Ongelmia tuli heti kättelyssä kun eihän tohon autoon uutena ole mitään sähköruiskuja saanut.

Vihdoin löyty oikeasti toimiva kytkentäkaavio ja muutama viikko sen jälkeen se internet site kuoli pois. Tuli semmonen tästä ei tuu mitään -maku suuhun. Onneksi aikataulu on että keväällä ajoon. Tässä vaiheessa en vieläkään ollut silponut ecua jotenka ei ollu häntä koipien välissä. Myöhemmin ei auttanut muuta kuin pulittaa kylmää käteistä parikytä $ ja ostaa 90 luvun alun camaro/firebirdin kaikki saatavilla oleva DIY tieto ja sieltä löyty oikeasti soiva kytkentäkaavio mutta ei vastaavasti ollenkaan pätevä pinnijärjestys kampoihin.

Meni muutama päivä niin löysin jenkkifoorumilta linkin sivusto tallennukseen mikä oli otettu siitä kuolleesta internet sivustosta talteen. Tämä oli onnenpotku koska siinä oleva pinnijärjestys pätee autossa oleviin kampoihin. Nyt pystyin vertaamaan olevassa olevaa piirikaaviota autossa oleviin kampoihin ja laitteisiin. Huomasin että johtojen värit tosiaan eivät päde ollenkaan, ei sinnepäinkään. Sekä johtoja myös puuttui kokonaan. Kyselin taas ameriikoista ja selvisi että saattaa olla jälkimarkkina johtosarja. Tämä varmistu todeksi kun paneelin takaa löyty kytkemätön kieppi jossa luki tarrana että öljynpainemittari jos tarpeen. Eli vihdoin oli kaavio mikä toimii, pinnijärjestys mikä toimii ja selvyys että johtosarjan värit on mitä on.
Eli eikun mittaamaan että mitä on kytketty ja toimiiko siellä vastapäässä. Mittailin tovin ja totesin että kaikki perusteet löytyy ja toimii. Eli akkujännite, virtalukkojännite, maadoitukset kaikki, tps, iat, iac ja clt. Kuvasta pystyin tulkisemaan että bensapumpun rele on jänniteohjattu joten perus maaohjauksen kääntö on pakollinen.
Bykkasin ecun laatikon sisään megalle kiinnitykset ja 2kpl pieniä piirikorttireleitä. Toisen kytkin pääreleeksi jotta ms kuormittaa akkujännitesyöttöä eikä virtalukkosyöttöä. Toisella releellä toteutin jänniteohjauksen auton omalle bensareleelle. Testasin megan toiminnan poissa kotelosta jimstimmillä. Asennettuani sen koteloon, meni jokakerta virranrajoitus labralähteestä päälle. Jotain oli siis oikarissa. Sai taas tovin selvitellä kunnes näki ihan silmällä että 2 IAC johtoa oli yhdistynyt prossun alla oikariin kun ne pohjapuolelta juottaa..

Ecu ekallakerralla kiinni autoon kytkiessäni toimi kaikki muu paitsi rpm. Otin seuraavaksi mukaan oskilloskoopin ja mittasin sillä että HEI jakajalta tulee hienosti ref signaali megan pinniin 24 asti. Että mikä hitto tässä nyt räkii kun olinhan testannut levyn jimstimmillä myös kasattuani laatikon valmiiksi. Eikun ohje taas esiin ja huomasin että oli mennyt kokonaan ohi silmien R56 kierto myötäpäivään. Se tuotti tuloksen heti ja rpm löyty startatessa. Sitten vaan että miksi se kotona toimi? Noo, kotona oli jimstimissä ylösvetona 12V ja autossahan seon 5V. Samalla kerralla hain korvakuulolta iac venttiilin askelmäärät täydestä aukinaisesta täysin kiinni. Pystyin siten vähän kalibroimaan tyhjäkäyntinopeuksien alueita. Kuinka kovaa se sitten käy, selviää kun käynnistää. Vielä on tahdistettava mega jakajan perus(vikatilan) ennakon kanssa ennen kuin käynnistää.
Lähipäivinä selviää tuleeko ukkosta putkista vai ei.