Microsquirt ongelma

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

Auto ryntäsi koville kierroksille kun käynnistin kylmänä, aikaisemmin käynnistynyt ok, sai taas säätää kohdalleen. nyt on otettu data loggausta/tooth logging, toivottavasti näkyy. https://drive.google.com/file/d/1WEOqM3 ... sp=sharing
Tuosta ignition tablesta, kierrosluku yltää siinä vain 6000t, miten lisään arvoja?, kiekkamittarissa max arvo 8000t.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

Ei ole tuossa kuin tooth logger. Ei tavallista logia.
Lisää pituutta kierros suuntaan saa kahdella tapaa. Muuttamalla vaan viimeisin kartan rpm lukema halutuksi ja vähän skaalaamalla sitä vasemmalle. Tai käyttämällä jatkokarttaa jolloin saa valitun vaihtopisteen jälkeen seuraavat 16 ruutua lisää. Yleensä ei kyllä ilman ahtamisia jatkokarttoja ennakolle tarvitse. Ennakko ei ole kuitenkaan läheskään niin tarkka juttu kuin bensan syöttö. Mega myös interpoloi kahden arvon välistä ja käyttää viimeisintä arvoa hamaan tulevaisuuteen kun mennään kartasta yli. Eli juurikin vaikka yli 6k rpm.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

Edistystä sen verran että katsastin auton, toisaalta tuli takapakkia, kun käynnistyminen meni todella huonoksi, ja liikkeelle lähtö onnistuu vain luistattamalla kytkintä, myöskään ei ota yli 4t kierroksia, aika turhauttavia ongelmia, :evil: kun ei tiedä että mitä pitäisi tehdä, ja nuo logit ei kelpaa kellekkään, kukaan ei väännä rautalangasta että mistä logista näkyisi kaikki ongelmat? :shock: .ts mistä löydän tavallisen login, joku 3 logi?? . naapurin eukko tuli vielä urputtamaan tyhjäkäynti säädöksistä :evil: :evil: .
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

Tavallinen logi on vain se minkä saa päälle datalog valikosta tms. Se tallentaa kaiken mitä ms näkee ja tekee. Poislukien diagnostiikka logit mihin kuuluu kampuran ja nokan asennot. Eli jos puhutaan/pyydetään/kysytään logia. Sillä tarkoitetaan tuota tavallista logia. Erikseen sitten jos tarvitaan tuo toinen niin siitä mainitaan. Ongelmasta riippuen ei se välttämättä näy logista suoraan. Se vaan on järjettömän paljon helpottava työkalu meille muille ja sulle ittellekkin kertomaan että mitä oikeen tapahtuu ongelman hetkellä. Kristallipallon kautta autojen korjaaminen on mahdotonta. Niin ja ei me kiusata kuten naapurisi.

Eli nyt tallennat kaksi erillistä tavallista logia. Toiseen se yli 4k rpm tilanne ja toiseen vaikea käynnistyminen. Muistat aina käynnistää login ja pysäyttää sen. Siihen on näppäin pikakomennotkin jotka lukee valikossa myös.
Näiden kahden log tiedoston mukaan julkaiset myös asetus tiedostosi. Eli msq eli se mikä tulee file valikon save as kohdasta. 4k rpm logiin voit merkkaa paikan mistä ongelma alkaa painamalla kerran välilyöntiä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

Edistystä sen verran että, syy sille että ei ottarut yli 4t rpm selvisi, bensapumppu oli finaalissa!, nyt otta "tappiin" saakka!. Mitä tulee tulee nuihin muihin ongelmiin, niin pitää tarkista releen johdotukset ja heivata bt jos tuo aiheuttaa "tunerin sekoamisen" kun syötän bt mokkulalle virtaa kännykän laturilla, ehkä pitäisi ottaa virta sille ecun 5v anturi ulostulosta?. jos ecun ajurit on viottuneet nuiden syiden takia, niin pitänee tehdä uusi projecti??.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

Microsquirtin 5V anto ei kestä ulkopuolisia laitteita. Näin ainakin micro modulen kohdalla mikä on sama tai lähestulkoon sama kampe. Käyttäisin itse johtoyhteyttä jos vaan suinkin mahdollista. Jos mahdollista niin mä ite värkkäisin bt moduulille jonkun simppelin reguloidun 5V annon muutamalla diodilla ja pakollisilla muilla osilla. Sen sais sitten samaan virtapiiriin pääreleen taakse kun on myös itse microsquirt.

https://www.sparkfun.com/datasheets/Com ... LM7805.pdf Itse tein bluetooth ja usb moduuleille yhteisen syötön käyttäen tuota urlin ehkä yleisintä (7805)regulaattoria ja sen sivun 7 ylintä esimerkkikytentää. Lisäten siihen muistaakeni yhden diodin + ja miinuksen väliin jotta maapiikit eivät menisi niin hereesti läpi. Toimii mageesti.

Audiopuoli on herkempi häiriöille mut niissä jos käyttää noita kännylatureita niin hereesti tulee hurinoita ja pörinöitä taustalle.

Niin vaan ne viat selvii kun paneutuu.

Jos epäilet että projekti olisi seonnut. Niin siitä vaan teet uuden. Asetuksethan löytyvät megasta itsestään kun yhteyden ekankerran luo.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

Tarkista myös että virtuaali COM porttisi viiveajastin on arvossa 1. Se vaikuttaa yhteyden toimivuuteen hurjasti.
https://www.loadstarsensors.com/assets/ ... timer.html Linkin ohjeen kuvat ovat englannin kieliseen windowsiin. Mutta välilehdet ja nappien paikat ovat samat suomenkielisessä.

Oletus viiveajastin on arvoltaan 16. Sillä ainakin käyttämääni 2 täysin eri ikäistä Lenovon läppäriä katkoo yhteyttä tasaisen varmasti. Arvolla 1 yhteydet pysyy päällä kuin tauti.

LantencyTimer = Viiveajastin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

Ei yhteyttä kaapelilakaan, portti testi ilmoittaa failed, tuneri löytää kyllä firmiksen, sama myös uuden projectin kanssa, kokeilin myös toisella läppärillä. on tainut seota firmis jotenkin ecusta?.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

Siltä se kuullostaisi. Firmis vaan sisään luotettavalla yhteydellä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

Auto rupesi käymään 2 sylinterillä, näyttää siltä että squirtista hajosi bank 2 ?, johdot on kunnossa suuttimille saakka, suuttimet on myös kunnossa, kun vaihtaa johdot suuttimille päikseen niin vika siirtyy eri sylintereille, ja kun irroittaa saman piirin suuttimet käydessä niin ei vaikuta mitään :evil: , kävi taannoin myyjällä jossa ajettiin sisään firmis, sen jälkeen toimi vaihtelevasti. myöhemmin rupesi humppaamaan käyntiä, ja ajaminen oli hankalaa, joten hommasin toimivan sarjaportti sovittimen ja ajoin firmiksen uudelleen, jolloin toimi sen päivän jotenkuten :evil:, ei kait tämä voisi olla asetus ongelma??
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

Kun karvat on ehyet ja molempien pankkien suuttimien jännitesyöttö kestää kuormaa niin kyllähän se trankulta vaikuttaa. Ohjaa suuttimia testi tilassa ja kato mitä käy.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

test mode ei toiminut, harmaana enable test mode "nappi" ?.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Microsquirt ongelma

Post by Turbiini »

Voi se asetuksissakin vika olla.

edit: mutta ei fetti vikakaan mahdoton ole, mulla on yksi fetti menny microsta ilman mitään ulkoista syytä. Tämä vielä paloi oikosulkuun ja oli varmaan aika lähellä kone rikko sen takia. Microssa joku hieman fettiä hienompi pääteaste joka pitäisi osata itsensä suojata ylivirralta ja lämmöltä, mutta normi n-fetin vaihdoin tilalle molempiin pankkeihin. HIeman joutui joutokäynnin tuntumasta muuttamaan bensa karttaa eli ei aivan samoin ohjaa suutinta.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

Ainoa millä mä saan output/inj testin harmaaksi on olemalla offline tilassa ilman että yhteyttä on koskaan purkkiin ollut tässä istunnossa. Microsquirtia mulla eio kotona millä testaa. Mut ylllä mainittu onnistui kokeilla perus ms2 kanssa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

purkki lähti myyjälle testattavaksi, saa nähdä että tuleeko vääntöä takuuseen menosta, vai vetoavatko "käyttövirheeseen"?.
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

Nyt on jatkettu vian selvittämistä, näyttää siltä että suutin lähdöissä ei ole vikaa, tämä todettu irroittamalla suuttimet ja startattu, kaikista suuttimista tulee bensaa, vaihdoin kampuran anturin. edelleen käy kahdella, olen testannut vaihtamalla "pimeän suutin lähdön", jolloin vika siirtyi, joten tästä voisi tehdä sen johtopäätöksen että puolassa+johdoissa ei vikaa+ testattu toisella puolalla, ja johdot uudet.
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

Nyt rupesi käymään kaikilla, kun vaihtoi puola asetuksen wasted sparkiksi, tuneri on lienee vaihtanut sen itse??, kun humppasi pahasti, ja seuraavana päivänä kävi 2 pytyllä, en huomannut tarkistaa sitä asetusta, tyhjäkäynti on nyt ongelma, ei käy kuin lyhyen aikaa :evil: .
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

Tuneri ei tee mitään itekseen (paitsi autotune). Jos käytät undo nappia missä tahansa valikossa kannattaa ottaa huomioon että se undo on globaali. Eli vaikka painat esim bensa välilehdellä undoa niin se ensimmäinen painallus palauttaa sen mitä siinä ikkunassa viimeiseksi teit. Mut jos edellinen muuttamasi asia on ihan muualla niin sen undon painaminen kahdesti palauttaa sen aiemman muutoksen myös. Eli jos teet 10 muutosta ilman tallennusta tiedostoon yhdellä istumalla niin viimesenä auki olevan ikkunan undo napista voit palauttaa kaikki 10 muutosta takas painamalla 10 kertaa undoa.

Hyvä että viat selviää.

Käykö se tasakaasulla ja siten vaikka korotetulla tyhjäkäynnillä ? Jos käy niin säätele tyhjäkäyntialueen yläpuolelta ve karttaa lähemmäs oikeata seosta. Sitä kautta näät suurinpiirtein mitä pitäis olla tyhjäkäynnillä. Tämä siis jos kyse on bensan puutteesta tai liiasta määrästä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

tyhjäkäyntiä käy vain pumpaamalla kaasua, sammuu heti jos ei ennakoi kierrosten laskua, ja korotettuakaan nopeutta ei käy, kävi aikaisemmin joten kuten, painammalla kaasua käynnistyksen yhteydessä ryntää heti ja sitten sammuu.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

Kuullostaa siltä että jonku osaavan pitäs tulla käväsee.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

No niin tuo tyhjäkäynti ongelma selvisi, lambda näyttää mitä sattuu, afr arvo heiluu villisti, kun disabloin pois, nyt jopa käy tyhjäkäyntiä ja pystyy ajamaan, lienee anturi karstanen.
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: Microsquirt ongelma

Post by Jürgen »

309i wrote: Mon Mar 01, 2021 12:35 No niin tuo tyhjäkäynti ongelma selvisi, lambda näyttää mitä sattuu, afr arvo heiluu villisti, kun disabloin pois, nyt jopa käy tyhjäkäyntiä ja pystyy ajamaan, lienee anturi karstanen.
Mitä sinne AFR taulukkoon on laitettu arvoiksi, ettei se vaan sekottaisi noita seoksia?
Tinakoneen tuunaaja
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

Ja mitä ego correctionin arvot ylipäätään ovat ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

taisi selvitä tuon afr arvon heilumisen syy, tuola calibrate atr table, eco sensor, alasvetovalikon kohdalla oli tyhjää, laitoin siihen, custom linear wb, mikä on ollut aikaisemminkin, sillä toimi ok, en vain ollu tarkastanut sitä :oops:.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

:)
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

Rötäämis ongelma palasi!, ei ota kuin n 4200rpm, viimeksi kun tämä ongelma oli, vaihdoin käytetyn alkuperäisen Bensa pumpun, se korjasi ongelman, nyt vaihdoin uuden pumpun ei apua, eräissä ohjeissa sanotaan, että pitäisi laittaa vastus triggeri anturin väliin? katsoin tuota tooth loggeria, ja sielä on kuoppa kun konetta kierättää, ja muutenkin loggeri näyttää epävakaalta?, ns aaltoilee.

https://drive.google.com/file/d/11nBz3f ... sp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1k_qp7_ ... sp=sharing
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: Microsquirt ongelma

Post by Jürgen »

Lost sync counter laukkaa iloisesti eteenpäin ilmeisesti katoavan asentotiedon vuoksi. AFR menee laihalle, taitaa kuitenkin mennä rikkaalle kun pätkii sytytystä ja seos menee palamattomana läpi.
Aaltoileva triggerisignaali ei mielestäni ole mitään kummallista, sensijaan "puutuvat piikit" ovat merkki jostain ongelmasta trggerin toiminnassa.
Lähtisin ekana tarkastelemaan sen triggeri anturin toimintaa, olisiko se vaan yksinkertaisesti rikki.
Aijemminhan se on toiminut moitteetta? Eli jos et ole mitään muutoksia sille tehnyt, niin en usko että mitään modeja sille nytkään tarvii.
Tinakoneen tuunaaja
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

Jürgen wrote: Mon Mar 15, 2021 16:27 Lost sync counter laukkaa iloisesti eteenpäin ilmeisesti katoavan asentotiedon vuoksi. AFR menee laihalle, taitaa kuitenkin mennä rikkaalle kun pätkii sytytystä ja seos menee palamattomana läpi.
Aaltoileva triggerisignaali ei mielestäni ole mitään kummallista, sensijaan "puutuvat piikit" ovat merkki jostain ongelmasta trggerin toiminnassa.
Lähtisin ekana tarkastelemaan sen triggeri anturin toimintaa, olisiko se vaan yksinkertaisesti rikki.
Aijemminhan se on toiminut moitteetta? Eli jos et ole mitään muutoksia sille tehnyt, niin en usko että mitään modeja sille nytkään tarvii.
Juu on toiminut ok, olen vaihdellut nuita triggeri antuerita, tosin ne on mallia tarvike, pitäisiköhän hommata alkuperäinen anturi?.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirt ongelma

Post by Masi_K »

Selkeästi puuttuva hammas lakkaa tulemasta kun vika tulee päälle. Aaltoilu johtuu siitä että tooth logger näyttää hampaan keston pyörimis suuntaan palkin pituutena. Eli puuttuvan hampaan kohdalla aika kestää hampaana pitkään kun sitä ei ole ja silloin tulee pitkä palkki. Nyt kun kone käy niin rpm vaeltelee aina vähän niin sentakia noi lyhyetkin palkit aaltoilee kun hampaan kesto muuttuu rpm tahdissa.

Onko käyttämäsi HP läppäri ihan kunnossa ? Videolla Tunerin viisarit jätättää minkä ehtii.

Oliko kampuran anturi vr vai hall ? Ei meinaan nyt muista tähän hätään. Jos on vr niin mikä on sen anturin kelan resistanssi ? Jos taas hall. Niin se näyttäisi vaan hukkaavan hampaat kovemmilla kierroksilla. Tavallisessa logissa saattaa näkyä myös arvo lost sync reason ja sen arvo. Se voisi varmistaa että puuttuva myös oikeesti puuttuu. Se shunttivastus vr anturin rinnalle on sentakia että joillain anturi ja pyörä kombinaatioilla anturin tuottama jännite nousee aivan liian korkeaksi ja sentakia rpm katoaa kierroksilla.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
309i
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:51

Re: Microsquirt ongelma

Post by 309i »

Tuosta jätättämisestä, tuo data rate, oli 5 reads per second, laitoin sen maximiin, tuossa on 2 nap vr anturi. 373 K, tuosta vastuksesta se siis kanattaa laittaa?, triggeripyörä on siis 24.1.
Post Reply