreille. Tällä saadaan edellämainituin tiedoin HP= 247*6*0.85/5.6 = 225hv. Lähde kaavalle on kirja A. Graham Bell: Forced Induction Performance Tuning. Yleiseen näkemykseen verrattuna tuo suosittelee aika isoja suuttimia, mutta kaavan todenperäisyyttä ei voi arvioida koska kyseinen kirjoittaja ei vaivaudu selittämään (tai ei tiedä) taustalla olevaa teoriaa, vaan on enemmän "kyllä näin on"-miehiä.
JJ
Megasquirttaaja
Posts: 67
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:31
Location: Ylivieska
Contact:

Post by JJ »

joo ei kyllä 247cc suuttimilla pitkälle pötkitä, jos yli 300hp tehoja havittelet niin suosittelen yli 300cc suutimia. Opelin c20let turbokoneessakin on muistaakseni 315cc suuttimet ja vakiona tuossa koneessa on 204hv, ja noillakin voi ottaa tehot sinne 350hv tietämille. Osta ennemmin jotkut 350cc suuttimet. Itsellä 215cc:t omassa ja noiden pitäisi riittää 200hv tehoihin.
Opel 20XE project
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Re: projekti: bmw m20b25 tbo ic megasquirtilla

Post by Ykä »

KariM wrote:
Ykä wrote:millähän laskelmalla pääset tuohon tehoo vaan kyllä noi nyt sinne 300hv riittää iha varmaa kun vakio 535 bmw suuttimilla mitkä on 188cc pääsee jo tuonne 250hv
Kaavalla HP= [(cc/min)*C*dc /5.6], jossa cc/min on virtaama, C sylinterien määrä, dc maksimi dutycycle. Vakio 5.6 pätee ahdetuille moottoreille. Tällä saadaan edellämainituin tiedoin HP= 247*6*0.85/5.6 = 225hv. Lähde kaavalle on kirja A. Graham Bell: Forced Induction Performance Tuning. Yleiseen näkemykseen verrattuna tuo suosittelee aika isoja suuttimia, mutta kaavan todenperäisyyttä ei voi arvioida koska kyseinen kirjoittaja ei vaivaudu selittämään (tai ei tiedä) taustalla olevaa teoriaa, vaan on enemmän "kyllä näin on"-miehiä.
no joo ei viiti ruveta väittelee mutta pitää kumminki sanoa että vakio 535 bmw on noi 188cc suuttimet ja 218hv niin taitaa tuo laskutoimitus olla vähä perseellä ei herneitä :roll:
Bmw E32 750ila
seidltuning
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Fri Feb 25, 2005 22:58
Location: Hamina

Post by seidltuning »

nii ei ne motorsport miehet ilmeisesti tiedä mitään kun menee laittamaan m5 (340hv) samat suuttimet no outoo on
bmw cabrio
seidltuning
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Fri Feb 25, 2005 22:58
Location: Hamina

Post by seidltuning »

JJ wrote:joo ei kyllä 247cc suuttimilla pitkälle pötkitä, jos yli 300hp tehoja havittelet niin suosittelen yli 300cc suutimia. Opelin c20let turbokoneessakin on muistaakseni 315cc suuttimet ja vakiona tuossa koneessa on 204hv, ja noillakin voi ottaa tehot sinne 350hv tietämille. Osta ennemmin jotkut 350cc suuttimet. Itsellä 215cc:t omassa ja noiden pitäisi riittää 200hv tehoihin.
eik toi oo 4syl?? 4 x 315cc =1256 / 6 x 247 = 1482
bmw cabrio
Fun Jam
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Mon Mar 07, 2005 13:37
Location: Vantaa

Post by Fun Jam »

Mitenkä noi suuttimet on mitoitettu, tai siis onko mittauksessa käytetty jotain tiettyä painetta, vai onko se joku suurin mahdollinen virraama/paine?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Virtausta ilmoitettaessa pitäisi samalla tottakai ilmoittaa mittauksessa käytetty paine.

Esim. seuraavassa suutintaulukossa on ilmoitettuna useimmalle suuttimelle myös mittauspaine. Taulukon lopussa on myös tehoestimaatteja erikokoisille suuttimille :roll:

E: Olinpa kömpelö, puhun taulukosta mutta linkki jäi pasteamatta:
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm#BOSCH
Last edited by KariM on Thu Mar 10, 2005 11:34, edited 1 time in total.
seidltuning
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Fri Feb 25, 2005 22:58
Location: Hamina

Post by seidltuning »

tuolla on joku laskuri ja pelkällä paineiden nostolla 2.5-->3.5 nousi tuotto 265cc--->314cc
http://www.bsmotor.com/?id=/cgi-bin/bsm ... sp?default
bmw cabrio
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

seidltuning wrote:tuolla on joku laskuri ja pelkällä paineiden nostolla 2.5-->3.5 nousi tuotto 265cc--->314cc
http://www.bsmotor.com/?id=/cgi-bin/bsm ... sp?default

aika hyvä taulukko ja laskuri luulis tuon jo jotain tietävä suuttimien tuotosta :)
Bmw E32 750ila
jamo
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Mon Mar 14, 2005 11:52

Post by jamo »

http://www.megasquirt.info/ tuolta löytyy apua jos suuttimien mitotus tuottaa ongelmia ->Injectors and Fuel Supply
-> Injector Selection
seidltuning
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Fri Feb 25, 2005 22:58
Location: Hamina

Post by seidltuning »

jamo wrote:http://www.megasquirt.info/ tuolta löytyy apua jos suuttimien mitotus tuottaa ongelmia ->Injectors and Fuel Supply
-> Injector Selection
tuolla ei vain ole mitään tietoa millä paineilla vai onko??
ja ymmärsinkö oikein ,että turbo koneissa pitää olla 10% isommat suuttimet kuin vastaavan tehoisessa vaparissa??
bmw cabrio
matti
Perustajajäsen
Posts: 54
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:53
Location: Espoo

Post by matti »

Mulle tulee tohon parempaan tulevaisuudessa 300cc suuttimet. Samaisesta pösön ahdetusta koneesta noilla suuttimilla on saanut 270hp irti dta:lla, en tiedä onko eri mitä ms:llä saisi..
Pug 405 MI16 '89 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Omassa 380cc/min suuttimet (4) 1.6l koneessa rupeaa olemaan polvillaan jo heti 1 bar ahtojen jälkeen ja 1.5 bar loppuu menovesi jo rankasti. Vapareissa on aina parempi hyötysuhde ja moniventtiilisissä sitäkin parempi.
Japso
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:21
Location: Savonlinna

Post by Japso »

9000 turbossa 218cc@2.8bar loppui AMW:llä dynottaessa kakku yläkierroksilla n. 240hp tehoissa. Bensanpaineet oli tuolloin 4.0bar.
JZS147
seidltuning
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Fri Feb 25, 2005 22:58
Location: Hamina

Post by seidltuning »

Japso wrote:9000 turbossa 218cc@2.8bar loppui AMW:llä dynottaessa kakku yläkierroksilla n. 240hp tehoissa. Bensanpaineet oli tuolloin 4.0bar.
neljällä sylinterillä no eiköhän noi 240 x 6 sen 300hv riitä ainakin
tossa välijäähdyttimen sovittelin ja hukkaportin putket tekosellaan piti vaa leikata akkukotelo pois ,että hukkaportti mahtuu ja siirrellä akku paksiin.
bmw cabrio
Hietanen
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Mon Mar 21, 2005 19:15
Location: Helsinki
Contact:

Post by Hietanen »

Kyllä ne suuttimet riittää lähelle 300hv tehoja 12.5 seos suhteella. 6 suutinta on eriasia kuin 4 suutinta.

Älkää pilatko aihetta turhalla väittelyllä
seidltuning
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Fri Feb 25, 2005 22:58
Location: Hamina

Post by seidltuning »

nyt oon noitten kytkentöjen kanssa pähkäilly ja ei ymmärrä :oops:

käytän auton alkuperäistä johtosarjaa
mittasin että suuttimilta tulee yhteys kolmeen napaan boxin liittimelle eli mites noi sitten kytketään ms:ään :(
mennään nyt yksi asia kerrallaan :roll:
bmw cabrio
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

siis tuliko ne jotenki sarjassa eli 3 suutinta yhteen paikkaa ja 3 toiseen ja sitten suuttimien toisesta johdosta tuli vaan yhteen eli 3 napaa jos ymmärsit :D eli vaikka 135 suutin tuleeko ne yhtee pinniin ja 246 toiseen
Bmw E32 750ila
seidltuning
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Fri Feb 25, 2005 22:58
Location: Hamina

Post by seidltuning »

no tota kaikkiin suuttimiin ja molempiin napoihin :oops:
auttakaa
bmw cabrio
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

seidltuning wrote:no tota kaikkiin suuttimiin ja molempiin napoihin :oops:
auttakaa

:D onko kun mittaat suuttimien napoja niin onhan kaikki suuttimien johdot irti ? otappa ne irti niin voit saaja vaikka semosen järjestyksen että siellä bmw omassa isossaliittimessä piippaa jos yleismittarilla katot niin yksi napa 135 suuttimen kohalla ja taas toinen napa piippaa 246 kohalla :roll: ja taas sitten suuttimien toinen johto jokaisessa saattaa piipata yhellä kohtaa no jopa tuli taas vaikiasti selitettyä mutta kyllä tosta jotain apua pitäs olla jo :)
Bmw E32 750ila
Jubu
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sun Apr 17, 2005 14:45
Location: kouvol

Post by Jubu »

seidltuning wrote:no tota kaikkiin suuttimiin ja molempiin napoihin :oops:
auttakaa
suuttimilta tulee 2 x 3 kpl maajohtoja sinne motronic boxille.
eli molempiin megaruutan "suutinpankkeihihin" tässä tapauksessa.
(samalla lailla kun ovat olleet "nipussa" motronicillakin)

virtaa suuttimet saa muistaakseni suoraan sieltä pääreleeltä joka sijaitsee seillä ohjaustehostimen pumpunluona. ( 2 relettä - toinen B-pumpun , toinen ns päärele , josta mm virta tullut motronicille)

toivottavasti tuosta oli edes vähän apua...
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

JesseT wrote:Omassa 380cc/min suuttimet (4) 1.6l koneessa rupeaa olemaan polvillaan jo heti 1 bar ahtojen jälkeen ja 1.5 bar loppuu menovesi jo rankasti. Vapareissa on aina parempi hyötysuhde ja moniventtiilisissä sitäkin parempi.
Mulla on ahdetussa 365cc/min(1600cc, 16vent), ei vielä ole käyneet pieneksi.
Vakioilla(n.190cc/min) MS näytti aukioloajaksi helposti 100%:ia ku kävi alkuun rikkaalla ja polkaisi kaasua nopsaan.
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
seidltuning
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Fri Feb 25, 2005 22:58
Location: Hamina

Post by seidltuning »

Jubu wrote:
seidltuning wrote:no tota kaikkiin suuttimiin ja molempiin napoihin :oops:
auttakaa
suuttimilta tulee 2 x 3 kpl maajohtoja sinne motronic boxille.
eli molempiin megaruutan "suutinpankkeihihin" tässä tapauksessa.
(samalla lailla kun ovat olleet "nipussa" motronicillakin)

virtaa suuttimet saa muistaakseni suoraan sieltä pääreleeltä joka sijaitsee seillä ohjaustehostimen pumpunluona. ( 2 relettä - toinen B-pumpun , toinen ns päärele , josta mm virta tullut motronicille)

toivottavasti tuosta oli edes vähän apua...
hyvä jubu tätä vähä kaipailin kiitsa
bmw cabrio
seidltuning
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Fri Feb 25, 2005 22:58
Location: Hamina

Post by seidltuning »

siirrytäänpä seuraavaan eli halliin
orkkis piuhasarjalta tulee 3-nap liitin kytketäänkö samalla tavalla eli miten :cry:
bmw cabrio
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

seidltuning wrote:siirrytäänpä seuraavaan eli halliin
orkkis piuhasarjalta tulee 3-nap liitin kytketäänkö samalla tavalla eli miten :cry:
oisko tosta mitää apua oletan että sulla on kyseinen anturi :roll:
http://content.honeywell.com/sensing/pr ... c20052.pdf
Bmw E32 750ila
Post Reply