Citroen Sm, odd-fire V6, pelkkä kipinänohjaus

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Citroen Sm, odd-fire V6, pelkkä kipinänohjaus

Post by Jasu »

Kohteena on "epätahtiin" käyvä V-kutonen, jossa palotapahtumat tulee ei-niin-tasaisin väliajoin. Normi-kutoskoneessahan sytkä tulee aina 120 asteen välein, mutta tässäpä tuleekin sitten 90-150-90-150 jne. Kampiakselin asteissa siis 0-90-240-330-480-570...

Ja tehdas on alkujaan ratkaissut tämän laittamalla moottoriin kahdet kärjet ja kaksi puolaa, ikäänkuin kyseessä olisi kaksi erillistä moottoria, kuitenkin samaan virranjakajaan on kaikki paketoitu. Luonnollisesti jakajan kannen saatavuus on lähes nollassa, ja ne harvat mitä on ovat jumalattoman kalliita. Lisäksi käynti ei ole täysin miellyttänyt, kun on päässyt vertaamaan muutamaa muuta yksilöä kavereilla. Siinäpä sitä syitä kerrakseen tällaisen päivittelyyn...

Image
Ylläolevaan laitteeseen tuli askarreltua muutos. Kyseisessä autossa on Maserati C-114 moottori, joka löytyy sekä Citroen Sm:n että Maserati Merak'n pannuhuoneesta...

Kokoonpanona seuraavaa..:

-36-1 triggeri nokalla (tässä tapauksessa väliakselilla)
-MS2 prossu
-alkuun Dual Dizzy (elikkäs kahta puolaa ajaa, jakajalla toistaiseksi) joka "päivittyi" hukkakipinäksi
-3.3.3e2 koodi
-ja kuten kuvasta näkyy, valmius on kortilla jo COP -versioon, se tuli tehtyä oikeastaan siksi että pystyi varmistumaan kaikkien kuuden kipinän tulevan varmasti oikeaan aikaan

Tästä sitten tuli lähdettyä käytännön kokeiluissa liikkeelle..:

Image
Testikäytössä triggeripyörää lukee VR-anturi, varsin helppo oli saada signaali luotettavaksi V3.0 levyllä. Ja ihan yhtä hyvin toimi kun käytti anturin signaalin kanttiaalloksi muuttamiseen Hüco 13 8001 päätettä, samaten Opelin Hall on osannut tuossa testauksessa toimia...

Tuommoiseen kiekkoon tuli porailtua käsivaralla kehälle 12-1 koloset, toiselle sivulle 6-1 ja toiselle vain yksi reikä. 2cv:n remmiahdinprojektia varten nuo jälkimmäiset, ja piti se testata osaako tuo Odd-Fire tulla toimeen 6-1 kiekolla, ei osannut. Kuulema sitten koodi on kirjoitettu siten että se toimisi luotettavasti 12-1 ja 36-1 kiekoilla, tällaiseen mielikuvaan jäin asiasta kirjeenvaihdon yhteydessä koodin kirjailijan kanssa...

Image
Siinä sitä testikokoonpanoa. Ostat nosteltu lattialle kuvanottamista varten..:

-Opel 2,5 V6 puolapaketti, ja tulpanjohdot
-Bosch 203 -loppuinen sytkäkivi
-MS2 V3.0 3.3.3 koodilla, vissiin liki uusimpia koodiversioita tuo? 3.0.3 koodilla tuli aloitettua, hieman on tullut kaikkea kivaa lisää tässä uusimmassa

Lisäksi tulee:

-TPS, yhden kaasarin läppäakseliin jatkos joka anturia käyttää
-CLT ja IAT -anturit
-Lambdan saatan laittaa, tai kaks, ne kun on jo putkissa kiinni

https://www.youtube.com/watch?v=LBQx0pKDHto
Video testauksesta, puola ei lämpene, syttykivi noin 30 asteeseen, tuolla kokoonpanolla kipinää näytti riittävän yli 15000rpm. Strobolla triggeristä katsellen kipinät tulee just sillon ku pitääkin, uskaltanee jatkaa kohti käytännön toteutusta tuosta...


Image
Keskimmäisen kaasarin läppäakselin M8-ruuvista askarreltu jatke, sekä anturille testikäyttöön nopeasti väsätty kiinnike.

Image
Anturi paikallaan, varsin hyvin piiloon jää. Vielä pitää porata/kierteyttää M12*1,5 reikä imuilman lämpöanturille, moottorin lämpöanturille olikin kannessa valmis oikealla kierteellä oleva paikka, tai itse asiassa kolme/kansi...

Image
Puolapaketti taitaa asettua tuohon, telinettäkin on alustavasti askarreltu. Tuossa on viilein paikka mihin noilla tulpanjohdoilla paketin saa asettumaan. Rintapeltiäkin ajattelin, vaan siellä on sekä ahdasta että paljon kuumempaa kuin tuossa...

Triggeripyörä valmistui, tai paremminkin, kaksi vaihtoehtoa ja kumpaakin mallia pari ylimääräistä tärveltäväksi. 12-1 ja 36-1, kumpaakin pöydällä testattu, tuntuisi toimivan...

Image
Tuommoisia. 36-1 pyörän halkaisija on 96mm, 12-1 pyörä 94mm. 8mm paksua plootua. Yllättäen, toimi testatessa sekä VR- että HALL-anturilla, yli 5000 RPM ei tullut testattua, kiinnityksen arveluttavuuden takia...

Lyhyt videokin aiheesta, kertaakaan ei hukannut hammasta, jopa alle sadan kierroksen pysyi kumpikin anturi mukana...



https://www.youtube.com/watch?v=2nsMwpQ7cQ8
Siinä se ny käy. Lievää suuremman taistelun jälkeen, toista alkuperästä puolaa ohjaa kärkien korvike, toista puolaa sitten Mekaruutta. Mahdollinen tuleva puolakin on hahmottunu paikalleen, mahtuu tuonne, piuhat piisaa nätisti eikä testatessa näyttäny juuri tärisevänkään...

https://www.youtube.com/watch?v=iYWny5VOfG4
Tuollai käyttäytyy, ihan avaimesta kääntäen lähtee käymään. Isommin ei näy yskähtelevänkään..?

https://www.youtube.com/watch?v=_5bPnncvtM8
Yllättävän kivasti tuntu vetävän. Syttykarttaan tempasin ajotuksen alkuperäsen jakajan käppyrästä, tuskin ihan mettässä on ne mitä ovat siihen tehtaalla piirrelleet. Strobolla kun katseli, vertas yköspytyn ja vitospytyn ajoitusta, niin niissä näky pysyvän pääosin haluttu 30 asteen ero...

Image
Tuossa screenshot logista. Tuon pätkän tuohon otin oikeastaan siksi että näkee miten vitsikkäästi MAP-arvo käyttäytyy. Selvinnee ehkä niillekin ketkä läppärunkojen ja lyhyiden imusarjojen kanssa eivät saa Speed Density -algoritmilla mitään tolkkua säätöihin, MAP on lähes tapissa jo mitättömällä kaasun avaamisella...

Pitkässä moottorijarrutustilanteessa sai laskemaan "jopa" tuonne 65kPa tasolle, muuten arvo näkyi kivasti pysyttelevän lähellä maksimia...

Toistaiseksi ei ole alipaine tekemässä ennakolle mitään, niinkuin alkuperäisen jakajankaan kanssa. Ruiskuversiossa, jossa on pitkät imusarjat ja kaasuläpät plenumin päissä, onkin sitten alipainesäätö mukana...

Sekalaisten Sync Loss -ongelmien kanssa tuli sitten ihan tarpeeksi painittua, kokeiltua vaikka mitä. Opelin Hallia monilla eri ylösvedoilla, sekä +5v että +12v syötöillä, sekä myös VR-anturin avulla. Lievä heitto triggerillä tuntui aiheuttavan vaikka mitä kiusaa, josta ei millään meinannut eroon päästä...

Kunnes tuli vielä kerran muutettua anturin tyyppiä, nyt triggeripyörää lukee Cherry, ja sitä kautta poistui oikeastaan kaikki epämääräisyydet. Parin sadan kilometrin aikana tänä kesänä, ei yhtään nykäisyä, eli taitaa toimia kuten pitääkin...

Se mikä tässä sovelluksessa on osannut yllättää, on se että vaikka triggaus otetaan väliakselilta (joka pyörii nokan kanssa samaa vauhtia eli puolet kampiakselista), väliakselin liitospalikassa on selkeä väljä ja tottakai myös yksi ketjuvälityskin vielä välissä, niin silti ennakko on just siellä missä pitääkin. Kokeilin laittamalla Fixed Angle 10 asteeseen, ja vauhtipyörältä strobolla katseltuna se oli kuin nakutettu siinä kymmenessä asteessa. Aivan varmasti kiekon asento ei ole tasan tarkkaan kohdallaan koko aikaa, joten olen valmis uskomaan että Mega tuota "tasoittaa" jotta pysyy ennakot pyydettyinä...

Ja tämän kokemuksen perusteella uskallan kyllä suositella triggeriä nokalla, käytännössä tarkkuus on paljon parempi kuin millään jakajasovelluksella, ja varmasti riittävä liki kaikkiin kuviteltavissa oleviin sovelluksiin...




Sitten vaan odotellaan että tulee sopivasti vastaan ruiskuversion imusarjat yms osat, niin saa pannuhuonetta täyttää vielä pikkasen lisää. Ruiskuvermeiden kanssa saisi kivasti piiloon tuon triggerin, jäisi ilmansuodattimien taakse piiloon. Ehkä joskus, tai sitten "joutuu" sortumaan Jenveyn läppärunkoihin, jotka kävisi suoraan Webereiden tilalle..?
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: Citroen Sm, odd-fire V6, pelkkä kipinänohjaus

Post by Jasu »

Vähän toisenlaista, kuin menestystä, vissiin sitä motorsporttia..:

Image
Syksyn katsastusreissun tulosta. Viime leiman jälkeen vajaa sata kilometriä mittariin, leima huomautuksetta lappuun ja melkein kotiin asti ajamalla. Viimeinen viitisen kilometriä hinausautolla...

Image
Veikkaan syyn olleen tuossa, venajousi pätkinä. Hienosti kiillottunut toisen katkeamapaikan ympäriltä, eli jonkun aikaa ollut poikki..?

Sen siitä saa, kun ruuvaa Megan pois koneesta, palauttaa alkuperäiseen päin muutamia juttuja, ja on laittelevinaan myytäväksi. Heti antoi vastalauseen, ettei haluaisi poistua kotoa...

Oli kyllä aika erilainen kaasunvaste jakajasytkällä Megan ohjaamaan verrattuna, alavääntö heikkeni reilusti. Ei huono kuitenkaan, muttei lähellekään niin hyvä mitä silloin kun kipinä tulee varmemmin oikeaan aikaan. Veti silti ihan kivasti, pölläys peiliin tuli kun olin vauhtia jo vähentämässä, oli jotain rapiat 100 MPH tapahtumahetkellä. Eikä mitään varoitusta ennakkoon, kiltisti veti siihen asti...

Eka osien tilaus jo tehty, lisää pitää vielä etsiä. Yllättävän vähillä vaurioilla lopulta näkyy selvinneen...

Voi olla että myyntiaikeet hälvenee, kun rakentaa koneen uudelleen. Harmittavan helppo nykyliikenteessä, poislukien nopeuden väijyminen jota aina kertyy liiankin helposti. Ruiskuksi olisi edelleen haave muuttaa, nyt sekin kävisi sitten kätevämmin kun on osat irrallaan ja pannuhuone tyhjänä...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Citroen Sm, odd-fire V6, pelkkä kipinänohjaus

Post by Masi_K »

Juurikin sitä, nimittäin motorsporttia.
Pidät ruiskuna vaan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Citroen Sm, odd-fire V6, pelkkä kipinänohjaus

Post by Turbiini »

Moottori tuhoissa on aina se hyväpuoli että voi sitten samalla tehdä parannuksia.
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: Citroen Sm, odd-fire V6, pelkkä kipinänohjaus

Post by Jasu »

Joo, aina voi parantaa. Kiva sinänsä oli tuonne kurkistaa, näki ettei ollut mitään itse aiheutettua vikaa tullut rakennettua, oli kymmenen tuhannen kilometrin jälkeen semmoista mitä pitikin, poislukien tuon yhden pytyn sisältö. Koneistamossa kävin kyselemässä tulevia, oli mukana voirasiassa sekalaisia osia, ja kun nostin venttiilinvarren (hienosti S-mutkalla) ja kysyin että "pitääkö olla huolissaan kun tämmöinen löytyi öljypohjasta", heitti vastakysymyksen että "no miten se tuo on sinne öljyn sekaan päässyt?". Seuraavaksi nostin isointa männänkappaletta, roikottaen öljyrenkaan jousenpätkästä, hymähti vaan että "olis tietenkin pitäny tuo arvata"... Epäili vähän arvokkaaksi rasialliseksi...

Uusi sylinteriputki, pakovena ja ohjuri lähti jo matkalle, vielä pitäisi mäntäsarjan kohdalla klikata osat matkaan. Sitten saisi kiikuttaa palikat koneistamoon, ja tilailla lisää osia jotta pääsisi kasauspuolelle. Kantta pitää vähän käpistellä, ei näyttänyt venttiilin lautanen jättäneen kanteen jälkiä, vissiin vain männänkappaleet töninyt sinne. Kätevästi on kiertokanki vähän joka suuntaan mutkalla, semmoinenkin löytyi samasta painoluokasta mitä mutkalle mennyt, kunhan osaa tarjonnut vaan pääsee rajan yli varastoaan penkomaan. Kuulemma korona vähän rajoittaa Hollannin-Belgian rajaliikennettä...

Venttiilinjousen lukkokappaleet pitää vielä jostain metsästää, aika hienosti ottanut osumaa molemmat, toisen ehkä saisi vielä pelastettua. Vaan niitä kyllä luulisi löytyvän kun vaan muistaa etsiä...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: Citroen Sm, odd-fire V6, pelkkä kipinänohjaus

Post by Jasu »

Ei tunnu etenevän tämän kanssa. Osat on hankittu, kaikki muu paitsi tiivistesarja sekä venttiilinjouset. Joita en ole isommin edes etsinyt vielä. Vähän jostain ilmaantunut semmonen projektiväsymys, kaikkeen. Ei vaan ole huvittanut... Lähinnä pakollisia huoltoja/remontteja, viimeisin vei mielenkiinnon taas, saas nähdä kuinka pitkäksi aikaa, perhekuljetin eli C8 sai ajokiellon katsastuksesta, vaatisi leimalle käytännössä kaikki jarruputket, uuden takajarrukamat (vuoden vanhojen tilalle) sekä pienen paikkapalan pohjaan, kynnyskoteloiden yläreunasta pohjan kautta toiselle puolelle samaan tasoon...

Jostain pitäisi kaivaa sitä kuuluisaa motivaatiota, se on pahasti hukassa... Näprääminen ei tosin ole vähentynyt, on vaan kohdistunut RC-koptereihin...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Citroen Sm, odd-fire V6, pelkkä kipinänohjaus

Post by Masi_K »

Mulle on sanottu usein että Vauxhall koettelee muttei hylkää. En osaa sanoa päteekö myös muihin merkkeihin. Kunhan harrastaa jotain mikä napostelee on oikein.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: Citroen Sm, odd-fire V6, pelkkä kipinänohjaus

Post by Jasu »

Masi_K wrote: Sun Aug 21, 2022 5:49 Mulle on sanottu usein että Vauxhall koettelee muttei hylkää. En osaa sanoa päteekö myös muihin merkkeihin. Kunhan harrastaa jotain mikä napostelee on oikein.
Jep. Mielekästä tekemistä pitää olla, tai tulee hulluksi. Ehkä tässä on muutakin, pienet lapset ottaa osansa, nousseet kustannukset etenkin bensan kanssa näyttelee isoa osaa kokonaisuudesta, oma jaksaminenkin välillä kateissa parin kaatumisen jälkeen entisten vammojen lisäksi jne. Ja se, ettei Sm:llä pysty ajamaan siten mihin se on suunniteltu, eli ripeään matkantekoon, vähänkin rajoituksen ylittäminen on kriminalisoitu aika turhankin voimakkaasti...

https://www.youtube.com/watch?v=HFIdg17qysc
No mutta, tämmöisten kanssa pysyy, tai ainakin toistaiseksi on pysynyt, kustannukset vielä kurissa. Lennätyspaikka naapuritontilla, osat halpoja ja jostain syystä näitä on ollut torissa tarjolla ihan riesaksikin asti. Se on sit tämän harrasteen vuoro näköjään karata käsistä, ensin oli yksi, nyt kymmenenkunta joista ainakin seitsemän lentokunnossa...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Citroen Sm, odd-fire V6, pelkkä kipinänohjaus

Post by Masi_K »

:) Ysärin alussa lapsena ihmettelin että miten joku voi jotain helikopteria lennättää ku lentokonekkin oli jotain älyvaikeaa 4 kanava ohjaimellaan. Pysyttelin sitten vaan 2 kanavaisissa. :D
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply