Masi_K wrote: Wed Sep 09, 2020 16:40
Ulkoa muistelen että volvon putkimallinen venttiili jossa ilma liikkuu 90 asteen kulmassa on sitten virtaus suunnallinen. Se myös on raollaan väärään suuntaan kun sitä ei ohjata ollenkaan. Jotenka ulkomuistista dc 30 on että venttiili on täysin ummessa. Joten yli 30 se on raollaan oikeaan suuntaan. Etiäinen on että dc 80 olisi venttiili täysin auki. Eli jos venttiiliä käyttää vain koneen ollessa kylmä niin silloin pienin arvo pwm warmupissa on 30 eli se viimeinen eli kuuma pää. Ohjaamattomana kone käy kovaa jos ilmaa menee kaasuläpän ohi ja myös venttiilin läpi.
Venttiilin toiminta on helpointa katsoa ja ymmärtää itse kun pitää karan näkyvissä ja muuttaa kartasta vain sitä arvoa mitä ecu lukee. Moottorinkaan ei tarvitse olla käynnissä. Se ei saa väristä kahtasataa laidasta laitaan vaan inistä ja karan väristä todella vähän. Tähän vaikuttaa se pwm venttiilin ohjaustaajuus.
Perus PWM kauraa: hz = kuinka monta kertaa virta käy päällä sekunnissa ja dc = kuinka kauan se on päällä per kerta.
Tietenkin asetuksista pitää olla valittu että ensinnäki pwm idle control ja että warmup.
Mitä tulee videolla näkyviin arvoihin niin map näyttää aivan päin honkia. Näyttäisi toimivan juuri niin kuin kaasarin juuresta virranjakajalle otettava alipaine? Map on kytkettävä ihan imusarjaan. Kammottavasti sytkäennakkoa tolle kierrosluvulle? PW on reilusti koholla koska mappi on erittäin pielessä. Siksi seos on/oli todella makialla ja siksi myös se ei ota kierroksia koska kiihdytysrikastuksen toiminnalle ei ole mahdollisuutta. Jos siis on map perustainen käytössä.
On open loop (warmup).
Ottaa alipaineen kaasuläppäkotelon alapuolelta, samasta mistä ennen meni virranjakajan alipaine säädölle, varmaan samasta mistä menee alipaine bensanpaineen säätimelle, voisi ottaa alipaineen t kappaleella ?.
309i wrote: Wed Sep 09, 2020 18:33
On open loop (warmup).
Ottaa alipaineen kaasuläppäkotelon alapuolelta, samasta mistä ennen meni virranjakajan alipaine säädölle, varmaan samasta mistä menee alipaine bensanpaineen säätimelle, voisi ottaa alipaineen t kappaleella ?.
Eli väärästä paikasta, juuri kuten Masi arvelikin. Bensapaineensäätimelle menee se todellinen imusarjan painetieto jos alkuperäisestä paikasta otettu, siitä minä ottaisin myös megalle sen tiedon.
Ajoin tuon, output test mode- idle valve, ja ainoastaan 100% vaikuttaa käyntiin nostavasti, missähän vika, eikös vähentämällä % pitäisi kierrosten laskea?.
se on semmoinen sähkömoottorin näköinen, oikeastaan nestepumpun näköinen, päässä ja sivulla letkulähdöt, taisi olla 20 tappinen 5syl mosa josta sen otin
Sen venttiilinhän voi pestä kliinerillä. Sinne kertyy moskaa vuosien ja kilometrien aikana. Toki voi olla muutenkin rikki mutta harvinaisempaa. Pesun ohessa voi sitä lätkyttää nopealla tahdilla täydellä akkujännitteellä. Sillä se pamahtaa äärilaitaan vihaisesti jos on ehjä eikä täynnä moskaa.
Mulla ainakin atecussa totteli tk-venttiili testiä autonkäydessä. Millähän taajuudella ajoit. Itellä oli omegasta boschin 2napanen oisko ollu 90hertziä jolla toimi
Sain tottelemaan testejä, lisäämällä diodin väliin, ja purin tuon venttiilin ja herkistelin sitä. silloin kuin ei totellut kävin kaikki taajuus alueet läpi, nyt tosiaan toimii 92hz illä.
Tuli sellainen ongelma että, kun laittaa päälle tacho outputin, niin auto sammuu, myöskään ei käynnisty enää, ja tuneri herjaa jostain ongelmasta, mikähän asetus pielessä?.
tietääkseni ei ole valittu muita outputteja samalle toiminnolle, aikaisemmin kierrosluku lähtö toimi, kun tacho output oli päällä, kiekkamittari toimi joten kuten, näytti puolet todellisista kierroksista.
Tacho output näyttää täsmälleen oikein jos moottorin sylinterimäärä megassa täsmää eli ei ole mikään kiertoreitti käytössä. Tarkasta että tacho outputissa ei ole half speed päällä.
tacho outputissa oli full speed valittuna, ja oikea sylinteri määrä, tuo kiekkamittari otti jännitteen entisessä järjestelmässä puolalta, tuossa uudessa järjestelmässä on kela välissä, nostamassa jännitettä, tosin vääränlainen, kun ei nosta jännitettä tarpeeksi, sen takia kiekkamittari näytti vain puolet?.
Releen kelavirityksessä rundaria varten merkkaa tosiaan rele itessään ihmeellisen paljon. Kokeile erillaisia. Mulla on tupannu toimimaan vanhat oem releet paremmin kuin uudet kiinamallit. Niistäkin tehoreleissä voi olla vahvempi kela mikä on se syy siihen toiminnan eroihin. Rele pitää myös sijoittaa ihan kiinni tms mittariin ja maadoittaa heti mitskun viereen. Muuten kerjää ongelmia häiriöiden suhteen.
Noniin tuo tacho output ongelma on ratkaistu, ja kiekkamittari näyttää suurin piirtein oikeita lukemia, pitännee kokeilla eri releitä. ongelma oli fuel meterin pulse käytti samaa lähtöä tachout, kun poistin sen käytöstä niin nyt toimii.
"Humppaava" tyhjäkäynti lämpimänä, käy jonkun aikaa lämpimänä ok, sitten alkaa humpaamaan, tämän ongelman kanssa on painittu jonkun aikaa, olisiko kellään vihjeitä että mistä alkaisin etsiä "vikaa", käynnistyy kylmänä ok, sain myös lämpimänä käynnistymään ok.
Logia kehiin niin joku osaa katsella sieltä että mikä alkaa humputtamaan.
Itellä oli syynä sytkäennakko joka oli asteen erilainen kahdessa rinnakkaisessa solussa just siinä tyhjäkäynnin kohdalla.
Huomasin kanssa nuo piikit, on kokeiltu fixed timing, nyt siellä on use table, asetukset. 110 ast. nuo tarvike, puolan johdot lyö läpi jostain, lieneekö login piikit johtuu siitä?. kuuluu terävää naputtavaa ääntä, pitäis varmaan hommata alkuperäiset johdot.
Laita myös se MSQ, Masi_K osannee tulkita siitä mitähän nyt on pielessä.
Login piikit voisivat olla seurausta läpilyövistä johdoista tms. jotka häiritsevät triggerin signaalia, ehkä
Millainen se tooth loggerin käppyrä on, onko säännöllinen vaiko satunnaisia häiriöitä?
Sen mitä logista pysty tulkitsemaan niin VE sekä sytkäkartassa on ainakin login perusteella himmeitä eroja ruutujen välillä. Jos sattuu samaan aikaan olee viereisellä ruudulla ve kartassa 20 yksikköä lisää ja samassa ruudussa 10 asteta lisää sytkäennakkoa niin helposti alkaa humpaa.
Msq jakoon ni kattellaan.
Niin ja sit vaikka semmonen logi että logi päälle heti kylmästartista ja logitat kokoajan kunnes humpaus on selkeästi päällä. Näkee sitten että mikä siellä vois alkaa mennä päälle.