Triggeriasiaa..

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Triggeriasiaa..

Post by TTG »

Moro!

Noissa vanhemmissa Fiat/Lancia koneissa (ja Cosworthissa?) kun on alkuperäisessä triggerilevyssä
kampuralla 4 hammasta 90 asteen välein, ja lisäksi nokka-akselin asentotunnistin seqventiaaliruiskua
varten, niin saavuttaako sillä jotain merkittäviä etuja jos vaihtaa kampuralle jonkun tiheämmän triggerilevyn?
Mietin kun ulkomailla niitä tiheämpiä levyjä kaupataan esim. Delta Integraleen ja mainosmiehet puhuvat että
niillä alkuperäisillä neljällä hampaalla ei tule kierroslukutieto yhtä tiheästi ja tarkkaan tarkempaa
säätämistä varten jne., vai onko ne vaan myyntipuheita? Auto tuntui kyllä muuten käyvän ja pelittävän ihan hyvin kun
olin korvannut sen IAW-Marellin Megasquirtilla ja kaikki anturit ja triggerit on alkuperäisiä.. :roll:
Masi_K
Megajumala
Posts: 1980
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Triggeriasiaa..

Post by Masi_K »

Sitä ei välttämättä nää sitä hyötyä kun on nokka-akselin tunnistus olemassa. Käytännössä se menee niin että mitä hitaampi rpm on sitä enemmän arvailuja ecun pitää tehdä että milloin seuraava hammas tulee kohdalle ja sitäkautta ymmärtää moottorin asento. Eli jos hampaita on harvakseltaan ja kun startatessa moottorin rpm vaihtelee helpostikkin aika suuresti niin eipä se taida aina iha se arvaus osua kohdalleen. Sitten taas jos hampaita on tiheälti niin ecu vastaavasti pysyy helpommin kärryillä ja ajoitukset osuu paremmin kohalleen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Triggeriasiaa..

Post by JaniM »

Ajatellaan näin miksi 60-2 triggereitä käytetään esim., jos ei mitään hyötyä olisi? Halvempihan se olisi muutamat tapit lyödä ja niitä haistella.
Kyllä siitä iloa on useammasta hampaasta ja varsinkin käyntiin lähdössä. Oletuksena tietty että rauta pystyy hyödyntään tuon tiedon ja ohjaamaan samantien.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Triggeriasiaa..

Post by TTG »

No juu, kyllähän se järkeenkäyvältä kuulostaa. Tuntuu vaan hämäävältä ajatella että jos olisi esim. 6000rpm taulussa niin silloinhan se kerkiää ne neljäkin hammasta lukea sen 400 kertaa sekunnin aikana ja se hampaasta toiseen siirtyminen kestää silloin sen 0,0025 sekuntia niin kerkiääkö se millasia säätöjä siinä välissä tekemään, mutta nuohan taitaa olla pitkiä aikoja tuommosissa säätöhommissa ja elektroniikassa ylipäätään. :D
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: Triggeriasiaa..

Post by Jasu »

On niistä useammasta luettavasta pisteestä hyötyä. Viime keväänä tuli koettuakin, ja vielä on vahingot korjaamatta, mitä voi tapahtua kun on vain yksi luettava piste kampiakselilla, ja sekin aivan liian aikaisella...

Hätäpäissään tuli triggeri laitettua lukemaan vauhtipyörässä valmiina olevaa kolosta, jonka kuvittelin asettuvan jonnekin 90 astetta EYKK tienoolle, vaan lopulta kun tulin tarkastaneeksi, niin asteita oli noin 137. Tämä yhdistettynä kevennettyyn vauhtipyörään (lähtökohta 11kg, josta noin 7kg lastua lattialle), 12Ah akkuun ja talvikeliin, akun sopivasti hyytyessä puristusta vasten taistellessa (bokseritwinissä aika harvakseltaan niitä puristuksia) Mega päätti läväyttää kipunan noin 90 astetta EYKK eli "puoli päivää" liian aikaisessa. Tästä ei prässätty kampiakseli tykännyt, vaan sen verran kiero lopputulos tuosta seurasi, ettei triggerianturi enää saanut luettua vipottavasta vauhtipyörästä mitään...

No, olihan se hauskaa, niin pitkään kun sitä riitti. 602 kuutioinen twin remmiahdettuna nelivetoisen Rättärin keulilla, aika pitkään sai vietyä ovi edellä...

Jospa seuraavaan vauhtipyörään kaivaisi 36-1 hammastuksen, vakiopyörään olisi helppo vaan tuossa kun ei ole paksuutta enää juurikaan startin hammaskehää enempää..?
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Triggeriasiaa..

Post by TTG »

36-1 triggeripyörä on tosiaan nyt asennettuna Fiatissa ja muutama asia ihmetyttää. Startatessa composite logger näyttää heti alkuun erroria, mutta
alkanee sitten toiminaan kun kone on pyörähtänyt noin kierroksen? Säädin sytkälampun kanssa tooth#1 anglen niin, että lamppu vilkkuu tasaisesti ykk:ssa kun cranking advance on 0. Kuitenkin kun lisään ennakkoa tästä esim. 10 astetta niin lampun mukaan ajoitus on jotain 12-13 asteen paikkeilla. Samoin jos laitan ennakon vaikka 30 asteeseen, niin ennakkoa on lampun mukaan todellisuudessa lähempänä 35 astetta. Lampulla sen saa aika luotettavasti katsottua triggeripyörästä, kun hampaan väli pitäisi olla tasan 10 astetta, mutta muuttamalla ajoitusta 10 asteella ei sytytys säädykkään tasan yhtä hampaanväliä. Mistähän se voi johtua?

Toinen erikoinen juttu on kun kierrosluku kyykkää startatessa reilun sekunnin päästä starttauksen aloituksesta. Joka starttauksen päätteeksi lost sync error counteriin tulee yksi lisää. Johtuuko tämä siitä alkupään sync errorista joka näkyy tuossa composite loggerissa vai jostain muusta ja mikähän sen kierrosluvun kyykkäyksen voi tehdä, kun composite loggerin mukaan signaalit vaikuttaa sillä kohdalla minusta ihan hyvältä? En saanut millään kuvaa liitettyä suoraan tähän mutta logit ja kuvakaappaukset asetuksista löytyy täältä: https://drive.google.com/drive/folders/ ... share_link Tuossa megalogviewerin kuvassa on kaksi lyhyehköä starttausta putkeen.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1980
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Triggeriasiaa..

Post by Masi_K »

Laita falling edge jos on hall anturi. Sit sulla on valittuna dual wheel mutta silti hukkakipinä. Jos nokan signaalia ei tuu niin siitä tulee heti error kun ecu jää kuuntelemaan sitä ja myös vaikka anturi on olemassa ja hukkana ajelet niin siitä signaalista voi tulla virhettä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Triggeriasiaa..

Post by TTG »

Kiitos vastauksesta, kampuralla on alkuperäinen vr-anturi ja falling edgellä katoaa kipinä kokonaan. Mulla on ruiskutus
seqventiaalisena, niin siksi tuo dual wheel ja nokalla on myös anturi (näkyy tuossa composite loggerissa vihreällä). Sytytys on
tosiaan alkuperäisillä hukkakipinäpuolilla. Voisko tuo sytytysennakon ero lampun ja ohjelman välillä johtua siitä kun konetta pyöritettiin
startilla (n. 200rpm), niin jos ohjainlaite arvioi sen sytytyksen viiveen silloin hiukan pieleen ja sytyttelee muutamaa astetta aikasessa?

Onko jotain konstia jolla voi todeta seqventiaaliruiskutuksessa onko ruiskutuksen ajoitus kohdallaan vai 360 astetta pielessä? Vai täytyykö
vain kokeilla kummalla asetuksella tuntuu toimivan paremmin kun auton saa käyntiin?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1980
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Triggeriasiaa..

Post by Masi_K »

Composite loggerissa näkyy kaksi nokan hammasta per kampuran taukojen väli. Kaksi on liikaa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Triggeriasiaa..

Post by TTG »

Fiatin nokan anturi antaa kaksi signaalia peräkkäin ja auto on ollut sillä ajossakin, niin että kampuralla oli
alkuperäinen nelihampainen kiekko ja nokalla tuo vakioanturi. Nyt on vain kampuran triggerilevy vaihdettu.
Composite loggerikaan ei anna erroria kuin siinä ekalla pyöräytyksellä ja sen jälkeen pelittää jos osaan
oikein sitä tulkita? Käyttääkös mega tahdistamiseen pelkästään sitä ensimmäistä nokan pulssia startissa, jonka
jälkeen laskee asteet kampuralta, kun olin sellaista huhua joskus kuulevinani?

Tuollaiset siis nokan ja kampuran vakioanturit:
https://drive.google.com/file/d/1x7DofZ ... sp=sharing
Masi_K
Megajumala
Posts: 1980
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Triggeriasiaa..

Post by Masi_K »

Joo mega lukee startin aikana nokan tiedon suhteessa kampuraan ja pitää sen siinä kunnes sammuu tai tulee jokin error. Nyt kun sulla tulee kaksi tietoa niin taitaa mennä sekaisin siitä toisesta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply