Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
Moderator: Masi_K
Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
Päällepäin hyvin huonokuntoisen näköinen TA60 carina vuodelta 83. johon asennettu yariksen 1.3 moottri mallia 2NZ-FE
Joka sittemmin turbotettuja ensimmäisen reikälohkon jälkeen takomännät ja h-profiilikanget.
Monta vuotta ollu ms1 v2.2 ohjaimella, mutta nyt vaihdoin migrosquirtmodulen flexfuel anturilla.
https://photos.app.goo.gl/bkeddRpb6no51wn58
https://photos.app.goo.gl/o5x5VBqZXaJ9DQ928
https://photos.app.goo.gl/S9jxY5qz2ycmtzVW6
https://photos.app.goo.gl/3qv6o2pZ5ouvtUdA9
https://photos.app.goo.gl/U1eXFkQDqEVCuRyo6
https://photos.app.goo.gl/48WT6e1sSHin5MX78
https://photos.app.goo.gl/MPShdieKpJDuQdiS7
ahtopaine nyt ollu 1.5bar etanolilla bensalla nousee melkein 1.7 johtuen myöhäisemmän sytkäennakon nostamasta pakolämmöstä.
Tulevaisuudessa olisi tarkoitus asentaa ahtopaineenohjaukseen venttiili, niin sais e85 ahdot nousemaan 2bar luokkaan.
Varsin pirteä liikkeinen pienellä koneella varustetuksi.
Joka sittemmin turbotettuja ensimmäisen reikälohkon jälkeen takomännät ja h-profiilikanget.
Monta vuotta ollu ms1 v2.2 ohjaimella, mutta nyt vaihdoin migrosquirtmodulen flexfuel anturilla.
https://photos.app.goo.gl/bkeddRpb6no51wn58
https://photos.app.goo.gl/o5x5VBqZXaJ9DQ928
https://photos.app.goo.gl/S9jxY5qz2ycmtzVW6
https://photos.app.goo.gl/3qv6o2pZ5ouvtUdA9
https://photos.app.goo.gl/U1eXFkQDqEVCuRyo6
https://photos.app.goo.gl/48WT6e1sSHin5MX78
https://photos.app.goo.gl/MPShdieKpJDuQdiS7
ahtopaine nyt ollu 1.5bar etanolilla bensalla nousee melkein 1.7 johtuen myöhäisemmän sytkäennakon nostamasta pakolämmöstä.
Tulevaisuudessa olisi tarkoitus asentaa ahtopaineenohjaukseen venttiili, niin sais e85 ahdot nousemaan 2bar luokkaan.
Varsin pirteä liikkeinen pienellä koneella varustetuksi.
Last edited by Turbiini on Mon Dec 21, 2020 22:54, edited 1 time in total.
Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo
Varmasti liikkuukin. 

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo
https://photos.app.goo.gl/NXuJDEkbZXjDDEHY7
https://photos.app.goo.gl/3vyBLKrzUcPAva5S8
Ihna hyvin rupeaa irtoamaan viivaltakin katurenkailla. cupin 3 sija tuli osalllistujien vähyyden seurauksena, mutta finaali kisan 2 sija vaati kyllä täydellisen onnistumisen juuri oikeaan aikaan 5 litraista taunusta vastaan.
https://photos.app.goo.gl/3vyBLKrzUcPAva5S8
Ihna hyvin rupeaa irtoamaan viivaltakin katurenkailla. cupin 3 sija tuli osalllistujien vähyyden seurauksena, mutta finaali kisan 2 sija vaati kyllä täydellisen onnistumisen juuri oikeaan aikaan 5 litraista taunusta vastaan.
Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo
https://photos.app.goo.gl/SjdohZMX2VVMVq3i6
Lisää voimaa tavoitteessa ens kesäksi.
Lisää voimaa tavoitteessa ens kesäksi.
Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo
Kyl tuollaisella yleensä sitä tuleepi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo
Pikkuhiljaa löytyy lisää tavaraa konetilan täytteeksi.
https://photos.app.goo.gl/Z85xYRkfQhvu7xvT7
https://photos.app.goo.gl/Z85xYRkfQhvu7xvT7
Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo
Parina päivän suorittanu koeajoja ja ei nyt ainakaan teho alentunu ole. liukas keli häiritsee persdynon käyttöä
Pako putki on vielä tekemättä, mutta ihmeen hiljainen vaikka putki loppuu heti tulipellin alle. painemittaria ei ole vielä ahtimien välissä joten aivan tarkkaa tietoa ei ole miten paineiden tuotto jakautuu ahtimien kesken, mutta 3000rpm on 0.5bar 3500 1bar ja 4000 2bar jossa paineet tunntuu aika hyvin pysyvän ylemmäksikin, 4500rpm kohdalla aukeaa isomman turbon hukkaportti jonka putki tulee toistaiseksi konepellin läpi.

Pako putki on vielä tekemättä, mutta ihmeen hiljainen vaikka putki loppuu heti tulipellin alle. painemittaria ei ole vielä ahtimien välissä joten aivan tarkkaa tietoa ei ole miten paineiden tuotto jakautuu ahtimien kesken, mutta 3000rpm on 0.5bar 3500 1bar ja 4000 2bar jossa paineet tunntuu aika hyvin pysyvän ylemmäksikin, 4500rpm kohdalla aukeaa isomman turbon hukkaportti jonka putki tulee toistaiseksi konepellin läpi.
Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
Pitkäänhän se taas kestikin, 2 sylinteristä katos puristukset melko varmasti mäntä vaurio. No olihan se tiedossa että yli 10 puristukset on hieman liikaa. Sytkä ennakkoakaan ei kestänyt kuin noin 7 astetta ( tai ei sitten ehkä sitäkään)
Laitoin jo uudet männät tilaukseen nyt tulee purisuksiksi alle 8. Toivottavasti lohko ei ottanu kipeää. Varalohkoja on 3 hyllyssä, mutta ei jaksaisi öljysuuttimia askarrella männille.
Laitoin jo uudet männät tilaukseen nyt tulee purisuksiksi alle 8. Toivottavasti lohko ei ottanu kipeää. Varalohkoja on 3 hyllyssä, mutta ei jaksaisi öljysuuttimia askarrella männille.
Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
https://photos.app.goo.gl/qXmaDVN3sjeqEstm7
Kuten arvata saattaa on lohkossakin sen verran vikaa ettei siitä enää kannata rakentaa. Nyt on hieman epätietoisuutta mikä on vaurion syy. männän laki ehjä eikä venttiilikolojen reunoissakaan näy mitään vaurioita, niin ei varsinaisesti lämmöstä tai nakutuksestakaan pitäisi johtua. Eniten rupean epäilemään että männärenkaiden katkos väli on ollu turhan tiukka ja ohivuoto lämpölaajentanu renkaasta päät yhteen murtaen männän josta sitten suurentunu ohivuoto sulattanu loput. ylimmän renkaan katkos rako on ollu juuri tuossa kohtaa.
Huomenna sitten rohkein mielin seuraavaa lohkoon hitsaamaan täytettä että saa tehtyä paikat jäähdytys suuttimille.
Kuten arvata saattaa on lohkossakin sen verran vikaa ettei siitä enää kannata rakentaa. Nyt on hieman epätietoisuutta mikä on vaurion syy. männän laki ehjä eikä venttiilikolojen reunoissakaan näy mitään vaurioita, niin ei varsinaisesti lämmöstä tai nakutuksestakaan pitäisi johtua. Eniten rupean epäilemään että männärenkaiden katkos väli on ollu turhan tiukka ja ohivuoto lämpölaajentanu renkaasta päät yhteen murtaen männän josta sitten suurentunu ohivuoto sulattanu loput. ylimmän renkaan katkos rako on ollu juuri tuossa kohtaa.
Huomenna sitten rohkein mielin seuraavaa lohkoon hitsaamaan täytettä että saa tehtyä paikat jäähdytys suuttimille.
Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
Paha mäntäpistiäinen iskenyt. Männänrengas yhteymä vois olla kyllä syyllinen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
Paljonko se renkaiden katkosrako oli?
Itsellä meni melkein samalla tavalla muttei ees katkoksen kohdalta.
Itsellä meni melkein samalla tavalla muttei ees katkoksen kohdalta.
Tinakoneen tuunaaja
Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
noin 0.4mm oli muissa sylintereissä koneen kasauksesta jo niin monta vuotta ettei enää muista mitä on lähtiessä ollu. Kyllä tuon pitäis 75mm männällä piisata normaalisti, mutta nyt lähdin ottamaan vetoja ehkä hieman vajaa lämpöisellä koneella ja lohko ei vielä välttämättä ollu lämpölaajentunu ainakaan tasaisesti.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 157
- Joined: Sun May 10, 2009 19:34
- Location: Mäntsälä / Sälinkää
Re: Toyota carina 1.3vvt-i turbo
Aikas hyvä 60tf takavedolle. Onko siis kumminkin katusliksit ettei mitkään vanhat kitkarenkaat?Turbiini wrote: Sun Aug 16, 2020 8:06 https://photos.app.goo.gl/NXuJDEkbZXjDDEHY7
https://photos.app.goo.gl/3vyBLKrzUcPAva5S8
Ihna hyvin rupeaa irtoamaan viivaltakin katurenkailla. cupin 3 sija tuli osalllistujien vähyyden seurauksena, mutta finaali kisan 2 sija vaati kyllä täydellisen onnistumisen juuri oikeaan aikaan 5 litraista taunusta vastaan.
Mukavan näköistä rakentelua!
Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
True street säännöt rajaa renkaikksi normi katurenkaat trearwear lukema min 300, joten katusliksit jää pois ja osa suorituskykyisemmistä normi rankaistakin. Liimattu rata kuitenkin kyseessä.Auttaa noilla liukkailla rankaillakin vasten yleistä luuloa paljon, mutta renkaan lämpö pitää osua juuri kohdalleen.
Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
Ensisavut 

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
Muutoskatsastus ja vuosikatsastus suoritettu onnistuneesti, yksi korjauskehoitus ruostevauriosta.
Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
Hienoa!
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
Nyt alkaa olla sen verran sisäänajoa ja boostcontrollerin pid asetusten hakua takana että huomenna aamusta dynoon koittamaan mitä tulee tehoksi.
Nyt pysyy paine aika hyvin 2bar tavoitteessa, ahtimien välinen paine noin 1.5bar.
Nyt pysyy paine aika hyvin 2bar tavoitteessa, ahtimien välinen paine noin 1.5bar.
Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
Ite en oo viel ikinä koittanut ahtopaineen closed loopia.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
Jossain toimii closedloop ahto säätö tosi hyvin ilman piikkailua, mutta ainakin semmoisissa missä ahtojen nousu on hyvin nopeaa mutta kapeaala kierrosalueella homma vaikeutuu.
Käyttis suzuki ei aiheuta mitään tuskaa ei edes tarvinnu itse pid arvoja rueveta säätämään vaan iihan simple asetuksilla toimii tarkasti.
drifting omegaan en saanu toimimaan closedloopissa mitenkään, osa syynä että halusin katu ja kisatehot portin jousta vaihtamatta. Seurauksena että portille piti olla ahjaus kalvon molemmile puolin magneettiventiilillä ja löysin jousi mitä löytyy. Olis senkin varmaan saanu toimiman, mutta luovutin ennemmin ja siirryin domegontrolliin mitä ms3 tukee. Eli nyt on pieni paineilma kompressori, säiliö, kaksi venttiiliä ja paineanturi kalvon päällä olevalle paineelle. Ahtopaine suoraan kalvon alle ilman mitään venttiileitä. Megasta säädetään kartalla ainoastaan paine mitä missäkin tilanteessa on kalvon päällä jousen virkaa hoitamassa, eikä mega ahtopaineen säädössä välitä mitään aidosta toteutuneesta. Tämä toimii loistavasti, hieman monimutkaisempi kuin perus mag venttiili, mutta säädettävyyttä ihan eri tavalla.
Carina nyt muuten toimis helpohkosti mutta isomman turbon herääminen muuttaa niin äkisti pikkuturbon hyötysuhdetta ettei siihen meinaa mikään keritä mukaan.
Käyttis suzuki ei aiheuta mitään tuskaa ei edes tarvinnu itse pid arvoja rueveta säätämään vaan iihan simple asetuksilla toimii tarkasti.
drifting omegaan en saanu toimimaan closedloopissa mitenkään, osa syynä että halusin katu ja kisatehot portin jousta vaihtamatta. Seurauksena että portille piti olla ahjaus kalvon molemmile puolin magneettiventiilillä ja löysin jousi mitä löytyy. Olis senkin varmaan saanu toimiman, mutta luovutin ennemmin ja siirryin domegontrolliin mitä ms3 tukee. Eli nyt on pieni paineilma kompressori, säiliö, kaksi venttiiliä ja paineanturi kalvon päällä olevalle paineelle. Ahtopaine suoraan kalvon alle ilman mitään venttiileitä. Megasta säädetään kartalla ainoastaan paine mitä missäkin tilanteessa on kalvon päällä jousen virkaa hoitamassa, eikä mega ahtopaineen säädössä välitä mitään aidosta toteutuneesta. Tämä toimii loistavasti, hieman monimutkaisempi kuin perus mag venttiili, mutta säädettävyyttä ihan eri tavalla.
Carina nyt muuten toimis helpohkosti mutta isomman turbon herääminen muuttaa niin äkisti pikkuturbon hyötysuhdetta ettei siihen meinaa mikään keritä mukaan.
Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
Jossain toimii closedloop ahto säätö tosi hyvin ilman piikkailua, mutta ainakin semmoisissa missä ahtojen nousu on hyvin nopeaa mutta kapeaala kierrosalueella homma vaikeutuu.
Käyttis suzuki ei aiheuta mitään tuskaa ei edes tarvinnu itse pid arvoja rueveta säätämään vaan ihan simple asetuksilla toimii tarkasti.
drifting omegaan en saanu toimimaan closedloopissa mitenkään, osa syynä että halusin katu ja kisatehot portin jousta vaihtamatta. Seurauksena että portille piti olla ohjaus kalvon molemmile puolin magneettiventiilillä ja löysin jousi mitä löytyy. Olis senkin varmaan saanu toimiman, mutta luovutin ennemmin ja siirryin domecontrolliin mitä ms3 tukee. Eli nyt on pieni paineilma kompressori, säiliö, kaksi venttiiliä ja paineanturi kalvon päällä olevalle paineelle. Ahtopaine suoraan kalvon alle ilman mitään venttiileitä. Megasta säädetään kartalla ainoastaan paine mitä missäkin tilanteessa on kalvon päällä jousen virkaa hoitamassa, eikä mega ahtopaineen säädössä välitä mitään aidosta toteutuneesta. Tämä toimii loistavasti, hieman monimutkaisempi kuin perus mag venttiili, mutta säädettävyyttä ihan eri tavalla.
Carina nyt muuten toimis helpohkosti mutta isomman turbon herääminen muuttaa niin äkisti pikkuturbon hyötysuhdetta ettei siihen meinaa mikään keritä mukaan.
Käyttis suzuki ei aiheuta mitään tuskaa ei edes tarvinnu itse pid arvoja rueveta säätämään vaan ihan simple asetuksilla toimii tarkasti.
drifting omegaan en saanu toimimaan closedloopissa mitenkään, osa syynä että halusin katu ja kisatehot portin jousta vaihtamatta. Seurauksena että portille piti olla ohjaus kalvon molemmile puolin magneettiventiilillä ja löysin jousi mitä löytyy. Olis senkin varmaan saanu toimiman, mutta luovutin ennemmin ja siirryin domecontrolliin mitä ms3 tukee. Eli nyt on pieni paineilma kompressori, säiliö, kaksi venttiiliä ja paineanturi kalvon päällä olevalle paineelle. Ahtopaine suoraan kalvon alle ilman mitään venttiileitä. Megasta säädetään kartalla ainoastaan paine mitä missäkin tilanteessa on kalvon päällä jousen virkaa hoitamassa, eikä mega ahtopaineen säädössä välitä mitään aidosta toteutuneesta. Tämä toimii loistavasti, hieman monimutkaisempi kuin perus mag venttiili, mutta säädettävyyttä ihan eri tavalla.
Carina nyt muuten toimis helpohkosti mutta isomman turbon herääminen muuttaa niin äkisti pikkuturbon hyötysuhdetta ettei siihen meinaa mikään keritä mukaan.
Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
No jopas on haasteita.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
Näköjään puristusten lasku on aika paljon huonontanu hyötysuhdetta, teho jopa laskenu entisestä. Toisaalta kisoissa käytettävällä kierrosalueella on keskiverto tehoa enemmän. ennen huipputeho ollu noin 7000 kierroksilla nyt 6000 josta laksee hieman 7000 kierroksilla ja lähtee uuteen nousuun ja palaa melkein samaan 8000 kohdalla. Tosin olisi vielä ollu ennakossa säätämällä tulossa lisää, mutta en enempää halua tuohon ennakkoa ainakaan enne kelloa vastaan testaamista. Nyt huipputehon tienoilla noin 9.5 astetta. vanhakone tuhosi kannnentilkeen aina jos oli isoilla paineilla yli 7astetta.
Re: Toyota carina 1.3vvt-i tupla turbo
Dynossa petti pakosarjan ja pienemmän turbon välinen tiiviste jonka nyt viimein jaksoin vaihtaa. Sen jälkeen rupesin hiljokseen nostelemaan ahtopaineita nyt ollaan jo noin 2.5bar tuntumassa. Vieläkään ei romut ole tulleet pihalle ja vetoa tuntuu olevan. Harmi vaan kun kaikki kiihdytys tapahtumat lähistöllä on peruttu, muuten olisin käyny kauhavalla fhra testipäivällä koittamassa. Ei auta kuin toivoa että ens kesänä tilanne normalisoituisi ja kisoja järjestettäisiin.