Microsquirt ongelma

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

Siis 373kohm ? Eikai ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

kyllä vaan mittari näyttää niin!, paljon sen sitten pitäisi olla?.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

Järjestäen ne on tupanneet olee kaikki alle 1kohm. Sit tietenkin mitä vaan kun vähänkin triggeripyörän hammas liikkuu.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: Microsquirt ongelma

Post by Jürgen »

Onko tässä käytetty moottorin omaa triggeriä ja anturia? Omien kokemuksien mukaan ei kannata vaihtaa tilalle mitään halpaa tarvikeosaa vaan ainoastaan alkuperäinen varaosa tai jonkin tunnetun valmistajan osa esim. Bosch, Siemens, VDO tms.
Minulla tuo Volvosta peräisin oleva kampiakselin VR näyttää 291Ω ja se ainakin toimii kuin junanvessa. Triggeri vauhtipyörällä 60-2
Tinakoneen tuunaaja
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

Jürgen wrote: Tue Mar 16, 2021 9:39 Onko tässä käytetty moottorin omaa triggeriä ja anturia? Omien kokemuksien mukaan ei kannata vaihtaa tilalle mitään halpaa tarvikeosaa vaan ainoastaan alkuperäinen varaosa tai jonkin tunnetun valmistajan osa esim. Bosch, Siemens, VDO tms.
Minulla tuo Volvosta peräisin oleva kampiakselin VR näyttää 291Ω ja se ainakin toimii kuin junanvessa. Triggeri vauhtipyörällä 60-2
Fordin 2 nap anturi, anturi on mitattu irtonaisena, triggerröinti kampuran hihnapyörältä 24-1 pyörällä, ei alkuperäinen systeemi, kun tässä kiikottimessa oli alun perin Le 2 jetronic.
Last edited by 309i on Tue Mar 16, 2021 17:14, edited 1 time in total.
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

Rötäämis ongelma selvisi, vaihtamalla asento anturin, mutta muuten nykii paljon hiljaa ajettaessa, myös tyhjäkäynnillä humpaa, ja afr heiluu!, mitkään säätämiset ei ole vaikuttanut asiaan, käytin tuota tune analyze liveä.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

Otahan tavallinen logi pätkä siitä tasakaasu nyinnästä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Microsquirt ongelma

Post by Vauhtivaunu »

309i wrote: Tue Mar 16, 2021 17:14 käytin tuota tune analyze liveä.
Ei se nimestään huolimatta mikään automaattisäätäjä ole. Se on työkalu, ja kuten kaikki työkalut vaatii, sen käyttö on osattava.

Pitäisikö perehtyä megamanuaaliin ja muutenkin moottoritekniikan käsikirjoihin?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

Jos megamanuaaliin perehtyy. Niin vain sen teoriapuolen osalta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: Microsquirt ongelma

Post by Jürgen »

Tune analyze live tekee polttoainekarttoihin pieniä muutoksia vähän kerrallaan jotka tietenkin pitää hyväksyä, eli tallentaa. Sytkäkarttoihin se ei tee muutoksia.
Mielestäni kohtalaisen hyvä työkalu kun vaan ensin on kaikki asetukset kunnossa ja sytytysennakot turvallisesti kohdallaan sekä tietenkin polttoainekartat sellaiset että auto käy kunnolla. Mikään oikotie onneen se ei ole.

Jos (kun) se säätöhomma ei ole ihan hanskassa niinkuin minulla, auto viedään dynoon ammattilaiselle hienosäädettäväksi kun kaikki tuntuu olevan kunnossa. Dynossa ei ole mielekästä tuhlata aikaa= rahaa ja alkaa tekemään mitään perussäätöjä.
Tinakoneen tuunaaja
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

Selvisi tuon humppaamisen ja nykimisen syy pienillä kierroksilla, kun etsin syytä 2 sylinterillä käymiselle, siinä yhteydessä, vaihdoin 1 ja 4 sytkä kaapelien paikkaa päikseen, kun ne palautin oikeaksi niin nuo ongelmat hävisi, olen ajanut bensa karttoja kohilleen, tunella ja tietysti hyväksyin aina lopuksi, mutta säädettävää rittää, ei suostu käymään alle 1000rpm, ja kun kiihdyttää täysillä, ei kiihdy, ja mustaa savua, kun nostaa nopeutta hitaasti, niin sitten toimii lähes ok.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

Musta savu tarkoittaa että seos on makealla kuin mikäkin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: Microsquirt ongelma

Post by Jürgen »

Autotune saattaa tehdä sellaisen virhesäädön, kun mennään riittävän rikkaalle seokselle ettei soppa enää pala kunnolla, AFR näyttääkin laihaa palamattoman seoksen vuoksi. Tämän seurauksena Autotune yrittää säätää vielä rikkaammalle. Sama tietenkin tapahtuu myös manuaalisäätämisessä jos vaan tuijottaa liikaa seosmittaria.
Vedä niitä yläpään karttoja käsin reilusti pienemmälle, vaikkapa 0,8 kertoimella.
Tinakoneen tuunaaja
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

No nii nyt on ratkaistu tuo rikkaalla käyminen, kiihdytättäessä karttaa säätämällä, nyt myös toimii tyhjäkäynti, seuraavaksi kunhan budjetti salli, dyno säätö, näköjään kun tarpeeksi sitkeästi yrittää niin kaikki selviää. olikohan tuo BT aiheuttanut erinäisiä ongelmia?, joka tapauksessa suoraan piuhan kautta kaikki säädöt tein.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

Hienoa että alkaa löytymään. 8) Ite tietenkin suosittelisin että säädät kadulla niipaljon ite ku vaa voit jos on kilvitetty auto. Oppii ja pääsee sinuiksi ruiskun kanssa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply