Ja tehdas on alkujaan ratkaissut tämän laittamalla moottoriin kahdet kärjet ja kaksi puolaa, ikäänkuin kyseessä olisi kaksi erillistä moottoria, kuitenkin samaan virranjakajaan on kaikki paketoitu. Luonnollisesti jakajan kannen saatavuus on lähes nollassa, ja ne harvat mitä on ovat jumalattoman kalliita. Lisäksi käynti ei ole täysin miellyttänyt, kun on päässyt vertaamaan muutamaa muuta yksilöä kavereilla. Siinäpä sitä syitä kerrakseen tällaisen päivittelyyn...

Ylläolevaan laitteeseen tuli askarreltua muutos. Kyseisessä autossa on Maserati C-114 moottori, joka löytyy sekä Citroen Sm:n että Maserati Merak'n pannuhuoneesta...
Kokoonpanona seuraavaa..:
-36-1 triggeri nokalla (tässä tapauksessa väliakselilla)
-MS2 prossu
-alkuun Dual Dizzy (elikkäs kahta puolaa ajaa, jakajalla toistaiseksi) joka "päivittyi" hukkakipinäksi
-3.3.3e2 koodi
-ja kuten kuvasta näkyy, valmius on kortilla jo COP -versioon, se tuli tehtyä oikeastaan siksi että pystyi varmistumaan kaikkien kuuden kipinän tulevan varmasti oikeaan aikaan
Tästä sitten tuli lähdettyä käytännön kokeiluissa liikkeelle..:

Testikäytössä triggeripyörää lukee VR-anturi, varsin helppo oli saada signaali luotettavaksi V3.0 levyllä. Ja ihan yhtä hyvin toimi kun käytti anturin signaalin kanttiaalloksi muuttamiseen Hüco 13 8001 päätettä, samaten Opelin Hall on osannut tuossa testauksessa toimia...
Tuommoiseen kiekkoon tuli porailtua käsivaralla kehälle 12-1 koloset, toiselle sivulle 6-1 ja toiselle vain yksi reikä. 2cv:n remmiahdinprojektia varten nuo jälkimmäiset, ja piti se testata osaako tuo Odd-Fire tulla toimeen 6-1 kiekolla, ei osannut. Kuulema sitten koodi on kirjoitettu siten että se toimisi luotettavasti 12-1 ja 36-1 kiekoilla, tällaiseen mielikuvaan jäin asiasta kirjeenvaihdon yhteydessä koodin kirjailijan kanssa...

Siinä sitä testikokoonpanoa. Ostat nosteltu lattialle kuvanottamista varten..:
-Opel 2,5 V6 puolapaketti, ja tulpanjohdot
-Bosch 203 -loppuinen sytkäkivi
-MS2 V3.0 3.3.3 koodilla, vissiin liki uusimpia koodiversioita tuo? 3.0.3 koodilla tuli aloitettua, hieman on tullut kaikkea kivaa lisää tässä uusimmassa
Lisäksi tulee:
-TPS, yhden kaasarin läppäakseliin jatkos joka anturia käyttää
-CLT ja IAT -anturit
-Lambdan saatan laittaa, tai kaks, ne kun on jo putkissa kiinni
https://www.youtube.com/watch?v=LBQx0pKDHto
Video testauksesta, puola ei lämpene, syttykivi noin 30 asteeseen, tuolla kokoonpanolla kipinää näytti riittävän yli 15000rpm. Strobolla triggeristä katsellen kipinät tulee just sillon ku pitääkin, uskaltanee jatkaa kohti käytännön toteutusta tuosta...

Keskimmäisen kaasarin läppäakselin M8-ruuvista askarreltu jatke, sekä anturille testikäyttöön nopeasti väsätty kiinnike.

Anturi paikallaan, varsin hyvin piiloon jää. Vielä pitää porata/kierteyttää M12*1,5 reikä imuilman lämpöanturille, moottorin lämpöanturille olikin kannessa valmis oikealla kierteellä oleva paikka, tai itse asiassa kolme/kansi...

Puolapaketti taitaa asettua tuohon, telinettäkin on alustavasti askarreltu. Tuossa on viilein paikka mihin noilla tulpanjohdoilla paketin saa asettumaan. Rintapeltiäkin ajattelin, vaan siellä on sekä ahdasta että paljon kuumempaa kuin tuossa...
Triggeripyörä valmistui, tai paremminkin, kaksi vaihtoehtoa ja kumpaakin mallia pari ylimääräistä tärveltäväksi. 12-1 ja 36-1, kumpaakin pöydällä testattu, tuntuisi toimivan...

Tuommoisia. 36-1 pyörän halkaisija on 96mm, 12-1 pyörä 94mm. 8mm paksua plootua. Yllättäen, toimi testatessa sekä VR- että HALL-anturilla, yli 5000 RPM ei tullut testattua, kiinnityksen arveluttavuuden takia...
Lyhyt videokin aiheesta, kertaakaan ei hukannut hammasta, jopa alle sadan kierroksen pysyi kumpikin anturi mukana...
https://www.youtube.com/watch?v=2nsMwpQ7cQ8
Siinä se ny käy. Lievää suuremman taistelun jälkeen, toista alkuperästä puolaa ohjaa kärkien korvike, toista puolaa sitten Mekaruutta. Mahdollinen tuleva puolakin on hahmottunu paikalleen, mahtuu tuonne, piuhat piisaa nätisti eikä testatessa näyttäny juuri tärisevänkään...
https://www.youtube.com/watch?v=iYWny5VOfG4
Tuollai käyttäytyy, ihan avaimesta kääntäen lähtee käymään. Isommin ei näy yskähtelevänkään..?
https://www.youtube.com/watch?v=_5bPnncvtM8
Yllättävän kivasti tuntu vetävän. Syttykarttaan tempasin ajotuksen alkuperäsen jakajan käppyrästä, tuskin ihan mettässä on ne mitä ovat siihen tehtaalla piirrelleet. Strobolla kun katseli, vertas yköspytyn ja vitospytyn ajoitusta, niin niissä näky pysyvän pääosin haluttu 30 asteen ero...

Tuossa screenshot logista. Tuon pätkän tuohon otin oikeastaan siksi että näkee miten vitsikkäästi MAP-arvo käyttäytyy. Selvinnee ehkä niillekin ketkä läppärunkojen ja lyhyiden imusarjojen kanssa eivät saa Speed Density -algoritmilla mitään tolkkua säätöihin, MAP on lähes tapissa jo mitättömällä kaasun avaamisella...
Pitkässä moottorijarrutustilanteessa sai laskemaan "jopa" tuonne 65kPa tasolle, muuten arvo näkyi kivasti pysyttelevän lähellä maksimia...
Toistaiseksi ei ole alipaine tekemässä ennakolle mitään, niinkuin alkuperäisen jakajankaan kanssa. Ruiskuversiossa, jossa on pitkät imusarjat ja kaasuläpät plenumin päissä, onkin sitten alipainesäätö mukana...
Sekalaisten Sync Loss -ongelmien kanssa tuli sitten ihan tarpeeksi painittua, kokeiltua vaikka mitä. Opelin Hallia monilla eri ylösvedoilla, sekä +5v että +12v syötöillä, sekä myös VR-anturin avulla. Lievä heitto triggerillä tuntui aiheuttavan vaikka mitä kiusaa, josta ei millään meinannut eroon päästä...
Kunnes tuli vielä kerran muutettua anturin tyyppiä, nyt triggeripyörää lukee Cherry, ja sitä kautta poistui oikeastaan kaikki epämääräisyydet. Parin sadan kilometrin aikana tänä kesänä, ei yhtään nykäisyä, eli taitaa toimia kuten pitääkin...
Se mikä tässä sovelluksessa on osannut yllättää, on se että vaikka triggaus otetaan väliakselilta (joka pyörii nokan kanssa samaa vauhtia eli puolet kampiakselista), väliakselin liitospalikassa on selkeä väljä ja tottakai myös yksi ketjuvälityskin vielä välissä, niin silti ennakko on just siellä missä pitääkin. Kokeilin laittamalla Fixed Angle 10 asteeseen, ja vauhtipyörältä strobolla katseltuna se oli kuin nakutettu siinä kymmenessä asteessa. Aivan varmasti kiekon asento ei ole tasan tarkkaan kohdallaan koko aikaa, joten olen valmis uskomaan että Mega tuota "tasoittaa" jotta pysyy ennakot pyydettyinä...
Ja tämän kokemuksen perusteella uskallan kyllä suositella triggeriä nokalla, käytännössä tarkkuus on paljon parempi kuin millään jakajasovelluksella, ja varmasti riittävä liki kaikkiin kuviteltavissa oleviin sovelluksiin...
Sitten vaan odotellaan että tulee sopivasti vastaan ruiskuversion imusarjat yms osat, niin saa pannuhuonetta täyttää vielä pikkasen lisää. Ruiskuvermeiden kanssa saisi kivasti piiloon tuon triggerin, jäisi ilmansuodattimien taakse piiloon. Ehkä joskus, tai sitten "joutuu" sortumaan Jenveyn läppärunkoihin, jotka kävisi suoraan Webereiden tilalle..?