Chervolet Belair 1957 350TPI

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

Tälläinen on näillä näppäimillä ensi starttia vaille valmista. Modasin alkuperäisen lastutetun ecu n kotelon sisään MS3 V3 johon sd kortin dataloggaus ulkoisella napilla sekä vikavalon ohjauksen.

Ongelmia tuli heti kättelyssä kun eihän tohon autoon uutena ole mitään sähköruiskuja saanut. :lol: Niin tietenkin se on jälkiasennettu mutta että mistä ihmeen autosta ja mikä johto menee minnekkin sekä mitä on moottorin oheis laitteita ecun ohjaamana. Vanha setuppi oli jotenkuten toimiva joten johtosarja voisi toimia ok. Koska auto on amerikkalainen niin niiden käsitys sähkökuvista on lievästi sanottuna hatara jotenka alku oli todella haastavaa. Ulkomailta kysellen ja kuvia sekä juttuja itte kattellessa selvisi että autossa on camaro/firebird ecu ja niistä vielä että speed density ohjauksella oleva. Sitten kattelin niiden surkeita kytkentäkaavioita ja huomasin että johtojen värit eivät täsmää ei sinne päinkään. Myöskin ecu kampojen värit vaihtelee ristiinrastiin eikä siitä ole semmosta selvää rajaa että mistä alkaa ja mihin loppuu. Se oli selvää että koska ecu ssa on 3 kampaa niin se on ehta japsi tekele. Ja niihän se on koska se on Denso.

Vihdoin löyty oikeasti toimiva kytkentäkaavio ja muutama viikko sen jälkeen se internet site kuoli pois. Tuli semmonen tästä ei tuu mitään -maku suuhun. Onneksi aikataulu on että keväällä ajoon. Tässä vaiheessa en vieläkään ollut silponut ecua jotenka ei ollu häntä koipien välissä. Myöhemmin ei auttanut muuta kuin pulittaa kylmää käteistä parikytä $ ja ostaa 90 luvun alun camaro/firebirdin kaikki saatavilla oleva DIY tieto ja sieltä löyty oikeasti soiva kytkentäkaavio mutta ei vastaavasti ollenkaan pätevä pinnijärjestys kampoihin. :lol: Ei oikeen lämmittänyt taaskaan mieltä kun johtokaavio voisi päteä mutta kun todella hidasta on varmistus mittaa mitään kun johtojen värit eivät päde.

Meni muutama päivä niin löysin jenkkifoorumilta linkin sivusto tallennukseen mikä oli otettu siitä kuolleesta internet sivustosta talteen. Tämä oli onnenpotku koska siinä oleva pinnijärjestys pätee autossa oleviin kampoihin. Nyt pystyin vertaamaan olevassa olevaa piirikaaviota autossa oleviin kampoihin ja laitteisiin. Huomasin että johtojen värit tosiaan eivät päde ollenkaan, ei sinnepäinkään. Sekä johtoja myös puuttui kokonaan. Kyselin taas ameriikoista ja selvisi että saattaa olla jälkimarkkina johtosarja. Tämä varmistu todeksi kun paneelin takaa löyty kytkemätön kieppi jossa luki tarrana että öljynpainemittari jos tarpeen. Eli vihdoin oli kaavio mikä toimii, pinnijärjestys mikä toimii ja selvyys että johtosarjan värit on mitä on.

Eli eikun mittaamaan että mitä on kytketty ja toimiiko siellä vastapäässä. Mittailin tovin ja totesin että kaikki perusteet löytyy ja toimii. Eli akkujännite, virtalukkojännite, maadoitukset kaikki, tps, iat, iac ja clt. Kuvasta pystyin tulkisemaan että bensapumpun rele on jänniteohjattu joten perus maaohjauksen kääntö on pakollinen.

Bykkasin ecun laatikon sisään megalle kiinnitykset ja 2kpl pieniä piirikorttireleitä. Toisen kytkin pääreleeksi jotta ms kuormittaa akkujännitesyöttöä eikä virtalukkosyöttöä. Toisella releellä toteutin jänniteohjauksen auton omalle bensareleelle. Testasin megan toiminnan poissa kotelosta jimstimmillä. Asennettuani sen koteloon, meni jokakerta virranrajoitus labralähteestä päälle. Jotain oli siis oikarissa. Sai taas tovin selvitellä kunnes näki ihan silmällä että 2 IAC johtoa oli yhdistynyt prossun alla oikariin kun ne pohjapuolelta juottaa.. :oops: Myös pään saaminen IAC askelmoottorin ympärille tuotti lisää harmaita hiuksia kun venttiili ampuikin karansa pitkin huonetta eikä imenyt sitä sisäänpäin sähköllä ollenkaan. Selvis että yksi kahdesta piiristä oli nurkinkurin.

Ecu ekallakerralla kiinni autoon kytkiessäni toimi kaikki muu paitsi rpm. Otin seuraavaksi mukaan oskilloskoopin ja mittasin sillä että HEI jakajalta tulee hienosti ref signaali megan pinniin 24 asti. Että mikä hitto tässä nyt räkii kun olinhan testannut levyn jimstimmillä myös kasattuani laatikon valmiiksi. Eikun ohje taas esiin ja huomasin että oli mennyt kokonaan ohi silmien R56 kierto myötäpäivään. Se tuotti tuloksen heti ja rpm löyty startatessa. Sitten vaan että miksi se kotona toimi? Noo, kotona oli jimstimissä ylösvetona 12V ja autossahan seon 5V. Samalla kerralla hain korvakuulolta iac venttiilin askelmäärät täydestä aukinaisesta täysin kiinni. Pystyin siten vähän kalibroimaan tyhjäkäyntinopeuksien alueita. Kuinka kovaa se sitten käy, selviää kun käynnistää. Vielä on tahdistettava mega jakajan perus(vikatilan) ennakon kanssa ennen kuin käynnistää.

Lähipäivinä selviää tuleeko ukkosta putkista vai ei.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

No sehän pärähti käyntiin. Muutaman yrityskerran jälkeen. Toistaiseksi ainoa ja kylläkin iso ongelma on että läppäri kadottaa yhteyden ecuun sillä sekunnilla kun moottori ärjäsee startin vielä pyöriessä mukana. Uudelleen yhteyden muodostaminen vaatii johdon irroituksen ecu/läppäristä ja sitten vasta toimii. Ikänä ollut tämmöstä häiriötä. Ilman bensaa saat sahaa vaikka koko akun kuiviin ilman että yhteys katkee. SD kortille pystyy logittaa ja sen avulla sainkin vähän tietoa että mitä tapahtuu kun kone käynnistyy ja miksi se kävi vain noin 4s kerrallaan. Mut toi yhteyden katko jäi avoimeksi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hukka
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sun Oct 14, 2012 14:32
Location: iisalmi

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by hukka »

Eihän ole laturilla vielä alkuperäistyylinen mekaaninen jännitteen säädin käytössä vois tehdä vaikka mitä harmia hitautensa takia
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

Eio enää muinaista laturia.
Lisäsin ecuun maajohdon distributor ref low pinnistä maihin. Eli se yhdisti maapisteen ja jakajan moduulin kotelon tms jos kuvaa tulkitsen oikein. Se poisti läppärin yhteyden katoamisen kun kone käynnistyy.

Skooppasin kuitenkin ecu syöttöjännitettä startatessa sekä myös bensapumpun pyöriessä. Startin erillinen solenoidi mätkäyttää komeen jännitepiikin akkujännitteen sekaan kun se vapautuu. Mutta se mikä eniten häiritsee niin saman tekee myös bensapumpun rele. Se alkuperäinen. Se läppäsee todennäköisesti maajohtoon reippaan 20V terävän tällin aina kun se vapautuu. Sit tartteis keksiä millä sen saa leikeltyä pois. Eikä haittais että startin piikin sais myös pois.

Ajattelin kokeilla myös yhdistää tarkoituksella irti olevan jakajan johdon jolla sen saa limb modeen. No sen kun yhdisti niin lakkas tulemasta rpm kokonaan ja konehuoneessa jokin panee naks aina kun johdon liittää. Mikähän siinä lie on..
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by TimoS »

Pistät sen releen ja solenoidien käämien rinnalle ohitusdiodit. Samalla tavalla miten releissä on jännite piikin estoon.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

Se mulla oli mielessä melko nopee. Mut kun skoopin kuvan perusteella ne ei auttaisi ? Tosin skooppasin rullaustilassa joten kuva on mitä on.

https://photos.app.goo.gl/8yJWhJtCLMCimrZt9
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by TimoS »

Sanoisin 99% varmuudella, että kyllä se diodi sen piikin tappaa. Kokemusta sähkötrukin kontaktorista, jossa diodi hajalla, ajo hyytyy heti kun kontaktori aukee. Helppohan se on kokeilla.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

Jep niihän se on. Täytyy ottaa messiin pari enskertaa verten.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

Läppäsin diodin bensapumpun rinnalle suoraan pinnien taakse testimielessä. Se todellakin poisti bensapumpun kelan tuottaman piikin. Tälläkertaa kaikesta huolimatta käytin koneen ensikerran megalla täyteen käyntilämpöön asti. Alussa se ei menannut millään keinoin pysyä käynnissä. Kunnes keksin vaan kylmän viileesti antaa ve karttaan lisää mälliä reilusti. Sitten se alkoikin jäädä käyntiin mutta kovin hiljaa vaan ja ei liian tasaisesti. Toistaiseksi vielä kapeakaistaisen lambdan herättyä näyttämään, selvis syykin huonoon käyntiin. Patti oli auttamattomasti laihalla. Läppäsin VE karttaan tyhjäkäynti ja vähän sen ulkopuolelle 20 yksikköä lisää kamaa niin johan alko soimaan. Lambda pomppas 1 volttiin ja käynti löyty.
Annoin sen pauhaa siin ja sitämukaa kun ASE häipy ja kone lämpesi niin viilailin VE karttaa samaan tahtiin. Kone alkoi myös kiertää enemmän ja enemmän kun lämpö siinä nousi.

Tyhjäkäyntinmoottorin säädössä ei kierrosten nousun myötä tuntunut olevan päätä eikä häntää. Laskin arvoa eli hammas lukua ja tuntu että rpm vaan nousi. Viisarissa alkoi olla 1700rpm joten pakko oli jotain tehdä. Päätin että raakasti vaan tyhmismoottorin askeleita reilusti vaan suuntaan tai toiseen. Tökkäsin 20 askelta alaspäin ja kone karjasi 2000 rpm nurkille. Äkkiä 40 askelta väärään suuntaan ja oho ku käynti palautu. WTF. Sitten välähtikin. Suunta toimii nurinkurin... Sitte löytykin säätöön järki kunhan piti mielessä että se on väärinpäin. Entiedä käännänkö sitä koskaan toisinpäin. Koitin sitä nimittäin ja ei löytynyt enää tyhjäkäyntiä. :D Open loopissa nurinkurisuus toimii. Closedia varten se on pakko vaihtaa jos siihen joskus siirrytään.

Koneen lämmettyä pääsin hakemaan tyhjäkäynnin nopeutta ja ve karttaa. Alipaineet moottorissa on melkoisen hyvät. Pyörivät siellä 30-40 välimaastossa tyhjäkäynnillä. Kone ikäänkuin vaan lakkasi käymästä kun seosta laihenti lähemmäksi stoikiota. Kerkesin huomaamaan että siinä tilanteessa PW menee reilusti alle 2ms. Joten muutin nyt kotosalla asetuksiin ruiskutusmääräksi kaksi neljän sijaan. VE kartassa idlellä on arvoina pikkasen vajaa 40 joten voisi veikkaa että reqfuelia ja karttaa ei välttämättä tarvii skaalata.

Kotosalla koitin purkaa bensarelettä mutta se perhana onkin liimattu kasaan vaikka siinä kynnet onkin. Joten diodin juottelu sen sisään ei ole mahdollista. Eikä sitä oikeen sen johtoihinkaan saa. Joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi ecun sisään. Ecuun tulee 2 eri suoraa 12 voltin syöttöä. Toinen niistä oli vapaana niin laiton diodin siihen ja maan väliin. Testasin setuppia kotosalla ja se ei toiminut alkuunkaan. Samantien katkes yhteys kun bensarele päästi. Eihän se näin pitänyt mennä.. Sitten tuli mieleen että koska bensarele on plus ohjattu ja teen käännöksen ecu n sisällä niin mitäs jos laittaisin diodin käännös releen ja ulkoisen bensareleen syötön ja maan väliin. Avot! Nyt pelasi. Lätkytin relettä I/O testillä sillä 11hz taajuudella ja ei katkennut kertaakaan yhteys.

Kyllä tää tästä :)
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

Ensimmäinen ja vuoden viimeinen säätöajo suoritettu kapeakaistan avulla. Ei ole laajakaistan voittanutta. Mutta sai nyt ainakin sen että ei ole ohuella. Diodista bensareleelle huolimatta yhteys katkee startissa edelleen. Asennettava diodi myös startin erilliseen solenoidiin. Jospa katkeilu olisi silloin vihdoin poistunut. Solkku kun aiheuttaa päästäessään saman tasoisen ellei suuremmankin tällin kuin bensarele. Muuten ajon aikana ei signaalit väpättäneet eikä värisseet tippaakaan. En tosin katsonut esim tps ää. Mutta mitä viisari taululla teki niin vakaata oli. Ajon aikana yhteys ei katkennut kertaakaan eikä sekoillut.

Käyntiinlähtö on vielä hakusessa. Sain vilkuiltua että ryyppyä tarvitsee lisää. Mutta viilasin myös ve karttaa tyhjäkäynniltä joten taidampa lisää vain ase määrää. Vieläkään ei moottori edes lämpimänä ärjäse käyntiin ja laskeudu sitten haluttuun rpm ään. Venttiilistä on kohta about kaikki käytössä starttauksen aikana. Yhteyden katkeamisen takia tilanne menee ohi ennenkuin läppäri saa taas yhteyden. Iltakin loppui eikä tullut mieleen taas nappilogi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

Läppäsin edellisen ajelukerran päätteeks lisää bensaa starttauksen ajaksi mutta ennnekaikkea lisää warmuppiin sekä aseen. Ase keston pidin saman kuin ennenkin eli käyntilämpöisenä semmoinen 13 sekunttia. Paranti jos jonkinverran starttausta ja sitä että jää jopa käyntiin mutta silti ei oikeen toiminut kuten kuuluu.

Autolla ajettiin joku 5-10km siirtoajo jonka aikana oli sd kortti logitus päällä. Tietenkin logilta puuttu oletuksena O2 kun kuka nyt kapeakaistaista... Joten logiin ei piirtynyt yhtään merkkiä seoksesta. Muten kyllä ja hemmetinmoisella tahdilla piirtääkin. :) Silmä osui että sytytys ennakko pysyi 3 asteessa heti 5s startin jälkeen oli kuormitus koneella mikä vaan. Tämä pisti harmaat aivosolut sekaisin että mitä ihmettä. Kysyin ihan muricasta asti ja vastauksesta tajusin että fuuuuuuck. Oli tullu käsittämätön oikosulku ja olin läppässyt "use table" sijaan vaan -10 fixed angleksi. Ennakko on siten ollut melko vähäinen ekalla koeajolenkillä. Silloin ei ajeltu todellakaan muutenkaan kovaa. Joten se on mennyt ehkä pyllydynosta ohi että ennakkoa on vähän. Minkään sortin kakisteluja tai muita ei ollut.

Läppäsin use table päälle ja nyt startissa alko tapahtua. Ärjäsyn jälkeen kone käy vähän alhaisella kierrosluvulla ekan 5s jonka jälkeen ennakon noustessa kartan arvoon, rpm nousi heti reilusti yli tavoitteen. 8) Viilasin samantien venttiilin askeleita lisää jotta rpm putosi.
Nyt se on startatessa semmoinen että kylmästä pärähtää ekaksi 5s jonnekkin 800-900 tienoille ja 5s jälkeen nousee sinne 1200 rpm tienoille ennakon myötä. Konetta ei saa ukkostamaan käyntiin ihan vaan tuon ennakko käytöksen takia. Venytin venttiilin crank to idle taperia 5 sekunttiin jotta se pysyy ton 5 kovemmalla venttiilin aukiolomäärällä kompensoidakseen tota matalan ennakon penempää kierroslukua. Voiskai sitä starttauksen aikaista venttiilin aukioloa lisätä suuremmalle erolle vrt käynnin aikaiseen arvoon. Sillä tota eroa voisi sipistää enemmänkin. Tai sitten vähentää tyhjäkäyntiennakkoa. Mutta se toisi taas sitten aika eron ajokarttaan mitä en halua. Myös se että kun on automaatti niin automaatti ja muut oheislaitteet sitten matalalla ennakolla kyykyttää kierroslukua entisestään.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

Nonni. Laajakaistamittari asennettu. Sen näytön taustavalaistus väpättää värisee ihan penteleesti aina kun kone käy. Ei jännitteessä nyt noinpaljon pitäisi olla häiriötä. Muuten näyttää ja pelaa kuten TE n tuotteen olettaa voikin. Lie otettava yhteyttä Ausseihin tuosta.

Käänsin jakajaa ja viilasin trigger offsettia. Nyt perus ennakkoa on 10 astetta. Skip pulses ei toimi ollenkaan. Syy on aika varmasti HEI jakajan perustainen. Kun megahan toimii next cyl tilassa sen kanssa.

Ongelmiakin tuli. Sahasin ihan sairaan kauan suuttimien deadtimeä. Siinä pyllydynolla onnistumatta täydellisesti. Edelleen jäi vajaan 1 afr ero kun ruiskutusmäärää vaihteli 2 ja 4 välillä. Sitten tyhjäkäyntimoottorin ohjaus open loop kartassa lakkasi toimimasta kokonaan koneen lämmettyä. Koneen käydessä kun testi tilassa venttiiliä lätkytti niin se toimii hienosti. Mut kartasta ei tapahdu ei sitten mitään. Olis vaan kiva saada säädettyä tyhjäkäynti kohalleen kuumanakin. :D
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

Vaihdoin venttiilin parien paikat pitäen napaisuuden samana. Nyt säätö on ruudulla oikein päin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

TE seosmittarin näytön taustavalon värinän syy on selvä. Taustavalon kirkkaus on suoraan verrannollinen mittarin käyttöjännitteeseen. Mitä enemmän juissia, sitä enemmän kirkkautta. Tän kun pitää mielessä niin ymmärtää miksi se väpättää. Skooppasin uudelleen syöttöjännitettä kun yleismittari näytti että vakaa 13V menee ohjainpurkille. Skooppi näytti sensijaan kaikkea muuta kuin tasaista. Tarkistin skoopin näytöltä jännitteen heilumisen määrän. No sepä oli muikee 1.2V. Eli kun lambda on saavuttanut tavoitelämpötilansa alkaa ohjain yksikkö pulssittamaan lämmitystä päälle ja pois. Se aiheutti syöttöjännitteen jatkuvan notkumisen tuon 1.2V verran. Joten 1.2V alempi jännite näytöllä ja siten himmeämpi taustavalo.

Autossa oli siis klassinen jännitettä on mutta virtaa ei niinkään siedä. Mutta ei kuitenkaan niin susi että jännite romahtaisi kokonaan. Sekä yleismittarin mittauksen keskiarvoistaminen.

Eilen modasin ecua ja lisäsin sinne lambdan jännitesyötön käyttäen ylimääräisiä pinnejä tuomaan jännite ulos. Tällä metodilla lähti hävikistä joku 0.8V pois ja siten värinä puolittu ellei enemmänkin.

Tyhjäkäynnin säädöt alkavat löytää paikkansa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

Ajellut tässä säätöajoa aina sillotällö. Sain kun sainkin pyllydynolla haettua deadtimen kohdalleen. Nyt ei seos muutu ollenkaan tai juuri lainkaan kun vaihtaa ruiskutuskertoja lennossa. Tai kun vaihtaa yhtäaikaisesta ruiskutuksesta vuorottaiseen. Tämän seurauksena saikin ajaa bensakartan melkein kauttaaltaan uusiksi, lisätä starttaus bensan määrää ja rukaa ryyppyä. :D
Toistaiseksi vaikuttaa siltä että seos painuu ohuelle kun imulämmöt nousee sekä kun kone oikein kuumenee, alkaa se käymää hiljemmin kuin normaalisti. Voi joutua viilaamaan imulämpökorjausta.

Kalibroin seosmittarin näyttämän ja megasquirtin näyttämän samaksi tökkäämällä TE syöttämään tiettyjä jännitteitä wblin antoonsa ja käyttämällä megasta custom wb ja siitä räknäämällä jännite vs afr arvoja.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

Kävin tänää työntää reipas pari tuntia yhteen putkeen säätöajoa. Vaikka deadtime on pyllydynamometrillä mitattuna todella lähellä oikeaa, joudun siitä huolimatta viilata imulämpökorjausta aivan reilusti sivuun ideaalista. Sen vaikutushan on voimakkainta tyhjäkäynnillä ja sen välittömässä läheisyydessä. Sen huomaa kyllä tässä. Ideaali korjauksella imulämmön hivutessa yli 45'c alkaa korjauksen tarve olla jo yli 5% lisää ja vain suurentuessa tästä mitä lämpimämmäksi mennään. Kesällä tulee varmasti vähänki kaupunkiajossa tai muutenvaan ruuhkassa lötkötellessä imulämmöt olemaan 70-80'c Lämpötilakorjaus käyrä on jo nyt aikalailla L muotoinen. :lol: Veikkaanpa että se muistuttaa U ta loppukesästä. VE karttaan muodostuu jänniä alueita missä patti vaan haluaa lisää kamaa selkeästi enemmän mitä edellisessä ruudussa. Sytkäennakko ei muutoskohdassa muutu kuutta astetta enempää. Sekin kyllä riittää jos muutenkin kone pääsee alueelle juuri tuossa. Vaihteiston kuvernööri määrää että vaihde on vaihdettava viimeistään 4300rpm. Kiinteätä kakkosta kun pidin sisällä, livahti rpm muutamaan kertaan viiteen tonniin eikä mjotor siellä nyt mikään kuollut ollu.
Komeasta imusarjasta ja kaasuläpästä huolimatta kone ei ikinä saavuta 100kpa vaan jää jonnekkin 90-100 väliin.

Yksi ikävä feilu on tullut nyt muutaman kerran vastaan. Tänään sitä pääsin myös selvittämään.
Kun koneen ajaa aikuisten oikeasti kuumaksi. Eli vaikka tunnin putkeen. Sen jälkeen tyhjäkäyntinopeus on todennäköisesti pielessä heti kun annat muutaman kerran tohvelia kovasti. Jos vapaalla tyhjäkäynti on kuumalla koneella noin 950rpm ja askelmoottorin askeleet 63 niin vian ollessa päällä se on 750 ja sama 63 askelta. Samalla seos on paksulla kuin mikä tyhjäkäynnillä. Mutta ajossa taas kohdallaan. :shock: Korotin askeleita tyhjäkäyntimoottorissa 75 ja silti käynti jäi vajaaksi. Vian ollessa pois kuumalla koneella 75 askelta on yli 1800rpm. Kone käy kaikilla mutta vaan todella hiljaa ja seos ihan poskellaan. Siihen ei auta ruiskutuskertojen tai tapojen muutos.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Jürgen »

Onkohan tuo imusarjan kuumeneminen syynä tuohon tyhjäkäynnin seosten ja kierrosten heittelyyn? Sitä ei taida saada mitenkään eliminoitua.
Tinakoneen tuunaaja
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

Se voi hyvinkin olla mahdollista. Mutta sit taas että se ei korjaannu taikaiskusta sammuttamalla laitteen vaik viideksi sekunniksi ja starttaamalla uudelleen. Mut tuohon ylettömään seoskorjaukseen vaikuttaa kyllä varmasti.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

Tälläkin on kuulemma ajeltu tankki toisensa perään ilman suuria ongelmia. +30 helteillä kuumastartin vieteri on ollut kuulemma pitkä. Keväällä kun avaimet luovutin, totesin että hellesäiden startit voi olla vaikeita. Täytyy paneutua kunhan tilanne jää joskus logiin. Myöskin tossa kunahan mahdollista, lyön sisään muuttamani asetukset kiihdytysrikastuksen puolelta. Jos noilla sais liikkeellelähdön etenkin kylmällä koneella paremmaksi. Kylmällä koneella vaihdekepin siirto P->R ja R->D pistää seoksen todella laihalle kun rpm kohoaa ajosuunnan vaihdon yhteydessä hetkeksi ja jos heti perää antaa varpaallisen kaasua, ei kiihdytysrikastus reagoi ollenkaan ja kone sammuu ku seinään. Kuuma kone ei rikastuksia niipal tarvitse ja kone ei sammu vaikka ohuella käväseekin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

Tökkäsin muuttamani kiihotusrikastus asetukst sisään. Tsiigasin silmällä että nyt reagoi kepin liikutteluun ainakin toiseen suuntaan. Silti patti käy hiton laihalla tyhjäkäynniltä ja alakierroksilta kun annostelee kaasua vaikka pari varpaallista. Katoin että AE vihree pullukka pomppaa puoleen väliin karttaa ja se läppäsee siinä kohtaa 20% lisää kamaa ja silti lambda heilahtaa sinne 16-18afr nurkille. Sekä kone nyykähtää tietty aluksi. Lambdakorjauskaan ei ollut kuin muutama % sillähetkellä. Eli se ei ainakaan huku siihen. Poistin kartasta monta % bensan lisäystä ja koitin eroa. Sitä ei oikeastaan tullut. Sitten lisäsin ruiskautuksen pituutta samanverran lisää. Eli 0.5ms tasan yhteen millisekunttiin. Sillä se ehkä vähän parani mutta silti kun logitin sd kortille tyhjäkäynniltä D päällä 30% kaasun avauksen niin afr käväsee 18 ssa ja sen jälkeen on seos heti ok. Entiiä saako kone vaan liian vähän, onko ruikkauksen pituus liian lyhyt edelleen vai onko määrä nyt jo ihan liikaa. Tämmöinen patti kyllä haluaa kamaa männänpäälle se on selvä. Mutta motori ja imari kombinaatio on mulle uutta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

Viimekesän helteillä ajo oli aiheuttanut totaalisen moottorin mykistymisen eikä se lähtenyt käyntiin vaikka kuinka pyöritti. Tämä tietty jossain perähemmetissä. Hetken jäähdyttelyn jälkeen lähti käyntiin ilman mitään ja toi perille. Mietin että tollaiseen ei äkkiä ole mitään muuta syytä kuin rpm puute kun bensapumppukaan ei ollut pyörinyt kun starttasi. Muistelin että sytytysmoduulia jakajan sisällä ei tiettävästi oltu vaihdettu sitten auton rakennuksen. Eli vuoden 1994. Joten vahdatutin sen tälle keväälle. Nyt tän kesän helteissä ei ole vikaa enää ollut. Ecu kaipaisi kyllä voimakkaasti nopeustietoa. Perävälitys kun on aavikkotasoa niin rpm ei paljoa muutu siitä että ollaanko tyhjäkäynnillä vaiko 70kmh. Nopeustiedolla saisi eculle erotettua että nyt ollaan paikallaan tyhjäkäynnillä ja nyt ajetaan. Saisi tyhjäkäyntiä varten erotettua ve, sytkä ja vaikka tyhjäkäynnin closed loopille.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

HEI moduulin vaihtamisen jälkeen oli alkanut moottorijarrulla paukuttelemaan putkessa ja tuntumaan laiskalle.
Menin katsomaan ja kappas kun sytytysennakko oli liukunut kautta linjan vajaan 7 astetta myöhäiselle. Eli kun tyhjäkäynnillä pitäisi oleman 15 asteta niin eihän se ollut enää kuin 8. Jakajaa ei oltu irroitettu, vain moduuli vaihdettu. Otin trigger angle(muistaakseni) wizardin esiin ja aloin viilaamaan megan ja pyssyn näyttämään keskenään kohdalleen. Jostainsyystä vanhalla moduulilla viilattu 10 asteen perusennakko on nyt 7.5 astetta. Ihmeellisiä eroja mitatussa ja asetetussa. Tästä huolimatta ennakko tyhjäkäynnillä on täsmälleen se minkä fixedinä asetan.

Paitsi kun konetta huudattaa. Vingutin paikallaan konetta jonnekkin 3500rpm asti korvat vinkuen samalla pyssyllä ennakon pitävyyttä tiiraten. On sitten amerikkalaisilla maailman huonoin asteikko lohkossa. En ymmärrä mihin tarvii 10 asteen asteikkoa niin eykk ja jykk suuntiin? Niin helposti menee sekaisin kun ahtaassa raossa koitat tiirailla. No jokatapauksessa ennakko pysyy jakaja huomioon ottaen hyvin paikallaan sinne 2800rpm tienoille asti. Sen ylemmäksi kun mennään alkaa ennakko liukumaan myöhäiselle. Estää kyllä hienosti koneen kiekumisen yläkierroksille. Tosin vaihteisto vaihtaa viimeistään 4000rpm nurkilla isommalle. Muistin että megassa on säätö jakajasytkälle ja sen jätättämiselle. Säätö toimii mutta väärään suuntaan. Se lisäsi myöhäistystä.

Image

Säädöt aloitin Tunerustudio Linuxilla. Mutta sen kaaduttua kahdesti täsmälleen samaan paikkaan kesken säädön, buuttasin Windowsin puolelle ja homma pelitti heti. Ei ollut kiva koittaa triggeranglea viilata kun ohjelma kaatu siihen paikkaan kun auki oli trigger wizard ja ignition options kiinteän sytkäennakon vaihtelua varten. Ei tarvinnut kuin muuttaa jomman kumman ikkunan arvoa niin siihen kaatu. Ubuntu toimii vaan tossa säätöläppärissä ehkä 5-10x kevyemmin eli akku kestää ihan sairaasti pidempään. Mutta ei tommoseen bugikasaan ole luottamista.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

Eilenä hankasin taas tuota sytkän ajoituksen liukumista sivuun. Kyllä, se liukuu pyydetystä 12 asteesta neljään kun kierroksia on 3000. Sitten vaan latenssia tökkimään isommaksi. Aloitin 5us ja nostelin pienin ja isommin pykälin aina 200us n asti. 200us llä 3000rpm ennakko liukui enää vain noin 2 astetta. Värinää oli jakajassa selvästi joten arvo eio tarkka. Mutta on kuitenkin aivan eri kuin 4 astetta. Moottori "yllättäen" ottaa hanakkaammin kierroksiakin. :mrgreen: Säätö toimi ihan oikein. Minä en vaan oikeen toiminut. :D
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Chervolet Belair 1957 350TPI

Post by Masi_K »

Sytytys ennakon pysyminen pyydetyssä on tuonut kulkuun lisää voimaa. Kuten kuuluukin. Mukana se toi todennäköisesti myös ohuita seos alueita joista on koitunut moottorin sammumisia liikennevaloihin. Syitä sammumisiin en ole päässyt vielä katsomaan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply