Kun tuolla suuressa maailmassa on alettu rakentaa megan can väylää lukevia näyttöjä ja muutama hurja on modannut analogimittaristonsa sähköiseksi. Nii aattelin et miksen minäkin Minen vaan ymmärrä arduinosta tuon taivaallista. Lueskellu oon paljon juttuja ja mitä ilmeisemmin tarvitsen erillisen can dekooderin? Mut sitten taas purkua ja ohjauksien jaottelua hoitavaksi sopiva Teensy 3.2 arduino. Sit taas ainakin yhdessä jutussa mainittiin että ei tota erillistä dekooderia tarvitse kun lisää vaan väylähommista tutun päätevastuksen teensyyn. Totta vai tarua?
Sen tiiän jo että Teensy ei pysty ohjaamaan mitään vähänkin virtaa vievää. Mutta sehän ei haittaa tässätapauksessa yhtään kun analogi mittarin ptc vastusta voi feikkaa pwm ohjatulla npn trankulla.
Teensyyn täytyy sitten työntää jaossa oleva dekoodaus koodi yms mutta se on sitten sen ajan murhe kun laitteet on pöydällä ?
Oonko täysin metsässä ? Ajatuksena on myös laajentaa tätä 10hz gps lutikalla mikä nopeustiedon mukaan pyörittäisi askelmoottoria siten korvaten vaijerin. Riittääkö askelmoottorin nopeus ? Mittariston minkäänlainen puukottaminen johtosarjaa lukuunottamatta on poissa laskuista. Eli en korvaa mekaanisia viisarikoneistoja moottoreilla.
Lueskeltu on juttui ja ostoslistalla on vaikkapa Teensy 3.2, esim Adafruitin gps levy ulkoisella antennilla, jokin pieni signaalimuunnin can väylä -> teensy, dc moottorin pwm levy ja tarvittava määrä elektroniikka osia Teensyn pwm puolen vahvistusta varten.
Jos teensyä ajaa 5Voltilla mikä on helpoin toteuttaa. Niin tarviiko sitä jännitettä koittaa puhdistaa hemmetisti enemmän kuin perus 7085, parit konkat ja zenerit pystyy ?
Jäljelle jää vaan softapuoli jossa tartteisin apua melko kovasti. Onkos täällä tietäjiä ?
Ostoslistan verran tavaraa on pöydällä testattuna. CAN signaalia en saa Teensyyn sisään en kirveelläkään. Osottautukohan mun kohdalle nyt ensimmäinen viallinen ms2 cpu. Yleismittarin jännitenäyttämä signaali karvoissa näyttää outoja arvoja. Skooppaan ne tossa vielä myöhemmin. Nimittäin toinen oli ok lähemmäs 3v. Mut toisen 1.7V on outo.
En käsitä oikeen missä mättää. Tolla ensiksi ostetulla can adapterilla ei signaali tule sisään vaikka tempppuilisi mitenkä. Sitten eräänä iltana skooppasin can signaalia ilman adapteria ja sen kanssa. Signaalit molemmat ovat kunnossa jännitetasoja lukuunottamatta. Mut en ole varma että pitääkö niiden ollakkaan oem jännitteillä. Liittäessäni adapterin johtoihin menee signaalit heti päin seiniä. Signaali reagoi kuin väyläjohto olisi poikki kahden päätevastuksen välillä. Mistä päästääkin varsinaiseen kysymykseen. Kun normaalisti can väylässä on 60ohmiset päätevastukset päissä noin niinq yleensä. Niin megarötä käyttääkin 120ohmisia ja tässä adapterissa eiole päätevastusta ollenkaan vaan sigu menee suoraan mikropiirille. Jonka resistanssi on suuri. Tästä syystä koitin juottaa 120 ohmisen vastuksen adapterin päähän karvoihin ja silläkään ei teensy lue mitään sigua. Ikäväkyllä silloin en skooopannut että mitä tapahtuu.
Skooppasin äsken taas. Viidellä voltilla alkoi tämä toinen adapteri toimimaan ja lähettää signaalia eteenpäin teensylle hienosti. Mutta teensypä ei vastaa vaan sen tx linja näyttäisi olevan risa. Siellä on vain 5V yhäällä jossa tikkaa jollain 0.5V skaalalla dataliikennettä muistuttava liikehdintä. Seurasin pientäkin pienempää johdetta piirilevyllä chippiin asti ja sama outo sigu se sielläkin on. Eli ihanaa. Eka can adapteri paketista klesa ja sit teensyn nämä tulot paketista rikki. Näinkö Lucaksen myytti on iskenyt näihinki jo
Tää on kyllä nyt vastustanut niin hitokseen että oon pitäny aika paljon taukoa asian suhteen. Aloin mittaamaan taas ja todeta piti että ostamani toinen väyläadapteri on sekin sanonut moff tai vaan paketista susi. Tilasin sitten auringonlaskun maasta sellaisen mitä ovat ameriiköissä käyttäneet. Aika näyttää..
Voi mooses! Data näkyy nyt vihdoin teensyn sarjamonitorissa! Nyt sit alkaa se toinen ehkäpä ylivoimaisesti vaikein osuus. CAN datan purku ja siitä vedenlämpötiedon eristys. yms.
j-k wrote: Thu Nov 09, 2017 18:29
Eiköhän se kaksisuuntainen ole koska Tuner Studiossa on mahdollista sitoa lähtöjen tila CAN -viestiin Programmable output -osiossa.
Tämä hyvä, toivottavasti joku keksii can-BT adapterin niin että voi pitää padia mittoristona samalla kun läppiksellä säätää...
Laita mittaristo (Real Dash?) CAN -väylään ja BT-mokkula sarjaporttiin. Toimiikos muuten MS3 -moduulilla USB samaan aikaan levyn sarjaportin kanssa vai onko noi yksi ja sama?
j-k wrote: Thu Nov 09, 2017 18:51
Laita mittaristo (Real Dash?) CAN -väylään ja BT-mokkula sarjaporttiin. Toimiikos muuten MS3 -moduulilla USB samaan aikaan levyn sarjaportin kanssa vai onko noi yksi ja sama?
Ei toimi samaan aikaan...
Miten padi kytketään can väylään ?
Siinä on vain usb portti, wifi ja bt
Homma edistynyt kummasti. Koodauksessa on enää yksi vaihe tekemättä. Nimittäin kahden eri rimpsun ja siten toiminnan yhdistäminen virheittä. Massiivinen loikka. Todellisen toiminnan näkee vasta kesän aikana kun tötterön saa taas ajoon.
Nyt on pien muovilaatikko täynnä johtoa ja puolijohteita. Eikun odottelemaan kevättä ja sen tuomia ongelmia. Koodi toimii. Gps nopeus muuntuu pwm ohjaukseksi ja on skaalattu arviolta oikein. Samoin moottorin lämpötila muuntuu pwmksi skaalattuna.
Oli sitten mittaristosta lämpömittari kaputt. Toinen keloista poikki jostain matkalta. "ihana" yllätys. Tilasin sitten 51 metriä ohuen ohutta käämilankaa.. Katsotaan että mistä nousee sauhu, vai nouseeko viisari. =) Ohjaus nimittäin toimii, mutta viisarin liike oli käyttökelvoton.
Nopeusmittarin vaijeri on korvattu melkein valmiiksi dc moottorilla. Moottorin kiinnitys on vaiheessa mutta suhina tasolla kaikki toimii. Sain myös nostettua gps moduulin nopeden täysille eli 1hz ->10hz ja silti kaikki dekoodautuu yhtäaikaa.
Onko kukaan perehtynyt wanhoihin sähkömagneetti keloilla toimiviin mittareihin ?
Käämin lämpömittarin molemmat kelat uusiksi samanpaksuisella CU langalla kuin origineelit olivat. Mittasin toisen kelan langan pituuden 30cm tarkkuudella ja toisen sentilleen. Kuuman pään kelassa on jatkuvasti sähkö ja kylmän pään kelaa ohjataan alunperin ptc vastuksella syl kannessa. Jännitteet kun lyö labralähteestä päälle, pomppaa viisari yleensä täysin kuumalle ja ylikin. Kylmä kela sensinjaan ei jaksa vetää edes suoralla maadoituksella viisaria kokonaan C päähän. Ilman että H pään kelassa kiertää jännite ja syöttää pelkkää C kelaa, ei viisari pysy lepoasennossaan, vaan nousee vähä ohi C.
Sarjavastuksella rajoittamalla kuumanpään kelan virtaa, saa mittarin toimintaan älyä. Mut eihänse niin kuuluisi olla. Ennen purkua mittarsin originel kelat ja kuuman pään kela 120ohmia 22 metriä ja kylmä pää 30 ohmia ja 28 metriä lankaa. Varovasti purkamalla molemmat ja 120 ohminen näytti ääretöntä ja 30 ohminen näytti 30 ohmia. 120 ohmisen väri oli vuosikymmenien aikana vaihtunut keltaiseksi.
Lopputulema tähän on että laitoin 3W vastuksen kuuman pään kelan kanssa sarjaan. Pakko olla jotain erikoista materiaalia ollu alunperin käämilangat kun ovat eriväriset. Vastuksella sain kuristettua kuumanpään kelan tehoa senverta että sain viisarin näyttöalueesta 3/4 osaa käyttöön. Joista viimeinen 1/4 on melkoisen suurpiirteinen ja ensimmäinen neljännes pelaa käyttökelpoisesti. Eipä sillä niin mahdotonta merkitystä ole kun muutenkin näyttämä on C-N-H eikä mitään viivaakaan välissä. Skaalasin arduinosta nyt näyttämän siten että kun ylitetään N on koneessa silloin yli 100'C. PWM taajuutena pidän 250hz. Matalemmalla mittari pörisee himskatisti ja viisari väpäjää. Resoluutio on täysi. Taajuuta voinee nyt myös nostaa kun nopeusmittari suunnitelmat meni täysin uusiksi jolloin ei tarvitse taajuttaa enää pudottaa oletuksen 480hz stä.
Tuotti sitten roppakaupalla harmaita hiuksia vaaleiden sekaan kun oli bugi koodissa omasta takaa. Nimittäin koodi toimi kaikkien kohdalla oikein yhtäaikaa kunnes lisäsin IF ja ELSE komennot lämpömittarin ohjaukseen. Sillon putosi stepperimoottorin ohjauksesta toinen puolikas kokonaan pois. Meni sitten ilta jos toinenkin päristessä et mikä ihme voi vaivata kunnes tänään sitten otin yleismittarin kätösiin ja purkista kansi auki. Totesin simppelillä digitalWritellä että kyllä kaikki stepperin lähdöt toimii. MUTTA oli sitten yhteiskoodissa toisen stepperin ohjauspuolikkaista koodattu väärään pinniin. Meni nimittäin ristiin lämpömittarin pwm ohjauksen kanssa.
Ai että otti kuubaan kunnes vika selvisi.
Seuraavaksi on sitten selvitettävä että miten tuo koodi mapittaa nopeuden kilometreissä moottorin askeleiksi. Teoriassa, niin teoriassa se menee 1:1. Mut todellisuus lienee täysin toista.
Oli taidettu kirjoittaa isoon kirjaan että tämä projekti menee munille. Onneksi tilasin kaksi askelmoottoria kerralla. Eka osottautu vialliseksi paketista. askel kerrallaan liikutettaessa se selvisi. Sutii parissa kohtaa kourallisen hampaita kerrallaan ja akselissa on roisi klappi. Viallisellakin moottorilla pääsin kokeilemaan asekeleita jahka opettelin että miten saan megasta ulos tiettyä can signaalia. Sen opeteltuani sain käytettyä ms can signaalia lukevaa koodia siten että ilmanlämpötila-anturin signaalia feikkaamalla ja sitä siten käyttäen nopeuden askelien signaaliin sain simuloitua "nopeutta" 1:1 signaalimäärällä. Eli 160 tarkoitti 160kmh. Siten sain koitettua skaalausta hammasmääräkäyttöön yms. 600 askelta kun oli reeeeeilusti liikaa.
Jooo o.
Mittari autoon kiinni. Mikään ei toimi. Lämpömittari ei muuta tee ku inise Cold -päässä. Nopeusmittari ei hievahdakkaan. Sitten yhtä-äkkiä se keksiikin siirtää nollakohdan 10kmh kohdalle. Huoh.
Joopatijoo. Oli tullut ajatuskatkos lämpömittarin alkuperäisen kytkennän kanssa. Poistin vastuksen välistä ja ei pystynyt kuin todeta että lämpömittari on susi. Siinä ei ole yhtään minkäänlaista kontrollia neulan asennon suhteen. Tietyllä kentän voimakkuudella se ei joko jaksa nousta laidasta ylös tai sitten vaan liukuu holtittomasti toiseen laitaan.
Yhteiskoodissa oli bugeja järjestyksen suhteen. Oioin ne ni joha alkoi inistä lämpömittari ja naksua nopeusmittari. Työnsin Arduinoon pelkästään nopeusmittarin kontrollin kun tosiaan kun lämpömittari ei toimi ollenkaan. Sen koodia kevyesti sahaamalla sain kuin sainkin viisarin seuraamaan gps nopeutta. Selvisi myös syy tuohon yhtä-äkkiseen +10kmh viisarin näyttämän nousuun. Syy siihen on vain noin 10-20kmh välys askelmoottorissa. Ylämäkeen eli 0-80kmh mittari näyttää tasaseen 10kmh pieleen. Alamäkeen joko yli 80 tai nollaa kohden näyttämä menee pieleen vääjäämättä ja pienet mutokset eivät välyksen takia näy missään. Jotenka viisari helposti näyttää 20kmh pieleen.
Uskomatonta roskaa sanoisin. No parilla euskalla ei näköjään saa mitään. Toisaalta en ole nähnyt missään kaupan noita moottoreita niin ettei ne olisi tullut kiinasta.
Jos joku tätä lukee niin tämä on saatu valmiiksi ajoa varten. Väljä ei ollut askelmoottoreissa vaan pellistä prässätyssä viisarissa. Sen kahden osan liitokseen oli kehkeytynyt väljää niin paljon että kärki heitti tuon 20km/h edestä väärin.. Väljä pois ja koodista bugit pois niin johan näyttää täsmälleen oikein. Sekä myös palautuu aina nollaan kun jarruttaa pysähdyksiin. Harmi vaan kun että en osaa keksiä semmoista sammutus toimintoa mikä käyttöjännitteen häviämisen jälkeen tajuaisi tilanteen ja ruksuttaisi viisarin nollille. Nyt joudun ajamaan askelmoottoria joka startissa topparia vasten toistasataa askelta jotta se merkkaa 0kmh nolla kohdaksi. Samalla tavalla toimii kyllä monet tyhjäkäyntimoottoritkin joten eiköhän tuokin toimi ainakin jonkin aikaa.
Lämpömittarin kanssa kävin pöydällä fyysisesti läpi niin pwm kuin sähkövuo ohjatut viisarit. Pwm ei toiminut risasta mittarista johtuen kunnolla ja olisi jokatapauksessa metelöinyt aivan liian kovaa. Sähkövuo eli se millä niin monet viisarimittarit näihin päiviin asti mittaristoissa toimii ei vaan mahdu tuon mittariston sisään. Pohjan sahailut ei ole vaihtoehto. Joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi tehdä sekin askelmoottorilla mikä tarkoitti uutta isompaa koteloa koko arduino viritykselle, sinne yksi askelmoottori ohjainlevy lisää ja niitä varten tehdyn jännitesyötön tekeminen uusiksi. Sekä tietenkin koodin tekeminen about uusiksi kun askelmoottoria kuitenkin ohjataan aivan eri tavalla kuin mitä välissä ollut vuo ja pwm kytkentä.
Viimekesänä testasin viritystä autossa ja se vaan toimi. Jahka kiesin ottaa ajoon, täytyy lumpsauttaa paikalleen patterivarmennus gps lle ja ottaa senjälkeen 10hz tila käyttöön. Senjälkeen se muistaa gps radat yms noin kesän ajan kerrallaan ja viisari toimii yhtä vikkelästi kuin vaijerilla ikään.