Mikähän ihme tätä kokoonpanoa vaivaa?
Koneena 1.7 litranen Busan männillä ja OHC kannella. Puristus n 11 luokkaa. Imusarjana omatekoinen 3 litran lyhyillä runnereilla. Suuttimina 870cc Siemens dekat. Kansi hyvin virtaava ja nokkana vakio keppi. Polttoaineena RE85. MS1v2.2 hukkakipinällä.
Kone ollut turbona ja hyvin toiminutkin, mutta halusin sen nyt leimalle ja talveksi vapariksi.
Ongelma on semmoinen, että kun lähden kevyellä kaasulla ajamaan esim 1 vaihteella, niin mappi alueella kone alkaa vajoamaan hyvin nopeasti alipainealueelle ja sen jälkeen meno loppuu kuin seinään vaikka kaasu on samassa asennossa. Kone ei mene rikkaalle, eikä laihalle vaan meno alkaa hyytymään, kun se ei saa happea. Sitten lähtee uusi sykli käyntiin, kone taas kiihdyttää itsestään kunnes se menee jumalattomalle johonkin -0.7 bar alueelle ja taas tökkää.
Ongelma esiintyy pahiten 1 vaihteella, jonkin verran 2 vaihteella, mutta 3 ja 4 ei enään niinkään.
Kori on 750 kg ja erittäin pienellä vierintävastuksella ja tuon ongelman saa poistumaan esim painamalla pikkusen jarrua 1 vaihteella, että motti saa kuormaa, tai ajamalla ylämäkeen yms. Rajummalla kaasunkäytöllä ongelmaa ei esiinny.
Oon kokeillut megasta rikkaampaa ja laihempaa seosta ja erilaisia ennakoita, mutta ongelma vaan esiintyy sitkeästi.
Kylmällä koneella tilanne ei ole niin paha, kuin kuumalla.
Viimeksi kun tämä oli vaparina, niin mulla oli vakio imusarja pidemmillä ja ohuemmilla runnereilla ja 0.5l plenumilla ja pienemmillä suuttimilla. Tällä tämä toimi hyvin. Tietysti tuossa on muuttunut samalla kangen pituus ja männät, mutta tuskin nuo nyt vaikuttaisi asiaan.
Auto on siis todella rasittava ajaa nyt esim kaupungissa 1 vaihteella, kun se hyökkii ja himmailee koko ajan. Varsinkin kun lähdet valoista liikkeelle niin ihan pikku kaasunpainallis saa auton ryntäämään melkein kumet vinkuen, sitten meno loppuu kuin seinään.
Onko tuo imusarja ja suuttimet ongelmana? Kasteleeko suuttimet kanavan ja kevyellä kuormalla alipainealue viimeistelee homman? Vaihdanko suosiolla imusarjaa / suuttimia?
Kone menee isolle alipainealueelle
Moderator: Masi_K
Re: Kone menee isolle alipainealueelle
No imusarjan paine vaparissa tulee ihan vaan kierrosluvun ja kaasun asennon yhdistelmästä, eli sinällään säädöillä ei pysty vaikuttamaan siihen. Mutta säädöillä tietty pystyy vaikuttamaan siihen, että paljonko kaasua pitää avata tietyn tehon/väännön saavuttamiseen. Eli sitä kautta alipaineeseen vaikkapa jotain tiettyä tasanopeutta ajettaessa.
Muuten tuosta on vähän paha lähteä arvailemaan mitä tuossa oikeasti tapahtuu. Arvaisin, että kevyellä kuormalla päätyy jollekin sellaiselle kartan alueelle, jota ei ole säädetty kohdilleen kunnolla. Laita logi ongelmatilanteesta jakoon, niin on paremmat mahdollisuudet analysoida ongelmaa.
Muuten tuosta on vähän paha lähteä arvailemaan mitä tuossa oikeasti tapahtuu. Arvaisin, että kevyellä kuormalla päätyy jollekin sellaiselle kartan alueelle, jota ei ole säädetty kohdilleen kunnolla. Laita logi ongelmatilanteesta jakoon, niin on paremmat mahdollisuudet analysoida ongelmaa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Kone menee isolle alipainealueelle
Tulimieleen tohon alipaineeseen ettei olisi ilmansuodatin tukossa
Tai imuletku mene kasaan
Tai imuletku mene kasaan
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 406
- Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
- Location: Helsinki
- Contact:
Re: Kone menee isolle alipainealueelle
Tämä voisi olla yksi, yhdellä oli silikoniletku välijäähyltä läppärunkoon no läppiä avatessa letku meni kasaan hetkeksi...hukka wrote: Thu Aug 27, 2020 9:23 Tulimieleen tohon alipaineeseen ettei olisi ilmansuodatin tukossa
Tai imuletku mene kasaan
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06