kaksi eri polttoainetta ja MS...

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by NiceMan »

Ajatus, hirmusta pitäisi saada lisää tehoa ja aina kiva kokeilla kaikkea hauskaa... Lisää sekoituksia =)

Ajatus käyttää 2 eri polttoainetta, 10-12 suuttimella, 2-4 suutinta syöttää Bensaa tai Re85:sta ja noi voi ruikkia synkassa tai ei synkassa kun 8 sylinteriä, suuttimet ennen tai jälkeen kaasuläppän ennen imusarjaa jotten voi ruikkia vaikka kaikki yhtäaikaa kunhan seos on jotenkuten kohdalla mutta sitten 8 suutinta on imusarjassa eli joka pytyllä oma suutin ja noi pitäisi toimia full-sequence moodissa ja niistä tulisi sitten metanolia... Alkaako lämpenee riittävästi =)

Eli tyhjänkäynti ja cruisailu menisi bensalla ja sitten kun mennään ahdoille niin vaihtaa lennosta metanoolille esim 0.5bar kohdalla...
Eli bensapuoli menisi kiinni ja metanooli alkaisi toimimaan, ei molempia yhtäaikaa.


Purkkina on sama MegaSquirt 3 Pro Ultimate.

Ajatuksia :-) toimisko tai saisiko toimimaan ?
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by ArttuH »

Kerkesinkin jo kommentoimaan tuonne MSextran puolelle, mutta jatketaan täälläkin...

Noin pääpiirteissään pitäisi olla ihan tehtävissä. Käytännössähän tuo menee staged injection -asetuksilla. Suuttimien virtaamalukemia joutuu vaan huijaamaan, että saa kompensoitua polttoaineiden erot, niin että kumpaakin tulee sopiva määrä. Eli siis käytännössä laittamaan noiden metanolisuuttimien koon asetuksiin todellista pienemmäksi.

Mutta sitten tuohon tarkempaan suunnitelmaan. Ensinnäkin epäilisin, että ei välttämättä onnistu noin, että ensiösuuttimet olisivat batch-moodissa ja toisiot sekventiaalisena. Toisin päin taisi onnistua, ainakin perus-MS3:n suutinlähtöjä käyttämällä, tuosta Pro:sta en ole ihan varma, että onko siinä sopivia lähtöjä saatavilla. Toisekseen muutenkaan en sijoittelisi suuttimia noin päin. Kevyellä kuormalla käytettävät suuttimet olisi parempi saada lähelle imukanavia ja jos mahdollista, ohjata niitä sekventiaalisesti. Toisiosuuttimetkin olisi tietty hyvä saada imukanaviin, että saa polttoaineen jakautumaan tasaisesti sylintereihin. Mutta toisiosuuttimien kanssa ei sitten ole niin tärkeää, että ajaako niitä sekventiaalisesti vai batch-moodissa. Reilummalla kuormalla kun ruiskutusaika menee joka tapauksessa sen verran pitkäksi, että tarkalla ajoituksella ei ole kovin suurta väliä.
Arttu
GSX1100 -85
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by NiceMan »

Arvon raati kysymys teille miksi näin käy... Pieni ajatus on...

Eli meillä on 8kpl 700cc suuttimia bensalle(Tai e85) joilla tarkoitus cruisailla etc... LEi joka pytyllä 1kpl.
Metanoli suuttimia on 16kpl eli joka pytyllä 2kpl ja oiskohan kokoina 2300cc.
Jokainen suutin imuputkessa lähellä kantta joten ruiskutus menee vain kyseiseen pyttyyn.
Hienoa vai mitä ?

Kytkentä tehty tai oli niin että samaan pyttyy ruuttaavien suuttimien bensa+metanoli) maat yhdessä joilla ecu ohjaa per pytty Full sekventeliaalisesti.
Virta eli (+) tuotii erikseen bensa suuttimille ja metanoli suuttimille ja näiden väliä ohjattiin releellä jota taas ecu käskee ahtopaineen mukaa vaikka 0.5bar kohdalla niin että alemmilla toiimii bensalla ja yli mentäessä vaihtuu metanoolille, kuulostaa toimivalta vai mitä mutta...
Auto nipussa, käynistyy hienosti, koe ajo meni kanssa hyvin bensalla, kuski kertoi että vetää hienosti ja toimii nykimättä etc... talven hommat ei ole mennyt hukkaa(uusi imusarja etc...)
Bensaa syyötetään sähköisellä pumpulla(iso) ja metanolia mekaanisella.
Sitten tuli aika kokeilla miten metanoli palaa.. no palaahan se...
Metanoli tankki täyteen sitä hajutonta tavaraa...
Kone tulille ja käynistyy mutta seokset tippu saman tien 12.5 -> 8.5 eli alkoi käymää rikkaalla vaikka metanoli puolen virta on poikki ... Mitä...
Rele ehjä(Vaihtava)
Rele pois ja hyppylanka tilalle jolla syötetään vain bensapuolelle virtaa mutta metanoli suuttimet naksuu kanssa eli tavaraa tulee koneeseen vaikka ei pitäisi kun + johto irti niille...
Johtosarja irti ja mittaukseen, ei ole väärin kytkettyjä johtoja, + erillään bensasuuttimille ja metanoolille...
Miksi? Osaako joku heittää arvion ja voisiko miten estää moisen ?
Puukotettiin johtosarja nyt niin että bensan ohjausket(-) menee nyt vasen/oikea suuttimet yhdessä ja kytketty J ja I suutin kanaviin ja metanolille jäi 8 muuta kanavaa ja 20s kokeilulla nyt ei syöttänyt metanolia.

Eli vuotiko bensasuuttimet niin että saivat metanolisuuttimet naksuttamaan mukana.

Purkkina MS3 Pro Ultimate
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by Masi_K »

Image

Piti iha piirtää itelle kuva ettei vaan mee sormi suuhu. :D
Ymmärsinkö vanhan kytkennän nyt ihan oikein ? Tuohan on melko huono ratkaisu kun osakaasulla ajellaan 700cc ja buustin puolella ollaan 4400cc metskusumut. Ecu kuitenikin vain tietää toiset.
Tuossa kytkennässähän jännite eksyy kaikkien kelojen läpi oli kumpi jännitesyöttö tahansa releellä päällä. Se että mikä induktiopiikki saa sitten loputkin naksumaan niin siihen saa sähköinssit vastaa. :mrgreen:

Ainoa oikea ratkaisu on juuri se että sumut omille ohjauspiireilleen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by NiceMan »

Juuri näin =) Mutta nyt on omilla lähdöillä, bensat 2 ulos tulolla ja metanoli suuttimet 8 ulostulolla tarkoitus ajaa metanolia sylinterikohtaisesti.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by NiceMan »

https://www.msextra.com/forums/viewtopi ... 16#p561016
Jos enkku taipuu...

Olisiko jotain ideaa miten helposti saisi estettyä sen suutin ryhmän millä ei ole positiivsta jännitettä kytketty niin ei ruuttaisi 100% varmuudella ? Voiko Diodilla estää tai useammalla ?

Nyt kokeilussa että I/J ajaisi bensaa ja a-h ajaisi metanolia mutta sekään tunnut nyt toimivat...
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by NiceMan »

Sen verran että vaihtuu kait tänään niin että A-H ohjaamaan bensaa ja I/J ohjaa metanolia josko ecu hyväksyisi tällläisen.

Toinen tuli nukkuessa mieleen että voisko toimia että molemmille oma vaihtorele ja se mikä puoli ei käytössä vetää syötön maihin niin estäiskö se toisen bankin naksumisen?
Tämä ei välttämättä auta mutta tuon lisäksi diodit maihin joka suutinlähdöstä viimeistään estää.
Last edited by NiceMan on Tue Aug 04, 2020 7:46, edited 1 time in total.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by NiceMan »

mmärsinkö vanhan kytkennän nyt ihan oikein ? Tuohan on melko huono ratkaisu kun osakaasulla ajellaan 700cc ja buustin puolella ollaan 4400cc metskusumut. Ecu kuitenikin vain tietää toiset.
Eikös tässä tilanteessa Eculla ole käytössä 2 eri karttaa ... Ve 1 ja Ve 3
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by Masi_K »

On toki käytössä 2 eri karttaa joista toinen on vaan seuraavat 16 ruutua ylös tai oikealle. Mutta sumujen arvoina sama kuin peruskartalla. Tämä siis jos tämä jatkofunktio on käytössä. DualTable on eri sitten taas. Silloin on Ve1 ja Ve2. Tietenkin suurilla aukioloilla ei sumujen deadtimellä ole enää ihan niin kova merkitys. Mutta on kuitenkin.

Pohdin maihin vetämistä tuon kuvan piirtämisen aikana. Mutta se toisi pikkusuuttimille maadoituksen metskusuuttimien läpi. Mikä ei taas oikeen ole soiva ratkaisu.. Jännitteeseen vetäminen olisi taas sama kuin ei vaihtorelettä olisi ollenkaan. Jäljelle jää siis diodien juottelu kaikkien metskusuuttimien miinus puolelle. Estosuunnaksi maapuolelta tuleva jännitteen nousu. Eli melkoinen jobi möhkö diodeilla.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by NiceMan »

Switching = swaps from fuel 1 to fuel 2.
Dual Table = parallel fuel tables allowing simultaneous control of both fuels. e.g. mapped methanol under boost.
Flex Blend = ethanol %age from flex fuel sensor is used to blend
Switching varmaan se että vaihdetaan lennosta polttoaine Bensa/metanoli
Shared outputs = used when two sets of injectors share one set of control wires from the ECU and have a relay to switch +12V.
Different outputs = where each main and secondary injectors are wired to different outputs.
Shared outputs eli releellä vaihtaa.
Input Pin
Input for Dual Fuel switching.
Saako tämän vaihtumaan automaattisesti vaikka ahtopaineen mukaan vai tarviiko ulkopuolisen signaalin ?

Vaihtoehdoiksi TS antaa Fuel VE 1 ja Fuel VE 3
Switch source
Hardware = Physical switch or blend curve
RPM,kPa,TPS allow switching above threshold set below.
Jos laitan RMP vaikka 3000 niin vaihtaa polttoainetta 3000 kohdassa?

Lainaukset otettu suoraan TS:stä
Jäljelle jää siis diodien juottelu kaikkien metskusuuttimien miinus puolelle. Estosuunnaksi maapuolelta tuleva jännitteen nousu. Eli melkoinen jobi möhkö diodeilla.
Diodeja 8kpl ja pätkä tinaa, muistaakseni meillä on 3A diodeja tallilla, tämä voisi olal yksi ratkaisu ongelmaa tai onkin jos muuten vaihto toimisi.
Suuttimille menee virta vasta kun polttoainepumppukin käynistyy, ajtus että 3A riittää kun suihkaisee kerran kieroksella.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by NiceMan »

Eli lyhesti sanokaa toimiiko ajatus:

Alkuperäinen kytkentä, A-H kavavat bensa ja metanoli suuttimille, erilliset (+) syötöt , rele vaihtaa Bank

Dual Fuel Enable = On
Mode = Switching
Output Mode = Shared outputs+relay
Secondary output = Use inj A-H

Input Pin = Tarvii ecu tiedon milloin vaihtaa karttaa?(?), ulkopuolinen paineanturi esimerkiksi tai käyttää ohjelmoitavaa lähtöä ecusta ja kytkee sen tähän sisääntuloon niin saa ecu ohjata itse itseäään.

Alt. Fuel Tables = On
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by Masi_K »

Noniin. Nyt mennään sitten jo mun tietojen ulkopuolelle kun eio ms3pro ta tarvinnut koskaan ynnäillä. Selkeesti on eroja.

Selkeesti kun koodi antaa myöten että voi olla 2 eri suutinmallia yhdessä ohjauskarvassa. Niin sitten se. Kansan malleissa dualtable on muistaakseni aina ulkoinen pinni. Mut jatkokartta eli table switch oli valitun arvon perusteella. Vaihtoarvo laitettava siihen missä se siinä moottorissa pitää olla. Silloin sen vaihtokartan alin tai ylin rivi on se vaihtoarvo. Ms2 ja ms3 perus se jatkuu ahtopaineen perusteella vaihdetussa tietty alhaalta ylöspäin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by NiceMan »

Ainakin 2 karttaa on käytössä... ts mukaan

Voi olla että en ole ymmärtänyt oikein kun ohjeisssa ei ole oikein...
table switch oli valitun arvon perusteella. Vaihtoarvo laitettava siihen missä se siinä moottorissa pitää olla. Silloin sen vaihtokartan alin tai ylin rivi on se vaihtoarvo. Ms2 ja ms3 perus se jatkuu ahtopaineen perusteella vaihdetussa tietty alhaalta ylöspäin.
Eli tämä suomennettuna step to step =)
En nyt sisäistänyt...
Kansan malleissa dualtable on muistaakseni aina ulkoinen pinni
Eli ulkoisella pinnillä kerrotaan kumpaa karttaa käyttää, tämä ei olisi ongelma jos systeemiin saa bensalle ja metanolille omat kartat.
Vaihtoarvo laitettava siihen missä se siinä moottorissa pitää olla. Silloin sen vaihtokartan alin tai ylin rivi on se vaihtoarvo. Ms2 ja ms3 perus se jatkuu ahtopaineen perusteella vaihdetussa tietty alhaalta ylöspäin.
Tarkoitatko että eka kartta on vaikka 1Bar ahtoon asti ja toinen siitä ylös päin niin ecu vaihtaa karttaa tuossa kohtaa ?
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by Masi_K »

NiceMan wrote: Tue Aug 04, 2020 15:50 Tarkoitatko että eka kartta on vaikka 1Bar ahtoon asti ja toinen siitä ylös päin niin ecu vaihtaa karttaa tuossa kohtaa ?

Juuri niin. Tarkemmin että ecu vaihtaa määritellyssä paineessa kartan ja käyttäjä tietty laittaa vikan arvon pääkartassa sopivasti alle ja jatkokartassa ylle tms.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by NiceMan »

Masi_K wrote: Tue Aug 04, 2020 21:18
NiceMan wrote: Tue Aug 04, 2020 15:50 Tarkoitatko että eka kartta on vaikka 1Bar ahtoon asti ja toinen siitä ylös päin niin ecu vaihtaa karttaa tuossa kohtaa ?

Juuri niin. Tarkemmin että ecu vaihtaa määritellyssä paineessa kartan ja käyttäjä tietty laittaa vikan arvon pääkartassa sopivasti alle ja jatkokartassa ylle tms.
Eiköhän tää onistu.. hah, huomenna suuttimien johdotukset uusiksi )

Jos molemmille saisi omat kartat niin olisi hyvä.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by NiceMan »

Homma saatii toimimaan, jokaiselle pytylle tuli oma vaihtava rele joka vaihtaa suuttiminen välillä ecun ohjaamana, ohjaamiseen käytetään ohjelmoitavaa lähtöä joka käskee releitä samalla loopilla käsky menee takaisin ecun inputtiin joka taas käskee ecun vaihtamaan karttaa niin on molemmille suutin ryhmille on oma kartta (Bensa/metanoli)

Varoiksi tehty että jos rele ei vedä jää Metanoli päälle jos tulee täydessä vedossa vikaa ohjaukseen niin ei mene bensalle 2.5bar ahdoilla niin hajoa paikat sen takia
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by Masi_K »

Nonni. Melkoinen relejono kyl :)
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: kaksi eri polttoainetta ja MS...

Post by NiceMan »

Masi_K wrote: Thu Aug 06, 2020 19:28 Nonni. Melkoinen relejono kyl :)
Onneksi vain 8 sylinteriä =)
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Post Reply